"יחסים האתגר" - "הורים מאמנים ומתאמנים"

"יחסים האתגר" - "הורים מאמנים ומתאמנים"

בחירה:" תפריט "אפשרויות מאת עינת גבע. אחד התפקידים המהותיים שלנו כהורים הוא לפתח את יכולת הבחירה של ילדינו. מתן בחירה היא פעולה המכבדת את הילד , מאפשרת לו לבטא את רצונותיו, העדפותיו לפתח אחריות למעשיו.עונה על צרכים כגון: הצורך לבטא את ייחודיותו, הצורך בשליטה על חייו והצורך בתחושת ערך הדרושים להמשך התפתחותו התקינה. מה המסר המועבר? אני ההורה מבין שהנך ישות נפרדת ממני, בוטח בך ומאמין בזכותך וביכולתך לבחור, להיות עצמאי חברתית ומחשבתית, ולנווט את עצמך וחייך. איך? העיקרון המנחה הוא לתת לילדים אפשרויות בחירה בתחומים רבים ככל האפשר. חשוב לדבר לילד בשפה של בחירה: מה היית רוצה עכשיו? מה היית רוצה לשנות?מה האפשרויות העומדות בפניך? מה היית מעדיף? מה אתה בוחר מבין החלופות?"תפריט אפשרויות" אני מזמינה אתכם לחשוב יחד באיזה מצבים בחיי יום יום נוכל לאמן ולאפשר לילדים בחירה? כעת אפתח ארגז ואכניס בו מספר אופציות ,אני מזמינה אתכם להוסיף ולהגדיל אותו בפורום למען כולנו. למשל, מה תלבש מחר לגן את החולצה האדומה או הסגולה? מה אתה רוצה לאכול ביצה רכה או מקושקשת ? באיזה חוג אתה רוצה להשתתף השנה ג'ודו או קפוארה?לנהל את שעות הפנאי שלו : מתי מתאים לך להכין שיעורים לפני החוג או כשתחזור? מתי אתה רוצה להתקלח לפני ארוחת הערב או אחריה? איך את רוצה להתקלח עם הברווזים או עם הבובה דינה? לנהל את דמי הכיס שלו. לסיכום: הורה המאפשר בחירה : מזין את הביטחון העצמי של ילדיו, מייסד איתם תקשורת מקדמת ,מבסס יחסים טובים ומוריש להם כלי מהותי ואיכותי לחיים מספקים,מלאים ומשמעותיים. הנכם מוזמנים לאמן את ילדכם בבחירה ולהוסיף רעיונות מחכה לכם בפורום. בברכת בחירות מוצלחות עינת גבע
 
מסלול החיים/מחבר אנונימי.

מסלול החיים/מחבר אנונימי. ילד ישב בחצר ביתו, על ערסל, מביט לשמיים. לפתע ניגש אליו אביו, "על מה אתה חושב?", שאל אותו. "אני תוהה מה אהיה כשאהיה גדול", ענה לו, וארשת פניו רצינית עד מאד. "אתה מתכוון, באיזה מקצוע תעבוד", קבע. "הו לא, מקצוע כבר בחרתי לי מזמן". "אז למה אתה מתכוון?" "אני מתכוון, איזה אדם אהיה, ואיך יהיו חיי" "אני יודע זאת" "???" "בוא אחרי לחדר"... הם נכנסו לחדר, על הרצפה היה פרוס שטיח משחק, עם כל מיני מסלולי כבישים. האב לקח מכונית צעצוע קטנה, "זה אתה", והניח אותה על השטיח, "ואלו הם החיים שלך". "אני רוצה לנהוג!", הכריז הילד. "יפה". כלל ראשון - אתה חייב תמיד לדעת שההגה בידיים שלך, לא של אף אחד אחר, לצערי, אפילו לא שלי". הילד, המלא תחושת חשיבות, החל להסיע את המכונית. "אתה מתחיל לנסוע בקו ישר, ככה זה כשאתה קטן". הילד הגיע לצומת, והרים עיניים שואלות אל אביו. "בצמתים כאלה עוד תיתקל הרבה בהמשך החיים, הם מעידים כי התחלת להתבגר, ויש בידך היכולת לבחור. והכלל שני - אתה מחליט להיכן לפנות. אני יכול לייעץ לך, אבל לא להחליט במקומך!" "אני ממשיך ישר..." "קדימה" "רגע, לא הבנתי", התעורר הילד, "לבחור בין מה למה, אבא?" "בין הטוב לרע, בין האסור למותר, בין היפה למכוער" "וכאן?" "כאן זה לא חשוב, כי כאן לבחירה אין משמעות, אבל עוד יהיו פעמים שלבחירה תהיה משמעות עמוקה מאד, והבחירה שלך- תעצב את מי שאתה. לעיתים, תבחר בטוב, לעיתים- ברע, ולעיתים - החיים יתנו לך אפשרות להתעלם ולהמשיך לנסוע הלאה, כמו שעשית עכשיו. זה, מה שנקרא, בריחה מהתמודדות. לא תמיד תהיה לך האפשרות לברוח, לעיתים תהיה חייב להתמודד" "אז למה נתת לי להמשיך ישר?", "כי לעיתים זו גם אפשרות." האב המשיך בהרצאתו, "כלל שלישי- נקודת ההתחלה, הזינוק, היא הדבר היחיד שנקבע בלי שתוכל לשלוט עליו, כל השאר בידך. לא תמיד תוכל לבחור כיצד ייראו המאורעות בחייך, אבל תמיד תוכל לבחור כיצד להגיב להם. אתה לא בוחר את המפה, אבל אתה בוחר את המסלול. כל בחירה תצטרף למסכת ההחלטות הארוכה שלך, שייצרו, למעשה, את נתיב חייך, ואת האדם שתהיה." "יש לי שאלה", "שאל, בן" "למה אמרת שכל השטיח זה החיים שלי, אם הם רק זה?", והוא סימן את המסלול שעשה. "החיים שלך הם באמת כל השטיח, רק שאלו...", הצביע על החלקים הזנוחים, "החיים שהחלטת לא לחיות". שלכם,עינת
 
למעלה