יהודה יוסף ופרעה.

didisharabi

New member
יהודה יוסף ופרעה.

שבוע טוב וחודש טוב, שלום! 1. איך יהודה ותשעת אחיו נחשבים לצדיקים גדולים לאחר מעשה שכזה עם יוסף והבור (ואפילו לא ביקשו סליחה מיעקב אביהם)? 2. פרעה הרי עובד אלילים שכן הוא מצרי. ואיך הוא מזכיר אלקים בלשון יחיד כאשר הוא עובד אלילים. וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה, אֶל-עֲבָדָיו: הֲנִמְצָא כָזֶה--אִישׁ, אֲשֶׁר רוּחַ אֱלֹהִים בּוֹ. לט וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל-יוֹסֵף, אַחֲרֵי הוֹדִיעַ אֱלֹהִים אוֹתְךָ אֶת-כָּל-זֹאת, אֵין-נָבוֹן וְחָכָם, כָּמוֹךָ. מודה מאוד לתשובתכם.
 

mgb

New member
תשובות

בס"ד ראשית, מתנצל על העיכוב בתשובה שנגרם מסיבות אישיות לשאלתך בנוגע חטאי השבטים: אי"ה עוד אתייחס בנפרד לשאלתך אבל הייתי מבקש להקדים שתי תשובות שהשבתי בעבר בעניין קרוב לנושא שהעלית. יתכן וכפי שהכרתיך הדברים עשויים להוסיף הבנה על מנת להבין נושא עמוק זה שביקשת לדעת. בבקשה תשובה ראשונה: הנושא אכן כבר משקל, ברוחבו ובעומקו. איני מתיימר אפילו להקיף מקצת ממנו אבל אנסה כפי דל כוחי לענות: אפתח, ברשותך בהקדמה קטנה : א.הרמח"ל זצ"ל בספרו "דעת תבונות"(גדול בתורה ובקבלה חי לפני כ-200 שנה) כותב שיסוד בריאת העולם והאדם שבו הוא משום שה' טוב וחפץ להיטיב (כמ"ש:" טוב ה' לכל", תהילים) הטובה שה' רצה לתת הינה טובה מושלמת ולכן ברא אדם עם כוח "הבחירה החופשית" ולא "מוכרח" (=כרובוט אינושי) ועם שני יצרים "טוב" ו"רע" סיבת הדבר: 1)היות שהאדם נברא ב"צלם אלו-קים". וה' הרי בעצמו אינו נתון לכוח חיצוני הכופה אותו, כך גם ברא את האדם ללא כופה חיצוני למעשיו. 2)רצה ה' לשלם שכר לעושה רצונו אבל תשלום מושלם ולא מתוך בושה(="לחם חסד");תשלום "שכר" לרובוט אנושי הינו מגוחך ומתן "עונש" הוא לא הגיוני ! ב. ישנם תיאורים לאינספור בתנ"ך על ה' שכועס("ויחר אף ה' בם..וכו') ושבע רצון או שמח("ריח ניחוח לפני ה'", "נחת רוח לפני שאמרתי ונעשה רצוני") צריך לדעת ברור: אין אלה תיאורים בהוויה האלו-קית עצמה(ב"עצמותו" כלשון הקבלה) כי אין ה' כבני אנוש נתון להשפעה ו\או שינויים. תיאורים אלה נועדו לנו, לסבר את אזנינו ללמוד דבר מה או לאמר לנו אם אנחנו, מה שנקרא, בכיוון או לא. ה' אינו שמח או עצוב, כועס או מאוכזב ממעשי בני אדם, אין אנחנו משפיעים במעשינו עליו אלא רק על עצמינו, אף שלשון הפסוקים מראה כן !! תיאורים אלה באים בתנ"ך "כלשון בני אדם", כי כאלה מצבים יש בנו וכך אנו מסוגלים להבין את הנכון או לא נכון בחיינו. מה שאנחנו יודעים מעט, אמנם, על ההוויה האל-קית בא מהתורה , שבכתב ושבעל פה ומתורת הקבלה ,היינו מידות ה'(א-ל רחום וחנון, ארך אפיים ורב חסד וכו'). כעת אגע ברשותך לנושא שהעלית: אכן, מאז ימי קדם מצאנו שהיו חטאים של דורות ראשונים הגם שהיו גדולים וענקי רוח - אדה"ר, אברהם, יעקב, השבטים, משה ואהרון אחיו, דויד, שלמה ועוד. ניתן לאמר למעט בודדים(כחנוך הצדיק או כישי, אבי דויד ועוד כ-4 אישים)לא היה מי שלא חטא מעולם! אבל יש לך לדעת יסוד גדול בכך. יסוד זה מבואר בספר "מכתב מאליהו" ח"ב (הרב אליהו דסלר, משגיח בישיבת פונוביז', 1892-1954)במאמר:"חטאיהם של גדולי עולם" תיאורי החטאים הבאים בתנ"ך בא מתוך הבחנה ודקות לאין שיעור של התורה בעלת האמת האבסולוטית ומעל חשבונות אנושיים("כי לא מחשבותי מחשבותיכם.. כי גבהו מחשבותי ממחשבותיכם", ישעי'ה). חטא ולו קטן של הגדולים מומע בתורה בטרימינולגיה שלא מביישת את הרשע הגדול ביותר, לדוגמא: