יום השואה בקרוב

  • פותח הנושא msch
  • פורסם בתאריך

msch

New member
יום השואה בקרוב

זה יום זכרון דתי או חילוני? ישראלי או אוניברסלי. לדעתי זה יום יהודי ישראלי העולם מציין את הנצחון על הנאצים ב27 לינואר יום שיחרור אושביץ .אז למה אנחנו שונים מכולם? כי אנחנו יהודים ואצלינו תמיד זה שונה .... ב"ה חג שמח
 

ליבליך

New member
זה יום יהודי, אבל לא דתי

זו בדיוק הדוגמה לכך ש"ערכי היהדות" זה לא בדיוק כמו "ערכי הדת היהודית". יום השואה (ובאופן כללי, זכר השואה) הוא חלק חשוב מאוד בערכים ובמנהגים של העם היהודי, והוא בהחלט חלק מהמורשת המשותפת של העם היהודי. הוא בהחלט לא חלק מהדת בשום צורה, אבל הוא חלק מלהיות יהודי (שוב, לאו דווקא יום הזכרון הספציפי, אלא עצם זכרון השואה). זכרון השואה מאפיין יהודים הרבה יותר מאשר הפרדה בין בשר לחלב, והוא (לפחות לפי מידת שכיחותו בקרב היהודים) עיקרון הרבה יותר חשוב ביהדות הלאו-דווקא-דתית, היהדות הנפוצה בקרב יהודים.
 
אני חושב שזה כן עניין דתי

הרב צבי יהודה הכהן קוק, בנו של הרב קוק שהיה הרב הראשי הראשון לישראל, היה אומר שיש מצווה ללמוד היסטוריה, ואת המצווה הזו הוא למד מהפסוק - 'סינו שנות דור ודור'. נכון, זו לא מצווה המנויה על ידי סופרי המצוות כחלק מתריג מצוות, אך זו כן מצווה מן התורה להתבונן בכל מה שעבר עלינו ב'שנות דור ודור' - שנים עברו, וללמוד מהם אלינו. ומהשואה בהחלט יש כל כך הרבה מה ללמוד... (אגב, אם כבר הזכרנו - הרב צבי יהודה היה כותב היסתוריה במקום היסטוריה, והסביר שההיסטוריה היא בסך הכל 'הסתר י-ה', זאת אומרת שה' מסתתר בתוך כל המאורעות ההיסטוריים העובדים עלינו במרוצת השנים, והוא זה שמוביל ומנהיג אותם לעבר מטרה מסוימת, על אף שלפעמים זה נראה בדיוק ההיפך הגמור, ולכן הוא רק 'מסתתר' בתוך המאורעות.)
 

arriy80

New member
המשך לפי רוח דברי מנהל הפורום

אנו מצווים לזכור את ההסטוריה, כדי ללמוד ממנה. חוץ מהלימוד הנדרש מהשואה ומהמאורעות שקדמו לה, אנו צריכים לזכור את ששת מליוני היהודים שנרצחו בשנות הזעם. הרב שמואל וואזנר - מגדולי הפוסקים כיום - חיבר "קינה" לתשעה באב שבה מזכירים את ששה מליוני אחינו שנטבחו בשנות "חורבן יהדות אירופה". לפי מסורת היהדות, מלבד הזכררון הכואב, אנו גם יכולים לעזור להם! אם ע"י לימוד משניות, או אמירת תהילים וכדומה. (ואכן, לפני מספר שנים, היה "מבצע" של לימוד משניות ע"י ילדים במוסדות החינוך החרדי, לזכר ילדים שנרצחו בשואה). אנו זוכרים גם את עוז רוחם של היהודים הרבים שנלחמו בשוביהם וברוצחיהם במספר חזיתות. היו כאלו שנלחמו בצבאות הרוצחים ע"י הצטרפות לפרטיזנים או ע"י הקמת מחתרת עצמאית. והיו כאלו שנלחמו בנאצים ע"י שמירת מצוות בסתר, וקיומם במסירות נפש. אחת ממטרות הנאצים היתה שבירת המוראל של היהודים ע"י מניעתם מקיום המצוות, אך היו יהודים שדבקו באמונתם.
 
