טעויות בגמרא

הקורא

New member
אין דבר כזה

אם אתה מקבל את התושב"ע כדברי אלוהים, אז לא יתכן שיהיו בה טעויות. ואם אתה חושב שאתה מוצא טעויות, אז זה משתי סיבות: 1. אתה לא מבין טוב את התושב"ע 2. אתה לא מבין טוב את מדעי הטבע ועולם החי.
 

asaf2000

New member
אין טעויות בגמרא

הטעויות הן במדע לא בגמרא, אם המדע לא מסתדר לך אז סימן שהם טועים.
 

הקורא

New member
לא רק זאת, אלא

גם כשהתלמוד הבבלי (הגמרא) סותר את עצמו, או את התלמוד הירושלמי - הוא לא טועה!
 

choir

New member
אגדתות

יש המון "אגדתות" בגמרא שלכאורה נראות כנגד המציאות או לא מובנות כמו על כל מיני יצורים ענקיים . אבל זה רק עיניין של ביאור ואפשר לראות במהר"ל ובמהרש"א הסברים להכול.
 
לא באגדתות עסקינן

אני מתעניין יותר בקביעות מדעיות כגון, מספר הכוכבים, סוגי הדגים וכו.. אולי תוכל לעזור לי לאתר כמה ציטטות בנושא
 

choir

New member
אגדתות

יש המון "אגדתות" בגמרא שלכאורה נראות כנגד המציאות או לא מובנות כמו על כל מיני יצורים ענקיים . אבל זה רק עיניין של ביאור ואפשר לראות במהר"ל ובמהרש"א הסברים להכול.
 

אלי ו.

New member
הקדימו אותך

הרמב"ם עסק בכך, גם בעלי התוספות עשו את זה ועוד רבים וטובים. חכמי התלמוד היו חכמים גדולים אבל הידע המדעי שלהם היה נכון לתקופתם ולא הועבר דרך המסורת. בלשון הרמב"ם על עימות עובדות מדעיות עם חז"ל: (מו"נ חלק שלישי י"ד) וממה שהוכח במרחקים יתבאר לך כי המרחק בין מרכז הארץ לנקודה התחתונה של שבתאי, והוא הגלגל השביעי הוא מהלך שבעת אלפים שנה וארבע ועשרים שנה בקירוב, אבל המרחק אשר הזכרנו והוא מהלך שמונת אלפים ושבע מאות שנה הוא עד גבנוניות הגלגל השמיני. וזה שתמצאם אומרים בין כל גלגל וגלגל מרחק כך, עניינו עובי הגוף אשר בין הגלגלים, לא שיש שם חלל ריק . ואל תבקשני לתאם כל מה שאמרו מענייני התכונה צם המצב כפי שהוא, לפי שהמדעים באותו הזמן היו חסרים, ולא דברו בכך משום שיש להם מסורת באותם הדברים מן הנביאים, אלא מצד שהם ידעני אותם הדורות באותם המקצועות, או שמעום מידעני אותם הדורות, ולא בגלל זה נאמר על דברים שמצאנו להם שהם מתאימים עם האמת שהם בלתי נכונים או שתאמו במקרה. אלא כל מה שאפשר לבאר דברי האדם כדי שיהא תואם את המציאות שהוכחה מציאותה, הוא יותר עדיף ונכון לבעל הטבעים הנעלים ואיש הצדק . ------------------ ועוד הערה קטנה, מעבר למה שכתבתי התלמוד עוסק בענינים תאורטיים רבים. חכמי הגמרא לא תמיד התענינו במציאות העובדתית, לעתים דנו במצבים היפותטיים שלא הובאו אליהם כדי לחדד את הבנת הסוגיה. כך הם דנו בדינים של אישה שהופרתה שלא ע"י מגע מיני (דינים מאוד שימושיים כיום להפריה מלאכותית) ועוד.
 
מעניין

האם מתואר באיזשהו מקום מהו "מהלך", כמה מטרים/סנטימטרים ? והאם תוכל להפנות אותי לדברי חז"ל, אליהם מתייחס הרמב"ם?
 
למעלה