משה נענש שלא ייכנס לארץ ישראל. על מה? שהיכה את הסלע ולא דיבר. משה זה שהתורה עצמה מעידה עליו: " העניו מכל האדם שעל פני האדמה" ו"עבדי משה" ו"בכל ביתי נאמן הוא". ונבחר מכל הדורות להיות המנהיג הראשון לעם ישראל להוציא אותם ממצרים, להיות המתווך בין העם ב"מעמד הר סיני" לקבל את התורה הגיע לדרגה ש"מחציו ולמעלה" מלאך, היה רועה נאמן לעם במשך 40 שנה ולא נאריך מה עבר עליו איתם שם. ולא הועיל דבר בעת שחטא לפי דרגתו - נענש ולא הועילו כל תפילותיו שלא להיכנס לארץ. וכך היא ההנהגה גם עם שאר הגדולים . ואף על דויד לדוגמא נוספת, שלא מעט מזלזלים וטוענים הנה גם הוא חטא שכביכול חטא ב"חטא בת שבע" נאמר ע"י חז"ל: "כל האומר דויד חטא אינו אלא טועה". ובדברי חז"ל מבוארים אחת לאחת מה היה בדיוק שם ולאחר העיון מבואר שמה שמיוחס לו הוא במילות עוצמתיות כאילו היה קל דעת. מה פשר הדבר? תחילה נבין מהו חטא. חטא הינו מלשון "החטאת המטרה". כלומר, למול האמת האלו-קית האבסולוטית לא חשבנו, דברנו או עשינו מעשה נכון. חטא יכול לנבוע מ-2 סיבות: 1) חטא הבא בגלל ה"חומר" שבנו(תאוות הגוף כאכילה ושתיה, ושאר תענוגי הגוף) 2) חטא הבא בגלל"הרוח" שבנו(בגלל מידות כגאווה, כבוד וכו') אין לנו בד"כ בעיה עם הידיעות שלנו על האמת. הבעיה עם כיסוי האמת ע"י הטעיית היצר וכיסויו מה שנקרא "טמטום הלב"("טמטום" מלשון אטימות) (לדוגמא: המעשן יודע את נזקי העישון אבל היצר "מטמטם" אותו ומתרץ לו את מעשיו כך שאינו חש את העוול שגורם לעצמו) מסביר הרב דסלר זצ"ל: אמנם הגדולים עלו לדרגה של ביטול "טמטום הלב" הם הגיעו לדרגה של דביקות בה', כלומר כל מחשבותם, דיבורם ומעשיהם היה רק לרצון ה', ואיך א"כ בכל זאת חטאו? כלל הוא במלחמת היצר: "כל הגדול מחבירו יצרו גדול ממנו". בכל דרגה ולו הגבוהה ביותר חייבת להישאר "הבחירה החופשית". יצר הרע בדרגה גבוהה זו אינו מטעה כרגיל, לעשות נגד רצון ה',אלא מטעה בדרך של "מצווה" כבייכול! שהמעשה הוא מצווה ודקות ההבחנה הוא כל כך קשה להבחנה שיש וגם בעלי דרגות גבוהות שלא רואים את ההבדל שבין מצווה אמיתית ומצווה שמדמה בעיניהם יצר הרע! אצלם, ההבחנה בחטא מייד אחר המעשה נגלה ולכן גם תשובה על כך מיידית ואינה פוגעת בדרגתם הגבוהה כך הם נשארים "גדולים" גם אחר החטא. מכאן ניתן להבין את דרגת קין שאף לאחר שרצח (!) את הבל אחיו ה' עדיין דיבר איתו דבר ששווה ערך לנבואה. ויש לשים לב: שבכל חטא של מי מאישיות מהתנ"ך יש ללמוד על פי חז"ל מה בדיוק היה החטא שלהם נסיבות מה היתה הטעות וכו'. כי, כפי שציינתי, הטרימינולוגיה של התורה הינה כפי הטרימינולוגיה שמייחסים מעשים רעים לרשעים הגדולים ביותר. דבר זה אמנם יכול להטעות(ואולי להביא לידי זלזול באישיות המדוברת) את מי שאינו רגיל בכך, אבל מאידך הדבר מראה עד כמה שהתורה אמיתית ואינה נושאת פנים לאף אחד ואינה מכסה (כבשאר דתות)על גדולי הגדולים, אם היה משהו במעשיהם שלא "מצא חן" בעיני התורה וחז"ל !! אסיים בסיפור קצר: הגאון מווילנא זצ"ל ביקש פעם מהמגיד מדובנא זצ"ל(דרשן ידוע) שיבוא מידי פעם להשמיע באזניו דברי מוסר ותוכחות. נבהל המגיד מהרעיון ופנה לגאון. מי אני שאלמד מוסר לכבודו, ומה יש בכלל ללמד מוסר למי שכל כולו תורה בכל רגע ורגע פרוש מכל הבלי העולם הזה בעל חסד ענק וכו' ענה לו הגאון אתה תאמר עלי שאני גנב ,רוצח בטלן בעל תאווה ואני לדרגתי אתרגם במה אני צריך להתחזק, להשתפר ולהתעלות עוד ועוד.. תודה רבה על שהעלית את הנושא וההזדמנות להשיב לך לענ"ד! ================== תשובה שנייה בהודעה הבאה >>>
 

