Ccyclist
Well-known member
הסרטון עלה אצלנו בטלוויזיה עם איזה מגיב שחסכתי לפורום.
אני מעלה אותו בקונטרה מסויימת לדיעה הרווחת של הרוכב לאוטובוסים שמרבה לדבר בשבח גריד עירוני של רחובות חזקים. אולי זה נראה כך כשגרים ב"אמריקייא" (הכינוי הערבי לרעננה שהוקמה על ידי אגודת אחוזה היהודית אמריקאית).
הווידאו מציג כניגוד לגריד האמריקאי את פריס (תוכנית העל של הברון האוסמן) ואת לונדון (אין תוכנית על, יש היסטוריה של בניית ספקולטיבית באזורים המערביים של המרכז). הוא לא מתעמק בהיסטוריה שלהן, אך מדגים כיצד המבנה שלהן יותר בר הליכה. הוא טועה לקרוא למוקדי הערים "צמתי תנועה" משום שהערים קדמו לתנועה הממונעת, אך מדגים כיצד הדרכים הרשויות נובעות מהמוקדים ומקשרות אותם.
נקודה מעניינת שהוא מעלה בגנות הגריד היא שהגריד דורש ריבוי צמתים. בדוגמה של השאנז' אליזה (הוא רוצח את שם השדרה המפורסמת) הוא מדגים כיצד השדרה נבנתה עם מיעוט צמתים כדי לאפשר הליכה מהירה לאורכה. בשדרה האמריקאית המובאת כדוגמה מקבילה - ריבוי הצמתים מאט את ההליכה באופן ניכר.
הוא מסביר את הגריד כאמצעי יעיל לניהול משאבי קרקע. לדעתו אפשר למקם יותר מבנים על גריד. אינני בטוח בכך כי גריד מרובע מקדיש שטח רב לרחובות חוצים שאולי אפשר לוותר עליהם ולצמתים. לטעמי הדוגמה הדנית של ריבוי רחובות מבוי סתום בשכונה פרברית (הדבר עם העיגולים המוזרים המצולם מהאוויר) יעילה יותר מבחינת ריבוי בנייה ומיעוט כבישים, אם כי זו דוגמה קצת קיצונית.
הסרטון לא יוצא את מרכזי הערים למעט התייחסות לרצון לפירבור. זו טיפה החמצה כי אין סקירה מקבילה של פרברים אירופאים בהשוואה לפרברים אמריקאים. הפרבר הבריטי הטיפוסי נשען על דרך ראשית ומסילת רכבת, הרחובות ממלאים אזור שמתחבר לכביש, יש פרברים עם גרידים קטנים ויש כאלו בהם נעשה מאמץ מודע להמנע מהגריד תוך שימוש באמצעים כמו רחובות קשת ורחובות מבוי סתום לצד רחובות רדיאליים הנובעים מהמוקד במרכז הפרבר. יהיו בו מקומות בהם רשת הרחובות תגמר על סף פארק, מסילה, או טבע.
לטעמי יש בגריד הקשוח משהו מאד לא אנושי לעומת גישת חיבור המוקדים. בברצלונה צפונית לשדרת הגראן ויה דה לוס קורס קטאלאנס יש אפקט "עליזה בארץ הפלאות" כשהולכים והולכים באותו הרחוב ואותם המתים המזומנים, ורק חזיתות הבניינים משתנות.
בארץ ערים רבות במרכז מתבססות על גריד בעוד שירושלים בנויה על חיבור מוקדים בסגנון אירופאי. תל אביב היא איפהשהו באמצע עם גריד קצת עקום (עיקול הרחובות של דיזינגוף ומקביליו).