יחסות מול מוחלטות - בחירה חופשית
בתורת היחסות מופיעה ההנחה הבאה: נוסע בקרון הנע במהירות קבועה בקו ישר, לא יכול לקבוע על ידי ניסוי מתוך הקרון, אם הוא נע או נח. הנחה זו תקפה לגבי ניסוי דמיוני שבו קרון זה, נע יחידי בחלל אינסופי. במקרה זה אין כל אפשרות לזהות את תנועת הקרון, כיוון שזוהי "תנועה מוחלטת" , הנתפסת רק ביחס לעצמה. ולעומת זאת, אם הקרון נע "בתנועה ממשית" כן ניתן לזהותה בניסוי מתוך הקרון. כדי להציג זיהוי זה נדמה גשר ארוך מאוד, הנשען רק במרכזו על פני כדור הארץ. ( משיק לנקודה בהקף כדור הארץ) גשר זה יציב עקב הסימטרייה שלו, ועליו אמור הקרון לנוע במהירות קבועה ובקו ישר. מתקרת הקרון הזה משתלשל חוט דק ובקצהו קשורה משקולת ברזל. בניסוי תנועה על גשר זה , המצב האנכי של חוט המשקולת כלפי רצפת הקרון ישתנה עם המרחק ממרכז הגשר. שינוי זה הכרחי כיוון שהחוט עם המשקולת בקצהו, מצביע תמיד לכיוון מרכז הארץ. שינוי זה מעיד כי הקרון נמצא בתנועה. מכאן ההבדל בין "תנועה מוחלטת" "ותנועה ממשית" , והשאלה היא לאיזו תנועה התכוונה תורת היחסות ? למוחלטת או לממשית ? חג שמח א. עצבר
בתורת היחסות מופיעה ההנחה הבאה: נוסע בקרון הנע במהירות קבועה בקו ישר, לא יכול לקבוע על ידי ניסוי מתוך הקרון, אם הוא נע או נח. הנחה זו תקפה לגבי ניסוי דמיוני שבו קרון זה, נע יחידי בחלל אינסופי. במקרה זה אין כל אפשרות לזהות את תנועת הקרון, כיוון שזוהי "תנועה מוחלטת" , הנתפסת רק ביחס לעצמה. ולעומת זאת, אם הקרון נע "בתנועה ממשית" כן ניתן לזהותה בניסוי מתוך הקרון. כדי להציג זיהוי זה נדמה גשר ארוך מאוד, הנשען רק במרכזו על פני כדור הארץ. ( משיק לנקודה בהקף כדור הארץ) גשר זה יציב עקב הסימטרייה שלו, ועליו אמור הקרון לנוע במהירות קבועה ובקו ישר. מתקרת הקרון הזה משתלשל חוט דק ובקצהו קשורה משקולת ברזל. בניסוי תנועה על גשר זה , המצב האנכי של חוט המשקולת כלפי רצפת הקרון ישתנה עם המרחק ממרכז הגשר. שינוי זה הכרחי כיוון שהחוט עם המשקולת בקצהו, מצביע תמיד לכיוון מרכז הארץ. שינוי זה מעיד כי הקרון נמצא בתנועה. מכאן ההבדל בין "תנועה מוחלטת" "ותנועה ממשית" , והשאלה היא לאיזו תנועה התכוונה תורת היחסות ? למוחלטת או לממשית ? חג שמח א. עצבר