טיפים ללקויי למידה לקראת פתיחת שנת הלימודים

טיפים ללקויי למידה לקראת פתיחת שנת הלימודים

טיפים ללקויי למידה לקראת פתיחת שנת הלימודים:
עמותת מרום עוסקת בקידום אוכלוסיית לקויי הלמידה המתקשה לממש את יכולתה במסגרת החינוך הפורמאלי. העמותה מעורבת בשלבים השונים בחייו של לקוי הלמידה – החל באבחון הראשוני דרך ליווי ועבודה משותפת עם הורים וגורמים שונים בקהילה ובמערכת החינוך, ועד הענקת מערך הכנה לבחינות הבגרות, לצעירים ובוגרים, התואם וקשוב לצרכיהם. תחת העמותה ישנם: בית ספר תיכון, מכון אבחון, מרכז טיפול ומרכז הדרכה והכשרה.

קצת לפני פתיחת שנת הלימודים, מומחי העמותה, המתמחים בטיפול בלקויות למידה ובהפרעות קשב וריכוז נותנים מספר טיפים לאוכלוסיית לקויי הלמידה:
התאמות לבחינות הבגרות - תלמידי תיכון אשר באבחונם ישנן המלצות להתאמות בבחינות הבגרת נדרשים להגיש בקשה למשרד החינוך לאישור התאמות אלו. לתלמידים הניגשים במועד חורף יש להגיש טפסים עד אוקטובר, לנבחנים במועד קיץ יש להגיש טפסים עד מרץ. על מנת שהתלמיד יהיה מוכן להגשת טפסים אלו על אבחונו להיות תקף ותואם את קשייו. לכן המלצתנו היא לפתוח את השנה עם אבחון שכזה משתי סיבות עיקריות: האחת, והחשובה מבין השתיים, שהתלמיד מראש יבחן בהתאם להתאמות על מנת שלבית הספר יהיה מספיק זמן עד הגשת הטפסים לזהות האם ההתאמות אכן עוזרות לתלמיד. שנית, על מנת שהטפסים אכן יוגשו בזמן למשרד החינוך. פעמים רבות בית הספר נזכר להפנות את ההורים לאבחון ילדם כחודש ממועד הגשת הטפסים אך אז למאבחנים/מכונים אין מקום לקבלם. משרד החינוך לא מקבל בקשות שמגיעות באיחור. על תלמידי י"א צריכים לדאוג לאבחון מעודכן עד סוף אוקטובר 2011, ועל תלמידי י' לדאוג לאבחון עד סוף דצמבר.
מיכל סגל מנהלת עמותת מרום לחינוך וקידום לקויי למידה :
"הורים המעוניינים לעזור לילדיהם להתגבר על הקשיים צריכים, קודם כל, להתחיל בהתייעצות עם הגננת /המורה ולאחר מכן לפנות לאבחון .
חשיבות האיתור המוקדם (מגיל גן)- מביאה לטיפול ולתוצאות טובות יותר. האבחון יגלה האם קיימת בעיה ומהי. אנו מכירים מקרים של ילדים שהגיעו אלינו לאבחון, לאחר שהמורה כבר "בישרה" להורים כי לילדם יש בעיית קשב וריכוז, אך באבחון גילינו כי הוא בכלל סובל מבעיה אחרת שהסימפטומים שלה דומים לבעיית קשב וריכוז. האבחון אפשר את התאמת הטיפול הנכון ו/או מסגרת הלימודים הנכונה".

