טיפול קוגנטיבי-התנהגותי לילדה בת 6?

טיפול קוגנטיבי-התנהגותי לילדה בת 6?

יש לנו ילדה מדהימה בת 6. יצירתית, חכמה, פטפטנית, ידידותית וכו'.
החל מצעדיה הראשונים בגן בגיל 3 היא לא היתה מדברת כלל עם אנשי הצוות. שום מילה. עם הילדים היא שיחקה ודיברה בצורה חופשית - גם בגן ליד הגננות.
הדבר נמשך גם בגן חובה ועכשיו היא בכתה א'.
בכתה היא מתפקדת יפה אבל מאד מאד מאד שקטה וביישנית. לשמחתנו כששואלים אותה שאלה ישירה (נניח מה שמה או מבקשים ממנה לקרוא) היא כן עונה (מה שלא היה קורה בגן, למשל).
במסגרת ביה"ס היא התחילה לקבל תראפיה בקבוצה עם תנועה וכו'.
ועכשיו לשאלה :
פנו אלי מביה"ס ואמרו שיש מישהי שהיא מעצבת התנהגותית וכרגע היא מתמחה ב"טיפול קוגנטיבי התנהגותי". היא מחפשת ילדים לעבוד איתם לצורך ההתמחות.
היועצת פנתה אלינו לשאול אם אנחנו מעונינים.

השקולים בעד הם :
1. אולי זו עזרה שאכן תועיל לילדה להפתח.
2. הסוע אמור להנתן בביה
3. בחינם.

השקולים נגד הם:
1. אני לא ממש יודעת מה זה אומר "טיפול קוגנטיבי התנהגותי"
2. מקריאה בנט מדובר באיזה שהוא טיפול פסיכולוגי - ואני לגמרי לא בטוחה שהשקט שלה נעוץ באיזה סבך פסיכולוגי (היא פשוט מתביישת לדבר. בזה זה מתחיל ונגמר)
3. אני לא בטוחה שאני רוצה שמתמחה תטפל בילדה שלי (למרות שהיא כן מעצבת התנהגותית בהכשרתה). אני לא יודת מה זה אומר ואם זה יכול להוביל לתוצאות פחות רצויות.

אם יש כאן מישהו שמכיר ויודע - אשמח לשמוע דעות נוספות בעניין.
 

katzeran

New member
תשובה בכמה רבדים

בוקר טוב

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא שם כוללני לגישות בטיפול פסיכולוגי שמתמקדות בצורות חשיבה ובהתנהגות לא יעילה. למשל, בטיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדה מתמקדים במחשבות שתורמות לחרדה ומנסים לראות את עיוותי המחשבה ולשנות אותם וברמה ההתנהגותית מתאמנים בהתמודדות איתה (למשל, עולים במעלית אם יש חרדה ממקומות סגורים). זה ממש על רגל אחת ויש היום ככה וכמה סגנונות טיפול תחת הכותרת הזו. מדובר בגישה שנחשבת, בגדול, יעילה מאוד למגוון בעיות והפרעות.

לגבי טיפול ע"י מתמחה. אני אמנם משוחד כי אני מתמחה בפסיכולוגיה קלינית, אבל חשוב לי לומר שאין סיבה לחשוש מטיפול ע"י מתמחים, בתנאי שיש להם הכשרה מתאימה וליווי מקצועי. מההודעה שלך לא ברורה לי המסגרת שבה היא מתמחה (ובעיקר איזה ליווי מקצועי יש אם בכלל) ומה ההסמכה שלה, שווה לבדוק ואפשר פשוט לשאול את היועצת. (אם זו התמחות בפסיכולוגיה אז ממש לא הייתי דואג. כאמור, אני מכיר ממקור ראשון כמה ההכשרה איכותית וקפדנית)

ולסיום, הדבר הכי חשוב הוא האם הילדה שלך בכלל זקוקה לטיפול. חשוב, לדעתי, שתעשי שיחה עם היועצת ותבררי איתה למה היא חושבת על הטיפול הזה עבור הבת שלך. לא ממקום מתנגד, כמובן, אלא סקרן. על פניו נשמע שלילדה היו קשיים בגן (אולי היתה אילמות סלקטיבית?) אבל עכשיו המצב טוב יותר אם כי היא עדיין ביישנית ושקטה. השאלה היא ממה זה נובע ועד כמה זה בעייתי. כדי לענות על השאלות האלה אתם ההורים צריכים לשבת עם איש מקצוע, רצוי אחד עם נסיון בילדים, ולדבר. אני למשל הייתי נפגש אתכם ומשוחח על הילדה, על ההיסטוריה שלה ושל המשפחה, ולאחר מכן אוסף קצת מידע מבית הספר וכמובן כמובן גם נפגש עם הילדה עצמה פעם או פעמיים כדי להתרשם ממנה ואז יהיה אפשר לחשוב האם היא זקוקה לעזרה טיפולית ואם כן אז איזו.

