יהשע פרק כ"ד פסוקים 24, 25

shahril

New member
יהשע פרק כ"ד פסוקים 24, 25

כה וַיִּכְרֹת יְהוֹשֻׁעַ בְּרִית לָעָם, בַּיּוֹם הַהוּא; וַיָּשֶׂם לוֹ חֹק וּמִשְׁפָּט, בִּשְׁכֶם. כו וַיִּכְתֹּב יְהוֹשֻׁעַ אֶת-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, בְּסֵפֶר תּוֹרַת אֱלֹהִים; וַיִּקַּח, אֶבֶן גְּדוֹלָה, וַיְקִימֶהָ שָּׁם, תַּחַת הָאַלָּה אֲשֶׁר בְּמִקְדַּשׁ יְהוָה. {פ} זה היה מקדש הקבע הראשון של עם ישראל. שמואל א' פרק א' פסוק ג' ג וְעָלָה הָאִישׁ הַהוּא מֵעִירוֹ מִיָּמִים יָמִימָה, לְהִשְׁתַּחֲו‍ֹת וְלִזְבֹּחַ לַיהוָה צְבָאוֹת בְּשִׁלֹה; וְשָׁם שְׁנֵי בְנֵי-עֵלִי, חָפְנִי וּפִנְחָס, כֹּהֲנִים, לַיהוָה. זה היה מקדש הקבע השני של עם ישראל. מלכים א פרק ו א וַיְהִי בִשְׁמוֹנִים שָׁנָה וְאַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה לְצֵאת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ-מִצְרַיִם בַּשָּׁנָה הָרְבִיעִית בְּחֹדֶשׁ זִו, הוּא הַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי, לִמְלֹךְ שְׁלֹמֹה, עַל-יִשְׂרָאֵל; וַיִּבֶן הַבַּיִת, לַיהוָה. זה היה מקדש הקבע השלישי של עם ישראל. עזרא פרק ג א וַיִּגַּע הַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי, וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל בֶּעָרִים; {ס} וַיֵּאָסְפוּ הָעָם כְּאִישׁ אֶחָד, אֶל-יְרוּשָׁלִָם. {ס} ב וַיָּקָם יֵשׁוּעַ בֶּן-יוֹצָדָק וְאֶחָיו הַכֹּהֲנִים, וּזְרֻבָּבֶל בֶּן-שְׁאַלְתִּיאֵל וְאֶחָיו, וַיִּבְנוּ, אֶת-מִזְבַּח אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל--לְהַעֲלוֹת עָלָיו, עֹלוֹת, כַּכָּתוּב, בְּתוֹרַת מֹשֶׁה אִישׁ-הָאֱלֹהִים. ג וַיָּכִינוּ הַמִּזְבֵּחַ, עַל-מְכוֹנֹתָיו, כִּי בְּאֵימָה עֲלֵיהֶם, מֵעַמֵּי הָאֲרָצוֹת; ויעל (וַיַּעֲלוּ) עָלָיו עֹלוֹת לַיהוָה, עֹלוֹת לַבֹּקֶר וְלָעָרֶב. ד וַיַּעֲשׂוּ אֶת-חַג הַסֻּכּוֹת, כַּכָּתוּב; וְעֹלַת יוֹם בְּיוֹם בְּמִסְפָּר, כְּמִשְׁפַּט דְּבַר-יוֹם בְּיוֹמוֹ. ה וְאַחֲרֵי-כֵן עֹלַת תָּמִיד, וְלֶחֳדָשִׁים, וּלְכָל-מוֹעֲדֵי יְהוָה, הַמְקֻדָּשִׁים; וּלְכֹל מִתְנַדֵּב נְדָבָה, לַיהוָה. ו מִיּוֹם אֶחָד, לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי, הֵחֵלּוּ, לְהַעֲלוֹת עֹלוֹת לַיהוָה; וְהֵיכַל יְהוָה, לֹא יֻסָּד. ז וַיִּתְּנוּ-כֶסֶף--לַחֹצְבִים, וְלֶחָרָשִׁים; וּמַאֲכָל