טקסט חשוב ופוקח עיניים שכתבתי בפורום מפלגת הליכוד על למה המדעים ההומאניים חשובים יותר מהמדעים הריאליים ולמה אנשים הומאניים חכמים יותר מאנשים ריאליים

ושהבנתי שהוא מספיק חשוב עבור שרשור משלו.

זה התחיל בכך שטענתי שאנשים הומאניים חכמים יותר מאנשים ריאליים.

ai27 ענה לי כך:

"הפוך.
הרי אם יכלו לחשוב בעצמם במקום רק לדקלם חומר
היו עושים בגרות ריאלית".

ולהלן תגובתי החשובה ופוקחת העיניים שמסבירה מדוע בניגוד גמור למה שמקובל להאמין כיום, ובהתאמה עם מה שהיה נהוג להאמין בו בעבר, אלו דווקא המדעים ההומאניים שחשובים יותר מהמדעים הריאליים ואנשים הומאניים שחכמים יותר מאנשים ריאליים:

"1. הפוך. אם האנשים הריאליים היו יכולים לחשוב בעצמם במקום רק לשנן נוסחאות ולעקוב אחרי הוראות הנוסחאות צעד אחר צעד ועקב בצד אגודל, לא היו נוטים אל המקצועות הריאליים, המצומצמים מבחינה רוחבית, הלא עמקניים מבחינה רובדית, הפשטניים, בעלי האופי הרפטטיבי וחסרי התחכום המיוחד, אלא היו עושים בגרות הומאנית ונוטים אל מקצועות המילים שבהם באמת צריך ואפשר להפעיל את הראש כמו שצריך-לחשוב, להגות, להרהר.

2. אך כל זה עדיין אינה תשובה מספקת. עלינו להיכנס בעומק הקורה ולהשקיע את כל הזמן והמאמצים שצריך, מכיוון שאנחנו דנים בנושא שברומו של עולם, ולכן לא אסתפק בתגובה המוחצת שנתתי זה עתה.

ראשית כל, לא דיברנו על חשיבה, אלא על מי חכם יותר, אך מכיוון שאתה בחרת לדבר על חשיבה, אתייחס גם לכך.

חשיבה היא דבר המורכב משני רכיבים: שכל ואינטליגנציה.

שאלה באשר ליחס הנכון והרצוי בין השכל לאינטליגנציה במהלך תהליך החשיבה תהיה לא נכונה מן היסוד, מכיוון שאירועים שונים וסיטואציות שונות מדרישים סוגים שונים של חשיבה בעלי הרכבים שונים מבחינה כמותית ומבחינה איכותית של שכל ואינטליגנציה.

מה שכן, אנחנו כן יכולים לדבר על מגמות.

3. מוטב שנתחיל בהסבר של דבר פשוט-על המקצועות ההומאניים אנחנו יכולים להסתכל כעל מקצועות השכל, ועל המקצועות הריאליים אנחנו יכולים להסתכל כעל מקצועות האינטליגנציה.

הסיבה לכך היא שהמקצועות ההומאניים מדרישים בעיקר שכל, בשעה שהמקצועות הריאליים מדרישים בעיקר אינטליגנציה.

מדוע?

מכיוון שהמקצועות ההומאניים הם מקצועות הידיעה, בשעה שהמקצועות הריאליים הם מקצועות הזכירה.

לא צריך להיות אינטליגנטי בשביל המקצועות ההומאניים מכיוון שאינטיליגנציה משמעה זיכרון, מהירות עיבוד, שליפה ואחסון. דברים שצריך כמות משמעותית שלהם, בעיקר בשביל המקצועות הריאליים.

מה שכן צריך בשביל המקצועות ההומאניים זה שכל.

מדוע?

מכיוון שהמקצועות ההומאניים הם המקצועות הידיעה. אלו המקצועות העשירים מבחינה רוחבית והעמוקים מבחינה רובדית. אלו המקצועות בעלי עולמות הידע הגדולים והעשירים. אלו המקצועות שבהם יש הרבה לדעת, בשעה שבמקצועות הריאליים יש מעט לדעת והרבה לזכור.

באופן הפוך, מכיוון שהמקצועות הריאליים הם מקצועות הזכירה, לא צריך להיות חכם בשבילם, מכיוון שהם לא מדרישים הרבה שכל מכיוון שאין הרבה מה לדעת ואין הרבה מה ללמוד בגלל היותם מצומצמים רוחבית ולא עמוקים רובדית, כמו גם בעלי אופי פשטני, לא מתוחכם ורפטטיבי. מנגד, יש הרבה מה לזכור בהם במובן של מספרים, נוסחאות וחוקים, ולכן הם מדרישים בעיקר אינטליגנציה-כמויות גדולות ו/או מעל הממוצע של זיכרון, מהירות עיבוד, שליפה ואחסון.

4. אנשים עם הרבה אינטליגנציה, אנחנו יכולים לקרוא לחשיבתם "חשיבה אינטליגנטית". אנשים עם הרבה שכל, אנחנו יכולים לקרוא לחשיבתם "חשיבה אינטלקטואלית". כך שלבסוף, השאלה היא לא "מי יודע לחשוב" ו"מי לא יודע לחשוב", מכיוון שכולם יודעים לחשוב.

