טיפ בטיחות 1.2016

טיפ בטיחות 1.2016

הנושא: טיסה בגובה נמוך באזור הררי ובתוך נחלים מסוכנת.
גילוי נאות –
נלקח ונערך מתוך אתר האז"מים.

רקע:

על רקע תאונת אז"מ אשר ארעה בחודש מרץ (תמונות מצורפות), מצאתי לנכון להעלות שוב את המודעות בכל הקשור לבחירת קו התקדמות של הטיסה (כמו בזמן טיולים למשל). כמו כן, ניתן להסיק מהאירוע לקחים בנושאים חשובים נוספים, כגון : טיסה נמוכה וטיסה באזור המוסתר של המכשול במורד הרוח, קרי, עם רוח "פנים"/"אף" (אזור רבוי ברוטורים וטרבולציה פעילה כפונקציה ישירה של עוצמת הרוח ומבנה השטח והמכשול).

תמצית הארוע תאונה של האז"מ – מספר אז"מים אשר טסו במבנה צפוף, נכנסו לתוך מעלה של ערוץ עמוק אשר הלך וטיפס במעלה ההר ממנו הערוץ מתחיל וכאשר הם טסים מול רוח "אף" היורדת מולם. טייסים 1,2,3,4 הצליחו ל"משוך"/לנסוק ולצאת מהערוץ בזמן ללא שום פגע, ואילו כלי מספר 5 "נמרח"/נחת על גחונו במעלה שיפוע הגדה של הערוץ. למזלם, הטייס והנוסע יצאו בשלום מהאירוע. למטוס נגרם נזק גדול אך הוא חולץ בהמשך באמצעות מסוק וכנראה ישוקם ויתוקן.

הבעיה:

ביצועי הממ"ג מוגבלים ואי שמירה של הטייס על מרווחי ביטחון ותיזמון נכון של פעולותיו, עלולים להכניס אותו לשיירי הרוח והטרבולציה אשר נשארים משובל האוויר המחותחת של הכלים אשר מלפניו או מרוח ("פנים"/"אף"), יורדת וטרבולטורית במורד הערוץ. חשוב מכך, הטילטולים הללו יכולים למנוע ו/או להגביל את יכולת התימרון, הנסיקה והטיפוס מעל ההר/המכשול או פניה בחזרה.
חוסר מודעות של הטייסים למגבלות הטיסה בהרים, רוח יורדת (רוח "פנים"/"אף) במורד ההר, מרחק ביטחון אופקי מההר, גובה ביטחון מעל פני הקרקע העולים ומצטמצמים ככל שהגובה מעפ"ש הולך וקטן (שינוי של "קונוס הבטיחות"), עשויים להכניס אותו לפינה מסוכנת אשר תוצאותיה יכולות להיות "יקרות" כלכלית וכל שכן פיזית.

סיכונים אפשריים בטיסה במבנה בתוך נחל כאשר יש רוח חזקה:
עוצמת הרוח תעלה (בשל אפקט הצינור וונטורי), וכתוצאה מכך, תרד משמעותית המהירות הקרקעית וקצב התקדמות יואט וימנע מהטייס לסיים את הטיפוס במעלה הערוץ בבטחה. כמובן שאין משמעות הדבר שעם רוח "גב" חזקה אנו רשאים להיכנס במעלה ערוץ הנחל. להזכירכם, טיסה בגובה נמוך, מותרת רק כאשר עוצמת הרוח אינה עולה על 5 קמ"ש בלבד !!!
משב רוח יורד בסמוך לדפנות הנחל (כתלות בכיוון הרוח ועוצמתה), אשר עשוי לגרום לירידה במהירות הקרקעית וגם לקריסת הכנף.
גזירות רוח וחיתחותים במרכז הנחל (כתוצאה מהטרבולציה בחלק המוסתר של המכשול – Lee side – ראה את 3 התמונות המצורפת אשר מתארות את התערבלות זרימת הרוח כתוצאה מהמפגש עם המכשול הן מעליו והן מצדדיו), וכתוצאה מכך עלול לגרום גם לקריסת כנף במקרה של כנף רכה כמו שיש לממ"ג.
חוסר שדה ראיה מעבר לפניה הקרובה, אשר ימנע מהטייס את היכולת להעריך מתי להתחיל בנסיקה בשל העובדה שלא יראה את פני הקרקע ובכך יפגע פוטנציאל שיעור הנסיקה שלו או יכולתו להסתובב 180 מעלות לאחור.

לסיכום :
* גם כאשר אתה טס עם מספר כלים סביבך, הקפד תמיד לשמור מצב המאפשר לך לפנות לאזור עם גובה פני קרקע נמוך יותר, מבלי שתפריע לשכניך במבנה.
* אל תטוס מעבר לנקודת ה – "אל חזור" בכלל ובמעלה הערוץ בפרט, בהתייחס לפוטנציאל שיעור הנסיקה של הממ"ג שלך.
* טיסה מעל גדות הנחל ו/או הערוץ עדיפה, מנטרלת סיכונים רבים ומהנה לא פחות.
* בכל מקרה, המנע מלטוס במעלה הנחל בכלל וכאשר יש רוח פנים/"אף" חזקה מעל 5 קמ"ש, בפרט בדיוק כמו שתמנע מטיסה נמוכה ברוח "גב" אשר עוצמתה עולה על 5 קמ"ש.

בברכת טיסות לרב ונחיתות בטוחות,
ביה"ס "לטוס" עם שגב ברעם

נ.ב.
תודה רבה לאבי הרטמן על ההגהה וההערות לפני הפירסום, ותודה לדוידי על התמונות של האז"מ.















 
למעלה