mgb

New member
תשובה שנייה

בס"ד שלום לכולם, ה' טוב יברך אתכם בכל טוב! כהקדמה לנושא אציין שאכן שם העץ הוא (על פי תוצאות האכילה ממנו)"דעת טוב ורע". כלומר, האכילה ממנו נוטעת באדם את הבחירה או הידיעה להבחין בין טוב לרע. במילים אחרות סולם הערכים אינו אם הדבר "אמת" או "שקר" אלא אם הוא "טוב" או "רע" - מושגים יחסיים ולא אבסולוטיים כמו "אמת ושקר". לכן, צדקו האומרים שלפני החטא הבחירה היתה בין "אמת" ל"שקר" ולא בין "טוב" ו"רע" כפי שאנו מכירים ומורגלים. לגבי מין העץ שמדובר הרי שישנן מספר דיעות בדברי חז"ל. יש אומרים תאנה ויש אומרים חיטה ויש אומרים אתרוג. לכל אחת מהדיעות סימוכין. בכל אופן תפוח עץ או זהב אינו בין דיעות חז"ל. אולי עירבו בין התפוח שנפל על ראשו של ניוטון עת גילה את כוח הגרוויטצי'ה.... ברצוני להתייחס, ברשותכם, לשאלתו\תמיהתו של ידידי יוסי ר1 לגבי הבחירה של אדם וחוה לפני החטא. הנושא אמנם עמוק ורחב אבל לפחות מספר מילים להבהרת כיוון הדברים לפחות. (עיקרי הדברים נלקחים מהספר הנפלא "מכתב מאליהו", שיחות ומאמרים מהרב אליעזר אליהו דסלר זצ"ל, חלק שני עמ' 137 וכן מספרו העמוק והיסודי של הרב חיים מוולוז'יו תלמידו המובהק של הגאון מווילנא בספרו "נפש החיים" , שער א' פ"ו ושם בהגה"ה) ממליץ מאוד לקרוא את כל המאמר מהספר " מכתב מאליהו"!!! א) מדרגת אדם הראשון - "לאחר מותו שני עקביו היו מכהים גלגל החמה.." כלומר, דרגתו היתה כה זכה וגבוהה שאף אורו (הרוחני) היה גדול לאור השמש!!! וכן "ראה מתחילת העולם ועד סופו". כלומר, השגותיו היו כה גבוהות שהשיג תוכן כל הבריאה!! קל וחומר לפני החטא!! מצב בחירתו שונה,כאמור, מבחירתו לגמרי. אומר רש"י : " לא ניתן בו יצה"ר עד אכלו מן העץ ונכנס בו יצה"ר וידע מה בין טוב לרע". ע"כ ב) השאלה אם אין בו יצה"ר הכיצד חטא?? עונה הרב חיים מוולוז'ין זצ"ל: והעניין כי קודם החטא, אם כי ודאי שהיה בעל בחירה גמור להטות עצמו כל אשר יחפוץ, להיטיב או להיפך ח"ו, כי זה תכלית כוונת כלל הבחירה (שתהיה בחירה לאדם, כמובא בהרחבה בספרו של הרמח"ל דעת תבונות. mgb) וגם(ואף) כי חטא אמנם לא שהיה עניין בחירתו מחמת שכוחות הרע היו כלולים בו. כי הוא היה אדם ישר לגמרי (כנ"ל, mgb)..