השאלה האמיתית היא מי יודע לחשוב איך, באיזו כמות, באיזו רמה של איכות, באיזה יחס של המרכיב החשיבתי האינטליגנטי לעומת המרכיב החשיבתי האינטלקטואלי, ובאיזו מידה של יכולת להתאים את חשיבתו למצב ולסיטואציה, ולסוג החשיבה, כמות החשיבה, רמת איכות החשיבה והיחס שבין המרכיב האינטליגנטי של החשיבה למרכיב האינטלקטואלי של החשיבה שהמצב והסיטואציה מדרישים. אבל לא נדבר ממש על כל זה כדי לא להסתבך שלא לצורך אלא נשמור על הדברים פשוטים.

5. לאחר שהוסבר שהן בעלי הנטיות הריאליות-אינטליגנטיות והן בעלי הנטיות ההומאניות-אינטלקטואליות מסוגלים לחשיבה, השאלה האמיתית הנותרת היחידה, לפחות זאת שנעסוק בה כעת, היא איזו חשיבה היא יותר חשובה, יותר נזקקת?

וובכן, מכיוון ששני שליש מהמדעים הם מדעים הומאניים ורק שליש ריאליים, ומכיוון ששני שליש מהמקצועות באקדמיה הם מקצועות הומאניים ורק שליש ריאליים, ומכיוון ששני שליש מהמקצועות בבית-ספר הם מקצועות הומאניים ורק שליש ריאליים, ומכיוון שאת המקצועות ההומאניים לפחות בחלקם אנחנו צריכים לחיים עצמם ולא רק לבית-ספר ואז לעולם לא ניתקל בזה אי-פעם שוב, או אולי כן אבל גם אז רק אם אנחנו עושים תואר ומוצאים עבודה בתחום, ומכיוון ששכל ככלל הוא יותר חשוב מאינטליגנציה, ומכיוון שהעולם והחיים והיום-יום מורכבים ממצבים וסיטואציות שבשביל להתמודד איתם אנחנו לא צריכים נוסחאות ומספרים אלא שכל, ומכיוון שהמקצועות ההומאניים, כלומר מקצועות השכל, נתנו לנו את השפה ואת הכתב ואת החברה, ואת הציוויליזציה, ואת האמנה החברתית, ואת הכסף, ואת הכלכלה, ואת המסחר, ואת התרבות, ואת האמנות, ואת הספרות, ואת העיר, ואת המדינה ואת החוקים ואת המוסר ואת האתיקה ואת האסתטיקה ואת הפוליטיקה ואת הדמוקרטיה ואת הזכויות הטבעיות, בשעה שהמקצועות הריאליים נתנו לנו את בעיקר את כלי התחבורה ולא הרבה מעבר, אז כן, נראה לי שאני "ממש אסתכן פה" ואעשה את "ההימור המטורף הזה" של להגיד ולקבוע שהחשיבה האינטלקטואלית (הצד החזק של בעלי הנטיות ההומאניות) יותר חשובה מהחשיבה האינטליגנטית (הצד החזק של בעלי הנטיות הריאליות). כי פשוט החשיבה האינטלקטואלית מתעלה על החשיבה האינטליגנטית בכל צורה ודרך ועל כל צעד ושעל.

האם אנחנו צריכים לחשוב ביום-יום שלנו ובחיים בכלל יותר פעמים אינטלקטואלית או אינטליגנטית? התשובה היא אינטלקטואלית.

האם גדולי וחשובי הישגיה של האנושות, כלומר השפה והכתב והחברה והציוויליזציה והאמנה החברתית והכסף והכלכלה והמסחר והתרבות והאמנות והספרות והעיר והמדינה והחוקים והמוסר והאתיקה והאסתטיקה והפוליטיקה והדמוקרטיה והזכויות הטבעיות, האם אלו הישגים של החשיבה האינטלקטואלית או החשיבה האינטליגנטית? התשובה היא החשיבה האינטלקטואלית.

כלומר, אני לא יודע, אלא אם כן מישהו רוצה לטעון שיותר חשובים ממהישגים האלו, הם דווקא כלי התחבורה, שבסה"כ מאפשרים לנו להגיע ממקום למקום קצת יותר מהר מאשר מה שהיינו מגיעים בעבר על גבי סוסים?

בבקשה בואו נפסיק. זה מביך.

6. אך לבסוף, זה אפילו לא הנושא האמיתי. זה ai27 שדיבר על חשיבה, ואני זרמתי איתו. הנושא האמיתי של השרשור הוא מי חכם יותר? אנשים הומאניים או אנשים ריאליים?

התשובה היא אנשים הומאניים, וכעת נסביר למה, אך אם ברצוננו לעשות זאת נכון, ההסבר לאיך ומדוע ועל מה ולמה אנשים הומאניים חכמים יותר מאנשים ריאליים, הוא הסבר שתחילתו נעוצה בעצם אופיים עצמם של המדעים ההומאניים והמדעים הריאליים, ומשם עלינו להתחיל. בכמה השוואות פשוטות ביניהם. הבה ניגש לעבודה.

7. המדעים הריאליים מצומצמים מבחינה רוחבית, בשעה שהמדעים ההומאניים עשירים מבחינה רוחבית.

מה זאת אומרת?

