טרנס אלפ -למי זה מיועד ..איך להתכונן ..מה כדאי לזכור..

skcazy

New member
טרנס אלפ -למי זה מיועד ..איך להתכונן ..מה כדאי לזכור..

השנה , אחרי שלוש או ארבע שנים של היסוס , הצטרפתי לקבוצה של הראל נחמני ויצאתי לטרנס .. זו חוויה מיוחדת ואחרי פעם אחת בלבד אני לא מומחה - הדברים הבאים הם רשמים אישיים בלבד .
למי זה מיועד - בטרנס נערכים בו זמנית שלושה אירועים עיקריים : האחד זו תחרות שלבים חזקה מאוד , חזקה בהרבה מכל תחרות שנערכה כאן אי פעם . אין ולא היה מעולם רוכב ישראלי שהיה יכול לראות עצמו מועמד לפודיום בטרנס גם לא בעשריה הראשונה . במקביל זה אירוע עממי של רכיבת חובבים בתנאי תחרות , סימן ההיכר הוא הותק יש לא מעטים שמגיעים לטרנס כל שנה ובכל מקרה לפחות פעמים אחדות
, במקביל זה גם אירוע הישרדות לחובבים שבאים ל"פעם בחיים" כדי לטעום חוויה של תחרות שלבים . אלו חובבים חלקם רוכבים לא רע המשותף להם - הם לא יחזרו לכאן שוב .
מבחינתי - חובב רכיבת כביש , מעל גיל חמישים , עם יכולת טיפוס לא רעה וותק של כמה וכמה שנים טובות, התאימה לי הקטגוריה השלישית . אולי אחזור על זה פעם נוספת זה .אגב - די הרבה נשים רוכבות חלקן טובות מאוד , התפלגות הגילים נורמאלית החציון הוא ומעל ארבעים ...
 

skcazy

New member
...איך להתכונן

לא יודע ... כלומר יש מאמנים והכל . בניתי לעצמי תוכנית אימונים המתאימה לפרופיל רוכב מהסוג שלי כלומר רוכב המרבה לטפס ( 1500 מטר לפחות פעמיים בשבוע ) . הרעיון של התוכנית היה ללמוד להתאושש ולשלב את האימונים בחיים עם מגבלות זמן קריירה משפחה וכן הלאה . מראש ידעתי שלא אוכל לרכב יותר מפעמיים בשבוע . כדי להיות בעומס הקפדתי במשך כחצי שנה על חמישה אימונים בשבוע : יום ב ריצה ( 10 ק"מ ) יום ג מנוחה ( לפעמים כמה סטים של כח ) יום ד , ה שוב ריצה , יום ן ושבת רכיבה ( בהדרגה עליתי ל 2500 מטר טיפוס על 100 ק"מ בכל פעם) יום א שוב מנוחה .
המשטר הזה במהלך חצי שנה הכין אותי פיזית היטב .בנוסף היו שני מחנות אימונים בהם תירגלתי רכיבה עם בן הזוג ..על זה בהמשך .
 

skcazy

New member
דברים שכדאי לזכור

1. רוכבים בזוג - אלו כללי התחרות ויש בזה הרבה הגיון אבל צריך למצוא בן זוג מתאים , רמת רכיבה דומה , אישיות גישה לחיים ..כדאי להתנסות ברכיבה יחד רכיבה לבד קשה יותר .
2. אין אפשרות להתכונן לירידות בגשם בארץ. זה הקושי העיקרי בטרנס ( בהנחה שהתכוננתם כראוי לטיפוס) .יש מעט ירידות ארוכות מספיק המאפשרות להתנסות בתחושה של ירידה מהירה על פני 30 ק"מ . אם גם יורד גשם ...לפחות מנטלית ריך להגיע מוכנים.
3.חובה להצטייד נכון לרכיבה ברטוב. הגנת הקצוות היא קריטית ( כיסויי נעליים , כפפות , הגנה על הצוואר , ) רכיבה עם משקפיים מתאימים רבים הסירו את המשקפיים בגלל האדים ונאלצו לעצום עיניים בגלל הגשם ..
4.לרוכבים בקבוצה עם רכב על המסלול יש אפשרות להחליף בגדים רטובים בדרך . עשו זאת ...
5.ללמוד לעצור בתחנות האכילה ( שתיים כאלה כל יום ) לזמן קצר ומצד שני אם מרגישים צורך בכמה דקות להתארגות בדרך לעצור ולהתארגן ... לא ליסבול ..
6.לאכול אוכל מוכר בזמן הרכיבה . ובסיום הרכיבה להעדיף שלוש - ארבע ארוחות קטנות כל שעה וחצי שעתיים על פני ארוחה גדולה .
7.להכין את האופניים מראש שבועיים לפני- החלפתי כבלים , שרשרת , רפידות בלם ..צמיגים ופנימיות .
8.לבדוק ציוד כל בוקר ..בשלושה ימים ראשונים הצלחתי לגמור לחלוטין רפידות בלם חדשות לא כדאי לגלות את זה בתחילת הירידה .
9.להביא מגן רטיבות כזה פשוט המתחבר לאוכף ולתרגל רכיבה בגשם ...
10....לא לשאת ציוד מיותר בכיסים .
 

