טיילת בת-גלים, חיפה - שווה ביקור!

ש מים

New member
טיילת בת-גלים, חיפה - שווה ביקור!

שווה ביקור בעיקר עכשיו - פחות או יותר בתחילת תהליך השינוי שעוברת רצועת החוף בפרט וכל שכונת בת-גלים, בכלל.
לכל מי שחפץ לראות "תהליך שינוי עירוני", ממש מול העיניים.
כדאי!!
 

amit1270

New member
*באזור


 

ש מים

New member
לצערי לא צילמתי

ובכל מקרה, כדי להבין את התהליך המתחולל חייבים לבחון את המקום לאורך ציר-זמן, ואין בידי צילומים של המצב הקודם. אבל אנסה לתת תיאור מילולי קצר (אציין כי לצורך התיאור וההסבר אני חש כי חובה להרחיב, אבל יש לי לחץ בעבודה
).
בת-גלים הינה אחת מהשכונות "הנמוכות" של חיפה. תרתי משמע (כידוע, המידרג החברתי-כלכלי בחיפה הנו "צמוד טופוגרפיה"
). למצב סיבות רבות ורובן לא ברורות. לדעתי, העיקרית הינה ניתוק החברתי מן האוכלוסיה המבוססת יותר, שהתיישבה בראש ההר, אבל גם התכנון והבינוי בהחלט לא תרמו למימוש הפוטנציאל. כך חלקים גדולים מאוד מחזית הים היו חסומים עד כה ע"י בי"ח רמב"ם ובסיסי צבא. בשנים האחרונות הוחל בתהליכים מורכבים מאוד של "שיחרור חזית הים", והעבודות בעיצומן כיום. כך, אפשר לראות היום את תחילת בנייתה של טיילת עירונית (ברובה כבר ניתן לטייל ולהשתמש), אבל מכיוון שאנו ממש בתחילת התהליך, הפיתוח הפיזי עדיין לא הביא את הפיתוח והשימושים הכלכליים שיבואו, באופן טבעי, בעקבותיו. לכן, כיום, אנו נמצאים לדעתי במצב ייחודי - בו רואים את תהליך השינוי הפיזי, שנמצא בעיצומו, אך המצב שמעבר לרצועת הטיילת עדיין תואם את התכנון והבינוי (כולל הכלכלה) הישן. כפי שכתבתי בהתחלה: פנינה-לימודית ("סדנת שטח"
) לכל מתכנן-ערים ואדריכל. ולכל מי שמתעניין במהליכים עירוניים וכלכליים.
שווה!
 

tapuzo2

New member
בקיצור נסכם: הרבה מלל ואפס שיפוץ של הטיילת

הטיילת נותרת מוזנחת. כל החדשות לפני הבחירות על גיל דנקנר שבונה מלון בקזינו - תעמולה שנותרת על הנייר.
ובנתיים הדבר היחיד שנבנה זה זרוע נוספת של המחלף המפלצתי שנבנה שלא כחוק בלי היתר, וכעת דורס את חוף הגולשים
ולא הותיר מהחוף המופלא הזה זכר.
 
תיקון מצבה לא היה כך גרוע

דרוג במתאם כלכלי חברתי 2008 11 מתוך 20 שכונה ממוצעת.
 

tapuzo2

New member
מצבה הפיזי הרבה יותר גרוע ממצבה הסוציואקונומי

מצבה הפיזי תולדה של הזנחה רבת שנים של העירייה, ניהול כושל, פיתוח כושל, סדר עדיפויות הזוי,
תכנון לקוי (שממשיך גם היום בבת גלים), נקמנות של ראש העיר בגולשים (סיפור המרינה בראש הכרמל)
ועוד ועוד.
ביום שתהיה עירייה שתכיר באמת בחשיבות של חזית ימית וטיילות - נקבל פיתוח אמיתי בבת גלים
כולל הסרה (פיצוץ) של המחלף האימתני והמזיק שבנו מול מערת אליהו בנקודה הנופית הכי חשובה בחיפה.
 

אבישי ק

New member
שמעתי ולדעתי זו השכונה עם הפוטנציאל הגדול ביו

ביותר להפוך לשכונה שכל אחד ירצה לגור שם
הקרבה לים
לתחנת הרכבת
ובקרוב יציאה נוחה מהשכונה
הטיילת יכולה להפוך את המקום לאזור בילוי מעולה ביום קיץ חם
 

choo

Active member
זה יהיה כבר "סיבוב שני" - אולי הפעם יצליח

בסיבוב הקודם (בשנות ה-80) בנו שם טיילת, היו מסעדות, מיני-גולף, ים, דייגים, רכבל, בריכת שחיה, רכבת, תחנת האוטובוסים המרכזית של חיפה. זה לא החזיק מעמד יותר מדי שנים.
 