וּמִשְׁתֶּה וָשֶׁמֶן, לַצִּדֹנִים וְלַצֹּרִים, לְהָבִיא עֲצֵי אֲרָזִים מִן-הַלְּבָנוֹן אֶל-יָם יָפוֹא, כְּרִשְׁיוֹן כּוֹרֶשׁ מֶלֶךְ-פָּרַס עֲלֵיהֶם. {פ} ח וּבַשָּׁנָה הַשֵּׁנִית, לְבוֹאָם אֶל-בֵּית הָאֱלֹהִים לִירוּשָׁלִַם, בַּחֹדֶשׁ, הַשֵּׁנִי--הֵחֵלּוּ זְרֻבָּבֶל בֶּן-שְׁאַלְתִּיאֵל וְיֵשׁוּעַ בֶּן-יוֹצָדָק וּשְׁאָר אֲחֵיהֶם הַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם, וְכָל-הַבָּאִים מֵהַשְּׁבִי יְרוּשָׁלִַם, וַיַּעֲמִידוּ אֶת-הַלְוִיִּם מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה, לְנַצֵּחַ עַל-מְלֶאכֶת בֵּית-יְהוָה. {פ} ט וַיַּעֲמֹד יֵשׁוּעַ בָּנָיו וְאֶחָיו קַדְמִיאֵל וּבָנָיו בְּנֵי-יְהוּדָה, כְּאֶחָד, לְנַצֵּחַ עַל-עֹשֵׂה הַמְּלָאכָה, בְּבֵית הָאֱלֹהִים: {ס} בְּנֵי, חֵנָדָד, בְּנֵיהֶם וַאֲחֵיהֶם, הַלְוִיִּם. י וְיִסְּדוּ הַבֹּנִים, אֶת-הֵיכַל יְהוָה; וַיַּעֲמִידוּ הַכֹּהֲנִים מְלֻבָּשִׁים בַּחֲצֹצְרוֹת, וְהַלְוִיִּם בְּנֵי-אָסָף בַּמְצִלְתַּיִם--לְהַלֵּל אֶת-יְהוָה, עַל-יְדֵי דָּוִיד מֶלֶךְ-יִשְׂרָאֵל. יא וַיַּעֲנוּ בְּהַלֵּל וּבְהוֹדֹת לַיהוָה, כִּי טוֹב--כִּי-לְעוֹלָם חַסְדּוֹ, עַל-יִשְׂרָאֵל; וְכָל-הָעָם הֵרִיעוּ תְרוּעָה גְדוֹלָה בְהַלֵּל, לַיהוָה, עַל, הוּסַד בֵּית-יְהוָה. {ס} יב וְרַבִּים מֵהַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם וְרָאשֵׁי הָאָבוֹת הַזְּקֵנִים, אֲשֶׁר רָאוּ אֶת-הַבַּיִת הָרִאשׁוֹן בְּיָסְדוֹ--זֶה הַבַּיִת בְּעֵינֵיהֶם, בֹּכִים בְּקוֹל גָּדוֹל; וְרַבִּים בִּתְרוּעָה בְשִׂמְחָה, לְהָרִים קוֹל. יג וְאֵין הָעָם, מַכִּירִים קוֹל תְּרוּעַת הַשִּׂמְחָה, לְקוֹל, בְּכִי הָעָם: כִּי הָעָם, מְרִיעִים תְּרוּעָה גְדוֹלָה, וְהַקּוֹל נִשְׁמַע, עַד-לְמֵרָחוֹק. {פ} זה ספור מקדש הקבע הרביעי של עם ישראל. מאוחר יותר חדשו הורדוס בשנת 20 לפני הספירה הנוצרית. לפני כל אלה היה גם משכן מטלטל במסע בני ישראל ממצרים. אז למה לכנות את מקדש שלמה "בית המקדש הראשון" והוא אמור להקרא שלישי למה לכנות את בית מקדשם של עולי בבל "בית המקדש השני והוא אמור להקרא רביעי. אם יוסיםו למנין גם את המשכן המטלטל, כל מנין המקדשים שהיו לעם ישראל היה 5... אז מה הדבוק בשמות "הראשון" "השני" ולחלום המשיחי על "השלישי"... אם יוגשם בנין מקדש יהודי היכן שהוא בישראל הוא יהיה אולי "החמשי" אולי "הששי". אבל לעולם לא "השלישי"... למי יש ידע אחר ?
 

