ידע אזוטרי אצל סופרי פנטזיה: טולקין\לואיס\אנדה

Feanor75

New member
ידע אזוטרי אצל סופרי פנטזיה: טולקין\לואיס\אנדה

ספרים אלה מכילים קטעים עם תיאורים שדומים מאוד לתיאוריהם של אנשים שעברו התקדשות\חווית סף-מוות\שימוש בסמים. פעם בטעות העליתי השערה שטולקין אולי קיבל השראה מסמים, היום אני סבור שהוא וגם ידידו ק.ס. לואיס פשוט עברו איזושהי התקדשות שנתנה להם השראה, או שהכתיבה עצמה על עולמות שדומים לעולמות-עליונים, היא שהביאה אותם להתקדשות. יש אפשרות שבכנסייה הם נחשפו למיסטריה נוצרית (שיש לה הרבה במשותף עם מיסטריות מקבילות אחרות כדוגמת הקבלה).
כמה דוגמאות:
בשר-הטבעות, כשסאם עונד לראשונה את הטבעת, החושים שלו משתנים, הוא מסוגל להבין שפות זרות, לראות ולשמוע בו-זמנית דברים שנאמרים ע"י דמויות רבות שנמצאות ברדיוס של כמה קילומטרים. תחושת הזמן משתנה, ברגע אחד נדחסת שעה של מחשבה. כל זה דומה מאוד לתיאור של אנשים שעברו חווית סף-מוות בשלבים הראשונים שלאחר יציאת הנשמה מהגוף. גם הצבעים המיוחדים, ישויות ומחזות שלא מהעולם הזה, ותיאור הממלכה הקדושה כמקום סטטי לעומת העולם הגשמי הדינמי. ההתגשמות של היררכיות רוחיות בגוף פיזי. הבאלרוגים של טולקין, אולי הם השראה משרפים, ישויות בכירות מאוד בהיררכיות האלוהיות אבל טובות, להבדיל. אפילו באנגלית הם נקראים SERAPHIM מהמקור העברי כמובן.
תיאורים דומים אפשר למצוא גם בסיפורי נרניה של ק.ס. לואיס.
ה"סיפור שאינו נגמר" של מיכאל אנדה, כאן זה יותר ברור, הסופר היה אנתרופוסוף והרבה מרעיונותיו לקוחים ישירות מהאנתרופוסופיה של רודולף שטיינר: הדמות שבראי היא שומר הסף של עולמות הרוח באנתרופוסופיה. אחר כך מפלצת שהיא בו-זמנית ישות אחת ורבות נפרדות, זאת הנפש הקבוצתית שיש לקבוצות של בעלי-חיים, שבטים ועמים. ויש גם תמונות של זיכרון ועוד כמה רעיונות שכרגע איני זוכר.
הסרט היפה שעשו מגיע רק עד לחצי מהעלילה של הספר, וכמו ברוב המקרים הספר עולה באיכותו על הסרט.

להלן קישור לסיפור חווית סף-מוות, יהודי במקרה הזה:
https://www.youtube.com/watch?v=1BANA9G6F-8
מומלץ מאוד לצפות בו, כל מי שרוצה לקבל מושג כלשהו על עולמות-עליונים ואפילו על אלוהים.
לחזור בתשובה- מי שמרגיש שזה נכון לו. אני לא חזרתי בתשובה למרות שאני מאוד מאמין לסיפור. אפשר למצוא סיפורים כאלה בהרבה תרבויות.
 