זאת אומרת שבמדעים הריאליים פשוט יש פחות דברים לדעת אותם. אלו ממש מדעים שבהם ממש יש פשוט פחות חומר. פחות מה לדעת בכלל מלכתחילה. זה עולם מצומצם ביותר של 10 ספרות, מ-0 ועד 1, עם כמות מוגבלת ולא מאוד גדולה של פעולות חשבון שאפשר לעשות עם עשר הספרות האלו. אמנם זה נכון שאת הספרות אפשר להרכיב יחדיו בצורות ודרכים שונות לכדי אינסוף מספרים ואינסוף תרגילים אבל בסופו של דבר זה אותו החרא שוב ושוב, ומה שיש ללמוד אותו נגמר מהר מאוד עבור מי שבאמת משקיע את עצמו בתחום הזה, וכאשר ההבדלים בין המדעים הריאליים השונים, הם שכל מדע ריאלי מוסיף עוד איזשהן כמה תוספות לא מאוד משמעותיות מבחינת סדר הגודל והכמות, כאשר הכימיה בסה"כ מוסיפה את הכימיקלים, הפיזיקה מוסיפה את החומר, ההנדסה מוסיפה את הצורות, האסטרונומיה מוסיפה את החלל וכדומה'.

אבל זה תמיד אותן עשר ספרות עם אותה כמות מוגבלת של פעולות חשבוניות ואותה תוספת מסוימת שכל מדע ריאלי מסוים נותן לעולם הזה, העולם המתמטי.

המדעים הריאליים כל-כך מצומצמים מבחינה רוחבית, ומבחינת סדר הגודל של הידע שלהם, שהם בקושי מצליחים להיות מדעים שלעצמם ולא נספחים או גרורות של המתמטיקה, בצורה שגורמת להם להיראות מאוד דומים אחד לשני וכאילו כמן מדע-על בודד אחד, אבל לא בצורה או בכוונה מחמיאה. זאת אותה הגברת בשינוי אדרת שובו ושוב לנצח.

מאוד לא מרשים.

ומן הצד, המדעים ההומאניים עם מאוד עשירים מבחינה רוחבית. עולמות הידע שלהם הם עצומים ואינסופיים. בצורה של היפוך מוחלט מאשר המדעים הריאליים, במדעים ההומאניים פשוט לא נגמרים הדברים לדעת אותם ותמיד יש עוד. וזה מכיוון שהמדעים ההומאניים עוסקים במציאות הגדולה והשלמה, בשעה שהמדעים הריאליים, כל אחד מהם עוסק באספקט אחד של המציאות, לרוב כזה שאפילו לא כזה מעניין ומסקרן.

הנדסה-מתמטיקה עם צורות.

פיזיקה-מתמטיקה עם חומר ואנרגיה.

מתמטיקה-מתמטיקה עם עוד מתמטיקה.

וכך, פשוט ממש יש פחות מה לדעת וללמוד מאשר במדעים ההומאניים בצורה עובדתית וחד-משמעית שלחלוטין אינה ניתנת להכחשה. משמעות הדבר, ולצורך ההשוואה, היא שמי שלדוגמה גרוע במדעים ההומאניים עדיין ידע יותר דברים במדעים ההומאניים מאשר מה שאדם שגרוע במדעים הריאליים ידע במדעים הריאליים. ואדם שבינוני במדעים ההומאניים עדיין ידע יותר מאדם שלדוגמה בינוני במדעים הריאליים, ואדם שטוב במדעים ההומאניים עדיין ידע יותר מאדם שטוב במדעים הריאליים.

זה בעצם אפילו גרוע יותר מזה. לדעתי, וככל הנראה, גם אדם שבינוני במדעים ההומאניים עדיין ידע יותר מאשר אדם שטוב במדעים הריאליים, ואדם שגרוע במדעים ההומאניים עדיין ידע יותר מאדם שבינוני במדעים הריאליים.

8.המדעים הריאליים לא עמקניים מבחינה רובדית, בשעה שהמדעים ההומאניים כן עמקניים מבחינה רובדית.

המדעים הריאליים הם לא רק מצומצמים מבחינה רוחבית, אלא גם לא עמקניים מבחינה רובדית (כמובן בניגוד למדעים ההומאניים). מה ההבדל?

ההבדל הוא שהיותם של המדעים הריאליים מצומצמים מבחינה רוחבית זאת טענה המתייחסת לעצם עולם הידע הדל של המדעים הריאליים, שאין בהם כזה הרבה מה לדעת, בוודאי שלא בהשוואה למדעים ההומאניים, בשעה שב"לא עמקניים מבחינה רובדית" הכוונה היא שאלו מדעים שלא יורדים אל מתחת לפני השטח ושלא יורדים לעומק פשוט מכיוון שאין להם "מתחת לפני השטח" ואין להם עומק.

"מה שאתה רואה זה מה שאתה מקבל". ברגע שקיבלנו את התשובות, אין הרבה על מה להמשיך ולדון או לשאול. אין הרבה כיווני התפתחות. אין הרבה על מה לדון. אין הרבה מה להרחיב. אין הרבה מה לשאול. אין שום דבר נסתר או "מאחורי הקלעים". מדע טוב, מדע עם הרבה פוטנציאל, פשוט לא נראה ככה.

