השאלה היא מורכבת מאוד.
היחס של התנ"ך בכלל ל"ריפוי" איננו ברור.
ואפרט קצת את דעתי בעניין הזה :
יש שני מקורות סותרים בתנ"ך שהם העיקריים בעניין הזה :
1. בפרשת משפטים בספר שמות כתוב לגבי אדם המכה אדם אחר , כי הוא חייב לשלם גם את מחיר ריפוי המכה :
"אִם-יָקוּם וְהִתְהַלֵּךְ בַּחוּץ, עַל-מִשְׁעַנְתּוֹ--וְנִקָּה הַמַּכֶּה: רַק שִׁבְתּוֹ יִתֵּן, וְרַפֹּא יְרַפֵּא."
מכאן אמרו חכמים כי "ניתנה רשות לרופא לרפא" , כי אם התורה מחייבת את המכה לשלם כסף על ריפוי , אז ברור שהדבר מותר !!!
2. מצד שני אנו רואים ביקורת על המלך אסא בספר דברי הימים ב' טז' :
"וגם בחוליו לא דרש את ה', כי אם ברופאים"
כלומר , התנ"ך בא אליו בטענות על הליכתו לרופא , במקום ללכת לנביא.
לפי ההבנה הפשוטה נביא ה' היה אומר לו כיצד לתקן את דרכיו , ואז הוא היה מתרפא.
אך אסא במקום זה החליט ללכת לרופאים ולא לנביאים , ועל כך בא אליו התנ"ך בביקורת.
ויש כאן סתירה מסוימת : כי לפי המקור הראשון אין בעיה ללכת לרופא , ולפי המקור השני כן יש בעיה !
אז יש כמה דרכים ליישב זאת.
למשל , היו כאלו שאמרו כי במחלה פנימית , עדיף לא ללכת לרופא אלא להתפלל , אך בפציעה חיצונית (כמו מכה עליה מדובר במקור הראשון) צריך ללכת.
היו כאלו שאמרו כי ניתנה רק "רשות" ללכת לרופא , אך אדם גדול צריך רק לבטוח בה' ולא ללכת ולכן בא התנ"ך לאסא בטענות.
כל התשובות הללו אינן לפי ההלכה !
לפי ההלכה - צריך וחובה ללכת לרופא בכל בעיה , לא משנה פנימית או חיצונית , לא משנה אדם גדול או אדם קטן !
ולא רק זה , אלא שכידוע אם הרופא אומר שצריך לחלל שבת או לעבור עבירה אחרת לשם רפואה , מצווה וחובה לשמוע לדברי הרופא ולא משנה באיזה חולי מדובר !
ועכשיו אגיד את דעתי בנושא :
נביאי ה' לא היו רק "מדברים" ואומרים מה לעשות , הנביאים היו גם הילרים !
הם היו מעבירים דרכם "שפע" אלוהי כדי לרפא.
רואים זאת למשל במעשה עם אלישע שהחיה את בן האלמנה :
"וַיָּבֹא, וַיִּסְגֹּר הַדֶּלֶת בְּעַד שְׁנֵיהֶם; וַיִּתְפַּלֵּל, אֶל-יְהוָה. וַיַּעַל וַיִּשְׁכַּב עַל-הַיֶּלֶד, וַיָּשֶׂם פִּיו עַל-פִּיו וְעֵינָיו עַל-עֵינָיו וְכַפָּיו עַל-כַּפָּו, וַיִּגְהַר, עָלָיו; וַיָּחָם, בְּשַׂר הַיָּלֶד. "
(מלכים ב' ד').
כלומר , הביקורת שהופנתה כלפי המלך אסא לא היתה על זה שביקש לעצמו ריפוי !!! לבקש ריפוי זה מותר ולגיטימי !!!
(כמו שרואים במקור 1).
הביקורת עליו היתה כי במקום להתרפא אצל נביא ה' על ידי השפע האלוהי , הוא הלך להתרפא אצל רופאים שמרפאים בדרך הטבע , בעזרת חומרים וכדומה !
בזמנו היה נביא , והיתה לו אפשרות לבחור. אך למרות זאת הוא בחר ללכת לרופאים - לכן בא אליו התנ"ך בטענות.
לכן בזמנינו שאין נביא , אין איסור ואפילו יש חובה ללכת לרופאים !
(רק כשיהיו לנו נביאים , נוכל ללכת אליהם במקום. ..)
ועוד משהו :
אומנם לפי התנ"ך ריפוי רוחני אצל נביא ה' הוא הריפוי הטוב ביותר , אך אסור באיסור חמור ללכת לריפוי רוחני של עבודה זרה :
" וַיִּפֹּל אֲחַזְיָה בְּעַד הַשְּׂבָכָה, בַּעֲלִיָּתוֹ אֲשֶׁר בְּשֹׁמְרוֹן--וַיָּחַל; וַיִּשְׁלַח מַלְאָכִים, וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם לְכוּ דִרְשׁוּ בְּבַעַל זְבוּב אֱלֹהֵי עֶקְרוֹן, אִם-אֶחְיֶה, מֵחֳלִי זֶה.
וּמַלְאַךְ יְהוָה, דִּבֶּר אֶל-אֵלִיָּה הַתִּשְׁבִּי, קוּם עֲלֵה, לִקְרַאת מַלְאֲכֵי מֶלֶךְ-שֹׁמְרוֹן; וְדַבֵּר אֲלֵהֶם--הֲמִבְּלִי אֵין-אֱלֹהִים בְּיִשְׂרָאֵל, אַתֶּם הֹלְכִים לִדְרֹשׁ בְּבַעַל זְבוּב אֱלֹהֵי עֶקְרוֹן ?"
(מלכים ב' א')
בקיצור :
או שאדם הולך להתרפא אצל נביא ה' , או אם אין נביא אז שילך לרופאים.
אך ללכת למרפאים עובדי אלילים (ולדעתי גם בעזרת "חוצנים" למינהם) , אסור.
מקווה שעזרתי.
יום טוב.