פלגיה

New member
אז ככה

האבן הגדולה היתה אבן גדולה - לא מקדש. מה שהיה במדבר היה משכן - נודד ולא קבוע. מה שהיה בעלי היה משכן - ארעי ולא קבוע. לכן - בית המקדש שבנה שלמה היה בית המקדש הראשון, ואילו לא היו חוטאים בו הוא היה אמור להיות היחיד. בית המקדש שבנו עולי בבל היה בית המקדש השני. גם הוא - אילו לא היו חוטאים היה נשאר לעד. ואכן - יהיה בית מקדש שלישי, והוא יהיה קיים לעד. לא חמישי, לא שישי.
 

יוסי ר1

Active member
../images/Emo45.gif אשרינו שזכינו למנהלת שכזו,

ונזכה במהרה למקדש השלישי. אמן.
 

shushu10

New member
השאלה הגדולה ביותר היא מה יהיה

תוכנו של בית המקדש השלישי לאור השינויים והמחלוקות בעם היהודי. שהרי בית המקדש היווה לא רק מקום תפילה או הבאת בכורים, ואני מסופקת אם יש היום תפיסה זהה לגבי הקרבת קרבנות ועוד כהנה וכהנה שאלות. החשוב ביותר הוא ענין האמונה. הפורום שלנו מייצג יפה את מה שקורה כיום, לפחות בתוך החלק היושב בציון. יש כל כך הרבה מחלוקות על משמעות היהדות ולאו דווקא על השאלות מי ומה כתוב בתנ"ך, אלא הרבה מעבר. פעם היהודים התגוננו מפני הגויים והיום היהודים צריכים להתגונן מפני היהודים יותר מאשר מפני הגויים. כמו שנאמר - מחריביך ומהרסיך ממך יצאו....
 

ע מ י ש

New member
גם בתקופות היסטוריות קודמות

היו מחלוקות חמורות בין יהודים לבין עצמם, החל מחלוקת הממלכה אחרי ימי שלמה, דרך מחלוקות דתיות בתקופת הנביאים ממלכת החשמונאים והורדוס, היחס להשכלה ולציונות וגו' יתר על כן, המחלוקות של העת העתיקה היו חמורות וקשות פי כמה וכמה מאלו של היום וגם נפתרו בצורה אלימה ומכוערת, כך שלא ברור לי על מה בדיוק יש להתלונן היום. לדעתי ההפך הוא הנכון ומעולם לא היתה אחדות והרמוניה כזו בין היהודים כפי שיש בתקופתנו.
 

יוסי ר1

Active member
בית המקדש השלישי

על פי המסורת, בית המקדש השלישי ירדמשמים, מעשה הקב"ה בעצמו. וטוב שכך. אילו היה מגיע היום המשיח ומעורר את העם לבנות את המקדש, חצי מהעם היה מיד נגדו, כי המשיח הזה אינו ספרדי/אשכנזי בהתאם. החצי הנותר, חילוני, היה מזדעק על הביזבוז הנורא של כספי ציבור של הדתיים האילו, לבנות מבנה פאר בשביל לטבוח בו בהמות חפות מפשע. וכשכבר היו מגיעים להסכמה על בניה, היו חולפות שנות דור להשגת האישורים המתאימים. ואחרי האישורים, קרוב לוודאי היה נבחר זכיין איטלקי או צרפתי, והיתה מלחמת עולם על למה מוציאים מפעל ציוני כזה לייזמים מחו"ל. וכשזה היה עובר, מי היה בונה? יהודים?! הצחקתם... היו מביאים סינים או תאילנדים או רומנים. בקיצור, שנזכה במהרה לבית המקדש, ונאחל לעצמינו שהקבה אכן יכין לב חדש בקירבינו לפני כן...
 

masorti

New member
לגבי הסייפא של דבריך...

אני לא רואה מה הבעיה בכך שתאילנדים ורומנים יבנו את בית המקדש השלישי. הרי בבניית בית המקדש הראשון השתתפו הרבה פועלים לבנונים, והאמן הראשי היה לבנוני חצי-יהודי.
 

יוסי ר1

Active member
מי יבנה את בית המקדש

אכן, שלמה העסיק אומנים מצור, בגלל מיומנותם, ולא כי היהודים באותה תקופה חשבו שלעבוד בבנין זו עבודה בזוייה. אין לי בעייה לקבל רעיונות וידע מכל העולם, הרי בית המקדש אמור להיות "בית תפילה לכל העמים". אבל מלכתחילה, אני מקווה שאם בני אדם יבנו אותו, יקומו היהודים כולם, באותה חדווה בה עסקו החלוצים בבנין הארץ. אבל לכך כאמור, אנחנו צריכים משיח...
 

