יום השואה
לפני ארבע שנים בניתי תוכנית לימוד ליום השואה אותה אני מעביר לתלמידים שלי בכיתות ד'. אני יודע שיש פה כמה שמלמדים בבתי ספר, אז אני מצרף את זה כאן לשימושם, וגם סתם לספר לכם על זה. סיפרתי לתלמידים שבשנים קודמות (השנה לא היה לי כח) הייתי מגיע מוקדם לכיתה, וממלא את הלוח בנקודות קטנות. מדובר בלוח שמלא ב-200 אלף נקודות בערך. ואז אני שואל אם הם יודעים כמה יהודים נרצחו בשואה. וכמה ילדים. אחרי שאני מקבל מהם את התשובות, אני אומר להם דמיינו כמה לוחות הייתי צריך למלא כאן רק בשביל שש מיליון נקודות קטנות. לאט לאט הם משתתקים (זה די מדהים לראות את זה). אני מזמין אותם בשלב הזה לשבת על הרצפה, אני יושב לפניהם עם האלבום שלי מהביקור בפולין אי שם בכיתה י"א (אלוהים אדירים, לפני 11 שנים...) אני מראה להם את התמונות מאושוויץ, בירקנאו ומיידאנק. פתאום אין יותר בדיחות וציחקוקים, רק שאלות כל כך חכמות. כישראלי שגדל עם סבא ניצול (אני הראשון במשפחה שסבא סיפר לו ה-כ-ל) עם מספר על היד, קשה לי עם זה שאת תמונות הילדים שהם רק עור ועצמות מגדירים באמריקה כ"תמונות קשות מדי", ולמרות שהמנהלת בשנים קודמות ביקשה ממני לשקול לדלג על התמונות האלה, אני מראה אותם בכל זאת. כשאני מראה את בלוק 26 באושוויץ, איפה ששמו לסבא ולכולם מספר על הילד, אני כמעט נחנק. אחרי שעוברים על התמונות (ולמי שאין אלבום מפולין - לא חסר מאיפה להשיג תמונות וסיפורים שידברו לגיל הזה) אני נותן להם לשאול מה שהם רוצים, ועונה על מה שאני יודע לענות. אני מספר להם על צימצום הגטו בורשה, ומנסה לתת להם תחושה של איך זה.. השאלה שהכי מדברת אליהם זה - לכמה מכם יש חדר שינה משלכם? כמעט כולם מרימים יד. תוך כדי הסיפורים, התמונות, השאלות והשיחה, אני שואל אותם אם הם מסוגלים להבין. הם אומרים שלא, ואני משתף אותם בזה שגם אני לא. אני מספר להם שלא היתה אז מדינת ישראל, ומתפתחת שיחה האם שואה יכולה לקרות שוב, והאם זה היה קורה אם היתה מדינת ישראל. אחרי השיחה, אני נותן להם דפי נייר ומבקש מהם לכתוב מכתב לילד במחנה ריכוז, ילד בגילם. אני מבקש מהם לספר לאותו ילד איך זה להיות יהודי ב-2005. "האם אתם נרדפים בגלל שאתם יהודים? אתם יכולים לספר לכולם שאתם יהודים? האם פעם הקניטו אתכם בגלל הדת?" אני גם מזכיר להם שאותו ילד או ילדה לא יודעים שיש מדינת ישראל. כל מכתב כזה אני מדביק לבריסטול שחור שבצידו השני מגן דוד צהוב עם האות J, ואת זה אני תולה מהתקרה כלפי מטה, כך שאפשר לעבור בכיתה ולקרוא את המכתבים. השנה המכתבים היו כל כך מרגשים ומרשימים, שבעוד כשבועיים, אחרי שנוריד את זה, אני אשלח את זה למוזיאון השואה. עד לרגע זה קיבלתי חמישה אימיילים מהורים שאומרים שהילדים לא הפסיקו לדבר על השיעור היום. לפני כתיבת ההודעה קיבלתי אימייל מהמנהלת שהיא קיבלה שני טלפונים מהורים אחרים שהתקשרו להגיד שהילדים מאוד התרגשו מהשיעור. אני מצרף תמונה להתרשם. כשנשארו 18 יום עד לעזיבה, אני אשחיל חלל עמוק 9 קטנטן - אני מאוד אתגעגע ללמד. מאוד.
