טרייק אמפיבי

טרייק אמפיבי

בעקבות הממ"ג האמפיבי שראינו בהודעה שהשאיר ניר רציתי לשתף אתכם בידיעה על טרייק אמפיבי. לפני כ 5 שנים הייתי באיטליה לביקור בחברת FLYPRODUCTS שמייצרת מנועים למצנחי רחיפה. היה להם גם טרייק אמפיבי אחד ושכרתי אותו לשעתיים טיסה. הדבר הזה נראה כמו טרייק רגיל אלא שבמקום גלגלים כל המתקן מחובר לסירת גומי מסוג (LOMAC) וצף על המים עם עוגן קטן כמו סירה. מאחורי הסירה יש הגה של סירה שמחובר להיגוי הרגליים (במקום גלגל קדמי). מרימים עוגן, מתיישבים בכסאות ,מתניעים ויוצאים לים לעבור את הגלים. בשלב הזה אתה עדיין סירה עולה ויורד עם הגלים וכשהגעתי ל"שדה המראה" -יענו פחות גלים - אף לרוח, גז והדבר הזה מתחיל לצבור מהירות. בהתחלה כמו סירה אח"כ שקט בתחתית הסירה ואני באוויר. בשלב מסויים ה "נוסע" שהיה מאחורי שבמקרה היה בעל החברה שייצרה את הכלי הזה יוצא מהכסא לסירה (בגובה של 100 מטר). הטיסה היא כמו טיסת טרייק. הכלי כמובן כבד יותר מה שנותן תחושת יציבות יחסית והנוף הימי גם לא משתנה במיוחד פרט לרצועת החוף באופק. בכלי שטסתי לא היו גלגלים בנוסף לסירה כך שהנ"ל יכול היה לנחות ולהמריא בים בלבד. (ניתן בקלות להוריד את הסירה ולהרכיב גלגלים). שאלתי את עצמי מי ייקנה כלי כזה בארץ אבל מצד שני כשאני רואה את כמות אופנועי הים שמתרוצצים על החוף קיבלתי את התשובה. המחיר של הכלי הזה הוא אגב סביב אותו המחיר של הטרייקים האחרים. מישהוא מתעניין ? אהרון.
 

ronga

New member
הגירסה האמריקאית

בשבילך אהרון... לא זכור לי יותר פרטים (למעט שצולם במיאמי), ביי רון
 

שי גנדל

New member
על טרייקים ואופנועי ים

שלום אהרון. מה שאני כותב זו דעתי האישית, ואין לי כוונה להוציא לך את הרוח מהמפרשים. אבל- כפי שכתבת, אופנועי הים מתרוצצים על החוף. זו מטרתם הבלעדית. לטרייק יש סירה רק כדי שיוכל להמריא מהים (אלא אם ניתן להשתמש בסירה בנפרד). זה לא כמו אופנוע דו שימושי שמתפקד היטב בכביש וגם בשטח. לפי מה שראיתי פעם בעיתון, מישהו שרצה להביא מטוס קל אמפיבי לכינרת היה צריך אישור ממינהל השיט, בנוסף למינהל התעופה.ובכלל, הנושא של כלי טיס אמפיביים מעולם לא תפס בארץ, כולל אז"מ (דריפטר וכו´)כשבזמנו היה אמור להיות גם קורס לאז"מ אמפיבי, וכנראה שיש לזה סיבה טובה. בכל מקרה, שיהיה בהצלחה.
 
על רוח במפרשים.