ודבר חשוב לא פחות

בבחינת 'זכור את אשר עשה לך עמלק' - יש לזכור את הצורר הנאצי שעשה לנו את כל הדבר הזה, ולזכור את ההשלכות האקטואליות של העובדה ש'בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו'.
 
וההמשך של ההמשך...

נקווה רק שבפעמים הרבות יצילנו קצת יותר בהצלחה... (בשם כל קרובי שנרצחו בשואה)
 

arriy80

New member
אנו מקוים זאת בצורה שונה...

מקווים שלא נספק סיבות (הכתובות בתורה) הגורמות לדברים כאלו. בשם אלו שנרצחו בשואה ואלו שניצלו ממנה, שהבנתם - ובעקבותיה אמונתם - לא נפגמה מגודל הזוועה.
 

arriy80

New member
הבהרה נדרשת

לא שאנו מתיימרים להבין את החשבונות שהובילו להסתר כזה שגרם לזוועה כזו. אנו לומדים מחלקי התוכחה שבתורה, שייתכן והסיבות הכתובות שם - הם שהובילו מהלך כזה.
 

arriy80

New member
כך לפי דעתך.

גם לא כל חולה יכול לספק סיבה למחלתו. לפי המסורת היהודית, בורא העולם כתב את התורה - שהיא הוראות החיים - ומסר לנו כללים כיצד להבינה. לפי זה, אנו לא זקוקים להמצאת סיבות בידי בני האדם, אלא להבין את דברי מנהיג העולם ע"י הבנת דבריו שכתב בתורה. מי שרוצה לעצום את עיניו ולהפנות עורף למסורת בת 3300 שנה, יעשה זאת על אחריותו בלבד.
 
אני יודע מה אומרת המסורת היהודית

אבל ראשית: מותר להביא לדיון גם נושאים רלוונטיים מהמציאות העובדתית לא רק מהמסורת. שנית: המסורת היהודית כפי שאנו מכירים אותה היא בערך בת כ-2000-2500 שנים, ולא בת 3300 שנים, וגם היא השתנתה לא מעט בתקופה זו. שלישית: האם אתה רוכב על סוס כדי להגיע למשרד, או כותב עם נוצה ודיו? אם לא, הרי שגם אתה מפנה עורף למסורת! אני מכבד ומקיים את המסורת הארוכה של התנגדות לכפייה דתית ושלטון רוחני דתי, שכבר קיימת בעולם בכלל וביהדות בפרט אלפי שנים.
 

arriy80

New member
יפה

אם אנו מבינים שתורת ישראל (שבכתב ושבע"פ שנלמדת ע"י כללים שנמסרו עם התורה שבכתב) התקבלה מאלוקים, יוצא מכך שהיא המוסמכת ביותר לתת את ההוראות לחיים בעולם הזה, והסברים למאורעות הקורים בעולם. ובכן, כמו שלא רלוונטי להביא הסבר מתורת ההנדסה להסביר תחום בביולוגיה, כך לא רלוונטי להביא הסבר שהוא לא מקורי לחיי העולם ומאורעותיו. אמנם יהיה מאד מענין לדון עליו ולהתעמק בו ולנתח אותו מבחינה פסיכולוגית/חברתית/אישית, אך לא ניתן להעמידו באותו היחס להסבר יוצר העולם וחוקיו. למי הזכות לטעון על הסבר מקורי? זה כבר דיון אחר, אמנם חשוב ביותר. נסיון השוואתך את מצוות התורה להוראות פרימטביות נובעות מהבנתך אודות יצירת היהדות. אתה מתיחס למצוות התורה כאל הוראות זמניות/תקופתיות שחוברו ע"י בני אדם. המסורת היהודית מתיחסת לתורה ולמצוות כהוראות שניתנו ע"י בורא העולם שמכיר את עולמו על כל חידושיו. אתה יכול לכבד כל מסורת, גם את הקומוניזם, האליטה השילטונית, או כל אפשרות אחרת. ושוב, להבנתך - הדת היהודית הומצאה ע"י בני אדם. לפי הבנתך זו התנגדותך מוצדקת.
 