פלגיה

New member
גם בזה יש מחלוקת

יש אומרים ייבנה בידי אדם, יש אומרים ייבנה בידי שמים, ויש אומרים ייבנה בידי אדם ויירד מהשמים - לאות השילוב בין מעשי אדם ומעשי האל.
 

פלגיה

New member
מה יהיה תוכנו?

בגלל המחלוקות הוא מתעכב מלהבנות. ברגע שתהיה הסכמה בחלק מהדברים, ואהבה הדדית בשאר הדברים למרות המחלוקות - זה יהיה עידן ביאת המשיח
 

ע מ י ש

New member
אני מוסמך לדבר אך ורק בשם עצמי

ואני מוכן להצהיר כי למרות שאין לי כל עניין דתי במקדשים מכל סוג שהוא, לא אתנגד להקמת בית מקדש ביום בו תהיה על כך הסכמה לאומית אמיתית. אני אגב לא נכנס לבתי תפילה או מקדשים של דתות אחרות בכל מקרה בו נדרש לכך סממן חיצוני (כגון חליצת נעליים וכו') מאחר ולדעתי יש בכך משום עבודה זרה. אני תמיד מזכיר לעצמי שאם אני לא עובד את אלוהי היהודים, בוודאי ובוודאי שלא עולה בדעתי לעבוד אלוהים אחרים...
 

shushu10

New member
אם כך - עידן ביאת המשיח ממש קרוב!

קבליסט "מתמצא בתחזיות" טוען שכתוב בזוהר כי אלמרט הוא המלך (בלשוננו - ראש ממשלה, נשיא..) אשר מיד אחריו יבוא המשיח. וקצת התבדחות - פעם כשבאת לחתונה יהודית לא פשוט היה לדעת לאיזה זרם שייכים המארחים. כיום זה קל מאד - אם האמא של הכלה בהריון - סימן שהם אורתודוכסים. אם הכלה בהריון - הם כנראה קונסרבטיבים ואם הרב בהריון - הם בוודאי רפורמים. ולגבי בית המקדש השלישי - פעם כשהיה צורך להתרות בעם ולהענישו, כאשר סר מדרכי האל, קם נביא לישראל ודברי האל נמסרו באמצעותו. המשרה פנויה כבר שנים רבות ועדייןלא נמצא לה גואל.
 

pembencipolisi

New member
כתוב בספר יהושע במפורש : "במקדש ה'"

זה אמור להקרא המקדש הראשון. אשר למקדש בשלה, הוא התקים אולי מאות שנים, שום דבר ארעי לא היה בו. המסורת הזכירה 369 שנה. ולא רק זאת: גם ירמיהו הנביא הזכיר את סופו של המקדש בשילו (כך הכתיב שם) ירמיהו פרק ז פסוק יב כִּי לְכוּ-נָא, אֶל-מְקוֹמִי אֲשֶׁר בְּשִׁילוֹ, אֲשֶׁר שִׁכַּנְתִּי שְׁמִי שָׁם, בָּרִאשׁוֹנָה; וּרְאוּ, אֵת אֲשֶׁר-עָשִׂיתִי לוֹ, מִפְּנֵי, רָעַת עַמִּי יִשְׂרָאֵל. יג וְעַתָּה, יַעַן עֲשׂוֹתְכֶם אֶת-כָּל-הַמַּעֲשִׂים הָאֵלֶּה--נְאֻם-יְהוָה; וָאֲדַבֵּר אֲלֵיכֶם הַשְׁכֵּם וְדַבֵּר, וְלֹא שְׁמַעְתֶּם, וָאֶקְרָא אֶתְכֶם, וְלֹא עֲנִיתֶם. יד וְעָשִׂיתִי לַבַּיִת אֲשֶׁר נִקְרָא-שְׁמִי עָלָיו, אֲשֶׁר אַתֶּם בֹּטְחִים בּוֹ, וְלַמָּקוֹם, אֲשֶׁר-נָתַתִּי לָכֶם וְלַאֲבוֹתֵיכֶם--כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתִי, לְשִׁלוֹ.
 
