ילדים מתחת לגיל 3 וטיפול ABA

ילדים מתחת לגיל 3 וטיפול ABA

קראתי שילדים מתחת לגיל 3 מקבלים שיטת טיפול ABA שונה. אשמח לקבל הרחבה על כך...במה השוני מתבטא והאם מומלץ לחכות שהילד יעבור את גיל שלוש ורק אז להתחיל את הטיפול?
 

קרן ארז1

New member
טיפול ABA לילדים צעירים מתחת לגיל 3

הטיפול ההתנהגותי משתנה ומתקדם בהתאם לגילו של הילד ולרמת התפתחותו. לילד צעיר יש יכולות שונות והציפיות ממנו הן שונות וכך גם בטיפול ABA.
המטרות בעבודה עם ילד צעיר מתמקדות ביצירת קשר עם דמויות בוגרות, יצירת קשר עין, משחק בצעצועים שמתאימים לגילו, יכולת להתנחם מהמבוגר ולהנות עימו ממשחק או פעילות משותפת, התחלת שרבוט ויצירה ראשונית, עניין באחר ובדברים חדשים, יכולת למשחק ליד ילדים אחרים בני גילו והבעות כוונות ורצונות בדרכים שונות שאינן בהכרח מילוליות.
מטרות אלו שונות מאוד ממטרות תכנית של ילד בן 3 שאמור כבר לדבר ולשחק במשחקים מגוונים, להראות עניין בילדים אחרים, להתחיל לשחק משחק סימבולי ודימיוני לספור ועוד.
נוסף על כך, אין ציפייה כי ילד בן שנה וחצי- שנתיים יישב ללמוד לאורך זמן רב ליד שולחן. הוא אינו מסוגל לשבת לאורך זמן ארוך או להתמיד בפעילות כמו ילד בוגר יותר.
לכן, הטיפול ההתנהגותי בגילאים הצעירים יותר זורם אחרי הילד ומזמין הזדמנויות רבות ללמידה במצבים טבעים (מייצר מצבים בהם הילד ניגש לגירויים שניתן ללמד מהם). המטפל ההתנהגותי צריך להיות מודע מאוד למטרות של הילד ולסייע לו לתרגל אותן בדרכים שונות ומגוונות. בטיפול אנו מתמקדים ביצירת סדר יום קבוע, במשחק, בהקניית הרגלי אכילה, בהקניית יכולת להביע את רצונותיו של הילד ובהנאה משותפת.
כשם שיש שוני במטרות, יש שוני באופן בו מתקיים הטיפול. עם כי, העקרונות ההתנהגותיים ממשיכים להתקיים. הילד צריך להיות מחוזק ולהחוות חוויות למידה טובות, אנו מחזקים כל התנהגות חיובית ומקפידים לא לחזק התנהגויות לא נאותות. אנו מתקדמים בהדרגה, שלב אחר שלב על מנת שהילד יוכל ללמוד מהצלחותיו בצורה הדרגתית. אנו מקפידים ללמוד בסביבות שונות ולהכליל את המיומנויות שנלמדו בשיעור גם בבית ועוד.
חשוב מאוד להתחיל את הטיפול מוקדם ככל האפשר! מוחו של הילד גמיש מאוד בגילאים הצעירים ולכן השינויים מופנמים יותר לילד וקלים לו יותר. הטיפול חווייתי ומותאם לגילו של הילד והתוצאות מדהימות ומופנמות לאורך זמן.
 
למעלה