יוגה ודת. או, מהי דת. חומר למחשבה...

יוגה ודת. או, מהי דת. חומר למחשבה...

לרובנו יש דעה מגובשת על דת, או מהי דת. אבל כשהיוגי מדבר על דת, או יוגה ודת, האם זו אותה דת המתאימה להגדרת הדת שאנחנו מכירים ? יוגה ודת. לא חשוב כמה "לא מתורבת" יהיה האדם, כל אחד יודע היטב שנשמה היא משהו נפרד מגוף. אדם הולך, עובד, מדבר, אוכל, ובמותו הוא אינו עושה דבר, גופו נשאר כפי שהיה אך הוא אינו יכול לעשות כלום. ישנו מחסור של משהו חשוב מגופו, לכן הוא אינו יכול לעשות כלום. ומכאן חושבים האנשים ה"בלתי מתורבתים" שישנו איזה שהוא דבר שכזה ביצור, חוץ מגוף, המאפשר חיים, שאינם של הגוף. האנשים המתורבתים קראו לזה חיים או נשמה. לא ידוע אם ה"בלתי מתורבתים" יכלו לתת לזה שם או לא. אך כולם יודעים יפה מאד שישנו דבר עיקרי בגוף. וכך אם אנחנו מתקדמים הלאה נוכל לדעת שהאלמנט העיקרי הזה אינו מצוי רק באדם אלא גם בצמחים. כל זמן שיסוד זה נמצא בצמח, זה פורח, מניב פרי, מצמיח עלים, גדל ונובל, אך בהעדרו דבר אינו קורא, הצמח מת. כך שחיים מצויים בצמחים גם כן. ההבדל היחידי בחיי הצמחים הוא שאלו אינם יכולים לזוז לדבר או לעשות מה שבא להם. וכך מתקדם האדם צעד קדימה בנתיב הידע. הוא מגיע להבנה שישנו יסוד מסוים בגוף, חוץ מהחיים, ושאינו קיים בצמחים. האנשים ה"מתורבתים" קוראים לזה "רוח" או "ידע". כל האנשים רואים שגם בבוא המוות הגוף נשאר, אך הרוח אינה שם. כשאדם ישן, הגוף נשאר אך לא הרוח. בעילפון הגוף נמצא אך לא הרוח. כך שכולם חייב להודות שרוח היא יסוד נפרד מגוף. כעט יש לראות ולהבין שאם הגוף הוא דבר שונה מרוח, אז אם יש או אין גוף שבו תוכל הרוח לשכון, הרוח חיה או לא ? אם היא חיה אז איך והיכן ? הוכח שבמצב חלימה הגוף נשאר במקומו אך הרוח משוטטת במקומות אחרים, חווה שמחה או צער, ומתנהגת בדרכים אחרות. אז אין ספק שהרוח ממשיכה לחיות אחרי שהגוף מת. אנשים הבינו היטב שהנשמה חייה אפילו לאחר שהגוף מת. אמונה זו היא השלב הראשון של הדת. ידע הוא בסיס הדת. אדם חסר ידע, לא יכול לדעת מהי דת ומהו חיקוי דת. סרי סרי טאילנג סוואמי.
 

למואל א

New member
הפירוש של דת זה חוק

המילה מופיעה בתנ"ך במגילת אסתר כשמתארים את חוק המלך (אחשוורוש). לכן דת לאו דווקא קשורה לרוחניות, היום חלק גדול מהאנשים בעולם, מתורבתים או לא, מקיימים את הדת בתור מסגרת, ויש גם הרבה פנסיונרים שמתוך שעמום הולכים לבית כנסת, כנסיות וכו' כדי לפגוש חברים ולהעסיק את עצמם. בהרבה מקרים הדת גם מגבילה את ההתפתחות הרוחנית, יש גם תאוריה לפיה, דתיים פונדמנטליסטים לאחר המוות מתעכבים הרבה זמן לפני שהם מתקדמים לספירות הגבוהות יותר, עקב העקשות והחוסר סבלנות שלהם, לעומת מישהו עם ראש פתוח
 
זה מתאים לתיאור למהו "חיקוי דת"...