לפני ארבע שנים בניתי תוכנית לימוד ליום השואה אותה אני מעביר לתלמידים שלי בכיתות ד'. אני יודע שיש פה כמה שמלמדים בבתי ספר, אז אני מצרף את זה כאן לשימושם, וגם סתם לספר לכם על זה. סיפרתי לתלמידים שבשנים קודמות (השנה לא היה לי כח) הייתי מגיע מוקדם לכיתה, וממלא את הלוח בנקודות קטנות. מדובר בלוח שמלא ב-200 אלף נקודות בערך. ואז אני שואל אם הם יודעים כמה יהודים נרצחו בשואה. וכמה ילדים. אחרי שאני מקבל מהם את התשובות, אני אומר להם דמיינו כמה לוחות הייתי צריך למלא כאן רק בשביל שש מיליון נקודות קטנות. לאט לאט הם משתתקים (זה די מדהים לראות את זה). אני מזמין אותם בשלב הזה לשבת על הרצפה, אני יושב לפניהם עם האלבום שלי מהביקור בפולין אי שם בכיתה י"א (אלוהים אדירים, לפני 11 שנים...) אני מראה להם את התמונות מאושוויץ, בירקנאו ומיידאנק. פתאום אין יותר בדיחות וציחקוקים, רק שאלות כל כך חכמות. כישראלי שגדל עם סבא ניצול (אני הראשון במשפחה שסבא סיפר לו ה-כ-ל) עם מספר על היד, קשה לי עם זה שאת תמונות הילדים שהם רק עור ועצמות מגדירים באמריקה כ"תמונות קשות מדי", ולמרות שהמנהלת בשנים קודמות ביקשה ממני לשקול לדלג על התמונות האלה, אני מראה אותם בכל זאת. כשאני מראה את בלוק 26 באושוויץ, איפה ששמו לסבא ולכולם מספר על הילד, אני כמעט נחנק. אחרי שעוברים על התמונות (ולמי שאין אלבום מפולין - לא חסר מאיפה להשיג תמונות וסיפורים שידברו לגיל הזה) אני נותן להם לשאול מה שהם רוצים, ועונה על מה שאני יודע לענות. אני מספר להם על צימצום הגטו בורשה, ומנסה לתת להם תחושה של איך זה.. השאלה שהכי מדברת אליהם זה - לכמה מכם יש חדר שינה משלכם? כמעט כולם מרימים יד. תוך כדי הסיפורים, התמונות, השאלות והשיחה, אני שואל אותם אם הם מסוגלים להבין. הם אומרים שלא, ואני משתף אותם בזה שגם אני לא. אני מספר להם שלא היתה אז מדינת ישראל, ומתפתחת שיחה האם שואה יכולה לקרות שוב, והאם זה היה קורה אם היתה מדינת ישראל. אחרי השיחה, אני נותן להם דפי נייר ומבקש מהם לכתוב מכתב לילד במחנה ריכוז, ילד בגילם. אני מבקש מהם לספר לאותו ילד איך זה להיות יהודי ב-2005. "האם אתם נרדפים בגלל שאתם יהודים? אתם יכולים לספר לכולם שאתם יהודים? האם פעם הקניטו אתכם בגלל הדת?" אני גם מזכיר להם שאותו ילד או ילדה לא יודעים שיש מדינת ישראל. כל מכתב כזה אני מדביק לבריסטול שחור שבצידו השני מגן דוד צהוב עם האות J, ואת זה אני תולה מהתקרה כלפי מטה, כך שאפשר לעבור בכיתה ולקרוא את המכתבים. השנה המכתבים היו כל כך מרגשים ומרשימים, שבעוד כשבועיים, אחרי שנוריד את זה, אני אשלח את זה למוזיאון השואה. עד לרגע זה קיבלתי חמישה אימיילים מהורים שאומרים שהילדים לא הפסיקו לדבר על השיעור היום. לפני כתיבת ההודעה קיבלתי אימייל מהמנהלת שהיא קיבלה שני טלפונים מהורים אחרים שהתקשרו להגיד שהילדים מאוד התרגשו מהשיעור. אני מצרף תמונה להתרשם. כשנשארו 18 יום עד לעזיבה, אני אשחיל חלל עמוק 9 קטנטן - אני מאוד אתגעגע ללמד. מאוד.