וכוחות הרע היו עומדים לצד ועניין בפני עצמם. והיה בעל בחירה להיכנס אל תוך כוחות הרע ח"ו כמו שאדם בעל בחירה להיכנס אל תוך האש. ולכן, כשרצה הס"מ (יצה"ר, mgb) להחטיאו הוצרך לבוא מבחוץ לפתות לא כמו שהוא עתה שהיצר מפתה את האדם הוא בתוך האדם בעצמו וכו' ג) הנסיון - לכל אדם ישנה "נקודת בחירה" (מושג זה פירושו שאין אדם שאינו "בוחר" רק שכל אחד בדרגה אחרת) גם אדם הראשון היה כאמור בעל בחירה. בחירתו היתה , כלשון הרב דסלר: "הרגיש אדה"ר שיתכן קידוש השם במדרגה הרבה יותר נכבדה (אם יאכל מהעץ ויבחר ע"י דעת טוב ורע, mgb). מדוע?! כי " הושם בגן עדן בלי מגע עם הרע...ולכן הרגיש שחלק העמל והעבודה שלו (עבודת ה', mgb) היה קטן מאוד ביחס לסייעתא דשמייא הגדולה שקיבל " וחשב שאם ימעיט מהסיוע ויפעל בעצמו לעבודת השם ע"י עבודה בסגנון טוב ורע, היה הופך את ה"חושך" ל"אור" כלומר ע"י עבודה יזומה ומאומצת היה יותר נקרא "עבד ה'" ד) טעותו - על אף רום מעלתו טעה בחישוב הנ"ל כי הרע אינו ממש אלא העדר אפס ואין ואין משם כלום לקחת על מנת לעבוד את ה'. כפי שמציין הרב דסלר שאף אם האדם ( אנחנו) לא חוטאים אלא רק ח-ו-ש-ב-י-ם לחטוא ,המלאכים חושבים שאנחנו מטורפים לגמרי!! מכל מקום היה לו פיתוי לדעת "איך זה לחטוא" ו"איך נראה הרע". ה) חטא חוה - " הסקרנות - פתח לחטא" פותח ואומר הרב דסלר. חוה לא קיבלה ציווי ישירות מה' אלא שמעה מאדם שהוסיף לה ציווי לא לאכול ולא לגעת בעץ על מנת לגדור גדר שלא להתקרב אפילו לחטא! תוספת זו היה בעוכריה . ידע יצה"ר שאין עונש על נגיעה וכשראה שחוה נזהרת על הנגיעה בחושבה שהוא הוא האיסור שלא בדומה לאדם שידע שהאיסור הוא אכילה בלבד, בא אליה וטען לה שלא יקרה לה דבר אם תיגע. וכשנגעה וראתה שאכן לא מתה חשבה אולי שאין עונש גם על האכילה!! סיכום: הן אדם והן חוה הינם כיצורי אנוש בעלי בחירה אף טרם החטא, אבל בין אמת לשקר ולא בין טוב לרע. פיתוי אדם חוה נעשה כי ראו כביכול, את התועלת הרוחנית באכילה. חוה נתפתתה קודם לאדם כי כבר נוכחה לראות שאין עונש על נגיעה. ה"סדק" שבו נכנס יצה"ר לליבה היה גדול מאדם כי היא חשבה את איסור הנגיעה ברמה של איסור האכילה ולכן היה נוח ליצה"ר לפתות תחילה אותה. בכל מקרה, במה שנאמר "ותראה כי טוב" הכוונה לא לטוב כפי שלנו בעלי בחירה בין טוב לרע, אלא טוב למאכל מהבחינה שעושר רוחני ישיגו מהאכילת וכנ"ל. הדברים אכן עמוקים מאוד והובאו כאן לתועלתכם בקיצור נמרץ. אקווה שהועלתי במשהו להתקרב לנושא מופלא זה! שבת שלום לכולם !! ============= עד כאן שתי התשובות בברכה
 