זה כמו "ניכוס" היוגה.... אומרים לנו שהיוגה אוניברסלית ובאותה נשימה משייכים אותה למסורת מסוימת, זרם מסוים, אומרים לנו שזה יוגה וזה חיקוי יוגה.... זה שב 99.9 אחוז כשאומרים דת אנחנו ישר חושבים על דת ממוסדת - יהדות\הינדואיזם\איסלם וכו' מדגיש בדיוק את הקצר בתקשורת. זו הסיבה שהבאתי את טאילנג סוואמי..... האם להיות דתי משמעו להיות יהודי, הינדו, נוצרי....
 

yoyogaga

New member
מספר הערות

ראשית אני לא כל כך אוהב את דרך האנלוגיות שמאפיינת הרבה נושאים מתחום האמונה. מטבע הדברים עולם האמונה יכול להביא מעט עובדות, ולכן נסמך על הרבה היקשים. שהבעיה בהם שהם מספקים הסבר אפשרי אחד מני רבים בדרך כלל. למשל: כל האנשים רואים שגם בבוא המוות הגוף נשאר, אך הרוח אינה שם. כשאדם ישן, הגוף נשאר אך לא הרוח. בעילפון הגוף נמצא אך לא הרוח. ...כך שכולם חייב להודות שרוח היא יסוד נפרד מגוף. הגוף נשאר אבל רק בעין בלתי מזויינת. הסתכלות מקרוסקופית תבהיר שמתחילים תהליכי פרוק ברמה התאית. חיידקים מתחילים לעכל את הגוף וכוליי. על כן זהו לא אותו הגוף. בעצם מילים אחרות, הגוף כבר לא כאן. הרוח הכוונה לפעילות... כשאדם ישן גם אז לפי הכותב אין רוחו איתו, כלומר הכותב מזהה את ההכרה והפעילות כזיהוי של הרוח. ואולם הטענה שפעילות זו היא תוצאת תהליכים ביולוגיים פשוטים עשויה להיות נכונה באותה מידה... העובדה שאדם ישן אינו מגיב למתרחש סביבו אינה הוכחה שהרוח היא ברת קיום נפרד מהגוף. דבר נוסף. כל האמור על הצמחים בגדר בעיה. קיימות תרבויות שרואות בצמחים בעלי חי ומחשבה, שאפילו ניתן לשאוב מהם ידע. וזה חלק מדתם ומאמונתם
לסיום, דת זה לדעתי הפן הפוליטי של האמונה. והאמונה מקורה בהעדר ידע. אנשים האמינו שהשמש היא גלגל אש רתום למרכבת סוסים בשמים נהוגה ע"י האלים. בהעדר ידע האמונה היא כל אשר המוח יכול להשיג קרוב ככל הניתן למציאות ברמת ההסבר שאדם יכול לספק. הדת עשתה שימוש ציני באמונה של מחוסרי הידע להשגת עצמה פוליטית. הידע מעלה את האדם מעל לפוליטיקה הדתית ומשנה גם את אמונתו. קשה להאמין בעיקרי האמונות המונוטאיסטיות ואחרות בעידן שמפריך את עיקריהן בדרך מושכלת.
 

למואל א

New member
לכן הבדהה אומר אל תקבל שום

דבר כמובן מאליו אלא חקור בעצמך. ואתה צודק לגבי הדתות המונותאיסטיות, לא רק שהיום עם התגליות המדעיות זה נראה טיפשי אלא כשלים באמונה באל פרסונלי תמיד היו(ע"ע איפה היה אלהים הטוב והמיטיב בשואה, כנ"ל לגבי חורבן בית המקדש). אבל לגבי יוגה אדוויטה ובודהיזם הדבר שונה, אני לא אומר שיש הוכחות מדעיות לאמונות הללו, אבל לא צריך "הוכחות" שנעשו במעבדה לכל דבר בחיים. מה גם שמדברים כאן על חוויה.שאדם חוה לאחר תרגולים, לכן אני חושב שהבהקטי יוגה פחות מתיישבת עם ההיגיון ולכן גם יותר קשה להתחבר לזה, אבל לא רק כי מישהו פחות רגשי ויותר שכלי, אלא כי כל הקונספט דורש ממך להעמיס על ההיגיון יותר מדי, למשל למה קרישנה ולא ישוע? ואם ישוע, אז הנוצרים לא ממש מתרגלים יוגה, ולמה לא מישהו מודרני שאלהים התגלם בתוכו, ומה זה אומר הדבקות, טקסים שאנשים המציאו וזה אמור לקרב אותי לאל? לכן גם אם מישהו מחפש רגש בעבודה הרוחנית עדיף לעשות את זה בדרך שמבוססת על יסודות פחות רעועים, ולא המצאות של אלהים בדמות בשם ודם שיש לו גחמות ורוצה נשמות שישרתו אותו. כמובן גם לגבי הפוליטיקה הדברים נכונים, מחבלים מתאבדים זו הדוגמא הקיצונית, אבל מספיק לנו בארץ גם לראות את הניצול הציני של הדת בידי "גדולי הדור" מפלגות ש"ס ואגו"י לא פועלות על דעת עצמן, זה הכל חלק מהמערכת שקשורה למה שמלמדים בישיבות ומה שהרבנים קובעי ההחלטות אומרים להם לעשות. ואותם הרבנים היום עושים תחרות מי יותר קיצוני
 
למעלה