יאללה דיפה!

cubano1

New member
יאללה דיפה!

דיפה קרמאקר מהודו הצטרפה בשנים האחרונות למועדון המפוקפק של קופצות קפיצת הפרודונובה הקשה. הן נוחתות ספק על העכוז ספק על הרגליים, עם קפיצה שניה בינונית מינוס הן מצליחות להשתחל לכל מיני גמרים תודות לניצול של הקוד.

הפרודונובה שווה כל כך הרבה נקודות, שאפילו עם הורדה של נקודה שלמה על "נפילה", הן עדיין מצליחות לעקוף מתעמלות אחרות שמבצעות בהצלחה קפיצות פשוטות יותר, מבלי ליפול... זה בגלל הפער העצום שיש בין הקפיצות היום - פער שלפעמים מעקר את התחרות. ההבדל בין יורצ'נקו דאבל (5.8) לאמנאר (6.3) הוא 5 עשיריות - וזה הרבה בשביל חצי בורג. הפרודונובה שווה 7.0 אסטרונומי

יאמילט פנה אבראו מהרפובליקה הדומיניקאנית עשתה קריירה לא רעה מזה - ואף העפילה לגמר הקפיצות במשחקים האולימפים בלונדון. בתחילת הדרך היא עוד ביצעה יורצ'נקו בורג וחצי לא כ"כ נקי כקפיצה נוספת, ועד לונדון היא עבדה ושדרגה ליורצ'נקו דאבל לא כ"כ נקי, אבל הכל נראה פרטאצ', והיא לא קיבלה יחס רציני של קופצת מרשימה. (דווקא בגלזגו באימון הפודיום דווחו שהיא לא ניסתה לבצע פרודונובה... מעניין אם היא שינתה טקטיקה.)

עוד מתעמלות בעולם אימצו את השיטה בתקווה לזכות ברגע של תהילה שכזה עם הקיצור דרך - ביניהן מתעמלות מהודו, ממצרים...

דיפה קרמאקר גם היא אימצה את השיטה ופתאום הופיע גם היא עם הפרודונובה לישבן. בתור קפיצה שניה היא נהגה לבצע צוקהארה יפה מאד עם בורג - קפיצה טובה, אבל לא משהו שצריך לזכות בגמר גדול. אבל היא עשתה הכנות יפות מאד לגלזגו, ופתאום המתעמלת ההודית הזאת הופיעה עם צוקהארה דאבל בורג בגוף ישר - קפיצה שרק קומץ מתעמלות בעולם מסוגלות לבצע. על אף שהיא עדיין תנסה לבצע את הפרודונובה, זה הופך אותה למשהו שהוא הרבה מעבר לקורויוז, למתעמלת ראויה לגמר - ובמידה והיא תעפיל היא תהיה מסוכנת.

גם צ'וסוביטינה אימצה את הפרודונובה - כך שיש לנו השנה לפחות שתי קופצות. שינסו להשתחל לגמר הקפיצות דרך הטוסיק....
קרמאקר באימון הפודיום:
https://www.youtube.com/watch?v=bM9LqxEXlrg
https://www.youtube.com/watch?v=qC79JwmH_Hk

הגרסה של צ'וסוביטינה:
https://www.youtube.com/watch?v=T3DC2iWOQ7k

והדבר האמיתי:
https://www.youtube.com/watch?v=8UZBM1wgfRA
 

trilliane

Well-known member
מנהל
הו, הדבר האמיתי מקסים! כבר חשבתי שאי אפשר לנחות בקפיצה הזאת

האם היא הייתה קופצת מצטיינת במיוחד או עשתה משהו שונה שהאחרות לא יודעות לעשות?
(זה היה עוד בתקופה שקפצו מסוס ולא משולחן; יש קשר?)
 

cubano1

New member
אין קשר

נהפוכו - השולחן אמור לעזור למתעמלות - הוא קפיצי יותר ומאפשר גם בלוק וגם ריבאונד
פרודונובה היתה פנומנאלית וחזקה מאד. מה שנקרא power gymnast אבל שגם הצליחה להעביר חן.
היא היתה גדולה גם בקפיצות וגם בקרקע, אבל הצליחה גם לעורר ענין בקורה עם כמה מדליות, וירידה מפורסמת (דאבל לפנים)
כדאי מאד לנבור ביוטיוב ולראות אותה בפעולה
 

trilliane

Well-known member
מנהל
תודה. אז איך ייתכן שאף מתעמלת לא מצליחה לקפוץ כמוה?

גם כיום לא חסרות קופצות חזקות... סימון ביילס ודאי לא חלשה יותר (אם כי היא מסתדרת מצוין כרגע עם הקפיצות הקיימות שלה, אז אולי היא לא חשה צורך...?).
זה ממש מוזר שהיא ביצעה את הקפיצה הזאת כ"כ יפה ונחתה גבוה על הרגליים, והאחרות משפשפות את המזרן עם עכוזן...
 

cubano1

New member
אני לא בטוח

זאת שאלה למאמנים או מתעמלים
אני נוטה לחשוב שמתעמלים שמתחילים עם יורצ'נקו (שזה כמעט כולם מאז סוף שנות ה 80) נוטים להשאר עם הגישה הזאת של ערבית למקפצה. עם היורצ'נקו ההפיכה של מהירות הריצה לתעופה היא יעילה יותר ולכן דורשת פחות כח גולמי. לעבור מזה לגישה של ריצה למקפצה וקפיצת ידיים לסוס נהיית קשה מאד, כמעט כמו לקחת צעד אחורה.
אם ביילס היתה מתמקדת מההתחלה בגישה הזאת של קפיצות ידיים\צוקהארה, אני בטוח שהיא היתה מצליחה לבצע את הפרודונובה. אבל כמו שאמרת - היא ביורצ'נקו (שתי הקפיצות שלה) וטוב לה שם...
אם מישהי תצליח לנחות את הפרודונובה זאת קרמקאר. ואם לא - מישהי אחרת תבוא ותעשה את זה - זה עניין של זמן
אבל כן - זה אחת למיליון, מכיוון שזאת קפיצה כל כך קשה
 

zuxitani3

New member
כמו כל דבר

שאחד יכול לעשות טוב ואחר פחות טוב, זה מושפע מגורמים שקשורים למה שציינת וגם מרכז כובד, איך המפרקים שלך מחוברים ואפילו למשל היחס בין פלג גוף עליון ותחתון וגפיים - כל דבר משפיע.
מעבר לזה גם מדובר בראש, יש כאלה שהצליחו TO CRACK משהו שאחרים לא והם פשוט יודעים איך לתפעל אותו. מתעמלים הם אנשים שמבינים פיזיקה אפילו אם הם לא בהכרח יודעים לכתוב את הנוסחא או להסביר מה הם עושים, זה ידע אינטואיטיבי.
למשל סקינר עם הצ'אנג המצחיקה שלה שבה היא משתמשת ביד אחת, אוסף כל הפרמטרים שלה יוצרים מצב שבו זה עובד בשבילה באופן אידיאלי.
 
למעלה