טיסה לארץ

monsenyor

New member
טיסה לארץ

שלום לכם, רציתי לשאול לגבי טיסה עם ילד בן 4 עם אוטיזם, שפעמים רבות לא מפסיק לצטט מהטלויזיה. במטרו הוא יכול במשך כל הנסיעה לגן לצטט שוב ושוב ללא הפסקה. מכיוון שמדובר ברכבת, זה לא ממש משנה, אבל בעוד שבועיים אנחנו טסים לארץ ואני קצת חושש מכל העניין (הכוונה לטיסה עצמה). האם יש איזשהו פתרון שאתם יכולים לחשוב עליו? תודה!
 

schlomitsmile

Member
מנהל
תוכל להבהיר ממה אתה חושש?
מתגובת האנשים במטוס לציטוטיו?
או משהו אחר, בקשר לציטוטים או בלי קשר?
והאם זו טיסתו הראשונה?
מאין אתם טסים, מה משך הזמן של הטיסה?
(צרפת?)
 

monsenyor

New member
כן, מזה החשש

ילד שלא מפסיק לצטט כל הזמן, לצורך העניין שעה שלמה, בטיסה - שהיא מרחב באופן כללי שקט, כמובן שאני חושש מאי הנעימות שתגרם (ואולי יותר מזה?)
זו הטיסה הראשונה שלו מזה שנתיים וחצי, ואז המצב כמובן היה שונה.
אנחנו טסים מגרמניה, אבל עוצרים בדרך אצל חברים בוינה.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
הוא מצטט בקולי-קולות או
שניתן להגיע איתו להבנה לגבי הורדת כפתור הווליום של הטלוויזיה הפנימית שלו?

אולי אפילו בצורה משחקית- נגיד שהאף הוא הכפתור


אפשר כמובן לנסות לחשוב על כלמיני הסחות דעת עבורו שאולי ימתנו את העניין
(למשל טאבלט עם תכנים אהובים עליו),
אפשר גם לחשוב על הסיבה העמוקה שגורמת לו לאקלל
(מלשון אקולליה, אצלנו בבית כשמדברים על זה משתמשים בפועל הזה
) -
האם הוא נוטה לאקלל כשהוא חרד? כשהוא שמח?
כשהוא זקוק ל"רעש לבן"? משהו אחר?

לפני ואחרי הכל, לעניות דעתי, אין לך מה להרגיש לא נעים מול שאר הנוסעים
ולכן גם לא לחשוש (לכל היותר מישהו יקטר- אנשים תמיד ימצאו סיבה
).
כשנמצאים הרבה אנשים זרים במרחב לא גדול אחד,
תמיד יכול לקרות ש-
הנוסע לידך נורא שמן ותופס כסא וחצי/ הנוסעת שלידך סובלת מבעיות
במערכת העיכול ואתה מריח את זה/ זוג הנוסעים שלידך לא חדל לקשקש ולדבר/ התינוק מאחורה צורח/ וכו' וכו'.
אז לך יש ילד אוטיסט שמאקלל

זה לא שהוא גס רוח ומפריע בכוונה,
הוא פשוט צריך את זה, ואין לך על מה להרגיש אשם


אגב, עם ובלי קשר, אולי כדאי להכין אותו לקראת חוויית הטיסה-
אפשר להעזר בספרים/סרטונים כגון זה למשל
https://www.youtube.com/watch?v=p_mlGPW4kB4
 

monsenyor

New member
אצלו הדוגמא של כפתור ווליום לא תעזור


כשהוא בתוך הפאזה הזאת, קשה להסיט את תשומת ליבו, מלבד כמו שאמרת הטאבלט, אבל אנחנו מנסים עכשיו לגמול אותו מזה (וגם אז זה סדרות מסוימות - ספר הג'ונגל, סופר ווינגס, jonalu וכל מה שקשור בדינוזאורים, אחרת - מלחמת עולם). אין ספק שהפתרון הכי טוב זה שהוא פשוט יישן. אני גם לא יכול להיות בטוח שזה אכן מה שיהיה, אבל אני באמת רוצה למנוע אי נעימויות כי הקול שלו הוא לא חלש בלשון המעטה. לא אכפת לי מאיך שאנשים יסתכלו או מה הם יחשבו, אנחנו כבר מזמן מעבר לשלב הזה, אבל זה באמת יכול להפריע. ואני אומר את זה מניסיון.