שי, תודה על העצה. הרשה לי להמשיך בסיפור בעניין הטרייק. אחרי שחזרתי מאיטליה דלוק כולי על עניין הטרייק פניתי לאיציק אפלבאום והוא אכן הצליח לצנן אותי בעובדות שציינת והבנתי שאני הולך לטבוע לא במיים אלא במלחמה נגד מנהלים ורשויות גם בעניין הטרייק ובייחוד בעניין האמפיבי. איציק טען שצריך אישורים גם של 12 רשויות שונות ואין סיכוי ובכלל הטרייק זה משהו ישן ועתיק ולא הצליח בארץ לפני 15 שנה והיום זה דור של אולרטלייטים מתקדמים. (זה היה לפני 5 שנים) לא השתכנעתי. באחת ההזדמנויות שהיו לי לקחתי 10 ימים לביקור ב COSMOS יצרן הטרייקים הוותיק הצרפתי www.cosmos.fr שאומרים שהוא אחד הטובים בעולם, ושם קיבלתי הכשרה מלאה להטסה של הכלי (6000 פרנק ל 10 שעות ו 3000 פרנק למי שרוכש כלי) וכן בהרכבתו (זה היה עוד לפני שמיקי עוד חשב בכלל על טרייק ) ולאחר שקיבלתי אישור ממנהל תעופה (וזה לא היה כאל) גם הבאתי אחד לארץ כאקספרימנטל (פשרה עם הרשויות) . למרות הנבואות של יודעי דבר (לכאורה), מיקי וויסלוויץ שהוא גורם עסקי הביא טרייקים, טס עליהם באופן לא חוקי ועשה את כל העברות האפשריות ( בעיני הרשויות בישראל כמובן ) ולמרות הרשויות, ולמרות הגדרתו כאולטראלייט ולמרות הכל, הם פורחים ורבים וכמותם רק גדלה ועוד תגדל ובסופו של דבר הם גם חוקיים. (פה טיול שם טיול לאוסטרליה והכל מתסתדר) אתה יודע למה ? כי הכלי פשוט כיף לטיסה, פשוט לתפעול, מתקפל, מצליח בכל העולם בצורה בלתי רגילה - אז למה לא פה ? אז אל תתן לרשויות וליודעי דבר לכאורה ןלאף אחד לדכא אותך ולהוציא לך את הרוח מהמפרשים. אם אומני או מישהו אחר היו רואים בעניין פוטנציאל עסקי שום מנהל שייט ושום רשות לא היתה עוצרת אותם. אם יביא משהוא שיש לו את המשאבים למעבר המכשולים המטופש שמציבים הרשויות ועניין עסקי מתאים אז תראה אותם בכל שלולית אפשרית. אהרון.
 

שי גנדל

New member
אולי לא הובנתי נכון

לגבי טרייקים רגילים אין לי בעייה. לדעתי, הם יותר קרובים לאולטראלייטים ה"אמיתיים" מאשר כל דמויי הססנה שטסים היום. אין לי כוונה להתעמת עם איציק ואני בהחלט מכבד אותו, אבל ממה שאני יודע, באמצע שנות ה-80 שליש (!)מהאז"מ בארץ היו טרייקים, שדמו בביצועיהם למטוסים הזעירים. העניין הוא, שבאותה תקופה אותם אנשים התעניינו בשני סוגי כלי הטיס. אלא שמאז האז"מ הרגילים התקדמו - במבנה, חומרי הבנייה והביצועים, והטרייקים די נשארו מאחור, ואולי זו אחת הסיבות להכחדותם הזמנית. ממה שראיתי בתקשורת, מי שהחייה את הטרייקים הם אנשי המצנועים, שלגביהם הטרייק מהווה דווקא התקדמות, בעיקר מבחינת טווח הטיסה.לכן גם לא ברור לי משהו - אם הטרייקים היו חוקיים לפני 20 שנה, למה היה צריך להיאבק פתאום על חוקיותם? לגבי האמפיבי - ישראל קטנה היא ואגמים בה מעט, ולכן איני מבין מה היתרון באמפיבי. מה שאולי כן יכול להיות מעניין - יש לי "מדריך לתעופה ספורטיבית", ושם ראיתי 3-4 דגמים שלהם יש מרכב אחד גלגלים + מושב + מנוע, אליו ניתן לחבר גם מצנח לקבל מצנוע וגם כנף דלתא בשביל טרייק. נראה מעניין. בכל מקרה אני באמת שמח על כל התקדמות ושינוי מרענן בתעופה הספורטיבית בארץ. ולסיום שאלונת: כמה טרייקים טסים היום בארץ, ומאיזה דגמים הם? בברכה
 
