Haim raveh
New member
טייסים מספרים
"טייסים מספרים" , כך אם אינני טועה קוראים לדוחים אשר צריכים להתפרסם . הם הטייסים , צריכים לספר את שקרה בעילום שם או בגלוי , כי לפעמים השם יכול להסגיר את מעשינו ה"רעים" ! אז כמו שאמר קימחי היו"ר של אגודת האז"מים . קומו ותספרו ! לא נפליל אתכם , רק ספרו כדי שנלמד ונלמד . הנה אני מספר ["בעילום שם כמובן"!?] . יש לי 3 סיפורים באותו הנושא אישיים שלי , אל תעתיקו אלא הימנעו! ראשון , טרי , טרי מאתמול . מכירים את "טום" המרצה האמריקאי שהרצה בסימפוזיון ביום חמישי האחרון ? ממש לא חשוב שתכירו, החשוב שקיבלתי את הכבוד להטיסו לטיול ביום שישי . התוכנית , לאספו קרוב לצומת יגור בחיפה , צומת גולני , הארבל , סובב כינרת עם כיוון השעון, התבור , עין ורד להרמת כוסית, המראה וטיול בבועה וחזרה לצומת יגור . הטיול היה מהנה עם עוד הרבה פרטים על ההיסטוריה ,אקטואליה , פוליטיקה ותעופה בארץ . בבוקר אני מגיע מוקדם לעין ורד , מתדלק , טס "לאומני" לרחיצת המטוס . בדיקה קלה לוודא שמהפתחים הסטטיים הוסר ה"מסקינגטייפ" המראה , נחיתה ביגור , המראה , סובב כינרת , ביבנאל אני מתבונן שוב על הדלק בכנפיים ורואה כי בכנף שמאל מעט דלק. מעט רקע על מערכת הדלק ב- 92 P , מיכל בכול כנף, ברז בדרך לכול כנף, חיבור הצינורות יחד דרך סינון למנוע והכול בגרוויטציה . ממש פשוט , אנו טסים בדרך כלל עם ברזים פתוחים וממש פשוט לתפעול . מי שטס לאורך זמן בהחלקה במטוס זה רואה כי הדלק עובר לאט לאט מכנף לשנייה אין תופעה של חוסר דלק למנוע , גם אם מיכל אחד מגיע לקרקעית כי המיכל השני מספק את הדלק. בהמשך אני מתבונן שוב , לא מצליח לראות כמות דלק בכנף שמאל ומבקש את "טום" להתבונן . טום מטיס את המטוס , מזיז את הסטיק שמאלה וימינה כדי לנדנד את הדלק ואומר " אני רואה מעט שפריצים [המיכל שקוף מעט] "אני לוקח" , דוחף רגליים כדי להחליק וליראות את הדלק , רואה כמות קטנה בכנף שמאל ומיכל כמעט מלא בימין . אני מכניס קצת רגל ואומר "כנראה שטסת בהחלקה לאורך זמן והדלק עבר ממיכל לשני" . טמבל , מי טמבל ? אני הטמבל . איך שכנעתי אותו אותי כי החליק לאורך זמן כאשר מד ההחלקה מולי ?!!! . זה היה רק כנראה תרוץ . סגרתי את הברז ממיכל שמאל ואנו ממשיכם עוד כ-10 דקות , אני לא אוהב את סגירת הברז ופותח אותו. נוחתים בעין ורד , אני לוקח ג'ריקנים לתדלוק איתנו בדרך למסעדה , אוכלים וחוזרים עם דלק . אני מתבונן לאיזה מיכל ומחליט , בשמאל, היכן שהיה מעט דלק , אך אני רואה יותר דלק מאשר ראיתי בטיסה . נו ברור בעמידה עובר דלק מאחד לשני כי אין החלקה !?. מתדלק , טסים ונהנים , נוחתים ביגור . לפני הטיסה אני רואה את צינור הנשם העשוי גומי/פלסטיק מנותק בחלקו הקדמי ומכופף לאחור . אני מנתק אותו במשיכה כדי שלא לאבד אותו תוך כדי הטיסה . זה קורה לי פעם שנייה לאחר רחצת המטוס , בפעם הקודמת ראינו זאת ומייד ותקנו , הפעם לא ראיתי כי נותק הצינור ואולי זה קרה תוך כדי טיסה . ממריא , נוחת בעין ורד , לוקח את הצינור איתי , סוגר ההנגר ונוסע לארוחת ראש השנה . השעה 17:00. ב- 23:00 אני חוזר הביתה , משחזר את ירידת הדלק ה"מוגזמת" ופתאום , אני מסננן לעצמי מבין השיניים. אוהווווו..... בעצם כמעט היה לנו "קט" מנוע ! אוהו.., עם האורח האמריקאי? ולאחר שאמרתי לו כי התחזוקה מצוינת בארץ? איזה פאשלה יכולה הייתה להיות ! נכון שזה היה כמעט , לא הרגשנו כלום ואפילו לא היה גמגום מנוע . המרחק של כמעט נחיתת אונס היה קצר , הכי קצר !. טיסה מהירה יותר יכולה הייתה לגרום לאי אספקת דלק ו/או צינור רך יותר ו/או חום סביבתי גדול יותר. ומה קרה . צינור הנשם התקפל וניסתם , למזלי כנראה לא לגמרי . לא הייתה כניסת אוויר למיכל , המנוע משך דלק מהיכן שקל לו , ממיכל שמאל ואני בחוסר ידיעה שהנשם סתום במיכל ימין , סגרתי את ברז מיכל שמאל . במיכל ימין הנשם סתום , במיכל שמאל הברז סגור ואני עם האורח כמעט נחתנו אונס . למזלי כמעט , זה לא נחיתה . למה עבר דלק בזמן החנייה מכנף לשנייה ? כי בחניה לא היה לחץ מזרימת האוויר שקיים בזמן טיסה והצינור נפתח מעט בכיפוף . כל זמן שטום הטיס הערתי לו מידי פעם , קצת יותר גבוה , יותר ימינה , יותר שמאלה וכו' . הוא תרגם זאת כאילו אלו המקומות שצריך לטוס בהם . האמת , אני קצת "שפן" וגם "קמצן" , טס % 100 מזמן הטיסה במקומות שאפשר להגיע לנחיתה בטוחה ושגם לא אצטרך להשאיר "חבילה" במכון הבדק . עד היום זה השתלם לי כך וכך וכך ..... פעמים . זה המקרה האחרון שלי . בקרוב אספר לכם על עוד סיפורים ממחסן "האגדות" שלי . מוסר השכל , בדקו את הנשמים של מיכלי הדלק תמיד ! [כמובן גם את הברזים וכו'] מיכל דלק מלא בדלק , גם אם ניקזתם ובדקתם ברזים וכל הדרוש זה לא מתכון לעבודה תקינה של המנוע . לנשם יש גם "נשמה" משלו רצונות ודרישות . להתגבר על "הנשמות , הרצונות והקריזות " של המנועים יש דרכים רבות , החשובה [בטיסות נמוכות למעט אחזקה נכונה] 100% מזמן הטיסה צריכים אפשרות לגלישה לשדה בטוח . מי שנוהג כך הוא טייס טוב ובטוח , להחזיק סטיק , לנחות ולהמריא ועוד תרגילי טיסה לא עושים את הטייס לטייס טוב . מה שעושה מטייס , ל"טייס טוב" זו הבטיחות בשילוב השליטה. חיים רוה
"טייסים מספרים" , כך אם אינני טועה קוראים לדוחים אשר צריכים להתפרסם . הם הטייסים , צריכים לספר את שקרה בעילום שם או בגלוי , כי לפעמים השם יכול להסגיר את מעשינו ה"רעים" ! אז כמו שאמר קימחי היו"ר של אגודת האז"מים . קומו ותספרו ! לא נפליל אתכם , רק ספרו כדי שנלמד ונלמד . הנה אני מספר ["בעילום שם כמובן"!?] . יש לי 3 סיפורים באותו הנושא אישיים שלי , אל תעתיקו אלא הימנעו! ראשון , טרי , טרי מאתמול . מכירים את "טום" המרצה האמריקאי שהרצה בסימפוזיון ביום חמישי האחרון ? ממש לא חשוב שתכירו, החשוב שקיבלתי את הכבוד להטיסו לטיול ביום שישי . התוכנית , לאספו קרוב לצומת יגור בחיפה , צומת גולני , הארבל , סובב כינרת עם כיוון השעון, התבור , עין ורד להרמת כוסית, המראה וטיול בבועה וחזרה לצומת יגור . הטיול היה מהנה עם עוד הרבה פרטים על ההיסטוריה ,אקטואליה , פוליטיקה ותעופה בארץ . בבוקר אני מגיע מוקדם לעין ורד , מתדלק , טס "לאומני" לרחיצת המטוס . בדיקה קלה לוודא שמהפתחים הסטטיים הוסר ה"מסקינגטייפ" המראה , נחיתה ביגור , המראה , סובב כינרת , ביבנאל אני מתבונן שוב על הדלק בכנפיים ורואה כי בכנף שמאל מעט דלק. מעט רקע על מערכת הדלק ב- 92 P , מיכל בכול כנף, ברז בדרך לכול כנף, חיבור הצינורות יחד דרך סינון למנוע והכול בגרוויטציה . ממש פשוט , אנו טסים בדרך כלל עם ברזים פתוחים וממש פשוט לתפעול . מי שטס לאורך זמן בהחלקה במטוס זה רואה כי הדלק עובר לאט לאט מכנף לשנייה אין תופעה של חוסר דלק למנוע , גם אם מיכל אחד מגיע לקרקעית כי המיכל השני מספק את הדלק. בהמשך אני מתבונן שוב , לא מצליח לראות כמות דלק בכנף שמאל ומבקש את "טום" להתבונן . טום מטיס