לגבי החזרתיות עצמה, לא שמעתי אף פעם על המילה/פועל שבו השתמשת, אבל זה חלק מהתהליך. לאחרונה היתה לו התקדמות משמעותית בזמן קצר, והאופן שבו הוא נותן לזה קונטרה זה באמצעות החזרתיות הזאת. הוא גם מכניס בה הרבה פעמים אנשים שלא נמצאים בסצנה המקורית, והוא גם מטה עכשיו פעלים תוך שהוא מדבר (בשתי שפות, לצערי עברית כרגע היא לא אחת מהן), ככה שזה חלק חשוב מהתהליך, את זה כבר הבנו משיחות רבות עם צוות הטיפול, מה שלא עושה את זה כמובן נוח יותר. הוא יכול לחזור אין ספור פעמים על אותה סצנה, עם הטונים הטיפוסיים, ואני לא רוצה להוציא אף אחד מסביבי מהכלים.

חברת התעופה עצמה (אוסטריאן) עוזרת לנו במה שהיא יכולה - בעליה למטוס ובישיבה, אבל אני מנסה לחשוב על פתרון במידה והוא יתחיל עם זה במהלך הטיסה. כדורי שינה מיוחדים לילדים
? חשבתי שאולי למישהו כאן יש ניסיון בזה. אחלה פורום אגב, נתקלתי בו לא מזמן.
 

arana1

New member
אולי זה נסיון להתמודד עם חרדה

ראיתי לא מזמן סרט די דפוק אבל לא רע, "רואה החשבון", שבו אוטיסט מתפקד כסוג של גיבור על, וכל פעם שהוא בסיטואציה מלחיצה הוא מצטט בלי הכרה.

הנטיה לציטוט,ולחזרתיות, קיימת בכל מקרה, והיא דווקא טובה וחשובה ומהותית להתפתחות,ויש לה סיבות מאוד מאירות עיניים, השימוש בה כסטימ, כאמצעי הרגעה, הוא הבעייה.
 
למה השימוש בציטוט בגיל 4 כאמצעי הרגעה זה בעיה ?

ילד בן 4 שמצליח להרגיע את עצמו בין הם הוא עם מבנה תודעה אוטיסטית ובין אם הוא עם מבנה תודעה אחרת, נראה לי שכל יכולת להרגעה עצמית מודעת או שאינה מודעת , בגיל 4 היא מבורכת... אבל זו רק דעתי, אשמח לשמוע דעות שונות משלי .

 

arana1

New member
לא נראה לי שחרדה זה מצב חיובי

בוודאי לא לילד קטן, אנשים מתפתחים טוב יותר כשהם מרגישים מוגנים ובטוחים ושקטים מבפנים.
לא מאמין גדול בחינוך ספרטני, זה הכל, ובטוח שביחוד לאוטיסט דווקא מצבים נדירים של תחושת רווחה נפשית ופיזית עושים את העבודה.
גם בגלל זה לא משוכנע שזה שהילד עושה את זה גם בבית מוכיח משהו לכאן או לכאן, לאוטיסטים גם הבית אינו מקלט, לא פעם אפילו ההפך
 