זה הולך בערך ככה:

עד בניין בית ראשון (המכונה "מקדש שלמה") מותר היה לעבוד את ה' (להקריב קרבנות) בכל מקום. כל אדם שחשקה נפשו היה מקים לעצמו מזבח ("מקדש") בחצר ויכל להעלות של זבחים (קרבנות נדבה) לה'. כאשר אשמות וחטאות (קרבנות חובה) ניתן היה להקריב רק במשכן שבתחילה נדד עם ישראל במדבר, דרך שכם ואז לשילה (שאגב, זה פחות או יותר אותו אזור). בזמן שמואל (אחרי מות עלי) אין משכן, ההארון "מטייל" קצת, עד שקובע את משכנו בעיר דוד. שלמה בונה את בית ראשון. בתקופת המקדש פסקה ההקרבה בבמות, כלומר, מותר להקריב קרבנות רק בבית המקדש. בית ראשון מוחרב... גלות... בית שני נבנה ע"י עולי בבל, אך לאחר מכן נהרס ונבנה מחדש במתכונת מהודרת ע"י הורדוס. בית שני נחרב... גלות... וכולם יודעים מה יש היום שם... ניתן לומר שבית המקדש הבא הוא למעשה בית מקדש רביעי, בגלל שהורדוס בנה את השלישי, אך נהוג להתייחס למקדש הורדוס כאל המשך ישיר של בית שני.
 

arandiera

New member
בזמן המקדש של שלמה היו עוד

הרבה מקדשים. היה מקדש בבית אל, היה מקדש בשילה. לשלמה בכלל לא הפריע שהיו עוד מקדשים. הרפורמציה שקראה להקמת בית מקדש אחד בלבד בירושלים התחילה בזמנו של חזקיהו המלך והתגברה ממש בזמנו של יאשיהו (625 בערך לפני הספירה), יאשיהו ניתץ מקדשים אחרים, כי לדעתו צריך להיות רק מקדש אחד. באותה תקופה גם נכתב כנראה ספר דברים שעל פיו צריך להיות רק מקדש אחד במקום אותו יבחר האל. לפי ספר בראשית למשל אין בעיה עם עוד מקדשים בעוד מקומות ואפשר להקריב איפה שרוצים. בקיצור, לא היו רק שלושה או ארבעה מקדשים היו הרבה מאד. בירושלים נבנו רק שני בתי מקדש שנתספו בשלב מסוים כבית המקדש המרכזי. כאמור כששלמה (בערך אלף לפני הספירה כמדומני) בנה את המקדש היה זה רק עוד מקדש מני כמה בהם זבחו ליהוה, האל של בני ישראל. אחר כך המאבק על מיקום בית המקדש הופך לעניין פוליטי. מאוחר יותר, בתקופה של חזקיה ויאשיהו מחליטים שרק זה שבירושלים הוא המקדש הנחשב. כשיהודה חוזרים מגלות בבל (530 לפנה"ס בערך) הכהנים מחליטים להקים מקדש רק בירושלים, הם כבר מושפעים מהחשיבה הדויטרונומיסטית, דהיינו החשיבה של ספר דברים לפיה צריך להיות רק מקדש אחד. זו גם העמדה המוצגת בחיבורים הכהניים (ויקרא, וחלקים משמות ובמדבר, וגם סוף ספר דברים).
 

masorti

New member
אני רואה שהפנמת את התיאוריה של...

פינקלשטיין, כולל השטויות שבה.
 

arandiera

New member
כל כך לא פינקלשטיין

המרצים שמהם למדתי מקרא נרתעים לאחור כשהם רק שומעים את שמו. אני מבינה קטנה יחסית במקרא, לצערי. אבל כשקראנו יחד וכשקראתי לבד את שופטים, שמואל ומלכים עלתה תמונה לפיה הרפורמציה של חזקיה ויאשיהו נובעת בדיוק מהעובדה שלפני כן ריבוי מקדשים היה מותר. כך גם עולה מקריאת המקורות הקדומים בתורה (אלו המופיעים בבראשית ושמות, למשל). התיאוריה שכן הפנמתי היטב (כולל השטויות שבה?) היא תורת התעודות. קרוב לוודאי שהיא לא מקובלת עליך. אבל בסדר.
 

masorti

New member
אין לי כוח להתווכח...

אם את מחפשת הצדקה להנחת היסוד שלך שהתנ"ך הוא אוסף סיפורי כיפה אדומה, אזי ברור שהתפישה של ולהאוזן והרצוג תהיה מקובלת עלייך. דרך אגב, עיון בשופטים ושמואל לא מוכיח כלום לגבי הרפורמציה של יאשיהו. גם התנ"ך מעיד שעד ימי שלמה לא היה מקדש מסודר.
 
למעלה