את המטוס , מזיז את הסטיק שמאלה וימינה כדי לנדנד את הדלק ואומר " אני רואה מעט שפריצים [המיכל שקוף מעט] "אני לוקח" , דוחף רגליים כדי להחליק וליראות את הדלק , רואה כמות קטנה בכנף שמאל ומיכל כמעט מלא בימין . אני מכניס קצת רגל ואומר "כנראה שטסת בהחלקה לאורך זמן והדלק עבר ממיכל לשני" . טמבל , מי טמבל ? אני הטמבל . איך שכנעתי אותו אותי כי החליק לאורך זמן כאשר מד ההחלקה מולי ?!!! . זה היה רק כנראה תרוץ . סגרתי את הברז ממיכל שמאל ואנו ממשיכם עוד כ-10 דקות , אני לא אוהב את סגירת הברז ופותח אותו. נוחתים בעין ורד , אני לוקח ג'ריקנים לתדלוק איתנו בדרך למסעדה , אוכלים וחוזרים עם דלק . אני מתבונן לאיזה מיכל ומחליט , בשמאל, היכן שהיה מעט דלק , אך אני רואה יותר דלק מאשר ראיתי בטיסה . נו ברור בעמידה עובר דלק מאחד לשני כי אין החלקה !?. מתדלק , טסים ונהנים , נוחתים ביגור . לפני הטיסה אני רואה את צינור הנשם העשוי גומי/פלסטיק מנותק בחלקו הקדמי ומכופף לאחור . אני מנתק אותו במשיכה כדי שלא לאבד אותו תוך כדי הטיסה . זה קורה לי פעם שנייה לאחר רחצת המטוס , בפעם הקודמת ראינו זאת ומייד ותקנו , הפעם לא ראיתי כי נותק הצינור ואולי זה קרה תוך כדי טיסה . ממריא , נוחת בעין ורד , לוקח את הצינור איתי , סוגר ההנגר ונוסע לארוחת ראש השנה . השעה 17:00. ב- 23:00 אני חוזר הביתה , משחזר את ירידת הדלק ה"מוגזמת" ופתאום , אני מסננן לעצמי מבין השיניים. אוהווווו..... בעצם כמעט היה לנו "קט" מנוע ! אוהו.., עם האורח האמריקאי? ולאחר שאמרתי לו כי התחזוקה מצוינת בארץ? איזה פאשלה יכולה הייתה להיות ! נכון שזה היה כמעט , לא הרגשנו כלום ואפילו לא היה גמגום מנוע . המרחק של כמעט נחיתת אונס היה קצר , הכי קצר !. טיסה מהירה יותר יכולה הייתה לגרום לאי אספקת דלק ו/או צינור רך יותר ו/או חום סביבתי גדול יותר. ומה קרה . צינור הנשם התקפל וניסתם , למזלי כנראה לא לגמרי . לא הייתה כניסת אוויר למיכל , המנוע משך דלק מהיכן שקל לו , ממיכל שמאל ואני בחוסר ידיעה שהנשם סתום במיכל ימין , סגרתי את ברז מיכל שמאל . במיכל ימין הנשם סתום , במיכל שמאל הברז סגור ואני עם האורח כמעט נחתנו אונס . למזלי כמעט , זה לא נחיתה . למה עבר דלק בזמן החנייה מכנף לשנייה ? כי בחניה לא היה לחץ מזרימת האוויר שקיים בזמן טיסה והצינור נפתח מעט בכיפוף . כל זמן שטום הטיס הערתי לו מידי פעם , קצת יותר גבוה , יותר ימינה , יותר שמאלה וכו' . הוא תרגם זאת כאילו אלו המקומות שצריך לטוס בהם . האמת , אני קצת "שפן" וגם "קמצן" , טס % 100 מזמן הטיסה במקומות שאפשר להגיע לנחיתה בטוחה ושגם לא אצטרך להשאיר "חבילה" במכון הבדק . עד היום זה השתלם לי כך וכך וכך ..... פעמים . זה המקרה האחרון שלי . בקרוב אספר לכם על עוד סיפורים ממחסן "האגדות" שלי . מוסר השכל , בדקו את הנשמים של מיכלי הדלק תמיד ! [כמובן גם את הברזים וכו'] מיכל דלק מלא בדלק , גם אם ניקזתם ובדקתם ברזים וכל הדרוש זה לא מתכון לעבודה תקינה של המנוע . לנשם יש גם "נשמה" משלו רצונות ודרישות . להתגבר על "הנשמות , הרצונות והקריזות " של המנועים יש דרכים רבות , החשובה [בטיסות נמוכות למעט אחזקה נכונה] 100% מזמן הטיסה צריכים אפשרות לגלישה לשדה בטוח . מי שנוהג כך הוא טייס טוב ובטוח , להחזיק סטיק , לנחות ולהמריא ועוד תרגילי טיסה לא עושים את הטייס לטייס טוב . מה שעושה מטייס , ל"טייס טוב" זו הבטיחות בשילוב השליטה. חיים רוה