יחיד-רבים

שבט

New member
יחיד-רבים

שלום לכוווולם ! איך להקנות יחיד רבים לילדה בכתה ב'?
 
שבטבטית, יקירתי

בבקשה תסבירי מה את מתכוונת - האם בהקנייה רגילה, איזה יחיד ואלו רבים ? מה היא יודעת, מה היא לא יודעת.. למה בכלל צריך להקנות לה - ההההכל תסבירי. רק אחרי זה אפשר לתת לך את העצות המתאימות ביותר, ואת המשחקים הכייפיים שנמציא לכבוד העניין. אוקה ?
 

שבט

New member
אז ככה..

כלב- כלבים לדוגמא. שייך לאוצר מלים לשוני שצריך להעשיר אצלה. בכל מקרה השאלה איך אני מסבירה לה (אולי שרבים זה תוספת Xים או Xות לנקבה? אפשר בכלל להגיד שזה מן חוק כזה, קבוע?
 

שבט

New member
ממש לא שוגה

אבל יש לנו מן טבלה מצטברת כזאת הכוללת נושאים שונים הקשורים להעשרת אוצר מלים לשוני. ובכל שיעור עלינו להעביר כמה מהנושאים. חלק מהנושאים: יחיד רבים/ זכר נקבה/ הגדרת מלים/ הכללה/הפכים/פירושי מלים ועוד. בקיצר כולם צריכים צריכים להעביר מכל הנושאים ולא משנה מה רילד יודע ומה לא.. ואני לא מתווכחת עם מה שהמרצה אומרת.
 
אם היא כבר יודעת את החומר, תני לה

לספר לך איך מבדילים בין רבים ליחיד בדיבור ובכתיבה. תעשי לה הפעלה או חידון כזה שבו היא תפגין את הידע שיש לה ותקבל חיזוקים עליו.
 
אינדוקטיבי ... או.... דדוקטיבי

אם היא תלמידה ללא קשיים מיוחדים אכן כדאי לתת לה להגיע למסקנה באופן עצמאי (השיטה נקראת "דרך הגילוי" או "אינדוקציה=מהפרטים אל הכלל). אם יש איזה קושי, בעיה, כדאי לתת את הכלל, והיא תמצא עוד מילים העונות על הכלל (השיטה נקראת "דדוקטיבית"= מהכלל לפרטים) ולמי שרוצה לדעת - איך לזכור מה הפירוש של דדוקטיבי ואינדוקטיבי - איך לזכור מהו מה ? פטנט - דדוקטיבי (יש בו פעמים האות ד') והמלה "כלל" יש בה פעמים ל'. כך זוכרים שזה הפירוש...
 

שבט

New member
אוווו דווקא יש לה יותר מדי קשיים

אחרת לא הייתה מגיעה להוראה מתקנת. ודרך אגב אחלה פטנט!
 
יחיד רבים - כלל ויוצא מן הכלל

בהחלט כדאי ללמד לפי כלל - במיוחד, כשיש לו יוצאים מן הכלל, כך ניתן לזכור ת'כלל : יחיד רבים דף (זכר) דפים מחברת (נקבה) מחברות כאן הכלל עובד, מצוין. יש מילים שהן יוצאות מהכלל כמו המלה : מלה (נקבה, יחיד) וברבים במקום ות יש ים אם מלמדים את הכלל מראים הרבה מאד מילים שהן עומדות בכלל... ואז... מראים את ה"מלה" וה"כסא" וה"שולחן" שהם לא מתנהגים לפי הכלל. מה לעשות - מישהו המציא מילים לא לפי הכלל... היא תזכור כך טוב יותר את הכלל. וכדאי גם לבדוק במילון כדי לא לטעות, מילים קשות - גרב, דרך. וחשוב מאד.... המלה צומת... להראות שזה זכר. (אם כבר אז כבר... ללמד גם זה.) דרך טובה היא משחקים... את יודעת, אני בעד הסולמות :)
 

שבט

New member
אז אם אני מסבירה

לפי הכלל- שזכר ברבים מקבל Xים ונקבה ברבים מקבלת Xות (בדרך כלל). אז אולי בכלל עדיף לי להתחיל מזכר, נקבה. ולא מיחיד רבים? או שאולי זה לא משנה ממה אתחיל. מה את אומרת? ו..אם כן אז איך בדיוק להסביר זאת? גם על פי הכלל- שלנקבה מוסיפים ה'.
 
בדיקה לפני לימוד

כל נושא שמתחילים ללמד גם אם זה רק לשרוך שרוכים, חשוב לדעת אם יש ידע קודם המחוייב... כלומר, האם הילד יודע להחזיק שרוך, ואם יודע מה זה שרוך ותפקידו... בעצם - כמובן, תמיד בודקים האם הילד יודע מה זה זכר ונקבה, ואולי באמת כדאי קודם כל להגיד מילים ולמיין אותן. לא רק אלו שמסתיימות ב-Xה, כי יש גם המילים שאין אותה סיומת, והן נקבה, כמו : יד, רגל, מסגרת ועוד... .המון. כדאי גם תמיד להראות כלל, והמון מילים שנכללות בכלל, ורק אחרי שהילד הפנים את הכלל, ובטוח בו, אפשר לעשות "ערעור" קל, ולהראות מילים שבריבוי יש להן סיומת של זכר, למרות היותן נקבה... ואז להגיע למסקנה הברורה ש... יש כלל ויש יוצא מהכלל. (מכירה את השטות האמיתית : לכל כלל יש יוצא מהכלל, ואם יש כלל שאין לו יוצא מהכלל, הכלל שאין לו יוצא מהכלל הוא יוצא מהכלל
, מכירה ? )
 

שבט

New member
יונה, אני שולחת רעיון כללי

לכרטיס ניווט של יחיד-רבים. הוא זקוק נואשות לשיפוצים שלך
.
מראש שבטבטית.
 

שבט

New member
כנראה איפה שהשכל שלי../images/Emo186.gif

אבל לא משנה וויתרתי על זה. תודה בכל מקרה
 
למעלה