במדעים הריאליים אין הרבה אפשרויות, יכולת או אפילו צורך "לרדת לחקר העמת" כי אין איזושהי אמת גדולה "לרדת אליה".

זה נראה מאוד אבל מאוד לא טוב וזה מאוד לא מרשים.

במדעים ההומאניים מצד שני, תמיד יש עוד עומק לרדת אליו. עוד שכבה שמתחת לשכבה שכבר גילינו וחשפנו. עוד אמיתות נסתרות. עוד ועוד ועוד עד אין סוף. זה לא נגמר לעולם. במדעים הריאליים, "זה", אפילו לא מתחיל. במדעים הריאליים, הפוטנציאל הוא מלכתחילה לא רב, וממוצה עד מהרה.

המדעים הריאליים הם כמו מלפפון, בשעה שהמדעים ההומאניים הם כמו אבטיח.

אם תמדדו באמצעות כלי מדידה שונים מלפפון ואז אבטיח, תוכלו להבחין בדבר מעניין-האבטיח ארוך יותר מהמלפפון, רחב יותר ממנו, עם היקף גדול יותר משלו, הוא עולה יותר למעלה ממנו ויורד יותר למטה ממנו, והוא גם שוקל יותר ממנו. האבטיח הוא פרי שהוא העולם כולו, ואולי זאת גם הסיבה למה הוא מעוצב בצורה הזאת. צורה של עולם.
 
המלפפון מצד שני, נופל מן האבטיח בכל פרמטר אפשרי. אלו שדיברנו עליהם ואלו שלא. הוא אפילו לא טעים. למען השם! הוא אפילו לא כזה בריא! אם אני אוכל משהו לא טעים, הציפייה שלי היא שהוא לפחות יהיה מזין יחסית מבחינה תזונתית, ואפילו את זה המלפפון לא עושה. האבטיח, אם נמשיך עם ההשוואה, הוא גם יותר טעים, וגם יותר בריא.

וזה ההבדל בין המדעים הריאליים (שאותם אנחנו יכולים להשוות למלפפון) למדעים ההומאניים (שאותם אנחנו יכולים להשוות לאבטיח).

9. המדעים הריאליים הם בעלי אופי רפטטיבי.

למה הכוונה?

ביקום יש אינסוף דברים, אבל האינסוף דברים שישנם פועלים לפי סט בסיסי וכללי של חוקים של הקיום, שכל הדברים הקיימים חייבים לעקוב אחריהם ולפעול לפיהם.

אחד מהחוקים האלו הוא החוק ההיררכי. לכל יש עת. ולכל יש עת כי כל דבר צריך לבוא לאחר שקרה תנאי מקדים שהדבר היה זקוק לו שיתקיים ושיקרה כדי שיקרה הדבר הוא בעצמו.

לדוגמה, אנחנו לא יכולים לבנות קומה שתיים בבניין כשאנחנו בונים בניין, מבלי לבנות תחילה את קומה אחת, מכיוון שקומה מספר אחת מחזיקה את קומה מספר שתיים במקומה, והתקרה של קומה מספר אחת אף מהווה את הרצפה של קומה שתיים.

בכך למעשה, קומה מספר אחת, החלק העליון שלה, מהווה חלק מקומה שתיים. חלק מקומה מספר אחת ממש ממשיך איתנו לקומה מספר שתיים כאשר אנחנו בונים בניין.

הסיבה לכל זה היא שכך נכון וצריך שיהיה, וזה בסדר.

וכאשר התקרה של קומה מספר אחת, מהווה את הרצפה של קומה מספר שתיים, קומה מספר אחת למעשה ממשיכה לקומה מספר שתיים והופכת לחלק ממנה. היא כאילו כמו חוזרת על עצמה בקומה מספר שתיים ומתקיימת בה, מעבר למה ואיך שהיא מתקיימת בקומה מספר אחת כקומה כשלעצמה. יש פה משהו חזרתי. יש פה משהו רפטטיבי.

הבניין והקומות הם רק דוגמה. התהליך שתואר חוזר על עצמו ומתקיים בכל הדברים הקיימים. כל דבר מתקיימים בו דברים אחרים שקדמו אותו והכינו את הקרקע לקראת קיומו.

גם עם המדעים זה כך. גם הריאליים וגם ההומאניים. בדיוק כפי מה שזה כך בנוגע לכל הדברים שישנם. אם כך, אז למה אני מתכוון כשאני אומר ש"המדעים הריאליים הם בעלי אופי רפטטיבי", כאילו שהמדעים ההומאניים הם לא?

וובכן, העניין הוא, והנקודה היא, שהמדעים הריאליים הם בעלי אופי רפטטיבי יותר מאשר המדעים ההומאניים.

אם בהערכה גסה, כל נושא במדעים ההומאניים מורכב בכעשרים עד ארבעים אחוזים מתכנים של נושאים קודמים, כי אי-אפשר בלעדיהם בנושא החדש אפילו שעברנו לנושא חדש כי הם "הרצפה" של הנושא החדש, ההבנייה לקראתו וההכנה לקראתו, ואנחנו נזקקים להם גם במעבר לנושא החדש, ושישים עד שמונים אחוז של תכנים חדשים, אז המדעים הריאליים, בהערכה גסה, כל נושא שלהם מורכב מבערך ארבעים עד שישים אחוז של תוכן וחומר מנושאים קודמים ורק ארבעים עד שישים אחוז של חומרים חדשים.