../images/Emo47.gif יוסף ויהודה = 2 משיחים ../images/Emo47.gif

" משיח בן דוד = זרע שבט יהודה - הבן של לאה אימנו " " משיח בן יוסף = זרע שבט אפרים - הבן של רחל אימנו "
 
../images/Emo47.gifממלכת ישראל - ממלכת יהודה../images/Emo47.gif

שבט אפרים - ממלכת 10 השבטים שהוגלו לחוץ לארץ - ממלכת ישראל
, שבט יהודה - ממלכת יהודה - 2 השבטים שנישארו בארץ
,
 
סליחה טעות ../images/Emo70.gif../images/Emo12.gif .................

אפרים הנכד של לאה אימנו , כי יוסף לא קיבל נחלה בארץ ובמקומו הבן שלו " אפרים " קיבל חלקת אדמה . וגם " יוסף " ניקבר בנחלת " שבט אפרים " בשכם ! .
 
אוייש ../images/Emo70.gif שוב פעם טעיתי ../images/Emo70.gif../images/Emo67.gif

אפרים הנכד של " רחל אימנו " , הבן של יוסף שנולד במצרים מאישתו המצרית של יוסף שניקראה : " בשמת " .
 
שוב תיקון קל...

היא היתה הבת המאומצת של פוטיפר השר של פרעה, והיא במקור הבת של דינה משכם בן חמור...
 

didisharabi

New member
../images/Emo2.gif MGB! השארת אותי פעור פה. מה

אומר ומה אדבר. שהקב"ה יזכני להיות בעל השגה כמוך. נ.ב. רציתי לדעת האם יש תשובה על השאלה השנייה , בנוגע לפרעה. כרגיל, אין לי אלא להודות לך על התשובות הנפלאות האלו!!!
 
../images/Emo47.gif יוסף ו-יהודה הם 2 מלכים ../images/Emo47.gif

והם אפילו מופיעים ב-קבלה בתוך " 4 רגלי המרכבה " , " שבט יהודה " = " אריה " - סמל ההנהגה הרוחנית . " שבט יוסף " = " שור " - סמל ההנהגה החומרית .
 

mgb

New member
תודה רבה על המחמאות(מביךאותי)

