טרינום - עזרה בבקשה!

galgal15

New member
טרינום - עזרה בבקשה!

שלום! אני מתחיל עכשיו את החוברת עבודה שקיבלתי לחופש. תוכלו להזכיר לי איך מפרקים טרינום?? לדוגמה: 0=24x^2-6x+28 בתודה רבה!
 
בסדר

ראשית יש למצא את שורשי הטרינום, דהיינו במקרה שנתת, לפתור את המוואה: 0=24x^2-6x+28 . נסמן ב- t1 וב- t2 את שורשי המשוואה (אם יש פיתרון יחיד, אז t1=t2) ופירוק הטרינום הוא מקדם ה- x^2 [במקרה שפה 24] כפול (x-t1)(x-t2). אם אין שורשים ממשיים למשוואה, אז הטרינום לא ניתן לפירוק [מעל הממשיים] "פשוט יותר" [דהיינו למכפלה של גורמים לינאריים].
 

galgal15

New member
סליחה אבל לא הבנתי...

אני עולה לכיתה י´ אולי מישהו יכול להסביר לך קצת יותר מפורט? בכל אופן תוןדה רבה איגור!
 

Fingertip

New member
מציאת טרינום ללא נוסחת השורשים.

לפי תוכנית הלימודים (אם אני לא טועה) לומדים למצוא טרינום לפני שלומדים את נוסחת השורשים. הדרך היא כזו: (במהלך ההסבר אני אעזר בכמה נוסחאות. תפתח את הקובץ המצורף...) יש לך טרינום מנוסחה 1. אתה מחפש שני מספרים, s,t כך שיתקיים s+t = b וכן a*c=s*t (* - כפל) כעת אתה עושה כך: תפרק את b ל-s+t והטרינום יהפוך ל-(2) תחפש גורמים משותפים ל-t ו-a וכך גורמים משותפים ל-s ו-c. נגיד שקיבלת את הגורמים q1 עבור t ו-a ואת q2 עבור c ו-s. כלומר: t/q1 זה מספר שלם ו-a/q1 זה מספר שלם נסמן אותם ב-~t וב-~a. s/q2 זה מספר שלם ו-c/q2 זה מספר שלם. נסמן אותם ב-~s ו-~c. הגורמים המשותפים חייבים להיות הכי גדולים שאפשר! כעת הטרינום יהפוך להיות (3) נוציא את הגורמים המשותפים ונקבל את (4). כעת מתקיימים (5) ו-(6). אבל לפי איך שהוצאנו גורם משותף נובע ש-~a זר ל-~t ו-~c זר ל-~s ולכן משוויון (6) נובע בהכרח שוויון (7) והטרינום הופך ל-(8). נוציא גורם משותף mx+n ונקבל את (9) וזהו הפירוק לגורמים של הטרינום. +-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+ נחזור על השלבים: מחפשים s,t כך שייתקיים s+t=b, s*t=a*c. מפרקים את הטרינום לצורה 2. מוציאים גורם משותף מקסימלי כדי להגיע לצורה (3) וממנה לצורה (4). אם פעלת נכון, תקבל שמה שבתוך הסוגריים זהה בשני הצדדים (או שתצטרך להוציא גם מינוס מהסוגריים) ותוכל להוציא את הסוגריים בתור גורם משותף ולקבל את (9). אני עוד שנייה מוסיף עוד תגובה עם דוגמא שמדגימה את התהליך. אהד.
 
למעלה