זה לא כי יש בהם איזושהי תקלה שצריך לתקן או לפתור. ככה הם. זה הטבע הבסיסי שלהם. זאת לא טעות וזאת לא בעיה לתקן אותה. כך הם נראים וזהו אופיים.

כשלעצמו אני מניח שזה בסדר, כי אם זאת כמות התוכן והחומר הישן שהמדעים האלו נזקקים להם שישרדו בהמשך הדרך אל הנושאים החדשים, אז כנראה שזה מה שצריך להיות, ואף יש בכך היגיון. מה שכן, ולמרות שזהו המצב הנכון והטבעי בעבורם, ולמרות שאין פה בעיה לתקן אותה וזה כשלעצמו בסדר גמור, הדבר עדיין מעמיד את המדעים הריאליים בעמדת נחיתות טבעית ובסיסית אל מול המדעים ההומאניים הרפטטיביים משמעותית פחות, מה שלמעשה מזין ומקיים במידה מסוימת, ומהווה סיבה עבור, גם אם לא סיבה יחידה, לצמצום הטבעי של המדעים הריאליים מבחינה רוחבית ולחוסר העמקנות הרובדית שלהם, שדובר עליהם קודם. זאת אחת הסיבות לכך שבמדעים הריאליים "פשוט יש פחות לדעת".

המדעים ההומאניים מצדם, וכאמור, רפטטיביים פחות, ובעלי נטייה פחותה לחזור על עצמם מאשר זאת של המדעים הריאליים.

זה לא כי הם פתרו איזושהי בעיה מיוחדת או עשו משהו שהמדעים הריאליים לא עשו. זה פשוט שזהו אופיים. כך הם. כך נכון שיהיו. זהו טבעם של הדברים. זהו טבעו של עולם ומדע.

לנושאי הידע השונים במדעים ההומאניים השונים פשוט יש פחות צורך בפחות ידע קודם במהלך המעבר לנושאי ועולמות ידע חדשים.

האם אמנם לא עשו את זה בכוונה, אבל הדבר מעמיד את המדעים ההומאניים בעמדת עליונות טבעית על המדעים הריאליים ותורם משמעותית, אם כי זאת לא הסיבה היחידה, לרוחב הגדול ולעומק הרובדי הגדול שלהם, בוודאי בהשוואה למדעים הריאליים. זאת אחת הסיבות לכך שבמדעים ההומאניים "פשוט יש יותר לדעת".

10. המדעים ההומאניים, בלמעלה משני שליש שלהם, קיימים יותר מ-5,000 שנה, בשעה שהמדעים הריאליים, בלמעלה משני שליש שלהם, קיימים פחות מ-500 שנה.

הסיבה לכך היא שבגלל האופי ההיררכי של כל הדברים הקיימים, ובכך האופי ההיררכי של עצם הקיום עצמו, כדבר שלעצמו, וללא קשר לדברים הקיימים הספציפיים השונים, המדעים ההומאניים היו קיימים לפני המדעים הריאליים ולמעשה בנו את הדרך והתוו אותה לכדי מצב שבו המדעים הריאליים יוכלו להתקיים, ובכך הם כאילו החלו בתהליך, שבסופו הם יצרו את המדעים הריאליים.

במה זה קשור לעניין? זה קשור לעניין דרך עצם כך שללמעלה משני שליש מהמדעים ההומאניים יש "פור" של למעלה מ-4,500 שנה על למעלה משני שליש מהמדעים הריאליים.

מה שזה אומר, זה שכאילו שזה לא היה מספיק גרוע שבגלל האופי הטבעי של המדעים הריאליים לעומת האופי הטבעי של המדעים ההומאניים, המדעים הריאליים היו יותר מצומצמים מבחינה רוחבית בהשוואה למדעים ההומאניים, יותר לא עמקניים מבחינה רובדית מהם ויותר רפטטיביים מהם, למדעים ההומאניים היה יותר מ-4,500 שנה יותר מאשר המדעים הריאליים בשביל לגדול, להתפתח ולצמוח, כאילו שזה לא היה מספיק גרוע שהמדעים הריאליים בשיא הפוטנציאל המקסימאלי שלהם לא מצליחים לגרד מלמטה את המדעים ההומאניים בשיא הפוטנציאל המקסימאלי שלהם.

זאת עוד סיבה, אחת מבין כמה, מדוע ולמה יש פחות לדעת במדעים הריאליים מאשר מה שיש לדעת במדעים ההומאניים. הסיבה הזאת ביחד עם שלושת הסיבות האחרות שצוינו.

וכל הסיבות האלו, וכל הדברים האלו וכל מה שנאמר, כל מה שכל זה מלמד אותנו ומראה לנו, זה דבר אחד פשוט מאוד.

אנשים המתמחים במדעים ההומאניים, או שהם בעלי נטיות לב כלפי המדעים ההומאניים, ידעו יותר, כי פשוט יש יותר מה לדעת וללמוד, מאשר מה שיודעים ומאשר מה שיש לדעת, האנשים המקבילים להם, ברמות ההתמחות המקבילות להם, ובעלי רמות נטיות הלבב המקבילות להם, במדעים הריאליים.

