טשטוש גבולות

איריס166

New member
טשטוש גבולות

שלום, בני בן חמש וחצי מרגיש לאחרונה שהוא שליט הבית ומנסה להשליט מרותו בכל האמצעים (כמעט) שיש בידיו. אני מרגישה שאיבדתי כמעט כל יכולת להתמודד עם המצב והעניינים מדרדרים במהירות. אני חד הורית - הילד (בן יחיד) אינו מכיר, ואין שום קשר עם אביו. בחצי השנה האחרונה אימי גרה איתנו ועומדת לעזוב בעוד כשבוע (מעבר בין דירות).. השינוי בהתנהגות החל עם כניסתא של הסבתא לביתנו ותחושתו שיש שינוי במאזן הכוחות. ההחמרה היא בשבועיים האחרונים, לקראת עזיבתה. הסבתא ישנה בחדר של הילד. הילד קיבל את הזכות לבחור לישון עם סבתא או לעבור לחדר השינה שלי, למיטה הזוגית - והוא בחר באפשרות השניה- השהות של אימי אצלנו אמורה היתה להיות חודש בלבד. לקראת החזרת סדרי הבית על כנם, הוא פיתח "פחדים" לא מוסברים מהחדר שלו ואינו מוכן להיכנס לשם לבד. הסבתא רכה, מפשרת, עושה מה שהוא מבקש, "בעדו" - רק כאשר הוא מציק לה היא יותר תקיפה. אני, לחוצה בזמנים, למודת ניסיון-חסרת סבלנות (הקצין מאוד לאחרונה). הגישות שלי ושל אימי לגבי חינוך הילד שונות. השיחות על הדרך/ההשפעה/המטרה אינן מנוהלות בנוכחותו. ציטוט משיחה עם הסבתא: " למה אמא היא ראש המשפחה ולכן היא מחליטה? הרי אני נמצא במרכז ולכן צריך לשמוע לי...". הילד עצמאי, חכם ובעל תושיה - ביטויי השתלטנות : התפנקות, דיבור תינוקי, הצקות, התפרצות לשיחה (ביני לבין הסבתא וכן תוך כדי דברים איתו), לא עונה לשאלות, צועק המון (מדיבור בצעקות ועד צרחות), חוזר אחרי הדברים בחיקוי מזלזל, דורש במקום לבקש, מפנה את הגב ומסתלק כשאני מדברת (גם כשאני עונה על שאלותיו) ועוד. אין כמעט שחיקה ב"חוקי הבית" וכן בקבלה של איסורים (דברים מסוכנים). התגובות שלי הן חוסר סבלנות מוחלט (כבר קשה לזהות את ההברקות והיצירתיות שבתגובותיו, או להשתתף בעולמו), מתווכחת, צועקת (כדי להתגבר על קולו) או מפסיקה לדבר (כי ממילא הוא לא מקשיב)- והשיא: יצאתי מהבית (לדבריה של אימי, הוא התנהג יפה). בבקשה, אני צריכה עזרה דחוף.
 
אפשרות... והמלצה חמה...

שלום רב, אפשרות אחת שסבתא תעבור דירה. בהזדמנות חגיגית זו תנהלי שיחה עם הילד ותשיבו את הסדרים לקנם(כפי שהיה טרום המגורים עם סבתא) במקביל אני מציעה לך החום להצטרף לקבוצת הורים לומדת ולרכוש ידע, כלים ומיומנויות עדכניות לחינוך ילדים. מה דעתך? עינת גבע, יועצת משפחתית, מכון אדלר
 

איריס166

New member
הכנה מוקדמת

התחלתי להכין את הילד, כי אני רוצה לסדר את החדר שלו לקראת כיתה א', והכל ביחד זו הזדמנות טובה. לגבי חוג הורים - עד כה נמנעתי בגלל מצב כלכלי ולכן גם לא התנסה בשמרטפות. הסבתא גרה בעיר אחרת. השינוי צפוי בתוך שבוע. מבקשת טיפ מהיר להתמודדות עם היחס המזלזל.
 
זלזול- " "כי בחיים הכול יחסים..."

אדלר לימד אותנו ואני מאמינה "כי בחיים הכול יחסים..." ילדים לומדים ממה שהם חיים. לכן בראש ובראשונה חשוב שאנחנו נדגים התנהגות מכבדת, סבלנית וסובלנית גם כשטיננו שבעי רצון מהתנהגות הילד. גם כשהוא מתנהג בניגוד להשקפתנו עלינו לשמור על נימוסים ואדיבות. יחד עם זאת, לא נסכים להתנהגות מזלזלת כלפינו. זהו הכבוד ההדדי משמעו אני מכבדת את עצמי ואני מכבדת אותך. איך נכבד את עצמנו? נציג לעצמנו גבולות. נודיע לילד חד פעמית הודעה קצרה, עניינית ורצינית: שכאשר הוא יזלזל בנו אנחנו לא נשתף פעולה. ואז... כאשר הילד יזלזל בך "צאי מהתמונה". בלי דיבורים במעשים. בלי כעס, בלי ביקרות בלי שיפוט את יוצאת מה"משחק". ענייניות, רצינות, כבוד לעצמך בתקיפות אדיבה בנחישות ברגישות ובהתמדה הם המפתח לכך שהילד לא יזלזל בך. בברכה, עינת גבע, יועצת משפחתית, מכון אדלר.
 