ariasdo

New member
סיכום ענייני מרשים - יש משתתפים בגיל השלישי מעל 60

 

skcazy

New member
יש רוכבים מעולים בכל הגילים

אחת החוויות המרכזיות בטרנס היא לפגוש המוני רוכבים ורוכבות ממדינות רבות , בכל הגילים , ולקבל מושג כמה חשובה תרבות רכיבה שלא לדבר על רמת הרוכבים ( הישראלים , גם הטובים בהם נמצאים מתחת לבינוני בדרוג הכללי ) . דבר שבלט מהיום הראשון הוא שגם בקבוצה גדולה מאוד (1300 רוכבים) אפשר להתנהל באופן מקצועי מדויק ( שילוט הדרכים למשל פשוט לא יאומן ) ן...שקט ...אין צורך להעיר או לצפור ...
 

oriel29

New member
רמת הרוכבים - היא הרי תוצאה ישירה של איכות חיים ומצב כלכלי..

ברור שהרוכב הישראלי במצב טוב פחות..
במדינות אירופה יש שבוע עבודה של 40 שעות, ישנם כאלה שאפילו 36, רמת ההכנסה גבוהה יותר, זמן פנוי בסופ"ש ארוך יותר, תרבות ספורט מפוארת יותר, עלות המחייה נמוכה יותר (מה שמשאיר יותר כסף לציוד / אוכל / ומאמנים וכו') גיל פרישה מוקדם יותר בקיצור - לא פייר!
אני לא מכיר הרבה אנשים קשיי יום שמצליחים לקיים אורח חיים ספוטיבי במיוחד (והסטטיסטיקה בהחלט לצידי בעניין הזה)
וגם אדם בעל הכנסה ממוצעת בישראל, יחד עם עלויות המחייה המטורפות פה, ושעות העבודה הקרובות לאי שפיות, יתקשה מאוד לעמוד בלו"ז ספורטיבי אפקטיבי - לא בכדי, חתך האוכלוסיה של מתאמניי איירומן/טריאטלון, הוא דומה מאוד,
כמובן שיש יוצאי דופן, אבל זה כולל התגייסות מלאה, גם של האשה, וגם של התקציב המשפחתי

מהפכה חברתית מישהו?
 

Steven Gerrard8

New member
כן ,כמו שאמרת ללא הכללות ...

הפרמטר הכי רלוונטי להשוואה הוא מזג האוויר . יותר קל לרכב יום יום ולהתאמן באלפים ב 12 מעלות מאשר בהרי ירושלים ב 35 מעלות . חוץ מזה השאר תלוי בכל אחד ואחד . לצערי בשלוש שנים האחרונות יצאו מישראל אנשים שלא היו מוכנים ובנויים לאתגר . כמו שיואב כתב אפשר לחלק את המשתתפים לשלוש . רוכבים מקצוענים פליטי קבוצות פרו שמאכלסים את המאיה הראשונה . שני ישראלים היו אי פעם במאה הראשונים . לני שיחד עם בן זוג ברזילאי סיים בסביבות מקום 30 ב2004 ,ואנטון שסיים עם בן זוג חזק השנה במקום 81 . רוב רובם של הישראלים יסיימו בין 400-600 ומעלה . הטובים מאד יסיימו בין 200-300 והפחות טובים ב500 ומטה . לצערנו בשהים האחרונות יש מהקטגוריה השנייה יותר מידיי כולל זוגות שלא עומדים בזמן מינימום ומסיימים בשיניים . הקטגוריה השנייה הם רוכבים טובים שבאים לכייף ולסיים מה שיותר גבוה והקטגוריה השלישית הם השורדים שמגיעים העיקר לסיים גם בשיניים . אמרתי כבר פעם כאן ,כל אחד יכול לעשות טראנס אלפ עם הכנה סבירה .עשיתי פעם ראשונה ב2010 וסיימתי באזור המקום ה 420 . ב 2013 באתי מוכן אף יותר ,עם יותר ניסיון וסיימתי 280 ושני סהכ מכל הזוגות הישראלים(ראשון מעל גיל 100 לזוג כלומר מעל גיל 50 ) אם זה חשוב למשהו .. .לא כתבתי את זה כדי להשתחץ או להתגאות אלא כדי להסביר שאני עובד הרבה מאד שעות וקשה וכדי להתכונן טוב רוכב 15 שעות בשבוע עם הרבה טיפוס כך שהתרוץ הסוציוגאוגרפי לא רלוונטי .צריך לדעת להתאמו נכון ,לחיות נכון ,להוריד משקל (אני בן 54 ושוקל 80 קילו ביום קר ...) לדעת להתאושש ועוד ועוד . זה נכון שבאירופה הספורט ורכיבה בכלל זה דרך חיים אבל גם מישראל נסעו במשך השנים זוגות חזקים וטובים ואף אחד מהם לא מובטל או פנסיונר . בקשר לציוד זה בכלל שטות ,יש שם אנשים שעושים טראנס עם אופני 14 קילו טיאגרה ומשיגים אחרים עם אופני קצה של 50.000 שח . לא קשור . יש הרבה מאד פרמטרים שקובעים ,יואב נגע בחלק אבל זה סיפור לכתבה אחרת . בשנים האחרונות מתפתחת מגמה חדשה של קבוצות רכיבה תחרותיות שנוסעות לטראנס ואני חושב שזה הכיוון הנכון . 500 וואט היו פעמים,השנה היו CCC ושנה הבאה אני יודע שIGP מתכננים . אנטון ומרגליות נסעו השנה וזה יעלה את רמת הרוכבים בארץ ובכלל זאת חוויה אדירה שעוברת מאחד לשני . עוד אגדה שצריך לסתור ,הטראנס אלפ כבודה במקומה מונח אבל זאת לא התחרות הקשה בעולם לחובבים . קשה כן ,אתגרית כן אבל ממש לא בשמים . תנסו פעם לתפוס את לני בבר בהר ולהבין מה זה לרכב בשבוע של CCC עם מאה פסגות ותבינו את ההבדל ....יאלה חפרתי מספיק ...
 
