טקסים

טקסים

אני תלמידת סוציולוגיה ולאחרונה התבקשנו להכין עבודה על מאפייני הטקס- לקחת טקס ו"להלביש" עליו את המאפיינים שלמדנו, לא רציתי לקחת טקס בנאלי כמו חתונה או בר מצווה, אז חשבתי לעשות על טקס פגאני, שמאני אולי... העיניין הוא שאני לא בידיוק מתמצאת בטקסים, מישהו יכול לתת לי דוגמאות ולספר לי בפירוט על איזשהו טקס מעניין? תודה ענקית! PALIN
 

mb3inh

New member
את יודעת

זה נורא נחמד שאת מתענינת אבל ללמוד על טקס ויותר ללמוד לבצע טקס זה לא משהו שתוכלי לעשות ביום או יומים. כמה זמן יש לך? כמה מידע אתה רוצה,זאת אומרת עד כמה פירוט? את רוצה לבצע את הטקס? תהיה בעיה אם זה יהיה טקס ממסורת אחרת(לא שמאניזם)? איזה טקס אתה רוצה[כישוף(פרנסה פיריון...),זימון,חניכה(הכנסה בסוד),קורבן,מעבר(כמו בר-מצווה או חתונה)...]? ואם תוכלי לענות למה לא טקס יהודי,נוצרי או מוסלמי?
 
אני יודעת

תראי, אני לא בפורם הזה מאתמול, אני כאן כבר מספיק זמן, לכם, ולפורם מאגיה וכישוף יש נטיה להרים גבה ואפילו להתייחס בזילזול למי שבא מבחוץ, או בלי ניסיון. וזאת גם התחושה שקיבלתי אני לא לא אמרתי שאני רוצה ללמוד לבצע את הטקס...וגם אם כן, עבודה בסוציולוגיה היא לא מה שתגרום לי לבצע טקס כלשהו. זה לא חשוב אם זה יהיה טקס שמאני או לא, כישוף פיריון, או קורבן יכול להיות נחמד.. למה לא טקס יהודי נוצרי או מוסלמי? כי זה מה שמעניין אותי, לזה אני מתחברת, ואני יכולה לקרוא לעצמי פגאנית לפני שאני יהודיה... אין טעם מיצידי להצתדק ולהסביר למה אני לא מכירה טקסים, פשוט כי ככה זה.
 
טקסים שמאנים

אני כותבת פה בפעם הראשונה . ועונה לך כי הנושא הזה קרוב לליבי. אני משתתפ בטקסים שמאני כבר מספר שנים וכמובן שבחרתי ללכת בדרך השמאן. אם מעניין אותך לשמוע יותר ואולי גם לבוא לטקס כמו טקס לבנה מלאה. אשמח להוסיף ולשוחח על זה.
 

Wing Chan

New member
את באמת מסכימה להכניס

מישהו מבחוץ, אאוטסיידר לחלוטין, לטקסים שלכם? (בלי להעליב את כותבת ההודעה הראשית, כמובן)
 

RainBird

New member
היא בטח שייכת לטרה ודוב אם אני לא טועה. ל"דת" שלהם יש טקסים פתוחים.
 
לא שיכת לטרה ודוב

אין שום בעיה להזמין לטקסים אצלנו . יש טקסים שהם טקסים סגורים יותר אך בטח שלא טקס לבנה מלאה דווקא מאוד נחמד לנו שבאים אנשים חדשים להיות אתנו ולהנות מהאנרגיות הניפלאות שקימות בעבים האלה. חוץ מטיקסי לבנה מלאים שמתבצעים כל חודש יש גם טקסים של היום הארוך / קצר ויש טקסים לפי נושאים כמו טקס זימון זוגיות.
 
אני אשמח מאוד

אם תוכלי לפרט טיפה יותר על המסורת ממנה את מגיעה
כפי שראית, כאן בפורום מכירים יותר את המסורת של טרה ודוב ולאחרונה הוזכרו גם מסורות שמאניות אחרות שיש להן נוכחות בארץ - ונשמח לשמוע עליהן יותר.
 