ועל כן ולכן ולנוכח כל זאת ולנוכח כל האמור לעיל, אנשים הומאניים חכמים יותר מאנשים ריאליים. נקודה. סוף סיפור.

11. ועכשיו, אם כל זה נכון, אם כל שכתבנו עד הנקודה הזאת אמת הוא, ורק שיהיה ברור-כל שכתבנו עד הנקודה הזאת אמת הוא, אם כך אז למה המדעים הריאליים נחשבים היום יותר מההומאניים ואנשי המדעים הריאליים נחשבים לחכמים יותר מאנשי המדעים ההומאניים, כאמור, וכפי מה שהוסבר לעומק מדוע, באופן כוזב ושגוי לחלוטין?

הבה ונראה למה.

12. היותם של המדעים הריאליים "המדעים החדשים" לעומת המדעים ההומאניים שהם "המדעים הישנים".

לבני-האדם יש נטייה טבעית ומובנת לכיוון הקצוות, מכיוון שזה קל יותר מאשר לשבור את הראש ולהבין איפה בדיוק התשובה הנכונה נופלת. זה פשוט שכאשר אין ימינה ממך או אין שמאלה ממך, אז יש צד שלם שאתה לא יכול להיות טועה בו. אתה לא יכול להימצא לא מספיק ימינה אם אין ימינה ממך, וכך אתה יכול לטעות רק בכך שאתה לא נמצא מספיק שמאלה, ואתה לא יכול לא להימצא מספיק שמאלה אם אין שמאלה ממך, וכך אתה יכול לטעות רק בכך שאתה לא נמצא מספיק ימינה. כן, אני מתכוון פוליטית אבל אני מתכוון גם בכל דרך אחרת ובכל סוגיה כלשהי, כאשר יש איזושהי סוגיה ואז יש ציר של תגובות מרובות אפשריות.

דבר מה נוסף שדוחף אותנו אל הקצוות הוא התלהבות. כאשר אנחנו מתלהבים ממשהו, אנחנו נהנים ממנו, מתמכרים אליו ואז עושים אותו בהגזמה או נותנים לו אובר כבוד או אובר מקום בהשוואה למה שהוא צריך לקבל.

דבר מה נוסף שדוחף אותנו אל הקצוות, הוא דברים חדשים. דברים חדשים מלהיבים אותנו. דברים חדשים שמלהיבים אותנו מגבירים בנו את הנטייה הטבעית שלנו, שעלינו להיגמל ממנה, אל הקצוות.

בהיותם של המדעים הריאליים, בלמעלה משני שליש שלהם, מדעים שקיימים פחות מחמש מאות שנה, שאולי זה לא נשמע הרבה אבל רק לשם ההשוואה המדעים ההומאניים קיימים בלמעלה משני שליש שלהם למעלה מחמשת אלפים שנה, המדעים הריאליים הם "חדשים".

לכן אנחנו מתלהבים מהם בהגזמה, מעריכים אותם בהגזמה, נותנים להם כבוד בהגזמה ונותנים להם מקום בהגזמה, עד כדי כך שאנחנו פשוט לא מצליחים להבין כראוי את מעמדם האמיתי הראוי להם, ואף גרוע מכך, שוכחים את המדעים ההומאניים הישנים, שוכחים את ערכם, את מקומם, את כל מה שעשו בשבילנו, וכך, אמנם בצורה של כבתנועה לכיוון ההפוך אבל עדיין, לא נותנים למדעים ההומאניים את מקומם הראוי להם כי אנחנו לא נותנים להם מספיק מקום וכבוד כי אנחנו פשוט כל-כך מתלהבים מ"הצעצוע החדש" שבארגז הצעצועים. קצת מגוחך אבל כן.

להערכתי, במאה ה-21 תהיה סוף כל סוף קצת רגיעה מהמדעים הריאליים והם יחזרו אל מקומם ומעמדם הראויים להם, שהם אמנם אינם מקום ומעמד סתמיים או כאלו שניתן לזלזל בהם או להתייחס אליהם בביטול, אבל שהם בהחלט כאלו שהם איזשהו משהו פחות מאשר הטירוף של עשרות השנים האחרונות.

המאה ה-19 הייתה תור הזהב של מדעי הרוח (סוג של מדעים הומאניים), כאשר המדע החשוב ביותר באותה המאה היה הפילוסופיה, בהובלתו של פרידריך וילהלם הגל, בגלל שהמהפכה התעשייתית הראשונה שהתרחשה בין 1760 ל-1830 אפשרה לאנשים נוחות ועושר שכמותם לא ידעו מעולם, מה שאפשר פריצה קדימה של מדעי הרוח מכיוון שכעת אנשים יכלו, והיה להם פנאי ומנוח בשביל לשבת ולחשוב מחשבות כל היום על נושאים חשובים שברומו של עולם על כלכלה, פילוסופיה ודת.

המאה ה-20 הייתה תור הזהב של המדעים הריאליים, כאשר המדע החשוב ביותר של אותה המאה היה הפיזיקה, בהובלתו של אלברט איינשטיין, כי מדעי הרוח הגיעו לרמה גבוהה של מיצוי במאה ה-19, שלאחריה הייתה צריכה באופן טבעי לבוא "רגיעה", ובגלל התפתחויות טכנולוגיות והמהפכה התעשייתית השנייה, שאפשרו למדעים הריאליים, ובמיוחד הפיזיקה, לפרוץ קדימה.