בס"ד 1) לגבי אחי יוסף: בהתבסס על ההבנות בשתי תשובותי הקודמות אמשיך, ברשותך את ההסבר לגבי האחים. בברית בין הבתרים אומר הקב"ה לאברהם: "בראשית פרק טו פסוק יג: וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם, יָדֹעַ תֵּדַע כִּי-גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם, וַעֲבָדוּם, וְעִנּוּ אֹתָם--אַרְבַּע מֵאוֹת, שָׁנָה. מכאן רואים שמראש היה ידוע לאבות שבניהם ישהו בגלות. במאמר המוסגר: עצם העונש של גלות מצרים הוא נושא מרתק בפני עצמו. ואי"ה אולי עוד יעלה בידי הזכות להאריך בכך. הן על לכאורה חטא קטן של אברהם שהיה משמע מניסוח לשונו(שם, שם ח'): "ויאמר ה' א-לוקים בַּמָּה אֵדַע כִּי אִירָשֶׁנָּה" למרות שכוונת אברהם חלילה לא לפקפק ולהטיל ספק באמיתות דברי ה'. אלא רצה אברהם לדעת בזכות מה יזכו לרשת את הארץ. והן על עצם צורך בעונש כשלב מקדים לגאולה. המהר"ל מבאר זאת שגלות מצרים היתה מחוייבת להקנות מימד עבדות לבשר ודם; עבדות שתהא מושרשת לבנים ולבני בניהם כהכנה לקבלת התורה ולעבדות לקב"ה. דוד המלך אומר(תהילים קט"ז, ט"ז): "ץץכִּי-אֲנִי עַבְדֶּךָ:אֲנִי-עַבְדְּךָ, בֶּן-אֲמָתֶךָ.." מדוי חשוב לאמר גם עבדך וגם בן אמתך? הפירוש שאני עבד כבר מרגע הולדתי; העבדות מושרש ברמ"ח איברי ושס"ה גידי. כך ישראל. מאידך הגמ' בשבת (י' ע"ב) אומרת כך: "ואמר רבא בר מחסיא אמר רב חמא בר גוריא אמר רב: לעולם אל ישנה אדם בנו בין הבנים שבשביל משקל שני סלעים מילת שנתן יעקב ליוסף יותר משאר בניו נתקנאו בו אחיו ונתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים" מעיר תוספות במקום וזה יסוד גדול ביותר להבנת הרבה חלקי תורה דומים: "אע"ג דבלאו-הכי נגזר דכתיב(בראשית ט"ו): "ועבדום וענו אותם". שמא לא היה נגזר עליהם עינוי כלכך אלא ע"H זה שהרי ארבע מאות שנה התחילו קודם שנולד יצחק ל' שנים" כלומר, שגם אם ישנה גזירה שאי-אפשר לבטלה(ויש גזירות שניתן לבטלן כמו גזירת המן ואחשוורוש אבל לא ניכנס כעת להבדל ביניהם..) הרי האופן, הסוג וע"י מי יתכן שישתנה ממה שהי צריך בתחילה. כיוון שכך, הרי האחים הם אלה שנתגלגל על ידם הנבואה שבני ישראל חייבים לרדת מצריימה לשעבוד גלות מצרים. וזאת בגלל גזירת ברית בין הבתרים. גם אם לא היו האחים שונאים את יוסף ולא היו מקנאים בו ולא היו מוכרים אותו זה לא היה מונע את הגזירה וה' היה "מוצא" סיבה אחרת שבגללה יירדו אחי יוסף עם אביהם וכל אנשיו מצריימה. מה