טעות בחקיקה?

טעות בחקיקה?

בפתיח לתקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש - הגבלת פעילות) נאמר, שהן הותקנו לפי סעיף 39 לחוק-יסוד הממשלה. עבירה על תקנות אלה נקבעה לכאורה כעבירה מינהלית, שכן הן נכללות בתוספת הראשונה לחוק העבירות המינהליות, בטור ב'. אבל בתקנות עצמן אין קביעה כאמור, ומה גם שהן מצוינות בתוספת במקביל לפקודת בריאות העם, שבטור א', ולא במקביל לחוק-יסוד הממשלה, כנדרש בסעיף 1(א) ו- 4(ב) לחוק העבירות המינהליות ("שר המשפטים רשאי לקבוע בתקנות כי עבירה על הוראה שנקבעה בחוק מהחוקים המנויים בתוספת הראשונה או בתקנות שהותקנו לפיו, שאינה פשע, היא עבירה שבשלה ניתן להטיל קנס בדרך מינהלית... קבע שר המשפטים כי עבירה על הוראה שנקבעה לפי חוק המנוי בתוספת הראשונה היא עבירה מינהלית, יציין בתוספת הראשונה, בטור ב', את שם התקנות שבהן נקבעה העבירה המינהלית, לצד שם החוק האמור...").
האם זה תקין? האם עבירה על תקנות החירום הנ"ל היא עבירה מינהלית לפי החקיקה הנוכחית?
 
הצגתי את הנושא כשאלה מחמת הספק

בהעדר תגובות ולאחר מחשבה נוספת התגבשה דעתי, שעבירה על תקנות שעת חירום הנדונות אינה עבירה מינהלית, מאחר שלא נקבעה ככזו ולא נקבע לה קנס מינהלי, לא באותן תקנות ולא בתקנות נפרדות, ועל כן גם רישומן בתוספת הראשונה לחוק העבירות המינהליות חסר משמעות (והוא ממילא שגוי לדעתי, משום שהתקנות לא הותקנו מכוח פקודת בריאות העם, כפי שמצוין בתוספת, אלא מכוח חוק-יסוד הממשלה, כפי שנאמר בתקנות עצמן).
פירוש הדבר, לדעתי, שאפשר רק להעמיד לדין על עבירה לפי התקנות הנדונות, בהתאם לתקנה 6, אבל הודעה לתשלום קנס (דו"ח) שתינתן לחשוד בשל עבירה כזו (כך שיוכל לבחור בין תשלום הקנס או בקשה להישפט) תהא חסרת תוקף.
ואזכיר מה שכתבתי בהודעה נפרדת, שעל אי-עטיית מסכה גם להעמיד לדין לא יהא אפשר, כי אין חובה לעטות מסכה לפי התקנות.
 
חיפשתי שוב ומתברר שטעיתי

הקביעה, שעבירה על תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש - הגבלת פעילות) היא עבירה מינהלית נקבעה בתקנה 3 לתקנות אחרות, שנקראות: תקנות שעת חירום (אכיפת צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש) (בידוד בית והוראות שונות) (הוראת שעה)), ובתוספת להן (ראו כאן).
ולפי סעיף 39(ג) לחוק-יסוד הממשלה, תקנות שעת חירום כוחן יפה לשנות כל חוק.
מתנצל על ההטעיה.
 

dani666

New member
על ההשקעה והעדכון

 
למעלה