הובנת נכון

הטרייקים זוכים להצלחה עולמית גם ללא תלות במצנועים של מדינת ישראל וההצלחה של המצנועים אינה רק בישראל אלא כלל עולמית ולראייה כמות יצרני המצנועים הקיימת העולם. לא כולם מייצרים רק לישראל, חלקם אפילו לא יודעים שאנו קיימים. היות ואנו חלק מהעולם אין סיבה שאותה הצלחה של הטרייקים והמצנועים בעולם לא תגיע גם לארץ. באופן כללי נהוג לחשב את נפח השוק הפוטנציאלי בישראל כ 1% יחסית לשוק האמריקאי ז"א אם בארה"ב 5000 (סתם זרקתי מספר) טרייקים בשוק נורמלי הפוטנציאל אצלינו כ 50 יחידות. לגבי החוקיות שאלתך במקום הגיונית ונכונה. גם אני שאלתי את אנשי מנהל תעופה מדוע אני צריך לעבור זיבול שכל מחודש על טרייק של COSMOS שכבר יש לו תעודת סוג במנהל תעופה ישראלי מלפני 15 שנה (משנת 86) ? התשובה האמיתית היא שהם פשוט לא רוצים טרייקים בארץ. התשובה שהתקבלה "שכבר חלפו 15 שנים מאז ומהנדסי מנהל תעופה צריכהים לעבור על הנתונים ההנדסיים של הכלי שוב ולבצע השוואה של הנתונים יחסית ל סטנדרט הבריטי שאומץ ע"י מנהל תעופה אזרחי" היות וכל הנתונים של הטרייק הם לפי התקן הסטנדט הצרפתי יש לבצע א. תרגום של התקן הצרפתי לאנגלית ב. לבצע השוואה של התקן הצרפתי לזה הבריטי . עד שעורך הדין יטפל בעניין, ההסדר הנוכחי הוא להביא את הכלי כקיט -יענו בניה עצמית ולקבל עליו אקספרימנטל שזה הרבה יותר פשוט ולדעתי מומלץ. נכון אמרת שהטרייקים לא התקדמו הרבה אבל זה כל העניין בהם- פשטות הטיסה ופשטות הכלי. הטרייק הבסיסי לא השתנה. חלק מהכנפיים השתנו וזה אומר שאתה יכול להתחיל לטוס עם כלי שטס 50 קמ"ש אחרי שנתיים להחליף את הכנף בלבד וכן הלאה. עד כנף שמגיעה ל 150 קמ"ש ואתה יכול להחליף את הכנפיים בכל טיסה שתתאים לסוג הטיסה הרצוי. בנוסף ניתן היום להרכיב על טרייקים מנועי 4 פעימות מתקדמים ובטוחים. ראה למשל את ה PHASE3 של COSMOS עם מנוע רוטקס 912 שזוכה להצלחה אדירה בעולם. חשבת מה זה אומר לחלץ אולטראלייט מודרני מהשטח ? מה קורה שאתה רוצה להתקדם לכלי מהיר יותר ? לדעתי יש בארץ כ 30 טרייקים. חלקם מתוצרת COSMOS ואחרים של AIRCREATION AQUILA AIRBORN ועוד. יש כ 100 יצרנים שונים של טרייקים בערך בעולם חלק גדול מהם מייצר רק את הטרייק וקונה את הכנפיים מ LAMUETTE (צמוד ל COSMOS ומייצר עבור COSMOS. אני לא הייתי הולך על קומבינות של מצנוע וטרייק. הדרישות מהמבנה של שניהם שונות ואז יש לך אילוצים מפריעים לשני הכוונים. נדמה לי שבקאי ניסו לייצר הכלאה כזו אבל לא ראיתי אף אחד שמימש את העניין למרות שבתיאוריה זה נראה כאילו טוב. אהרון.
 
למעלה