קולומביה מדינת העולם השלישי

הנחמה היחידה היא שיש עמים עצלים כמו ההודים שלא מצטיינים בספורט והם מיליארד.

באירופה רבים רוכבים לעבודה ויש להם את מסורת הקרמסים. משם לפרו טור לא רחוק.
באוסטרליה וארה"ב אין תרבות אופנים אירופית אבל הם משוגעים לספורט.

הישראלים לא משוגעים לספורט ואוהבים לאכול. שמנים לא סוחבים. בזמני הייתי עב"ם. המצב השתפר, יש הרבה רוכבי סוף שבוע אבל רק כשהמוני בני 15 יצטרפו הרמה תעלה.
וצריך לבטל לאלתר את 15 הקטגוריות. זינוק 1 של בני +15 עם מסטר, זינוק 2 של נוער ועלית. זינוק 3 אם בכלל של כאלה שעוד לא יכולים או רוצים מהר, אפשר לקרא לזה קטגוריה 3 . אם בכלל כי מי שלא רוצה מהר לא צריך.
 

bike3

New member
"עמים עצלים כמו ההודים"?? - מאיפה הגיע הקולוניאל הזה?

מעבר למסורת הראגבי שנשארה מהבריטים. כשיש לך אוכלוסיה שחלקים רבים ממנה עדין חיים מתחת לקו העוני הבינלאומי (דולר וחצי ליום), השאר סתם עניים, וקבוצה קטנה יותר שמנסה לטפס בסולם כלכלי ע"י עבודה כמעט אינסופית, ממש מפתיע שעוד אין נציגות לאולימפיאדה. אופס, בעצם יש להם, וגם מדליות:
http://en.wikipedia.org/wiki/India_at_the_Olympics
 

rolling9stony

New member
תודה על הסקירה המעניינת, שאלה-

אני רואה בתכנית האימונים שלך שעשית 3 פעמים בשבוע ריצה, ורק 2 רכיבות. (כתבת גם שידעת את זה מראש)
האם הרגשת שהריצה גורמת לשיפור משמעותי ברכיבה? עד כמה שידוע לי ולפי ההרגשה האישית שלי - מדובר על שרירים שונים, אבל ריצה תורמת לסיבולת לב ריאה ולשמירה על משקל.

פשוט אני מגלגל את זה בראש - לא עדיף למשל לשלב אימון קצר באמצע השבוע, אפילו על טריינר, על חשבון אחד מ3 אימוני הריצה?

