יושר אינטלקטואלי

יחיאב

New member
אני מצטער, חשבתי שכבר

נתתי לך את הקישור ולכן לא טרחתי לשים אותו שוב. על כל פנים, תמצא אותו למטה עכשיו. ליבוביץ לא טוען שרק היהדות היא לא רציונלית (כלומר בחירתי לקבל עלי עול תורה ומצוות), אלא כל ערך שאליו אדם שואף הוא אירציונלי. תן לי תשובה משכנעת מדוע דת ומדע לא מתנגשות. לדעתי רק מי שמקבל את הגותו של ליבוביץ יכול לטעון כך בלב שלם. אם אתה לא מכיר את דעתו של ליבוביץ בעניין, שמתי לך גם קישור למכתב שהוא החזיר לחסיד הרבי מליובאוויטש ששאל אותו לעניין זה. תוכל ללמוד ממנו הרבה, אני חושב.
 

hillelg

New member
נסגור כאן את הדיון

אוקיי? קראתי חלקים נכבדים מהמכתבים של ליבוביץ, וגם את המכתב שקישרת אליו. אינני מבין את גישתו של ליבוביץ, אינני יכול לקבל אותה. ואני מניח שאנחנו לא נפתח עכשיו בדיון על עקרי הגותו של ליבוביץ. תודה רבה על הענותך הכנה, ועל הדיון הפורה. כל טוב.
 
מכיוון שהבעת רצונך לסיים את הדיון

- אגיב בקצרה. בהודעה קודמת כתבת שצריך להאמין ש"מקורה של התורה בבורא אות באות", בהתעלמותך מכך שמשפט זה חסר מובן. ועוד, שאילו זהו הבסיס לקדושת התורה, כיצד העיזו חכמינו לדון בשאלה אילו עוד ספרים צריכים להיקרא ספרי קודש? ואשר לאמונה שקובעת מצוות: רבינו בחיי הביע דעה לגבי השאלה "מהן המצוות?", ואין צריך לומר שבזה עסקו ועוסקים היהודים לכל אורך הדורות. לא באמונה מדובר כאן אלא בדעה על הלכה למעשה (וזכור שהרמב"ם אומר שאין מכריעים באמונות מכיוון שאינן מובילות לידי מעשה). ישנם עוד כמה דברים שמצריכים תגובה, אך זה מספיק לבינתיים.
 

hillelg

New member
מה לא מובן במשפט שאמרתי?

והאם אינך יודע להבחין בין התורה, הנביאים והכתובים? הוויכוחים לגבי מה כלול בכתבי הקודש (מה "מטמא את הידיים"), היו אך ורק לגבי חלק מהכתובים, וודאי וודאי שלא לגבי התורה. לגבי הלכה למעשה: גם מחשבה נקראת מעשה לעניין זה; בתור דוגמא קטנה אביא את ההלכה לגבי מחשבת ע"ז, ברמב"ם הלכות ע"ז, פרק ב, הלכות ג-ו. לכן, יש אמנם מחשבות שאין עליהן הלכה האוסרת ומתירה אותן; גם יש מעשים כאלה. לכן כל החילוק, והניסיון להוציא את עקרי האמונה מן ההלכה, הוא מאולץ לעניות דעתי. כל טוב, הלל
 
המשפט חסר מובן

- אלא אם כן האל שלך הוא אנושי. ולעניין ספרי הקודש: בוודאי שאני מבחין בין התורה ובין שאר הספרים, זוהי מסורת משחר הימים בישראל, אבל אני שואל אותך: מהי לדעתך משמעותו של המושג ´ספר קודש´? ואשר למחשבות שהן מעשים, כיצד זה קשור לדיוננו? האם אינך רואה שהלכה זו מופנת להדיוט? האם אינך מבין ש´עקירת אחד מעיקרי התורה´ משמעותה השתמדות או ע"ז (ביחוד התאסלמות, כיוון שהאיסלאם פוסל את תורת משה)? לא בפילוסופיה מדובר כאן, לא בהגות על מהי הנבואה והאם תתרחש תחיית המתים, אלא בהלכה שתווה כיוון להדיוטות שנמשכים אחר דעתם הקצרה.
 
כדי שלא יהיו אי-הבנות...

אני גם מבדיל את התורה מכיוון שבה אנו מוצאים את תרי"ג מצוות ומן הסתם אוכל למצוא עוד סיבות שאיני מעלה על דעתי כרגע. בכ"מ, השאלה בעינה נשארת.
 
למעלה