Y. Welis

New member
אצל טולקין לדעתי יש הרבה עיסוק בשאלת הזמן

חוקרת אחת (פלייגר) אפילו פירסמה ספר בשם כזה עליו - A Question of Time: J.R.R. Tolkien's Road to Faerie (מ-01').
&nbsp
הטבעת היא כלי לעיוות-זמן. מעבר להיותה גשר למימד אחר (שבו רוחות-הרפאים של הטבעת נראות לעין ומסוגלות להשפיע על העונד; מימד שבו בעלי העוצמות מתקשרים, ומכאן היכולות המוגברות של העונד) היא משנה את הזמן עבור העונד - מאריכה את חייו, ומשבשת את זרימת הזמן.
&nbsp
זה בזכות היותה טבעת-כוח, מה שאומר שהיא כלי ששוקע בו כוח עליון, של היצורים הנצחיים (בני לילית) והדרג שמעליהם (מאיאר כמו סאורון והקוסמים), שעבורם הזמן אינו זורם באופן אחיד, וניתן להטות אותו (או להימלט למקום שבו הוא לא משפיע).
&nbsp
כך למשל ארצותיהם של בני לילית אינן מושפעות מהזמן - אפילו מופעי הירח שונים בלוריין, כי הוא איטי יותר... ורק ביציאה משם הוא חוזר לסידרו, בזכות טבעת-כוח שמעוותת את הזמן.
במקום אחר טולקין כותב 'בארץ התיכונה - שם מהירה זרימתו של הזמן', לעומת מקומות אחרים כמו ואלינור.
&nbsp
יש משהו מאוד מודרני ביחס הזה לזמן ועיוותו - מאוד איינשטייני... וזה דבר שעל פניו רחוק מטולקין יותר מכל דבר אחר.
אבל מסתבר שהוא ידע אסטרונומיה, ואפילו חיבר גירסה 'אסטרונומית' לסיפור היצירה, שמתחשבת במדע. נסיון שלא נכנס לסילמאריליון הערוך, כמובן... אבל בכל מקרה הארץ התיכונה היא כאן בכדה"א, והשמש והירח שם אינם גופים מיתולוגיים כמו מרכבות אש (כפי שהיו בסילמאריליון המוקדם).
&nbsp
הקשר לסמים מצוי לדעתי במהות ה'התמכרות' לטבעת - שיסורי הגמילה ממנה קשים, כמו מכל סם אחר. אבל זה בעצם תיאור של האישיות ההתמכרותית (כי סמים זה רק אמצעי אחד; יש גם הימורים ועוד) והמאמץ להתנתק ממנה וההכרה שלא ניתן בגבולות העולם הקיים (עבור פרודו ובילבו, ובעתיד גם סאם).
&nbsp
אצל טולקין כמובן לא מדובר בסמים אלא בתמכרות לכוח - מרגע שנגעת בכוח העליון הזה, שאף בן-תמותה לא אמור לחוש (הם לא ראויים לכך כי הם נחותים וחלשים - מכאן ההתמכרות), לא תוכל למצוא עוד מנוחה בעולם הזה, כי חשת במה שיש מעבר לעולם... ראית את הבלתי-ניתן-לתיאור: ראית את משרתי האל... וחשת במה שהם חשים.
&nbsp
האם יש אצלו אזוטריה? לא זו שהזכרת, אלא זו שמדברת על חלימה ואפשרות העברת מידע מהעבר דרך חלומות - כמו לחוות-מחדש אירועים מיתיים (הוא טען שחלם על הגל שהטביע את אטלנטיס/נומינור).
&nbsp
פלייגר שהזכרתי לעיל כתבה על כך ספר נוסף, Splintered Light (שם שלקוח מהקבלה - ה'ניצוצות' שירדו לעולם), שעוסק בהשפעת ספר ניתוח חלומות משנות העשרים, שטולקין אולי קרא.
&nbsp
 

Feanor75

New member
בקשר לזמן

רק בעולם הגשמי קיים זמן שהזרימה שלו קווית כמו שאנחנו מכירים וקשה לנו לדמיין מציאות אחרת. הטבעת, כמו סמים, לפי התיאור אפשר לומר שהיא מביאה ליציאה חלקית של הרוח מהגוף וממגבלותיו, ולפיכך גם מזרימת הזמן המוכרת.

אהבתי את מה שכתבת על השפעת על הטבעת על בני תמותה וההשוואה להתמכרויות- נושא שחקרתי לעומק.

תמוה בעיניי מה שכתבת על כך שבשרה"ט טולקין זנח את הגישה המיתית של הסילמרליון לגבי הכוכבים. איך זה מסתדר עם האור של צלוחית גלדריאל, שנאמר במפורש ע"י סאם שמקורו מאור הסילמריליון שנושא אארנדיל ברקיע? אלא אם כן טוענים שיושבי הארץ התיכונה מאמינים במיתולוגיה של הסילמריליון, שאינה המציאות. יש גם קטע שהוא משקיף עם פרודו על הירח ומתייחס לאור שלו, אבל אני לא זוכר אם הוא מתייחס אליו כהחזר של אור השמש. אבל בכלל זה לא מסתדר לי, הרי הקשר של הארץ התיכונה עם ואלינור הוא קונקרטי ומתועד שם בדברי הימים.
בתיאוסופיה אני חושב שמתייחסים לכוכבים כאל מעין גופים פיזיים של ישויות אלוהיות, קשה להבין את זה.

טולקין התייחס לאטלנטיס והאמין בקיומה בעבר? מעניין ביותר. הרי הידע עליה נדחק במכוון בדתות המונותיאיסטיות המודרניות, שקיעת אטלנטיס מופיעה בכתבים כמבול של נוח, וכל מה שקדם לו, למעשה כל התקופות שקדמו לתקופה הנוכחית, תקופת ארץ – לוטות בערפל, בתוהו ובוהו של סיפור בראשית.