בכל מקרה זו נשמעת חוויה אדירה!
 

skcazy

New member
תוכנית האימונים

כפי שכתבתי , אני לא מאמן ...האילוצים היו הקו המנחה . בנוסף לא חששתי מעניין הטיפוס - אני גר בהרים ומטפס הרבה . הדבר שנראה היה לי האתגר המרכזי היה העומס וההתאוששות מיום ליום . לכן הקפדתי להיות בעומס באופן קבוע ששה חודשים לפני. זה עלה הדרגתית אומנם אבל בשלושת החודשים האחרונים הרגשתי את זה מאוד - עד כדי תופעות של אימון ייתר ( פציעות קלות שלא השתפרו מהר ) ...
אם הייתי יכול להוסיף אימון רכיבה על חשבון ריצה הייתי עושה את זה . רולר - יש לי אבל זה משעמם נורא ...לגבי השילוב של ריצה עם - רכיבה - בשבילי זה עובד, עם הזמן הריצה נפגעת ( אני פחות מהיר ) ולגבי הרכיבה אני יכול להעיד שבבדיקת מעבדת ספורט ( סח"ח , הספק מקס , הספק ממוצע וכו ) היה שיפור בכל הפרמטרים.
אף על פי כן חשוב לסייג ... אני לא צעיר , כל חיי רצתי למרחקים ארוכים ..ואני רוכב שנים רבות ..לא בטוח שהתוכנית הזו מתאימה לכל אחד . ( מצד שני אין לי שאיפות להישג משמעותי אני לא רוכב תחרותי וללא ספק מאמן יודע טוב ממני ) ...
 
ואיך התמודדתה עם שינויי הטמפרטורות המהירים?

אני שואל כי השבוע במקרה הגעתי לאלפים והתקשיתי לעמוד במעבר החד בחום שבשני מקרים ירד בכ-10 מעלות מספר קילומטרים או מטרים מהפסגה?
 

Steven Gerrard8

New member
שיטת הבצל ,מתקלפים ...

אנחנו כידוע לך יצאנו לאימונים גם בחמש בבוקר בינואר בצומת כרם והטמפרטורה היתה כל הזמן סביב האפס. אני מאלה שסובר שמעדיף לסבול קצת קור מאשר להסחב עם ציוד מיותר כל היום . רכב ליווי לא רלוונטי כי הוא לא זמין במיידי וגם לא רצינו לבזבז זמן . מראש החלטתי על מכנס קצר וכפפות קצרות כל הזמן ורק שרוולי ידים ומעיל רוח מתקפל למקרה הצורך . ב2013 ירד לנו 5 ימים גשם מתוך 7 היה קר מאד אך נסבל בהחלט גם בדיעבד . יש לפעמים הבדלים של 20 מעלות ! בין הפסגה לתחתית הירידה כעבור 30 קמ כך שהכול נסבל . מעיל רוח /גשם היה מקופל בכיס למקרה הצורך ושימש בגשם בלבד . יש הבדל משמעותי בין לרכב 4-5 שעות ביום לבין 8-9 במצטבר זה עוד שלושה ימי רכיבה כאילו וזה משמעותי מאד . אם אתה מגיע ב14.30 לנקודת סיום ולא ב17.30 כל היום וההתאוששות ניראים אחרת לגמרי . די ריחמתי על אנשים שהגיעו בימים גשומים שלוש שעות אחרי הראשונים שאלו כבר אחרי סאונה ,בירה ,פיצה וכו ...
 

skcazy

New member
בעיית הקור

אני רגיל לרכב במזג אויר קר . בארה"ב רכבתי גם במינוס 10 אם מתלבשים נכון זה אפשרי . ( נכון שאם חייבים לעצור בלתי אפשרי להמשיך אבל זה דיון נפרד) ...ביום הראשון בטרנס היו לנו 120 ק"מ על 2400 מטר טיפוס ... יום שגרתי עבורי אפילו לא קשה ...אבל התברר בדיעבד שזה היה אחד הימים הקשים בטרנס בעשר השנים האחרונות .. ירד גשם מהרגע הראשון וטיפסנו לגבוה 2500 שם יש שלג רב . קפאנו מקור . אחדים היו על סף היפותרמייה כאשר סיימו ... הסיבה לכך היא ציוד לא מתאים לתנאי הללו ואי הבנה שמקורו בחוסר ניסיון . בתשובה ישירה לשאלה .. למדנו בדרך הקשה לצאת לדרך עם שני זוגות ככפות כובע צמר ומעיל גשם . לא להתעצל לעצור בצד הדרך להוריד שכבה או ללבוש שכבה לפי התנאים . להכין חלפיה מלאה שלשו שכבות לפחות בתיק שנמצא ברכב של הראל על המסלול ... שורה תחתונה ... כל עוד השכבה הקרובה לעור הגוף יבשה הכל בסדר . אם היא ספוגה במים (זיעה ) להחליף ברגע שאפשר . השילוב של ירידה ארוכה בבגדים רטובים כאשר בחוץ 2-5 מעלות הוא קטלני ...
 

skcazy

New member
תמונה ....במקום אלף מילים



 
למעלה