במאה ה-21 תהיה סוף-סוף קצת רגיעה מהמדעים הריאליים שרק הלכו והתעצמו במאות השנים האחרונות עד שהגיעו לשיאם במאה ה-20, והמאה ה-21 תהיה לדעתי תור הזהב של מדעי החברה (סוג של מדעים הומאניים), כאשר המדע החשוב ביותר במאה הנוכחית יהיה הפסיכולוגיה, בהובלתי שלי ותחת הנהגת אגרוף הברזל שלי, מה שבהתחשב בכך שכאמור, המאה ה-21 תהיה תור הזהב של מדעי החברה, ובהיותי האדם הגדול ביותר, כך לפי הערכותיי, במדעי החברה במאה ה-21, הופך אותי למועמד מוביל לתואר גדול בני-האדם במאה ה-21 (באופן דומה לאיך שפירדריך וילהלם הגל היה גדול בני האדם במאה ה-19 ואלברט איינשטיין היה גדול בני-האדם במאה ה-20).

במאה ה-22, יחזור תור הזהב של מדעי הרוח, בהובלתו המחודשת של מדע הפליסופיה, מכיוון שלאחר הרס האנושות והעולם על-ידי האנושות במאה ה-21, הדבר ירומם את מדעי הרוח ויתן להם רוח גבית, מכיוון שהאנשים יינטו אל מדעי הרוח וזאת מכיוון שהאנשים ינסו להבין ולחשוב איך הכול היה יכול ללכת כל-כך לקיבינימט, מה הם עשו לא נכון, איך הדברים היו יכולים להימנע, ואיזה מן סוג של אנשים ואנושות אנחנו צריכים ויכולים להיות כדי שדברים כפי מה שקרו במאה ה-21 לא יחזרו על עצמם וכל מיני דברים כאלו, ואנשים כמו מאור פז וגרטה תונברג לא יזכו להתעלמות מוחלטת פעם נוספת בעודם מנסים להציל את העולם מטיפשותה האינסופית של האנושות, שלעולם אינה נגמרת.

אני תוהה מי יהיה הפילוסוף החשוב ביותר של המאה ה-22. אני חושד בעצם האפשרות שיש לו סיכוי טוב להיות גדול בני-האדם במאה ה-22.

כן, בכל מקרה, קצת סטינו. בחזרה לעניינינו.
 
13. סיבה נוספת לכך שבצורה לא הוגנת ולא נכונה, המדעים הריאליים כיום הם יותר נחשבים מאשר המדעים ההומאניים, ושאנשים ריאליים נחשבים לשווא לחכמים יותר מאנשים הומאניים, היא שהמדעים ההומאניים, בעושרם הרוחבי ובעומקם הרובדי, ובמיוחד לאחר חמשת אלפים שנה של עבודה רציפה ובלתי פוסקת שאינה חדלת לרגע, טובעים בתוך ים החומר של עצמם בצורה שפשוט גורמת לנו לאבד את הצפון. אנחנו כבר לא יודעים יותר מה מתוכם ללמד ומה לא, ואיזה חומרים טובים ואיזה לא כי פשוט נוצר שם בלגאן ענק של מסות עצומות של חומר שאיננו יודעים להיכן להפנות את מבטנו, על מה להסתכל ואיפה להסתכל, ולכן מרוב דובים לא רואים את היער וכל הנקודה אובדת בצורה המקשה על המדעים ההומאניים להמשיך ולהוכיח את ערכם ולקבל בעקבות כך את הכבוד וההערכה הראויים להם.

המדעים ההומאניים קורסים תחת המשקל של עצמם, כמו פלנטה שהגיעה למשקל מפלצתי ומתחילה לקרוס פנימה.

זאת בעיה שלדוגמה לא קיימת, וגם לא תהיה קיימת, במדעים הריאליים, הצעירים פי עשרה, בעלי הצרות הרוחבית, חוסר העומק הרובדי והאופי הרפטטיבי המשמעותי.

14. הישגי המדעים ההומאניים נחשבים בצורה לא נכונה ולא הוגנת למובנים מאליו. המדעים ההומאניים נמצאים בסביבה כל-כך הרבה זמן, והגדולים והחשובים שבהישגיהם הם כל-כך ישנים, עד שהפכו למובנים מאליו, בשעה שהם ממש אינם כאלו. האנושות שכחה כמה מבריקים היו חייבים להיות האנשים שהגו את הרעיונות המבריקים האלו, ודרך כך, כמה חכמים ומוכשרים הם אנשי המדעים ההומאניים כולם. לכן מתייחסים אל המדעים האלו והאנשים האלו כמובנים מאליו, מזלזלים בהם ולא נותנים להם את הכבוד והמקום הראוי להם.