ש מים

New member
מעט תיקונים והסברים

ייתכן וחלק מסיבות אי-ההצלחה נעוץ בגורמים הבאים:
1. הרכבת היה מנותק לגמרי מהשכונה, ולמעשה - הוליך (ועדיין מוליך) "משום-מקום לשום מקום".
2. גם התחנה המרכזית היתה מחוץ לשכונה, ולמעשה - חוץ מרעש, זוהמה וחסם-פיתוח לא תרמה מאום לסביבה (ואגב, גם מבחינה תחבורתית היתה ממוקמת במקום גרוע. ולראיה שינוי המיקום והמצב הנוכחי שלה - פיל לבן ענקי
).
3. אני לא יודע איזו מין טיילת בנו בעבר, אבל אין ספק שזו היתה - אם היתה - "טיילת ייצוגית" בלבד (קטנטנה ולא שימושית), בשל חסימת רוב קו החוף ע"י הגורמים שציינתי לעין ובשל חוסר ההמשכיות כלפי דרום.
4. גם פרוייקטים כלכליים אחרים כשלו (ראה "הקזינו") - אם בשל בעיות/כישלונות אישיים של היזמים, ואם בשל חוסר כדאיות כלכלית.

כמו שכתבת - נקווה (ואני מאמין!) שהפעם זה יצליח. בעיקר כי התכנון - והמעשה - שונים לחלוטין.
 

choo

Active member
אה, הרכבל. אכן - רכבל תיירותי, לא פונקציונלי

 

choo

Active member
הרכבת והשכונה - עדיין באותו מקום

תחנת אוטובוסים מרכזית כבר אין (לפני כן לפחות היתה, גם אם במרחק הליכה לא קטן).

לגבי פתיחת הטיילת להמשך דרומה ופתיחת הכניסה התחבורתית הנוספת לשכונה - אני בספק אם זה מה שיעשה את ההבדל - נראה אם המשקיעים מגוש דן יחליטו "להתנפל" על השכונה ולשפץ את הבתים הישנים שלה.
 

ש מים

New member
אי-אפשר להתווכח עם עובדות

1. התחנה המרכזית (אגד) אינה שייכת לשכונה. למעשה היא לא שייכת לשום שכונה.
2. הרכבת אכן במקום, אבל הגדול שלה נבע בעיקר מן הצמידות לתחנה המרכזית, ועם היעלמות האוטובוסים גם קטן הצורך בפיל כ"כ גדול. וגם היא לא ממש מקושרת לשכונה (אבל כן, רכבת זה דבר טוב, כמו כל תחבורה ציבורית. היא תורמת בעיקר לקישוריות השכונה "לעולם הרחב". במקרה של חיפה, עד כה "המרכז" היה על הכרמל, והרכבת לא תרמה מאומה לשכונת בת-גלים, בהקשר זה. אולי באמצעות הפיתוח הענק של מורדות הכרמל, ובעיקר המבואות הדרומיים, יסייע מיקום הרכבת גם לשכונה. אבל גם כאן נדרש שינוי בינוי ותכנון. למשל - שבילי אופניים שינגישו את התחנה גם לקצוות הרחוקים - והמרכזיים יותר - של השכונה).
3. המשקיעם כבר גילו את השכונה מזמן (לא בדקתי את תעודות הזהות, אבל העובדה היא שכיום אין כמעט אפשרות לרכוש דירות בשכונה, והמחירים נמצאים במגמת נסיקה גדולה).
 

אבישי ק

New member
אני מכיר אנשים שמחפשים דירות בבת גלים

והיום אי אפשר לקנות שם דירות
עד לפני כמה שנים עוד היה יחסית ריק
היום קשה למצוא שם דירות
והמחירים עולים מהר מאד
בעיקר מי שמשקיע שם או קונה דירות זה תושבים מחיפה שעובדים במת"ם או באזור המרכז
ותושבים מהאזור, יהודים, ערבים וכו.. שמכירים את השכונה ויודעים מה הפוטנציאל
משקיע מהמרכז לא ישקיע שם, זה לא אזור מוכר והוא לא יופיע ככתבה בעיתונים מהמרכז.
טוב שיש מקום שההשקעה בו היא מקומית לדעתי.
ככה הרצון של המשקיעים לעשות שם משהו יהיה יותר גדול.
 

tapuzo2

New member
התחנה המרכזית עומדת שוממת, מגודרת עם זונות שם

מלבד בורדל לא חושב שמשהו עוד פועל שם.
העבודות בשטח התחנה הן עבודות ביוב.
לחברת אמות בעלת התחנה אין כרגע שום כוונות לשפץ ולהשמיש אותה,
מלבד (שוב כתעמולת בחירות) רעיון להקים שם פאוור סנטר (אין כח כלכלי ואין נחיצות)
מגדל המשרדים העליון שומם אף הוא.