יש אגב עוד כמה סיפורים אצל טולקין שמקורם אני משער, בידע העתיק. נפילת המלאכים, מלקור-עזאזאל-לוציפר שמורד והופך לכוח מתנגד, נכלא בשלשלאות ומושלך לחשיכה, ובאחרית הימים מנוצח ע"י טורין טורמבר, שבנבואות זה מיוחס למלאך מיכאל.
לא הייתי מתפלא אם היה מתברר שטולקין למד תיאוסופיה\אנתרופוסופיה. רודולף שטיינר נתן אינספור הרצאות בכל רחבי אירופה בתקופתו של טולקין. אין בזה כדי להפחית מיצירתו, אני אישית חושב שרק איש קדוש יכול לכתוב יצירה ברמה של שר-הטבעות. הכוונה היא לא שהוא התקדש במסגרת מסוימת אלא נולד ברמה כזאת או הגיע אליה במרוצת החיים בזכות בחירותיו.

בקשר לחלומות, למדע המודרני (במיוחד הפסיכולוגיה המבוססת על פרויד) יש בדרך כלל גישה שטחית. הוא אמנם מבין שהם מבוססים על סימבולים אבל היכולת שלו לפרש אותם היא מוגבלת ביותר, והוא גם לא מכיר באופן רשמי ביכולת החלומות לחזות את העתיד - למרות שיש כמדומני הרבה עדויות על חלומות שניבאו אסונות ואירועים שונים.
 

Y. Welis

New member
שברת את שיא הצפיות של העמוד - 136. כנראה שיש קהל לדיונים

על תוכן... שווה להשקיע.
---------------------------
&nbsp
אם הרוח נצחית, והיא אצל טולקין נעלית על כל חומר - כולל מהות העולם, אז הזמן לא מהווה מכשול עבורה (נדמה לי שעל לות'יין נאמר שחזרה 'מעבר לזמן'; לא הוסבר מעבר לכך). הזמן הוא עוד חומר למשול בו.
&nbsp
זה אכן הייחוד של שרה"ט - יש בו מעבר ממיתולוגיה להיסטוריה; מעולם של קסם שהתקיים (והאמונה בו פוחתת כי הקסם הולך ונעלם), לעולם מציאותי ו'מדעי'. מופעי הירח שם מתועדים בדייקנות - טולקין חזר ותיקן אותם (ככל שהסיפור התרחב וכלל יותר ימים), ואולי גם התאים ללוח השנה ההוביטי (30 יום בלבד) שמוזכר בנספחים. מהבחינה הזו הירח היה מציאותי.
&nbsp
גם מבחינת ההוביטים - פרודו ובילבו בסוף נוסעים למערב - מסע ימי רגיל; אבל מבחינת הנוסעים (ואולי רק רוחם היא שעוברת, כסוג של התעלות) - הם יוצאים מגבולות העולם (העגול) ב'דרך המישירה' (the straight road) שהיא זכר לתקופה שהעולם היה שטוח, עד סוף העידן השני... אז האלים עיגלו את העולם כדי שבני אדם לא יגיעו אליהם. רק מי שידע לעלות על הדרך הזו, יוכל להגיע למערב האמיתי.
&nbsp
בשנות הששים טולקין החליט (כנראה; יש מעט מידע על זה, והוא מעולם לא קיבע את ההחלטה) שהסיפורים לא יובאו מפי ספן שהגיע למערב כפי שהיה עד כה מאז תחילת הכתיבה ב-1917, אלא דרך ההוביטים והדברים שהם שמעו מבני לילית ועוד גזעים; כי אף אדם (חוץ מאיארנדיל שהיה בן תערובת, והצי של מלך נומינור) לא הגיע למערב האמיתי.
&nbsp
הספר על החלומות לא היה פרוידיאני אלא אזוטרי. לכן כנראה עניין את טולקין - שהיה אנטי-מודרני (כמו לואיס) בכל הקשור לפרשנות הפסיכ'.
&nbsp
עד כמה הוא התעניין במיתוס אטלנטיס - קשה לומר; אבל הרעיון של בני אדם כבירים (גזע עליון) שחיו שם, ושמהם בא כל הידע והאומנות לשאר העולם, התקיים לפניו ומוכר מהתיאוסופיה והאיזוטוריה (השפיע בעקיפין גם על הנאציזם). הסיפור במקור הופיע אצל אפלטון (בלי קשר ישיר למבול), אבל הפיתוח הנ"ל היה מודרני.
&nbsp
הוא מימש את הרעיון בסיפור נומינור, אבל עם טוויסט מרכזי חשוב - הוא טען שהפוטנציאל התקיים מאז ומתמיד בבני אדם.
כל מה שנדרש לממש אותו היה להיטיב עם השאר, לזכות בברכת הואלאר על סיוע במלחמה נגד מורגות', וכך לחזור ל*פוטנציאל המקורי*, שהושחת ע"י מורגות'.
&nbsp
כך שזה לא היה דבר ייחודי לאותם אנשים, אלא אמונה חזקה ונכונות להקריב.
&nbsp
כנראה שהטוויסט הנוסף היה ששאיפה ליותר חיים, היא שהביאה לחורבן האי. אבל גם זו באה בהשפעת משרת-מורגות', סאורון. סוג של מבחן שבו בני האדם כשלו, וגם זה לא שונה ממצבם של שאר בני האדם.
&nbsp
בכך הוא ניטרל את העליונות כערך, וקישר אותה למוסר; הוא שיפר את המיתוס וקירב אותו לערכים ההומאניים (ודתיים). תיקון חשוב שחסר לאחרים.
&nbsp
 