איריס166

New member
תודה

זה עבד בגדול. עשיתי כך אתמול בבוקר, לאחר שהרוחות התקררו : הודעתי לו בדרך לגן,שההתנהגות שלו לא מקובלת עלי, ונסעתי לעבודה. לא ידעתי מה יהיה, כי התגובה היתה בסגנון "מה איכפת לי". עניתי לו שאני מצפה ממנו שיחשוב על שינוי אחרת אעניש אותו (ציינתי מה יהיה העונש) .בערב כבר "קיבלתי בחזרה" את הילד "הרגיל" שלי.
 
איך את מסבירה את השינוי?

שלום איריס, איך את מסבירה את השינוי? האם הילד חשש מענש או רוצה איתך יחסים טובים? מה שחשוב שקיבלת חזרה את הילד הרגיל שלך. שימשיך... בברכהף עינת גבע, יועצת משפחתית, מכון אדלר.
 

איריס166

New member
מחשבות

אני לא חושבת שזה קשור לעונש. זה התזמון של הצטננות הרוחות (בבוקר, אחרי שנת הלילה), האמירה העניינית ופסק הזמן (עבודה/גן). בשבועיים האחרונים הוא פרק תסכול שקשור לשינוי הצפוי לרעה על פי תפישתו- היציאה מהחדר שלי (שווה לי במעמד?), והעזיבה של סבתא שתמיד בעדו. גם אם לפני שבועיים הבנתי מהיכן זה בא, ואולי חשבתי שאני יודעת להתמודד - העוצמה שהלכה וגברה ומשך האירועים גרמו לי לאבד את הכלים (תרתי משמע) כמו גם את ההבנה למצבו. אני מקווה שאת העימות הבא אצלח מהר ויעיל יותר.
 
המשך מחשבות...

הי איריס, א. מה דעתך להחליט לא להיכנס לעימות הבא? לעימות כמו לטנגו צריך שניים. החלטה חד צדדית שלך עשויה להוליד את ההבדל. ב. את צודקת, גם אני חושבת שהשינוי לא קשור לעונש. עונשים הם שיטת חינוך עתיקה שלא עובדת היום. המלצתי לך ואני חוזרת וממליצה ללמוד בקבוצת הורים שיטות חינוך מודרניות. ג. הילד זקוק לתשומת לב יזומה ונדיבה. מציעה לך להתחיל את הבראת היחסים בכך שתסכמי איתו על זמן שבועי קבוע המוקדש רק לו. מה דעתך? ד. אשמח לשמוע עדכונים. בברכת יחסים טובים עינת גבע, יועצת משפחתית, מכון אדלר.
 

איריס166

New member
לא פשוט

לא פשוט לא להיכנס לעימותים. זה מתחיל בקטן, כמעט בלי לשים לב - הסימפטומים דומים אבל המקור שונה. זה יכול להיראות בתחילה כמו בגלל רעב / עייפות / כעס על אירוע בגן / סתם קם על צד שמאל וכו'. וגם אני לא פועלת בואקום ובינתיים האירועים מתעצמים. רק לאחר זמן אני מבינה שהמקור אחר, אבל אז כבר נוצרה שחיקה, שמובילה להתנהלות לא נכונה, ואחרי עוד קצת זמן אני מבינה שאני צריכה עזרה (הפעם הקודמת בעוצמה הזו היתה לפני שנתיים). לגבי תשומת לב: אנחנו נפגשים מאוחר יחסית והזמן המשותף שלנו מצומצם ומוקדש ברובו לטיפול (יותר בילד פחות בבית). אני חושבת שבגלל שהוא נמצא כל כך הרבה שעות מחוץ לבית ובמסגרות שונות הוא לא רצה עד כה ללכת לחוגים. יש מעט מאוד חברים שהוריהם מוכנים שיהיו ביקורים של הילדים בשעות האלו. אני אימצתי את הגישה שגם אם אינני משחקת איתו, עצם השהות המשותפת היא זמן איכות (כדי להישאר שפויה). ביום שישי נעזור כולנו לסבתא לעבור דירה. יהיה שמח. לימודים? אני סקרנית ואבדוק. הברכה שלך נהדרת, אני מאמצת אותה.
 
הצעה: לא לתת להרגלים לנהל אותנו

שלום איריס, אני שומעת בדברייך מודעות. תוצאות של אירועים הם משובים ללמידה. מה שמבדיל בינינו לבין החלומות שלנו הם ההרגלים שלנו. לכן, חשוב לעצור ולחשוב על האירוע ולהפיק לקחים להבא. האמונה שאת יכולה, והאימון (למשל, בהחלטה לא לריב) הם הדרך, אולי הקשה אך הבטוחה לאווירה טובה וליחסים טובים. האפשרות לשינוי בידיים שלך (שלנו המבוגרים). הילדים לא עושים פעולות מיותרות הם עושים פעולות מניבות. אם הילד מבין שהוא משיג על ידי התנהגות מסויימת התייחסות הוא ימשיך בה. לכן מומלץ להוציא את העוקץ מהמטרה המוטעית שלו ולכוון אותו לאפיקים חיוביים. מציעה לך לנסות להפתיע את הילד ולקבוע איתו מידי פעם זמן כיף ביחד שיוקדש לדברים ששניכם אוהבים לעשות יחד: לרקוד? לצייר? לאפות? לרכוב על אופניים? לטייל ברחוב? להאכיל חתולי רחוב? נסי למצוא עניין משותף ולהתחבר אליו. בברכת מעבר קל לסבתא, הסתגלות רכה לכולכם ופתיחת דף חדש של יחסים טובים. שלך, עינת גבע, יועצת משפחתית, מכון אדלר.
 
למעלה