דעתי
באופן כללי אני מסכים עם צאט ניק, לרבות לחלוקה שערך. יחד עם זאת, לדעתי חשוב להחדיר לתודעת הציבור את ההבדל בין ייצוג לבין ייעוץ, ואת החשיבות של שניהם. מנסיוני במגע עם לקוחות, פוטנציאליים וקיימים, אנשים רבים סוברים, בטעות כמובן, שעצם הפניה לעו"ד קושרת אותם לעוה"ד בבחינת "ייצוג", ולא היא. כאמור, לדעתי הייצוג אינו חובה בכל מקרה. כך, למשל, אני מסכים עם צאט ניק שבתיקי פח קטנים הייצוג מיותר, אם כי מבחינה כלכלית גרידא, לא מבחינת הצורך בייצוג. שהרי, מבחינת תובע שתביעתו מסתכמת ב-5,000 ש"ח למשל, קשה לי להאמין שעו"ד סביר יקח על עצמו ייצוג בעניין זה, שעלול להצריך השקעה לא מעטה, ב-15% או 20% מהתיק, אלא יגבה סכום לא מבוטל, ואז זה הופך את הייצוג ללא כלכלי עבור התובע, שיראה חלק מוקטן בהרבה מסך תביעתו. יחד עם זאת, אני מאמין שייעוץ חיוני ונחוץ בכל מקרה, ולו רק על מנת שהתובע הפוטנציאלי יבין באיזו בריכה הוא שוחה, ולפחות יקבל הכוונה ראשונית, גם אם יבחר בסופו של שלא להיות מיוצג. לדעתי, גם שירות זה צריך להינתן בתשלום, אם כי סמלי, שכמובן ינוכה במידה והמתייעץ יהפוך ללקוח.