Wing Chan

New member
שאלה:

עפ"י המידע שקיים כיום, האם השמאנים העתיקים היו מסכימים להכניס מישהו זר לטקסיהם?
 
טקסים שאמניים היו פתוחים לקהל

השאמן הוא תפקיד קהילתי הטקס נערך למען הקהילה, כדי לחבר את אנשיה לתדרים של אמא אדמה ולכן טקסים שאמניים אינם סודיים ואינם סגורים הם פתוחים לקהל והם נועדו לקהל הטקסים היחידים שהם יותר פרטיים או סודיים הם טקסים שקשורים להיבטים מסויימים של עבודת השאמן שהם יותר אישיים, או לעבודתו עם בעלי ברית מסויימים חניכה לשם שאמני למשל, טקס קבורה אישי ודברים אחרים שקשורים להפיכתו לשאמן לעומתם כל טקסי השמש טקסי הלבנה וטקסי המעבר היו פתוחים לקהל מאז ומעולם. באותו עניין אני כן מגיעה מ"הרוח הגדולה" שהיא מרכז לתרבות אינדיאנית ולשאמניזם ואנו חוגגים את זמני העוצמה על פני האדמה כבר מספר שנים הטקסים שלנו חופשיים ופתוחים לקהל בסוף השבוע הזה נערכים שלושה מהם חגיגת הנרות - או הדרקון המתעורר שהייתה אתמול טקס קבלת תינוק לעולם - היום וטקס לבנה מלאה מחר את מוזמנת להיכנס לאתר שלנו ולברר פרטים
 

RainBird

New member
אני מצטער שזה הרושם שיש לך מהפורום שלי בעיקר אחרי שדאגתי להעביר בו רפורמות. אני חושב שהשאלה שצריכה להישאל היא- מהו טקס? מה זה בעצם? כשתעני לעצמך על השאלה הזאת כבר לא תזדקקי למידע חיצוני לדעתי. כי את יכולה למצוא אלף טקסים מסביב, אבל בלי הגדרה שמכילה את המשמעות שלהם, הם ריקים.
 
"מה זה 'טקס'?" שאל הנסיך הקטן.

"גם זה מן הדברים שהזנחו יתר על המידה," - ענה השועל - "והרי זהו מעשה המבדיל יום אחד מכל יתר הימים ומיחד שעה אחת מכל השעות האחרות. הרי למשל, טקס המקובל אצל ציידי: כל יום חמישי בשבוע נוהגים הם לצאת במחולות עם נערות הכפר. לכן היום החמישי הוא בשבילי יום שכולו טוב! כל אותו יום יכול אני להרחיק לטייל עד הכרם. אילו רקדו הצידים בכל שעה שהיא, ככל העולה על רוחם, היו כל הימים דומים זה לזה ולעולם לא היתי זוכה ליום חופשה ומרגוע." מתוך "הנסיך הקטן" לאנטואן סנט אכזופרי.
 

RainBird

New member
השאלה אם זה מה שהטקס *בשבילך*. אני חושב שטקס בא לציין משהו, יש לו תוכן מסויים. וזה לא מן הנמנע- הטקסים הקטנים של היום יום, כמו ציחצוח שיניים ושתייה בכוס אהובה במיוחד ועד ממש לעמוד במעגל בין העולמות ולפעול עם האלמנטים. ארדן
 
אני מסכים בגדול עם אכזופרי

(כל כך כיף להגיד את השם לו! אכזופרי! אכזופרי!) טקס הוא איזשהו מעשה, המבדיל זמן מסוים ומייחד אותו משאר הרגעים בחיים, כדי להעביר אתוס, ערך או חוויה. הטקס משתמש בשפה סמלית, כך שהמעשה העומד במרכזו מייצג משהו ולא בעל מטרה פרקטית (בלבד). כך למשל, טקס בר המצווה מעביר את החוויה של הכניסה אל עולם המבוגרים ואת הערך של נטילת אחריות אישית. צחצוח השיניים, להבנתי, הוא מעשה החוזר על עצמו אבל אינו טקס - כי הוא לא מעביר דבר החורג מהמטרה הפרקטית של גהות הפה.
 
