חיים פרידמן1
New member
ידע והכרעה ערכית
אין מובן להכרעה ערכית אלא בכוונה. הכרעה ערכית לעבוד את ה' אינה ההכרעה לקשור את הקוביות על הראש והזרוע למרות שקשירה זו מתייבת מהכרעה זו. יש אנשים שהערך שלהם הוא שמירה על המסורת / על העם / כל הצלחה שהיא שהם מאמינים שאותו זקן היושב בשמיים ומושך בחוטים יסייעם בה באם יקשרו את הקוביות השחורות על הראש והזרוע, והם קושרים את הקוביות. לא ייתכן שיכריע האדם לעבוד את ה' בלא שיהיה ה' בדעתו. והוא מכריע לעבוד את ה' כי ה' הוא האלוהים.
בדומה לכך הכרעה ערכית לאסוף קניין אינה הפעולה שמרוויחה את הכסף, יש אדם שהכריע לעבוד את ה' ועושה את אותה הפעולה, אלא הכוונה. לא ייתכן שיכריע האדם להקדיש את חייו לממון אם אינו יודע צורת מטבע. והוא מכריע להקדיש את חייו לכסף בגלל שחתיכת מתכת זו היא כסף.
וכן בשאר הערכים. אינם אלא כוונה. ואין כוונה אלא בדעת האדם. והאדם מכריע לעובדם בגלל מה שהם בדעתו.
האם העובדה שאנשים אחרים יודעים ואינם מכריעים כמוני סותרת את זה שאני אישית הכרעתי מה שהכרעתי אך ורק בגלל שעניין מסוים בדעתי ואותו עניין כמות שהוא בדעתי הוא זה שגרם לי לרצותו?
ייתכן שבדיקה במוחי תיידע את הבודק בהחלטתי לקשור תפילין על ידי וראשי עוד קודם שאדע שהחלטתי לקשור. אך האם תוכל בדיקה כלשהי לצפות מראש את אותו המהפך התודעתי נטו של קבלת עול מלכות שמיים שנבעה כתוצאה ישירה מהכרת טרנסצנדנטיות האל?
אין מובן להכרעה ערכית אלא בכוונה. הכרעה ערכית לעבוד את ה' אינה ההכרעה לקשור את הקוביות על הראש והזרוע למרות שקשירה זו מתייבת מהכרעה זו. יש אנשים שהערך שלהם הוא שמירה על המסורת / על העם / כל הצלחה שהיא שהם מאמינים שאותו זקן היושב בשמיים ומושך בחוטים יסייעם בה באם יקשרו את הקוביות השחורות על הראש והזרוע, והם קושרים את הקוביות. לא ייתכן שיכריע האדם לעבוד את ה' בלא שיהיה ה' בדעתו. והוא מכריע לעבוד את ה' כי ה' הוא האלוהים.
בדומה לכך הכרעה ערכית לאסוף קניין אינה הפעולה שמרוויחה את הכסף, יש אדם שהכריע לעבוד את ה' ועושה את אותה הפעולה, אלא הכוונה. לא ייתכן שיכריע האדם להקדיש את חייו לממון אם אינו יודע צורת מטבע. והוא מכריע להקדיש את חייו לכסף בגלל שחתיכת מתכת זו היא כסף.
וכן בשאר הערכים. אינם אלא כוונה. ואין כוונה אלא בדעת האדם. והאדם מכריע לעובדם בגלל מה שהם בדעתו.
האם העובדה שאנשים אחרים יודעים ואינם מכריעים כמוני סותרת את זה שאני אישית הכרעתי מה שהכרעתי אך ורק בגלל שעניין מסוים בדעתי ואותו עניין כמות שהוא בדעתי הוא זה שגרם לי לרצותו?
ייתכן שבדיקה במוחי תיידע את הבודק בהחלטתי לקשור תפילין על ידי וראשי עוד קודם שאדע שהחלטתי לקשור. אך האם תוכל בדיקה כלשהי לצפות מראש את אותו המהפך התודעתי נטו של קבלת עול מלכות שמיים שנבעה כתוצאה ישירה מהכרת טרנסצנדנטיות האל?