דובי לבנון
New member
טיסה ללא מוט היגוי - אפשר בהחלט../images/Emo160.gif
במסגרת הסבתי למטוס זלין הראה לי אלון חיים שניתן לבצע טיסה שלמה כולל נחיתה בלי לגעת במוט ההיגוי. הוא לא תדרך אותי מראש ולא הכין אותי, ואני ביצעתי הכל בהצלחה ב"מכה" ראשונה - כל אחד יכול!! וכך היה: במהלך שעור הקפות, מיד עם התישרותנו בתחילת "עם הרוח" בחיפה, הורה לי אלון להעביר את יד שמאל למצערת ואת יד ימין לגלגל המקזז, ולהשאיר אותן שם עד לנגיעה. מכאן ואילך לא נגענו בסטיק בכלל. כל ההיגוי מתבצע עם הגאי משנה (מקזז, מנוע, דוושות, מדפים) ומבוסס על ההשפעות המשניות. בעקרון המצערת שולטת בגובה, המקזז על המהירות ומצב האף, והדוושות להכנסת המטוס לגלגול בעזרת סבסוב (אפקט משנה של סבסוב הוא הגלגול כי הכנף החיצונית נעה מהר יותר בהחלקה ולכן העילוי הגדול יותר שלה מרים אותה ומגלגל את המטוס). ברור שעובדים יותר קשה - על כל שינוי דחף חובה לקזז מחדש - אבל פתחתי קצת את ההקפה ויצרתי צלע סופית ארוכה. פניות מתואמות זה מאד פשוט: דוחפים רגל, מתפתח גלגול עקב הסבסוב, עוצרים גלגול ברגל נגדית, מרימים קצת אף בעזרת המקזז,מוסיפים טיפה מנוע, ויש פניה מתואמת. יציאה מפניה בסדר הפוך כמובן. כשמגיעים לצלע סופית "מקבעים" בעדינות את הגלישה (מהירות ושיעור גלישה) עם המקזז והמצערת, ושומרים על ציר מסלול עם הרגליים. לסיום, לפי שיפוט, מורידים מדפים ומקזזים. נגעתי בנחיתה מושלמת במכה ראשונה - למה בכלל צריך סטיק? המסקנה שלי (ברצינות) מהתרגיל היא שבמקרה (הנדיר מאד!!) שמוט ההיגוי נתקע בטיסה, לא צריך להכנס לפניקה ואפשר להגיע לנחיתה בטוחה. הבקרות המשניות עושות את העבודה. אני תמה למה לא מכניסים נושא זה במסגרת לימוד טיס. מספיקה הקפה אחת! לא מומלץ אמנם לעשות זאת בלי מדריך או טייס בטחון מנוסה, אבל זה מוסיף המון בטחון במטוס ומשפר את מיומנות הטייס
במסגרת הסבתי למטוס זלין הראה לי אלון חיים שניתן לבצע טיסה שלמה כולל נחיתה בלי לגעת במוט ההיגוי. הוא לא תדרך אותי מראש ולא הכין אותי, ואני ביצעתי הכל בהצלחה ב"מכה" ראשונה - כל אחד יכול!! וכך היה: במהלך שעור הקפות, מיד עם התישרותנו בתחילת "עם הרוח" בחיפה, הורה לי אלון להעביר את יד שמאל למצערת ואת יד ימין לגלגל המקזז, ולהשאיר אותן שם עד לנגיעה. מכאן ואילך לא נגענו בסטיק בכלל. כל ההיגוי מתבצע עם הגאי משנה (מקזז, מנוע, דוושות, מדפים) ומבוסס על ההשפעות המשניות. בעקרון המצערת שולטת בגובה, המקזז על המהירות ומצב האף, והדוושות להכנסת המטוס לגלגול בעזרת סבסוב (אפקט משנה של סבסוב הוא הגלגול כי הכנף החיצונית נעה מהר יותר בהחלקה ולכן העילוי הגדול יותר שלה מרים אותה ומגלגל את המטוס). ברור שעובדים יותר קשה - על כל שינוי דחף חובה לקזז מחדש - אבל פתחתי קצת את ההקפה ויצרתי צלע סופית ארוכה. פניות מתואמות זה מאד פשוט: דוחפים רגל, מתפתח גלגול עקב הסבסוב, עוצרים גלגול ברגל נגדית, מרימים קצת אף בעזרת המקזז,מוסיפים טיפה מנוע, ויש פניה מתואמת. יציאה מפניה בסדר הפוך כמובן. כשמגיעים לצלע סופית "מקבעים" בעדינות את הגלישה (מהירות ושיעור גלישה) עם המקזז והמצערת, ושומרים על ציר מסלול עם הרגליים. לסיום, לפי שיפוט, מורידים מדפים ומקזזים. נגעתי בנחיתה מושלמת במכה ראשונה - למה בכלל צריך סטיק? המסקנה שלי (ברצינות) מהתרגיל היא שבמקרה (הנדיר מאד!!) שמוט ההיגוי נתקע בטיסה, לא צריך להכנס לפניקה ואפשר להגיע לנחיתה בטוחה. הבקרות המשניות עושות את העבודה. אני תמה למה לא מכניסים נושא זה במסגרת לימוד טיס. מספיקה הקפה אחת! לא מומלץ אמנם לעשות זאת בלי מדריך או טייס בטחון מנוסה, אבל זה מוסיף המון בטחון במטוס ומשפר את מיומנות הטייס