לא שאני נגד, אבל הנושא הוא טיפה

בעייתי. אני די בטוח שהכוונות שלך חיוביות, אבל כבר ניכוונו בעבר ע"י אנשים שבאו "לחקור" אותנו, או ביקשו "רק טקס". לפני כשנה נכחתי בטקס שכזה, שנערך במסגרת חוג תיאטרון. מצד אחד שמחתי על הצורה החיובית שבה הדבר עבר, בצורה רצינית ומוכבדת - אך מצד שני, החלק המשמעותי של הטקס כלל לא היה שם (אפילו לא במסגרת המשחק) ואחרי זה המרצה של הקורס הלך וניתח אותו עד מוות, דבר שהציק לי לא מעט, אפילו שגם אני בעל אוריינטציה אקדמית ובעל נטיה לנתח דברים. מעבר לכך, הטקסים שלנו (אי אפשר ממש לדבר בשם כל הפגנים כאן בארץ, או בשם כל הפגנים בכלל, כי כל אחד ודרכו שלו, אבל אני נוטה לחשוב שהרוב יסכימו איתי כאו) נועדו להעשות יותר מאשר להיחקר. טקס אפשר לחקור במשך כמה זמן שרק רוצים - ולא להגיע לכלום, כי רק חווית הטקס עצמה, המועבר בצורה הנכונה והאנשים המתאימים היא זו שמשמעותית. אם נכנסים מראש לזה ב"ראש חוקר", הדבר יפגום ויהרוס - אם לא לכולם, לפחות לאותו חוקר. אחד הדברים הבסיסיים בטקסים פגניים היא ההשתתפות של כולם. אני לא אוהב להיות שחקן בהצגה, וכמוני גם רבים אחרים. התחושה שרבים מחבריי הפגנים חשו בטקסים הפתוחים של "הרוח הגדולה", למשל, לא היתה טובה במיוחד, כי רבים לשם באים במטרה "לראות" ולא ממש להשתתף. אולי לטרה ודוב זה לא מפריע, אבל אולי הם לא חשים בזה שהם הופכים בעצם ל"הצגה", גם בכך שהבנתי שהם לא ממש דואגים *לשתף* את אלו שבאים לראות, ובכך לדעתי שני הצדדים יוצאים נפסדים. לגבי "לספר על הטקס" - הטקסים, גדולים ככל שיהיו, הם עדיין חוויות אישיות - שאת חלקן ניתן להעביר במילים, אחרות פשוט לא רוצים לשתף את מי שלא היה בטקסים או בכלל מישהו אחר, לכן תמצאי שרבים לא ששים לדבר על זה, במיוחד עם מישהו שנתפס כ"חיצוני" (אפילו שאני אישית נגד הסיווג ל"חיצוני", כי כולנו היינו מתישהו "חיצונים"). לאחרונה קבלתי דוגמא חיה לניתוח יתר של דברים - ברשימה אחרת בה אני משתתף, נכנסה מישהי שמראש הצהירה על היותה שייכת לקהילה אמונית אחרת מזו של רוב חברי הרשימה, והתחילה לשאול שאלות בעלות אופי אקדמי מאוד. אמנם היא הבהירה שזה לא שייך למחקרים האקדמיים שלה (היא קשורה לאסטרו, מסורת נורדית, וגם קשורה בכמה וכמה ספרים בנושא), אך השאלות שלה היו בחזקת "ניתוח יתר". אנשים רבים ענו לה ושיתפו פעולה במשך זמן, אבל היה מקום שבו הרוב התחילו לסגת מנושא שאלותיה, בהן היא ניסתה, לפעמים בכח, להשוות בין דברים שהיא *קראה* לבין דברים שאנשים אמרו, בלי ממש להבין את מה שמנסים להסביר לה. אישית אני מעריך אותה, וגם המניעים שלה היו, לפחות לפי מה שהיא אמרה, "טהורים", אבל ניתוח היתר שלה פשוט הרס. וכאן אני אגיע לנקודה האחרונה של ה"הרצאה" שלי, ואחריה למשהו טיפה יותר פרקטי - אישית לא אהבתי את ההתייחסות שלך לחתונה ולבר מצווה כ"בנאליים". אין בהם שום דבר בנאלי, לפחות לא בכוונה שלהם. אולי ההתייחסות אליהן של הרבה אנשים היא בנאלית, אבל הם בהחלט לא בנאליים למשפחה ולמי שעובר את הטקס (חתן בר המצווה, הכלה והחתן וכיו"ב). יש הרבה מה ללמוד מהטקסים הללו. אולי הם נראים לך בנאליים מכיוון שאנחנו מכירים דוגמאות כאלה למכביר ונראה כי רבים היו בוחרים לעשות את העבודה שלהם על זה, אבל יש לטקסים האלה משמעויות סוציולוגיות עמוקות - כלכל טקסי המעבר. לדעתי האישית, מבחינה סוציולוגית, לנתח טקסי מעבר שונים יהיה הרבה יותר מעניין ונכון, מאשר טקסים עונתיים (שאמנם להם גם יש נדבך של טקס מעבר כזה או אחר, אבל לדעתי ההשלכות של טקסי המעבר, ה- Rites of Passage הן גדולות יותר). למה שלא תנסי לדבר עם חתן או כלה, עם הוריהם, וכן הלאה על הטקס שהם עברו, מה הם חשו, מה המשמעות של כל מה שקרה בשבילם? אולי אז הטקסים הללו יפסיקו להראות לך בנאליים. לכל פעולה בטקס החתונה יש משמעות עמוקה, שיהיה לך קל יותר להתחקות אחריה מאשר על טקס פגני שיהיה לך לדעתי קשה יותר לעשות כך, כי אנשים פחות מעוניינים לדבר על זה וכתוב על זה עוד פחות. ועכשיו, לחלק הפרקטי - באתר של כרמית, תוכלי למצוא דוגמא לטקסים שונים, חלקם אישיים, חלק בקבוצה. לי אישית נראה לא נכון להתחיל לנתח אותם, מה גם שהדברים שאני רואה בטקסים הללו יכולים להיות שונים ממה שמחברת הטקסים התכוונה אליהם (ואיני יודע עד כמה כרמית מוכנה לנתח את הטקסים שלה. בסופו של דבר, בטקסים יש משהו אישי אי אפשר ו/או לא רוצים להעביר במילים כפי שכבר כתבתי). באינטרנט באנגלית בכלל קל למצוא דוגמאות לטקסים רבים. כמו כן, סיור בבלוגים של חלק מחברי הפורום יכול לעזור לך למצוא חוויות אישיות מטקסים, מפורטים פחות, מפורטים יותר (בשלי אין פירוט עד כמה שזכור לי, חוץ מאזכור על נוכחות ותחושה כללית). תקראי את מה שאני מציע (ואם תמצאי עוד, מה טוב) - ותשאלי. אולי יענו, אולי לא.
 