אבחון הפרעות קשב וריכוז - בבואכם לאבחן את ילדכם בהפרעות קשב וריכוז הקפידו לבדוק את הנושאים הבאים:
האם מכון האבחון פועל בשיתוף עם מכון טיפול- מקומות כאלה מכירים סוגים רבים של הפרעות ויש להם ידע מקיף על הבעיות וכן על דרכי הטיפול. יתרון נוסף בהם הוא שכל שלבי האבחון נעשים תחת קורת גג אחת ולא תתבקשו לנסוע למומחים נוספים להמשך שלבי האבחון.
האבחון מורכב מכמה שלבים ואסור לפספס אף אחד מהם: וודאו שאתם עוברים את כל השלבים להלן:
א. תהליך הערכה קלינית- מתבצע בשיחה עם פסיכולוג הכולל:
*הערכה קלינית מלאה.
*שלילת אפשרויות להפרעות אחרות (למשל שזה לא חרדה, דיכאון, לקות למידה, הפרעות שינה, ועוד).
*התייחסות לילדותו המוקדמת של הילד: אבני היסוד מבחינת המוטוריקה, שפתית, רגשית ובהתייחס להריון וללידה.
*הצלבת המידע להיסטורית משפחתית (אם יש ברקע קשיים בתחום).
ב. שאלונים להורים ולמורים
ההמלצה היא להגיע לאבחון עם שאלונים שהמורה ואתם כבר מילאתם. לכן הקפידו לבקש את טפסי השאלונים ממכון האבחון שבו תבחרו אפילו בשיחה הראשונית כאשר אתם קובעים את התור לאבחון.
"בכדי לאבחן ילד/ה צריך "להקשיב להתנהגותו" ולבדוק את כישוריו בכמה מישורים: כישורים לימודיים, כישורים חברתיים, התנהגותיים ועוד. בנוסף חשוב לברר גם את ההיסטוריה ההתפתחותית והמשפחתית של הילד".
ג. אבחון BRC
אבחון ממוחשב הבודק את המישורים הבאים: קשב מתמשך (מזהה חולמנות), תפקודים ניהוליים (מזהה שמירה על רצף, יכולת ללמוד מטעויות ויכולת לווסט טעויות), יכולת התעלמות מהסחות דעת ויכולת לנוע בין מעברי קשב (קושי לעבור בין נושאים / בין תחומים / קושי להתניע בלעבור לעולם תוכן הבא).
ד. ניתוח ממצאי ה BRC והמלצות כיצד ניתן לעזור לילד בקושי הספציפי שלו.
ה. שיחת הסבר וייעוץ עם פסיכולוג שיסביר להורים את כל הממצאים וההמלצות.
ו. במידה ואובחנה הפרעת קשב וריכוז חובה להשלים את התהליך אצל רופא מומחה בהפרעות קשב וריכוז כגון: נוירולוג / פסיכיאטר/ רופא ילדים התפתחותי, בכדי לברר תחלואה נלווית ולברר את הצורך בטיפול תרופתי. תחלואה נלוות כוללת בעיות שיודעות "להתחפש" לסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז כגון: הפרעות בשינה, אפילפסיה לא פעילה, בעיות מיקוד ראיה, בעיית שמיעה, חרדה ועוד – קשיים שכתוצאה מהם מפגין הילד סימפטומים זהים לאלו של הפרעת קשב וריכוז, ולכן צריך לשלול אותם כחלק מהאבחון.
חזרה ללימודים –

א. בכל בית אנו חווים את השינויים בהרגלי השינה של ילדנו במהלך חופשת הקיץ. יום הופך ללילה ולהיפך ולכן בכל הגילאים רצוי שבשבוע האחרון לחופש יחזרו ללינה סדירה. זהו שנוי שצריך להיעשות אצל כל ילד שמתחיל בית ספר ב- 1 בספטמבר ועל אחת כמה וכמה אצל ילד החווה הפרעות קשב. פעמים רבות הסובלים מהפרעות קשב חווים על בסיס קבוע גם הפרעות שינה ולכן לילדים אלו קשה יותר עם שינוי הרגלי השינה. אם נשאיר זאת ליום האחרון של החופש קרוב לוודאי שהשבוע הראשון ללימודים יהיה "הפוך" ותמנע מהילד התחלה ברגל ימין.

ב. החופש הגדול עבור מרבית לקויי הלמידה מהווה DELETE" " אחד גדול לחומר שנלמד בשנה שחלפה ולכן רצוי שבחודש אוגוסט, בצורה לא מכבידה ולא אובססיבית, ההורים יעבדו עם הילדים על החומר האחרון שנלמד בחשבון ועל כללי הדקדוק באנגלית.
לגבי השפה העברית לא ניתן להסתפק רק בחודש האחרון – או שהולכים על אסטרטגיות למידה שמכינות את הילד לעבודה נכונה במהלך כל החופשה או שעדיף לא לגעת ולהתחיל עם תחילת השנה.
יש הורים שיטענו כי בקשה זו רלוונטית לכל אוכלוסיית התלמידים ולא בהכרח ללקויי
הלמידה, אך חייבים לזכור שאצל התלמיד "הרגיל" אין בעיות של זיכרון (בין אם בקליטה, עיבוד או שליפה) ולכן החזרה של המורה בתחילת השנה מהווה עבורו ריענון, בעוד שאצל לקוי הלמידה, אשר בדרך כלל סובל גם בקשיי זיכרון, החזרה של המורה בתחילת השנה היא כמו למידה מחדש ורק תזכורת לא מספיקה לו. כך נוצר שוב מצב שהתלמיד יצבור פערים מיד עם תחילת השנה. העבודה של ההורה בבית טרם פתיחת שנת הלימודים מהווה את הלמידה הראשונית, מביאה את התלמיד ליישור קו עם חבריו ולפתיחה חלקה של שנת הלימודים.
זכרו - המפתח להגשמה עצמית והשתלבות מוצלחת בחברה טמון בצבירת חוויות חיוביות, שיקום הדימוי העצמי והאמונה שאין דבר העומד בפני הרצון.
 
למעלה