ידוע לכם, האם בתנ"ך יש איזכורים על

ידוע לכם, האם בתנ"ך יש איזכורים על

יכולות ריפוי או מרפאים מסוימים? חשוב לי לדעת.

בדגש על התנ"ך, לא מקומות אחרים. ( אם מקום אחר, אז לציין בבקשה)
תודה
 

ינוקא1

New member
השאלה היא מורכבת מאוד.

היחס של התנ"ך בכלל ל"ריפוי" איננו ברור.

ואפרט קצת את דעתי בעניין הזה :

יש שני מקורות סותרים בתנ"ך שהם העיקריים בעניין הזה :

1. בפרשת משפטים בספר שמות כתוב לגבי אדם המכה אדם אחר , כי הוא חייב לשלם גם את מחיר ריפוי המכה :
"אִם-יָקוּם וְהִתְהַלֵּךְ בַּחוּץ, עַל-מִשְׁעַנְתּוֹ--וְנִקָּה הַמַּכֶּה: רַק שִׁבְתּוֹ יִתֵּן, וְרַפֹּא יְרַפֵּא."

מכאן אמרו חכמים כי "ניתנה רשות לרופא לרפא" , כי אם התורה מחייבת את המכה לשלם כסף על ריפוי , אז ברור שהדבר מותר !!!


2. מצד שני אנו רואים ביקורת על המלך אסא בספר דברי הימים ב' טז' :
"וגם בחוליו לא דרש את ה', כי אם ברופאים"

כלומר , התנ"ך בא אליו בטענות על הליכתו לרופא , במקום ללכת לנביא.
לפי ההבנה הפשוטה נביא ה' היה אומר לו כיצד לתקן את דרכיו , ואז הוא היה מתרפא.
אך אסא במקום זה החליט ללכת לרופאים ולא לנביאים , ועל כך בא אליו התנ"ך בביקורת.

ויש כאן סתירה מסוימת : כי לפי המקור הראשון אין בעיה ללכת לרופא , ולפי המקור השני כן יש בעיה !
אז יש כמה דרכים ליישב זאת.

למשל , היו כאלו שאמרו כי במחלה פנימית , עדיף לא ללכת לרופא אלא להתפלל , אך בפציעה חיצונית (כמו מכה עליה מדובר במקור הראשון) צריך ללכת.
היו כאלו שאמרו כי ניתנה רק "רשות" ללכת לרופא , אך אדם גדול צריך רק לבטוח בה' ולא ללכת ולכן בא התנ"ך לאסא בטענות.
כל התשובות הללו אינן לפי ההלכה !

לפי ההלכה - צריך וחובה ללכת לרופא בכל בעיה , לא משנה פנימית או חיצונית , לא משנה אדם גדול או אדם קטן !
ולא רק זה , אלא שכידוע אם הרופא אומר שצריך לחלל שבת או לעבור עבירה אחרת לשם רפואה , מצווה וחובה לשמוע לדברי הרופא ולא משנה באיזה חולי מדובר !


ועכשיו אגיד את דעתי בנושא :

נביאי ה' לא היו רק "מדברים" ואומרים מה לעשות , הנביאים היו גם הילרים !
הם היו מעבירים דרכם "שפע" אלוהי כדי לרפא.
רואים זאת למשל במעשה עם אלישע שהחיה את בן האלמנה :

"וַיָּבֹא, וַיִּסְגֹּר הַדֶּלֶת בְּעַד שְׁנֵיהֶם; וַיִּתְפַּלֵּל, אֶל-יְהוָה. וַיַּעַל וַיִּשְׁכַּב עַל-הַיֶּלֶד, וַיָּשֶׂם פִּיו עַל-פִּיו וְעֵינָיו עַל-עֵינָיו וְכַפָּיו עַל-כַּפָּו, וַיִּגְהַר, עָלָיו; וַיָּחָם, בְּשַׂר הַיָּלֶד. "
(מלכים ב' ד').

כלומר , הביקורת שהופנתה כלפי המלך אסא לא היתה על זה שביקש לעצמו ריפוי !!! לבקש ריפוי זה מותר ולגיטימי !!!
(כמו שרואים במקור 1).
הביקורת עליו היתה כי במקום להתרפא אצל נביא ה' על ידי השפע האלוהי , הוא הלך להתרפא אצל רופאים שמרפאים בדרך הטבע , בעזרת חומרים וכדומה !
בזמנו היה נביא , והיתה לו אפשרות לבחור. אך למרות זאת הוא בחר ללכת לרופאים - לכן בא אליו התנ"ך בטענות.
לכן בזמנינו שאין נביא , אין איסור ואפילו יש חובה ללכת לרופאים !
(רק כשיהיו לנו נביאים , נוכל ללכת אליהם במקום. ..)


ועוד משהו :
אומנם לפי התנ"ך ריפוי רוחני אצל נביא ה' הוא הריפוי הטוב ביותר , אך אסור באיסור חמור ללכת לריפוי רוחני של עבודה זרה :

" וַיִּפֹּל אֲחַזְיָה בְּעַד הַשְּׂבָכָה, בַּעֲלִיָּתוֹ אֲשֶׁר בְּשֹׁמְרוֹן--וַיָּחַל; וַיִּשְׁלַח מַלְאָכִים, וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם לְכוּ דִרְשׁוּ בְּבַעַל זְבוּב אֱלֹהֵי עֶקְרוֹן, אִם-אֶחְיֶה, מֵחֳלִי זֶה.
וּמַלְאַךְ יְהוָה, דִּבֶּר אֶל-אֵלִיָּה הַתִּשְׁבִּי, קוּם עֲלֵה, לִקְרַאת מַלְאֲכֵי מֶלֶךְ-שֹׁמְרוֹן; וְדַבֵּר אֲלֵהֶם--הֲמִבְּלִי אֵין-אֱלֹהִים בְּיִשְׂרָאֵל, אַתֶּם הֹלְכִים לִדְרֹשׁ בְּבַעַל זְבוּב אֱלֹהֵי עֶקְרוֹן ?"