קודם כל,

תודה על המילים שלך
דבר שני , אני לא באה לחקור ולהעמיק יותר מידי, יש לי אחת עשרה מאפיינים שעליהם אני אמורה לענות, וכמובן שאני מסכימה שטקס צריך לעשות ולהרגיש ולא לחקור... הכוונה שלי גם לא הייתי לבוא לטקס ולחקור אותו, ובטח שלא להעמיד אותך או כל אחד אחר בעמדה של שחקן בהצגה. בקשר לעיניין הלספר, הכוונה שלי לא הייתה לשמוע על חוויות (לא שזה לא מענין אותי אבל זו לא המטרה) אלא יותר על ההתנהלות הכללית של הטקס. הבנאליות שהתכוונתי אליה היא העינין שזה ברור שהנטייה תהיה לעשות את העבודה על טקס יהודי נפוץ, ורציתי לעשות משהו שונה, מה גם שהפגאניות קרובה לליבי הרבה יותר מהיהדות, אז חשבתי לעשות על טקס פגאני...לא תיארתי לעצמי שזאת תהיה איזושהי בעיה כי בסך בכל יש לי איזשהו קשר לנושא, אני לא לגמרי מבחוץ, וביקשתי רק לספר בכלליות. בכל מקרה תודה רבה על הקישורים אני מיד בודקת אותם. :]
 
למעלה