ראפי יקירי
בעניין של ח' וע' ור' גרונית - אני איתך
אני לא מתלהב מכך שהתרבות הישראלית אימצה את ההגיות המוטעות האלה
( הכוונה שהאות ח' נהגית כ', והאות ע' נהגית א', וכד' האות ריש)
כמאפיין של עברית "גבוהה" או של איפיון תרבותי "מעודן" יותר, כביכול.
מה לעשות: האשכנזים מצאו דרך להיבדל כביכול מהתרבות המזרחית
על ידי שהדגישו את המבטא השגוי
ואחרי זמן מה כל העם כבר נוהה אחרי הפוזה המזוייפת הזאת.
האם לזמרים התימנים יש "קול נפלא וצלול"?, כדבריך? בהחלט כן!!
הקול התימני צלול, עשיר במגוונים, עמוק, מלא נשמה
( ופעם גם כתבתי כאן על זמרתו של אריק איינשטיין, שבניגוד לזמר המזרחי קולו של אריק מכני, נעדר רגש, חדגוני, שטוח, מיובש...)
ובכן, אני חוזר לטענתי:
יש בקול סלסול. לא כל אחד יודע לסלסל. הזמר האשכנזי אינו יודע לסלסל
בכלל, הזמר האשכנזי נעשה זמר לא מתוך כשרון אלא מתוך החלטה
ואחרי ההחלטה הדרך כמעט סלולה, בגלל קשרים חברתיים, קשרים במקומות הנכונים, וכו'.
אני בעד סלסול, אבל לא סלסול של זהבה בן, כזה פרימיטיבי, מחוספס, אלא סלסול עדין, סובלימטיבי, של שרית חדד.
התימנים כולם יודעים לסלסל, ועושים זאת יפה.
הטרוניה שלי היא לא בשל העדר סלסול או קיומו,
אלא כי המבטא של התימני הוא מיוחד לתימני,
וזה אינו קשור, לא לאותיות ח', ע', ר',
וגם לא לסלסול.
זה קשור להגייה של יתר אותיות הא' ב'...
וכל מה שביקשתי הוא גיוון:
שיקומו עוד כמה זמרים מרוקאיים, לא כמו אפללו, אבל כמו אייל גולן
( על אפללו - בפעם אחרת...)