מה שעשה יונה יהב זה לחסל את שכונת בת גלים ואת המסחר סביבה ולדחוף אותו
לעבר מרכזית המפרץ הנוראית, ולזרועות משפחת הטייקונים שמריצה אותו - משפחת עופר
שהשתלטה על 3 קניוני הענק גרנד קניון, חוצות המפרץ והקריון ורוקנה את רחובות חיפה ממסחר.
מורשת יונה יהב = חורבן חיפה כמוקד אורבני ושיפוציאדה קוסמטית שאחריה לא קורה כלום.
כפי שניתן לראות 50% מהעסקים בדרך העצמאות ליד "קמפוס הנמל והמטרונית" שוממים וסגורים
עם שלטי להשכרה.
 

ש מים

New member
"מרכזית חוף הכרמל" - שיקולי מיקום

אין לי כוונה חו"ח להכנס לדיונים או לעודד את תפוזו. אבל למען החברים בפורום, אני רוצה להביא כמה דברים שיעשו סדר ויבהירו חלק מהשיקולים שבהעתקת מיקום התחנה המרכזית של אגד ממושבה הקודם (בצומת הכניסה לשכונת בת-גלים):
1. העתקת מיקום תחנת אד בחיפה היתה חלק מתהליך גדול יותר, וכלל-ארצי, של חברת אגד, במסגרתו בחנה וייעלה (ברור שעל כך אפשר לחלוק) את פעילותה, בין היתר ע"י סגירת ושינוי מבני התחנות המרכזיות.
2. אני מניח שלאחר שנבחנו הביקושים ותפרושת קווי התחבורה במרחב חיפה, מול מערכות הדרכים במרחב, הוחלט במשרד התחבורה ובאגד שיש צורך בהקמת "מרכזי תחבורה" (שימו לב לשינוי: לא עוד "תחנות מרכזיות" לאוטובוסים בלבד, אלא מרכזים משולבים לתחבורה ציבורית, שלא יהיו בשליטה בלעדית של אגד/נצבא). כך הוחלט שיש צורך בתחנה בלב-המפרץ ועוד אחת בכניסה לחיפה. אני מניח שחלק מהשיקולים שבההעתקה לאזור מת"ם היה נושא הנגישות לכרמל (הנגישות ממת"ם, דרך פרויד עדיפה פי מיליון על מעבר דרך הדר..).
 

tapuzo2

New member
אתה סותר את עצמך

אתה אומר שהוחלט שיהיו "מרכזים תחבורתיים" ולא תחנות מרכזיות. אז תחנת חוף הכרמל ידידי המלומד
היא תחנה מרכזית ולא מרכז תחבורה. נכון היא סמוכה לרכבת חוף הכרמל, אבל גם תחנת בת גלים קושרה במעבר
ישירות לרכבת בת גלים.
אין שום שינוי בתפקוד של תחנה מרכזית חוף הכרמל ותחנת בת גלים. באותה מידה אפשר היה בקלות להשאיר
את תחנת בת גלים ולייצר לה נקודת הורדה ואיסוף למספר קוים לכרמל ולטירת כרמל ליד תחנת חוף הכרמל
מבלי לדחוף לשם באופן מלאכותי, שערורייתי ובזבזני קוים שההגיון אומר לסיים אותם בבת גלים, והראייה לכך
שכשביטלו את בת גלים בלית ברירה הפכו את יטבתה למאין תחנה מרכזית לקוים רבים כי פשוט לא היה הגיון
לשלוח אותם 20 דקות נוספות לחוף הכרמל כל פעם.

מי שמגיע למת"ם באוטובוס (וזה אחוז קטן כי לכולם שם יש ליסינג) יכל באותה מידה לרדת בקוים שהיו יורדים
בכל מקרה לרכבת חוף הכרמל או לקחת רכבת למת"ם.
ככה שכל ההזזות האלה של תחנת בת גלים היו מיותרות וסתמיות ובזבזו כסף בו בזמן שהחלישו מאד
את השכונות שהיו מרכזיות בחיפה ואיבדו כח כלכלי גדול. באופן פרדוקסלי אני מכיר אנשים שהלכו ברגל
מבת גלים לעבוד בחנויות של התחנה המרכזית והיום צריכים לנסוע 35 דקות למרכזית המפרץ כי דחפו
לשם את הקוים. כמה טעויות בעיר אחת.
 
80% מהנוסעים היו יורדים לפני בת גלים

עקרון בסיסי בתכנון תחבורה ציבורית הוא שאוטובוס צריך להיות עם נוסעים עליו, אלא אם כן הוא נותן שירות מינימלי למי שאין לו אלטרנטיבות. מסוף שאוטובוסים מגיעים אליו ריקים לא ממוקם טוב. לחסל את המסחר סביב המרכזית? חשבתי שאתה מבין משהו בכלכלה עירונית. מסוף אוטובוסים יכול לתמוך באזור כלכלי מתפקד, הוא לא יכול להחזיק לבדו את המסחר. אם המסוף הוא הבסיס למסחר, מה שתקבל הוא קיוסקים וחנויות "הכל בדולר".
 
למעלה