Feanor75

New member
חח אני רואה מספרים אחרים, אבל שיהיה

כל עוד הרוח מגולמת בגוף פיזי היא מוגבלת ביחד איתו, כולל מגבלת הזמן. רק כך מתאפשרים מצבים ובחירות בין טוב לרע- מטרת ההתגשמות בגוף פיזי.
-גאנדאלף אחרי שהופיע מחדש סיפר שבקרב עם הבאלרוג הוא יצא מחוץ לתחומי הזמן, זה היה תיאור מאלף.
&nbsp
ב"מערב האמיתי" אני מבין שאתה מתכוון לתקופת שני העצים.
&nbsp
אז לפי דבריך אני מבין שהכוונה של טולקין, שהמאורות היו באמת כפי שתיאר בסילמריליון, ותושבי הארץ התיכונה למדו עם הזמן מדעים פיזיים שגרמו להם להפסיק להאמין בהיסטוריה האמיתית. זה דווקא נשמע הגיוני כמו שאני מבין את הגישה שלו.
&nbsp
-באמת ניתן לצפות שהמפליגים מערבה לא יגיעו לשם בגופם הפיזי. יותר מזה, זמן קצר אחרי מפלת סאורון וכוח הטבעות, כבר לא ניתן היה לראות בארץ התיכונה אלפים בגופם הפיזי, לפחות לא את מי שיש בו דם מואלינור. אתה זוכר את התיאור של גאלאדריאל וחבריה בדרך לנמלים, שמי שהיה מביט לעברם לא היה רואה יותר מכמה נצנוצים.
&nbsp
המקור של סיפור אטלנטיס קדום הרבה יותר מאפלטון, ואינו בהכרח מיתוס. כמדומני גם אפלטון התייחס אליו כמציאות. זאת התמונה שמתקבלת מכל החוגים האזוטריים (כבר לא אזוטריים אלא נגישים לכולם בימינו) העתיקים והמודרניים, ואני בעצמי כבר מאמין שהיה דבר כזה. התרבות הזאת אולי השאירה שרידים בתקופות שמכונות "פוסט-אטלנטיות" הראשונות. פירמידות, גולגולות מוארכות וכו' שלמדע יש רק השערות לגביהם, ולא מספקות.
לפי הידוע לי לא מדובר בדיוק בגזע עליון אלא קדום, בעל יכולות רוחניות וכוחות חיים חזקים מאוד, אך פחות אינדיבידואליות ולכן פחות מפותח בסופו של דבר. מקובל לטעון שהחריבו את תרבותם בגלל עיסוק במאגיה שחורה. כמובן המדע המודרני המציא את ההיסטוריה שאנחנו מכירים, שלוטה בערפל סמיך מתקופת יוון ואחורנית. אבל כבר הבנתי שהמדע חובבני בכל התחומים, כמו שהוא חובבן ברפואה. מכיוון שזה משרת אינטרסים של בעלי שליטה, דאגו להציג באור נלעג את כל התורות האזוטריות.
&nbsp
&nbsp
&nbsp
 

tomasth

New member
טולקין ולאויס הושפעו מ האנתרופוסוף אואן ברפילד

 

Y. Welis

New member
היה חבר ב'אינגלינגס'. צריך באמת את הספר של קארפנטר

חבל שלא יצא אלקטרונית כמו השאר.
http://www.amazon.com/Inklings-Lewis-Tolkien-Their-Friends/dp/0007748698
(ויש עוד 2 חדשים עליהם).
&nbsp
עד כמה הוא השפיע? קשה לומר. הלגנדאריום החל עוד לפני שהחבורה הזו נפגשה לראשונה (באוקספורד מסוף שנות השלושים), והיסודות שלו התקיימו כבר.
&nbsp
קארפנטר כמעט ולא מזכיר אותו בביוגרפיה שלו על טולקין. אבל זו כבר מזמן התיישנה, ומצפה ליורשת.
 
למעלה