שנבע בגלל אחי יוסף הוא ששם נמצאה הסיבה להחיל את הנבואה ולהתחיל את הגלות. הם היו כלי ביטוי לרצון הקב"ה להוריד את בני ישראל בגלל קנאתם. וזו כוונת הגמ' שלמדנו מפרשת אחי יוסף שלאב יש חיוב שלא להפלות בין בניו; לא להעדיף בן על פני בן אחר, שהרי ראינו תוצאה של הנהגה כזאת. ותוס' מסביר שהגזירה חייבת היתה לצאת לפועל אלא שנתגלגל הדבר ע""י אחי יוסף ולולא האחים אולי העינוי היה מופחת בעוצמתו בלבד, אבל היה מתקיים בכל אופן. מממילא לשאלתך, כאשר האחים נוכחו לדעת שזה הי העל חטא קל(יחסית מבחינתם), הרי מיוסף ביקשו סליחה ואף ביקשו בשם אביהם: "בראשית פרק נ פסוק יז: כֹּה-תֹאמְרוּ לְיוֹסֵף, אָנָּא שָׂא נָא פֶּשַׁע אַחֶיךָ וְחַטָּאתָם כִּי-רָעָה גְמָלוּךָ, וְעַתָּה שָׂא נָא, לְפֶשַׁע עַבְדֵי אֱלֹהֵי אָבִיךָ; וַיֵּבְךְּ יוֹסֵף, בְּדַבְּרָם אֵלָיו הרי שיוסף מחל להם והוא הרי ידע שזאת גזירה שהרי כבר אמר להם: " וְעַתָּה אַל-תֵּעָצְבוּ, וְאַל-יִחַר בְּעֵינֵיכֶם, כִּי-מְכַרְתֶּם אֹתִי, הֵנָּה: כִּי לְמִחְיָה, שְׁלָחַנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם. ו כִּי-זֶה שְׁנָתַיִם הָרָעָב, בְּקֶרֶב הָאָרֶץ; וְעוֹד חָמֵשׁ שָׁנִים, אֲשֶׁר אֵין-חָרִישׁ וְקָצִיר. ז וַיִּשְׁלָחֵנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם, לָשׂוּם לָכֶם שְׁאֵרִית בָּאָרֶץ, וּלְהַחֲיוֹת לָכֶם, לִפְלֵיטָה גְּדֹלָה. ח וְעַתָּה, לֹא-אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה, כִּי, הָאֱלֹהִים; וַיְשִׂימֵנִי לְאָב לְפַרְעֹה, וּלְאָדוֹן לְכָל-בֵּיתוֹ, וּמֹשֵׁל, בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם. 2)ל גבי שפת פרעה והזכרת שם ה': לא מן הנמנע שהתורה אשר נכתבה עבורנו תרגמה את דברי פרעה ללשון הקודש כי פרעה לא ידע לשון זאת ככל הנראה. את האלוקים ידע פרעה והאמין בקיומו אל אשבחר להכחיש אותו ולמרוד בו. ועל כך נענש בשלב מסויים שכאשר בחירותו הפכה להיות מרידה ממשית, ניטלה ממנו הבחירה אבל את ההכרה בקיומו של ה' נישארה על מנת שיוכל להבין על מה נענש. כך למשל הגיע להכרה זו כשאמר: שמות פרק ט פסוק כז: וַיִּשְׁלַח פַּרְעֹה, וַיִּקְרָא לְמֹשֶׁה וּלְאַהֲרֹן, וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, חָטָאתִי הַפָּעַם: יְהוָה, הַצַּדִּיק, וַאֲנִי וְעַמִּי, הָרְשָׁעִים. עניין נטילת הבחירה הוא גם נושא בפני עצמו אבל זה תמצית הדברים. בברכה
 