schlomitsmile

Member
מנהל
ברמת ה"טריקים" אתה אומר שטאבלט יכול לעזור
גם אם אתם מנסים "לגמול" אותו מזה, אולי בנסיבות האלה
שווה לכם לאפשר לו לצפות בתכניות האהובות עליו.
בעיניי זה עדיף פי כמה על כדור שינה...
מבינה שאתה לחוץ ורוצה רק "לעבור את זה בשלום"
אבל מנסיוני, דוקא הרגעים המאתגרים
נותנים לילד ולנו ההורים הזדמנות ללמוד משהו, לצמוח.
אם אפשר להתגבר על הפחד מהם ולהתמודד איתם בעיניים פקוחות,
זה עדיף לילד וגם להורים, וגם לקשר ביניהם.
&nbsp
חוזרת שוב לשאלת הסיבה העמוקה שגורמת לו לאקלל-
באילו נסיבות הוא נוטה להכנס ל"פאזה" הזאת?
נראה לך שמדובר במצבים מעוררי חרדה מבחינתו?
אם כן, יתכן שהכנה מראש, כגון בעזרת ספר/סרטון/שיחה
מסוג הקישור שהעברתי קודם (מניחה שגרמנית היא אחת משתי השפות שלו)
יכולה להפחית חרדה, וכתוצאה מכך להפחית אקולליה.
&nbsp
אגב, אקולליה- מה שאנשי המקצוע מכנים "דיבור חזרתי לא תקשורתי".
הם מבחינים בין אקולליה מיידית
(מבוגר:חמודי, אתה רוצה תפוח?
א"ס קטן: תפוח)
לאקולליה מאוחרת, שזה מה שתיארת אצל בנך.
&nbsp
לעניות דעתי הם מפספסים...
אקולליה היא סוג של הדהוד.
היא עשויה להיות תקשורתית- לפעמים היא הדרך של הא"ס לבטא משהו
או להתחבר למשהו/מישהו
עשויה להיות חלק מתהליך העיבוד שלו את הסביבה,
חלק מהחוויה שלו את הסביבה- לתת לה להכנס אליו ולצאת מתוכו,
אולי בעיניי מישהו זה לא ממש תקשורתי
(בעיניי גם זו תקשורת, לא ברמת הפינג-פונג המיידית המקובלת,
אלא ברמה עמוקה של להתחבר)
אבל מי קבע שדיבור חייב לעולם לשמש לתקשורת?

ועשויה להיות דרך להתמודד, למשל עם חרדה מעולם שנחווה ככאוטי,
לא מוכר, מאיים, ע"י "קריאה" למוכר, הידוע, החביב, להיות נוכח, להיות כאן, להגן.
 

monsenyor

New member
כנראה שנלך על הטאבלט


ונראה איך זה יתפתח.
הציטוט אצלו לא קשורה בחרדה, הוא יכול להתעורר בבוקר כשהוא כבר מצטט, ולהמשיך כך זמן רב.
הצוותים המקצועיים כאן הם ברמה גבוהה והם אחלה גם ברמת הפרט וגם ביחס שלהם לילד, הכל אישי ויש הרבה פגישות לוגופדיה, ארגותרפיה, היילפדגוגיה וכו'. הוא גם היה בקבוצת מבחן במכון אליו אנחנו משתייכים (זה שונה מהארץ לפי מה שהספקתי לקרוא כאן). שיטת אבא למשל היא בין דחויה לבין כמעט אסורה מקצועית. אנחנו עוקבים ומבינים את התהליך, וכל מה שרשמת מבחינה תקשורתית זה נכון ומובן. במקרה שלו, שוב, זה גם מהווה סוג של בריחה או קונטרה כי היתה לו קפיצה מאוד גדולה בזמן קצר, התקדמות בכל הרמות, וכשמדובר באוטיזם זה אף פעם לא בא בלי איזושהי קונטרה.
תודה רבה על העצות הטובות!
 

arana1

New member
כאמור, זה לא רק

כפי שכתבתי אז לפחות לדעתי ומנסיוני הנטיה לציטוט וחזרתיות היא דווקא מאוד חיובית ומשקפת היבט מאוד עמוק ומהותי בזהות האוטיסט,
כזה שלכן חשוב מאוד כאמצעי לעיבוד המציאות.

בעיתות דחק יש נטיה להאחז בו אבל אינו מבטא רק דחק ומצוקה אבל יהיה מאוד חבל לסמן את ההיבט הזה כמעיד על איזה פגם או בעייה, גם אם הוא בינתיים מאוד שונה מהממוצע
 

hismom

New member
בדרך

אולי כדאי לכם לנסות ספרים באודיו או מוזיקה (הבן שלי מאוד נהנה משירי כריסטמס כל השנה). לנו זה עזר להעביר שעות של נסיעות וטיסה. יש גם פודקאסטים לילדים, אבל עוד לא ניסיתי אותם. נסיעה נעימה
 
למעלה