(מלכים ב' א')

בקיצור :
או שאדם הולך להתרפא אצל נביא ה' , או אם אין נביא אז שילך לרופאים.
אך ללכת למרפאים עובדי אלילים (ולדעתי גם בעזרת "חוצנים" למינהם) , אסור.

מקווה שעזרתי.
יום טוב.
 
תודה רבה על התשובה

המושקעת, אני ממש מעריכה את זה. אני עוברת כרגע תהליך כלשהו, ובהחלט עזרת לי.

יש עוד משהו שאני לא מבינה: האם יש איזשהו איזכור ל- איך נביא הופך להיות נביא?

ולא, אני לא בשאיפה להפוך להיות נביאה


אבל יש פואנטה לשאלה שלי. ז"א, האם רוח ה' נכנסת בו, האם הוא רק מתפלל וממש מאמין, אולי הוא התבודד תקופה והגיע להארה כלשהי, או שהוא היה קרוב לאלוהים ודיבר איתו? או שאולי הכוח הזה נמצא בתוך תוכו, כתוב את זה איפשהו?

תודה לכל עונה
 

ינוקא1

New member
אין דרך אחת


יש הרבה דרכים , ויש גם כן ספרים העוסקים בכך , כמו למשל "מורה נבוכים" של הרמב"ם המקדיש לנבואה כמה פרקים , יש ספרי מקובלים העוסקים בכך כמו "שערי קדושה" של רבי חיים ויטאל , או הספרים של רבי אברהם אבועלפיא. ויש עוד המון גישות - כמו כל דבר ביהדות.

כמו כן היו כתות בבית שני שעסקו בכך כמו האיסיים והתרפויטים ( תוכלי להריץ חיפוש בויקי. רק שחלק מהמידע הכתוב שם על האיסיים מוטעה).

בגדול , יש כמה וכמה דרכים להגיע לנבואה.
התנאים הבסיסיים הם שכל ואומץ וגם איזון פיזי (כך כותב הרמב"ם).
כמו כן ההגות באל , דהיינו שמחשבתו של האדם דבוקה בהוויה.
(לכן כדי שדעתם של הנביאים תהיה פנויה מהבלי העולם הם הולכים ומתבודדים).
אומץ נדרש כי הנביא צריך להיות אדם שאינו מתכופף בפני החברה.

ועם כל זה לפעמים מגיעים לנבואה גם דרך מעשה טוב אחד הנעשה בקביעות ובכוונה טהורה , וכך כתוב בספר "תנא דבי אליהו" :

"ודבורה אשה נביאה"
מה טיבה של דבורה שנתנבאת על ישראל ושפטה אותם והלא פינחס בן אלעזר עומד?
מעיד אני עלי את השמים ואת הארץ, בין גוי בין ישראל, בין איש בין אשה, בין עבד בין שפחה, הכל לפי מעשיו של אדם רוח הקדש שורה עליו !
בעלה של דבורה עם הארץ היה.
אמרה לו : בוא ואעשה לך פתילות ולך לבית המקדש שבשילה, אז יהיה חלקך בין הכשרים שבהם ותבוא לחיי העולם הבא והיא עושה פתילות והוא מוליך לבית המקדש.
והיא מתבוננת ועושה פתילות עבות, כדי שיהא אורן מרובה.
והקב"ה בוחן לבות וכליות אמר לה: "דבורה את נתכוונת להרבות אורי אף אני ארבה אורך ביהודה ובירושלים כנגד י"ב שבטים !".

עד כאן הציטוט.
 

ינוקא1

New member
נ.ב.

הנביאים היו גם עוסקים במוזיקה ונעזרים בה בשביל להתנבא , וכך כתוב על אלישע כי כאשר ביקש להתנבא היה קורא למנגן.
 

seelinewoman

New member
יש ויש

אבל צריך להיזהר למקרה שמדובר במקרים של אוטו סוגסטיה.
ככלל, כל מי שעשה משהו שלא היה מובן בכלים ובאפשרויות של אז נחשב ליוצא דופן.
עם זאת, היו מקרים מובהקים כמו אליהו ותלמידו אלישע, שניהם נביאים ואלישע אף מרפא.
אליהו שעלה השמימה במרכבת אש נחשב שנים אחר כך להוכחה לקיומם של חייזרים.
המטה של משה - לא בכדי סמל ארגוני הרופאים כולל מטה ונחש סביבו, סמל לנחשים של
החרטומים במצרים שהיו קשורים לעיסוק בכך, כנראה, אם אני זוכרת נכון.

ישוע, המכונה ישו אצל היהודים נחשב לרב קיצוני מאוד ובעל יכולות ריפוי רוחניות.
הוא אף סירב בזמנו ללכת לרפא אישה נוכרייה משום שלא האמינה באלוהים.
לא זוכרת איך זה נפתר אז.

בעיקרון, אפשר לטעון כנגד הסקפטיות שלי שדווקא משום שאנשים היו תמימים ופחות מתוחכמים,
ומכיוון שהחיים היו פשוטים יותר וקרובים לטבע - הרי שדווקא בגלל זה
הכוחות הרוחניים יכלו להתחזק ולפעול בצורה המיטבית ביותר.
אגב, שאלות כאלה מזכירות לי למה תמיד רציתי לנוע במכונת זמן לכל מיני תקופות בהיסטוריה
כדי לראות מקרוב ולתעד כל מיני סיפורים כאלה בידע שיש לנו היום על מדע.
 
למעלה