מקווה שעזרתי.
 
השאלה היא גם

אם מתן טיפול פסיכולוגי למי שלא באמת זקוק לו - עלול לטלטל שלא לצורך.
 

katzeran

New member
תלוי

באמת שקשה לדעת בלי להכיר את הנפשות הפועלות, לכן כדאי מאוד לפגוש את היועצת ואת המטפלת ולשוחח
 
השאלה היא מה ההכשרה של אותה מעצבת התנהגות

אני מודה שאני לא כ"כ אוהבת את המקצוע הזה כי מדובר על קורס קצר שמכשיר אנשים מתחומים מאוד שונים, שלאו דווקא מגיעים מתחומים טיפוליים. בגלל שכתבת שבמקצועה היא מעצבת התנהגות, הייתי מבקשת לשמוע מה הכשרתה, איזה תארים יש לה, ובאיזו מסגרת היא לומדת טיפול התנהגותי קוגניטיבי.
אם יש לה הכשרה בתחום טיפולי כגון עו"ס, פסיכולוגיה, טיפול באומנות וכדומה, אז יש לה בסיס רחב וטוב וגם אם היא עוד מתמחה אני מאמינה שתוכל לתת טיפול טוב לילדה. בדר"כ בהתמחות כזאת המתמחים מקבלים ליווי מקצועי צמוד והם שוקלים כל צעד שלהם בטיפול על מנת לתת את המיטב לילד.

אני מאמינה מאוד בטיפול התנהגותי קוגניטיבי. ילדים יכולים להיתרם ממנו מאוד, וזאת לא רק לפי אמונתי האישית אלא גם על פי מחקרים מבוססים.

אך לפני הכל אני מסכימה עם ערן שיש לבדוק אם בכלל ביתך זקוקה לטיפול - ועל כך כדאי לך להתייעץ עם יועצת בי"ס ו/או המטפלת בתנועה אשר מכירות כבר את ביתך. כמו כן האם יש צורך בטיפול נוסף על הטיפול שכבר מקבלת היום? אני לא אוהבת שיש כפל טיפול, לרוב אין צורך בכך.
 
היי אני אורחת,

הרעיון עליו מבוסס טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא הצורך בשינוי תפיסת המציאות אצל המטופל,
כלומר ליצור שינוי בדפוסי החשיבה המאפיינים את המטופל (שינוי קוגניטיבי) ובמקביל,
נעשית למידה ותרגול של התנהגויות חדשות ולמעשה, לומדים לשנות את דרך הפעולה (שינוי התנהגותי).

בשל אופיו של טיפול CBT כטיפול בזמן הווה, הוא מתאים במיוחד גם לילדים ובני נוער.
בטיפול קוגניטיבי התנהגותי אצל ילדים, המטפל (המלווה לעיתים קרובות בהדרכת הורים ו/או ייעוץ עם הצוות החינוכי)
מאתר את המחשבות השליליות, המשפיעות על רגשותיו והתנהגותו של הילד, מתוך מטרה להתמודד עם שורש הבעיה ולעצור את הסימפטומים הנלווים לה.
אפילו אצל ילדים בגיל הרך, שיטת הטיפול מסוג CBT מתאימה, שכן בעוד שילדים בגיל זה טרם הגיעו לבשלות מבחינה רגשית וקוגניטיבית,
הם בהחלט מסוגלים להביע בצורה מדוייקת את עולמם הפנימי באמצעות אומנות, משחק או תנועה.

עוד גורם משמעותי מאוד בהצלחת הטיפול הינו אורך הטיפול – טיפול קוגניטיבי התנהגותי אצל ילדים הינו טיפול קצר וממוקד, הנמשך כשלושה עד שישה חודשים (שנים עשר עד עשרים מפגשים) כיוון שמדובר בטיפול תכליתי ומכוון מטרה, הוא מאפשר התמודדות בנקודות ספציפיות ומוצא להן פיתרון בטווח המיידי והן בטווח הרחוק יותר.

ממה שתיארת, לא נראה כי יש לך סיבה לחשוש- שכן מדובר בטיפול קצר שיכול בהחלט להניב תוצאות חיוביות.

בברכה, צוות מכון חיבורים.
 
למעלה