" משיח בן יוסף - משיח הגלות "

יוסף היה היהודי הראשון שעזב את הארץ . 2 הבנים שלו נולדו במצרים ולא בארץ כמו שאר השבטים . הבן שלו " אפרים " היה השבט ששלח את השבטים אל הגלות . ולכן בגלל שהוא שלח אותם אל " חוץ לארץ " הוא יהיה זה שגם יחזיר אותם בחזרה אל " הארץ המובטחת ! "
 

didisharabi

New member
רשעים

1. מדוע עשיו נחשב רשע? 2 מדוע קין נחשב רשע? (אעפ"י שכתבת:"מכאן ניתן להבין את דרגת קין שאף לאחר שרצח (!) את הבל אחיו ה' עדיין דיבר איתו דבר ששווה ערך לנבואה") אודה לתשובתך.
 

mgb

New member
רשעים- על שום מה?

בס"ד ראשית, אוהב את שאלותיך!! 1) עשו רשע בגלל המעשים(בראשית פרק כה, פסוק כט): וַיָּזֶד יַעֲקֹב, נָזִיד; וַיָּבֹא עֵשָׂו מִן-הַשָּׂדֶה, וְהוּא עָיֵף. מפרש רש"י והוא עיף - (ב"ר) ברציחה כמה דתימא (ירמיהו ד) כי עיפה נפשי להורגים. מרחיבה הגמרא(בבא בתרא ט"ז ע"ב): ויבא עשו מן השדה והוא עיף ותנא אותו היום נפטר אברהם אבינו ועשה יעקב אבינו תבשיל של עדשים לנחם את יצחק אביו ... אמר רבי יוחנן חמש עבירות עבר אותו רשע באותו היום: בא על נערה מאורסה והרג את הנפש וכפר בעיקר וכפר בתחיית המתים ושט את הבכורה בא על נערה מאורסה כתיב הכא (בראשית כה) ויבא עשו מן השדה וכתיב התם (דברים כב) כי בשדה מצאה הרג את הנפש כתיב הכא עיף וכתיב התם (ירמיהו ד) אוי נא לי כי עיפה נפשי להורגים וכפר בעיקר כתיב הכא (בראשית כה) למה זה לי וכתיב התם (שמות טו) זה אלי ואנוהו וכפר בתחיית המתים דכתיב (בראשית כה) הנה אנכי הולך למות ושט את הבכורה דכתיב (בראשית כה) ויבז עשו את הבכורה" הרי שעשו חטא ובחלק גם במצוות שנצטוו בני נח. 2) דרגת נבואה למי שחי היום היא מעלה שרק אדם קדוש זוכה לה. אבל, בדורות הראשונים נבואה היתה יותר מצויה ולא מעידה על דרגת צדיק. לדוגמא מובהקת נזכיר את בלעם שנאמר עליו: "ויודע דעת עליון". ההסבר הוא שסוג הבחירה היום ובזמן תקופת הדורות הראשונים היתה שונה. כוונתי כך: ידוע שלאדם ניתנה הבחירה החופשית". מגמתה לאפשר צדק לגמול טוב למעשים טובים, ורע למעשים רעים. כדי שהבחירה תהיה צודקת קבע הי"ת שתהיה סימטריה בין הבחירה לצד הרע לצד הטוב. בזמן שהתגלות ה' היתה שכיחה, מעשי ניסים היה גם יצר העבודה זרה והכפירה ב"רמה" גבוהה. זאת, כאמור, לתת סימטריה צודקת. מי שדיבר איתו ה' בכוח נבואי יכל אם-כן, עוד להרשיע נגדו כקין, נמרוד, בלעם ועוד.. מי שבחר להיות צדיק, "ניצל" את כוח הנבואה להתעלות ולהתקרב לה'. עשו האמין במציאות ה' אבל עם זאת בחר לעשות עבירות. כך פרעה וכך כל אותם אישי תנ"ך שידיעת ה' ומציאותו לא גרמה להם להיות צדיקים בהכרח. נבודרנצר, למשל, הגם שהכיר בה' ועם זאת טען על עצמו שהוא אלוה שברא.. את עצמו! על כך "מתלוננת" הגמרא תוך השוואת הרשעים לצדיקי אמת (חולין פ"ט ע"א): אמר להם הקדוש ברוך הוא לישראל חושקני בכם שאפילו בשעה שאני משפיע לכם גדולה אתם ממעטין עצמכם לפני נתתי גדולה לאברהם אמר לפני (בראשית יח) ואנכי עפר ואפר למשה ואהרן אמר (שמות טז) ונחנו מה לדוד אמר (תהילים כב) ואנכי תולעת ולא איש אבל <עובדי כוכבים> {אומות העולם} אינן כן נתתי גדולה לנמרוד אמר (בראשית יא) הבה נבנה לנו עיר לפרעה אמר (שמות ה) מי ה' לסנחריב אמר (מלכים ב יח) מי בכל אלהי הארצות וגו' לנבוכדנצר אמר (ישעיהו יד) אעלה על במתי עב לחירם מלך צור אמר (יחזקאל כח) מושב אלהים ישבתי בלב ימים.." הרי ה' נתן להם גדולה ומעמד גבוה ועם זאת הם חטאו כלפיו והרשיעו בעבירות קשות גם כלפי בני אדם וגם בכפירה ומרידה בקב"ה. ההסבר לכך כוח הבחירה חייב א תהאפשרות לכפור דווקא בגלל צורת התגלות ה' באותם דורות. לכן, קין אמנם חטא במעשה רצח הבל, אבל לא מצינו שנקרא רשע כמו על עשו, אבל כנגד לא נלקחה ממנו דרגתו כי בדרגתו יכל לחזור בתשובה כי האמת והאמונה אצלו היו גבוהים. דבר שמיהר את תשובתו כדברי הרב דסלר במאמר "חטאם של גדולים" הנ"ל בתשובתי הקודמת. עשו הרשיע אבל לא שב בתשובה לעומת ישמעאל, לדוגמא שכן שב בתשובה בזכות אברהם. בברכה
 

didisharabi

New member
בנוגע לסעיף 2 -------->

הן גדול עוני מנשוא אמר קין 1. האם זו החרטה שהביע קין?....שממנה ניתן ללמוד על חזרה בתשובה על מעשהו?
 
למעלה