עם חלק מדבריך אני מסכים...

אבל החשובים שבהם לדעתי הם: - המילה הראשונה "אם" - הקטע שבאמצע "זה כבר דיון אחר" - המילה שבסוף "להבנתך" אינני חושב שזה דיון אחר, אלא אם כן יוגדר פורום זה כעוסק בנושאים מנקודת מבט הילכתית-אורתודוקסית בלבד, ואז אין לי מה לחפש בו, כי אז הוא ממילא אינו מעוניין במציאות. ולא המציאות כפי ש "אני מבין" אותה, אלא כפי שהיא נלמדת בפקולטות (הלא-דתיות) להיסטוריה בעולם.
 

arriy80

New member
ובכן,

כתבתי אם אנו מבינים. הכוונה כמובן לאלו שאכן מבינים כך. אכן, זהו דיון אחר, הרבה יותר בבסיס היהדות. נכון: להבנתך כך הם פני הדברים. לפי המסורת היהודית - וכך הבינו ממשיכי דרכה במשך 3300 שנה - התורה התקבלה מבורא העולם, ובצידה נמסרו כללי הלימוד שלה.
 

masorti

New member
סוף סוף הבנת...

פורום זה עוסק בנושאים מנקודת מבט הלכתית-אורתודוכסית. מי שבא לכאן רוצה לדון ביהדות ובתרבות היהודית כפי שנתפשות ע"י הזרם המרכזי (האורתודוכסיה לסוגיה). נסיונות לדחוף את הדיון ל"יהדות" בנוסח האגף הקיצוני ביותר של הציבור החילוני - אינם רצויים כאן. לא שזה יפריע לך להמשיך ולהטיף כאן את משנתך. הרי ככל שקהל היעד מסרב בתוקף רב יותר לשמוע את דבריו, כך המסיונר מרגיש תחושת שליחות עמוקה יותר.
 

ליבליך

New member
אני לא לגמרי בטוח...

שהזרם האורתודוכסי הוא אכן המרכזי ביהדות (והשאלה היא גם "מרכזי" מאיזו בחינה? מספר המאמינים בו לעומת הזרמים הרפורמי, הקונסרבטיבי, הרקונסטרוקיוניסטי והחילוני?). אין לי, כמובן, סטטיסטיקה לכאן או לכאן ביחס למספר היהודים המשתייכים לכל זרם ביהדות, אבל לא נראה לי שהביטחון שלך במרכזיותו של הזרם האורתודוכסי הוא כל כך מוצדק... כמובן שבין אם האורתודוכסיה היא מיעוט ובין אם היא רוב, יש למאמיניה זכות מלאה לדון בכל דבר מנקודת ראותם.
 

arriy80

New member
נראה לי שאתה צודק.

רוב עם ישראל למעשה אינו הולך בדרך הזרם האורטודוקסי. חלק מהסיבה ששאר הזרמים יותר נוחים, וחלק בגלל שכלל אינו מעונין ללכת בזרם דתי כלשהו. אך הנקודה היא לא "המרכזי" מבחינת הרוב, אלא מרכזי מבחינת מקורי!. אף אחד לא טוען שהזרם הרפורמי או הקונסרבטיבי אם מקוריים. הם תולדה של ההשכלה מלפני 200 שנה. יש לבדוק מהי דרך היהדות המקורית ומהם חוקיה, ולפי זה לקבוע את הזרם "המרכזי/המקורי". וכלל לא רלוונטי מספר ההולכים בדרך, אלא מקוריות הדרך.
 
למעלה