15. יש יותר אנשים ריאליים מאנשים הומאניים. אנשים ריאליים הם אינטליגנטיים, בשעה שאנשים הומאניים הם חכמים. מכיוון שאינטליגנציה זה מולד ושכל זה נרכש, המסלול אל האינטליגנציה הוא קל לאין שעור בהשוואה למסלול אל השכל, ולכן, ולפי הערכותיי, על כל כ-1.9 עד 2.1 אנשים אינטליגנטיים, יש בערך בין 0.9 ל-1.1 אנשים חכמים בהתאמה. זה כי קל יותר להיות אינטליגנט מאשר להיות חכם. אנשים אינטליגנטים נולדים בשעה שאנשים חכמים נעשים, ולכן בצורה הגיונית ומובנת, יש בערך פי 2 יותר אנשים אינטליגנטיים מאשר אנשים חכמים, ולכן בערך פי 2 יותר אנשים ריאליים מאשר אנשים הומאניים.

משמעות הדבר היא שלאנשים אינטליגנטיים יש פי 2 יותר נוכחות, יותר קול, יותר אנשים, ויותר הכול, בצורה הגורמת להם להתבלט על-פני האנשים ההומאניים וללא הצדקה אמיתית של עליונות איכותית אמיתית עליהם.

מדובר בגורם משמעותי למדי שבהחלט תורם לתפיסה המודרנית השגויה שלפיה המדעים הריאליים חשובים יותר מהמדעים ההומאניים ושאנשים ריאליים חכמים יותר מאנשים הומאניים.

אבל לא תמיד זה יהיה כך. האנושות עוד תחזור לעשתונותיה, וביום שזה יקרה, נביט לאחור על ההיסטוריה שלנו, ולא נצליח להבין כיצד זה קרה ונהיה הדבר, שבאמת היה פעם זמן שבו באמת חשבנו שאנשי המספרים חכמים יותר מאנשי המילים, ושחוכמה האמיתית היא לא האמנות ולא התרבות ואפילו לא הספרות, אלא איקס וואי דבליו זית שווה אלפא.

לא האמנה החברתית, לא החוקה האמריקנית ולא ההכרזה של האו"ם לכל באי עולם בדבר זכויות האדם, אלא מרובע משולש עיגול טנגלס בשורש.

לא הכסף, לא החוק, לא האתיקה ולא התרבות, אלא פי אלפא זיתא פאי במעלה רביעית עם שלוש נעלמים.

אלפא זיתא פאי אמרתי!

אלפא זיתא פאי! אלפא זיתא פאי! אלפא זיתא פאי!

אלפא זיתא פאי אלף פעמים ואז אלף פעמים נוספות!

כי מה לעזאזל היינו עושים בלי אלפא זיתא פאי?!

אנשים!

מי איתי?!

אף-אחד?

כן. זה מה שחשבתי.

16. ולבסוף, נחיתותם המדומיינת של המדעים ההומאניים בהשוואה אל המדעים הריאליים, כמו גם נחיתותם האינטלקטואלית המדומיינת של אנשי המדעים ההומאניים בהשוואה לאנשי המדעים הריאליים, כנבואה המגשימה את עצמה.

מחשבה יוצרת מציאות. אנחנו חושבים שהמדעים הריאליים חשובים יותר מההומאניים ושאנשי המדעים הריאליים חכמים יותר מאנשי המדעים ההומאניים, ולכן אנחנו מתייחסים אליהם בהתאם הן ברמת היחס הממשי שאנחנו נותנים להבם בהתנהגות שלנו מבחינת ההשקעה שלנו כאינדיבידואלים במדעים הריאליים לעומת מידת ההשקעה שלנו במדעים ההומאניים, קודם בבית-הספר ואז באקדמיה, אנחנו מתייחסים אל אנשי המדעים ההומאניים כאילו שהם פחות חכמים מאנשי המדעים הריאליים ובזלזול בוטה, כמו לדוגמה כשאנחנו קוראים למדעים שלהם "מדעי הדשא" ולהם עצמם "אנשי מדעי הדשא", ואז, אנחנו כחברות וכמדינות מתקצבים פחות את האנשים ההומאניים ואת המדעים ההומאניים בפחות כספים ומשאבים.

מה אתם חושבים שהיא התוצאה של כל זה?

נבואה המגשימה את עצמה. כלומר, לא באמת ולא לגמרי, בגלל שאמנם זה נכון שכל הכספים והמשאבים האלו וכל הכבוד הזה והזמן הזה הולכים למדעים הריאליים ואנשיהם, אבל בגלל הפוטנציאל הנמוך שלהם מלכתחילה, זה לא באמת שזה מקדם אותם כל-כך בהרבה, והרי שזה ידוע שלדוגמה הפיזיקה המודרנית תקועה, ככה שכאשר כל הכספים האלו, המשאבים האלו, הזמן והכבוד הולכים אליהם, זה לא שאלו הם שמתקדמים ושפותחים פער באותה המידה שבעצם אלו המדעים ההומאניים ואנשי המדעים ההומאניים שעומדים במקום ומתקשים להתבלט, להשיב מלחמה ולתבוע עבור עצמם את המקום הנכון והראוי עבורם.

מקווה שהנקודה שלי הוכחה במידה מספקת. ואם לא, אז בואו ונגיד את זה עוד פעם אחת אחרונה.

אנשים הומאניים חכמים יותר מאנשים ריאליים. נקודה. סוף סיפור.

תודה רבה לכולם,

אני הייתי מאור פז,

גאון בפילוסופיה של המדע".

מה דעתם של החברים?
 
למעלה