פרסום ראשון: החשב הכללי התריע כי התפרעויות של חרדים קיצונים נגד עבודות תשתית ברכבת הקלה בבירה עלולות לעלות למדינה כ-260 מיליון שקל. הוא דרש נוכחות מוגברת של שוטרים, שימנעו את ההשחתה מצד מי שחוששים מ"חוסר צניעות" באזור. המשטרה: הפרות הסדר ומעשי הוונדליזם מטופלים בנחישות
www.ynet.co.il
הקו הירוק של הרק"ל יחבר בין השאר את הר נוף לציר בר אילן וירמיהו בלב השכונות החרדיות בצפון העיר. היסטורית המקטע מבוסס על הקו החום הביזארי שהיה מביא את החרדים לאוניברסיטה בהר הצופים, כנראה תיכנון של מומחים מבחוץ שלא הבינו שבירושלים יש יותר מגאוגאפיה של צירים ראשיים וטופוגרפיה אלא גם אוכלוסיות שונות.
קו 68 עושה בערך את המסלול ובעבר קו 9 עשו מסלול מרכזי יותר בשטראוס בדרכו לאוניברסיטה כך שאוכלוסייה חילונית נסעה ונוסעת דרך השכונות החרדיות לצפון העיר.
רשת הרק"ל המתוכננת לשרת את השכונות החרדיות עם ציר חשוב נוסף משטראוס לרמות בקו הכחול שיאפשר החלפה לקו הירוק של ציר בר אילן. בביקורים בעיר ראיתי נוסעים חרדים גם בקו האדום הקיים שיש אליו קווים מזינים מבית וגן ונווה יעקב.
אני חושב שהמצב כרגע הוא כזה שההנהגה החרדית שמשתתפת בפוליטיקה ארצית והעירונית צריכה להעמיד את הקיצוניים במקומם. מדובר בפרוייקט שישרת את גם את הציבור החרדי.
איך בדיוק ההנהגה החרדית אמורה להעמיד את הקיצוניים במקומם?
הנתון על הנזק הוא כמובן לא מדוייק, גם בפרוייקטים אחרים היו חריגות לא קטנות, רק שלא היה בלי לתלות את החריגות, הפעם יש הסבר שלא מצריך יותר מידי בדיקות.
הפרוייקט הזה לא משרת אף אחד, גם לא את הציבור החרדי.
לפני 80 שנה היו לחשמליות / רק"ל יתרונות גדולים.
כיום אין לרק"ל יתרון גדול על פני אוטובוס מפרקי חשמלי.
ביחס לאוטובוס, רק"ל הוא כלי יקר להקמה ולתפעול, וגם מוגבל במסלול שלו וביכולת לשנות את המסלול.
בנוסף, הוא משבית שטח נדלני יקר ערך שיכל לשמש כלי תחבורה אחרים, וגם יוצר צמתים מורכבים שמאריכים את זמן הנסיעה לכולם.
רק נקודות עניין עם ביקוש גבוה יכולים להיות סיבה להקמה של כזאת מערכת.
הקו האדום למשל, השבית את שוק מחנה יהודה ושינה את פניו משוק לאזור תיירות, כי הוא לא כלי שמתאים לאזור, וכל המקטע אחרי הגבעה הצרפתית מיותר לחלוטין, וגם המקטע בין הגבעה הצרפתית לבין כיכר ספרא יכול לקבל מענה ראוי באופן אחר.
מכיכר ספרא יש הצדקה כלשהי, ובין תחנה מרכזית לבין בין החולים הדסה עין כרם יש לו הצדקה אמיתית.
לקו הזה יש בסה"כ 3 נקודות עוגן, כיכר ספרא (בזמנים מסויימים בשנה), תחנה מרכזית, ובית החולים שערי צדק, ובעתיד הקרוב תתווסף לו נקודת עוגן נוספת בבית החולים הדסה עין כרם.
בקיצור קו מיותר, שהיה עדיף שלא יוקם.
הקו החום הוא עוד גרוע מזה, לא עובר בשום נקודה שיש בה ביקוש גבוה במיוחד, למעט ציר בר אילן שהביקוש בו נבע מהמעברים לבינעירוני, שכיום הוסטו למסלולים אחרים.