ילד בן 4.5 שבודה המון סיפורים

ילד בן 4.5 שבודה המון סיפורים

בני בן 4.5, ילד שלישי ( הכי קטן), ילד מאוד מפותח פיזית, מוטורית ווירבלית, אינטליגנטי מאוד ובעל ביטחון עצמי רב. לאחרונה כל הזמן מספר ״מעשיות״ שסובבות רב הזמן סביב כל מיני אירועים שכביכול התרחשו בגן כמו : אני ועידן טיפסנו על הגג ואחרי זה אני קפצתי על העץ ונפלתי ונשברה לי היד, ואז בא רופא וחתך לי את היד וחיבר לי יד אחרת״ או ״ אבא של רותם רדף באוטו שלו אחרי מפלצת והתנגש בה והיא תקפה אותו ואכלה לו את הראש״ וכו׳ וכו״. אני יודעת שזה סוג של שלב ומכירה את זה גם מילדים הגדולים, אבל אצלו זה מאוד אינטנסיבי ובלתי פוסק ובכל פעם שהוא מתחיל לספר משהו הוא בסופו של דבר מגיע לסיפורים דומים. כמעט אף פעם לא מספר משהו ״אמיתי״. אם לא עוצרים אותו אז הסיפורים הולכים ומסתעפים עד שמגיעים לממדים מפלצתיים וגרוטסקיים לגמרי.

כמו כן עוד משהו שקצת הטריד אותי - היום הוא נסע איתי באוטו ביחד עם בובת הספיידרמן הענקית שלו וכל הדרך הוא דיבר על זה שספיידרמן נורא מסכן ושבגן ( של ספיידרמן) כל הילדים שונאים אותו ומרביצים לו, ושאפילו נשבר לו הגוף. אמרתי לו שמה פתאום, ספיידרמן הוא חזק והוא עוזר לטובים וכולם אוהבים אותו ואף אחד לא ירביץ לו והוא ממש התעצבן ואמר לי ״ אמא את לא מבינה, הספיידרמן שלי הוא תינוק והוא מאוד עדין! וכולם מרביצים לו״. אני יודעת בוודאות שלבן שלי אין בעיות בגן, אף אחד לא מרביץ לו ויש לו הרבה חברים ( וגם הוא לא מרביץ לאף אחד) , הוא ילד טוב ולמעשה בגן הוא סוג של זכר אלפא. ולכן זה נשמע מוזר וקיצוני. יש לציין שהוא מאוד מזדהה עם ספיידרמן, מעריץ אותו ויש לו המון דברים עם ספיידרמן וגם 3 בובות ולכן זה נורא מוזר שהוא פתאום רואה בו ״תינוק״ ושכולם מרביצים לו ושונאים אותו, והוא ( הבן שלי) משמש עבור ספיידרמן כביכול הדמות הבוגרת והמגנה.

אשמח להתייחסותכם, האם יש מקום לדאגה ולבירור יותר מעמיק מול צוות הגן או במקום אחר.
תודה.
 
כמה טוב שיש דמיון. חשוב לא לדכא אותו.

ילדים דרך עולם הדמיון מביעים את מה שמאד מעסיק אותם.
החיים לנו לא מצטמצמים למציאות הקונקרטית.יש לנו מחשבות,חלומות,משאלות ,דמיונות,רגשות.
ילדים בגיל של הבן שלך מספרים דרך משחק סיפור ודמיון היכן הם נמצאים [גם כך הולך הפתיח של החתימה שלך...]. הם נוטים לשים על דמויות דמיוניות "חלקים" מהדימוי העצמי שלהם,מאיך שהם תופסים את עצמם.וכמו כן לבטא "חלקים " של עצמם,שאינם פייבוריטים,אינם מקובלים,במציאות ובתיפקוד היומ-יומי בגן.
הרבה יותר טוב שהחמוד שלך יספר שהמפלצת אכלה את הראש של אבא של רותם מאשר שבאופן קונקרטי הוא ירביץ לרותם בגן...
דרך ספיידרמן,התינוק העדין והמסכן,קרוב לוודאי שהוא מבטא חלקים עדינים מאד של עצמו. גם הוא מרגיש לפעמים בפנים עדין ומסכן ,גם אם את רואה בדרך כלל את הביטחון העצמי הרב שלו וכו.הוא מספר דרך הסיפור שלהיות ספיידרמן זה לא רק להיות כל היום גיבור ומוצלח אלא גם נכשל,מסכן,עדין,זקוק להגנה של מישהו אחר.

מכל מה שאת מספרת אפשר לראות שהילד שלך מאד מאד מקסים ומפותח. כבר בגילו הוא יכול לראות שהמציאות היא מציאות מורכבת.הוא בעת ובעונה אחת גם תוקפן [מאפשר למפלצת בסיפור שלו לאכול ראש של אבא אחד] וגם עדין וזקוק להגנה [ספיידרמן המיוחד].
אבל נדמה לי שהוא עדיין [ובאופן מתאים לגילו!]לא רואה את המציאות הזאת באופן אינטגרטיבי,כלומר בבת אחת. הוא רואה לפעמים את הצד החזק ולפעמים את הצד השברירי.

חשוב לא לדכא את העולם הפנימי העשיר של החמוד שלך!להקשיב לו! לא להעמיד אותו על כך שזו אינה המציאות. נדמה לי שהוא כן יכול להבחין בין מציאות לבין דמיון,אבל הוא צריך את האוזן הקשבת שלך לסיפורים שלו.
בטיפול פסיכולוגי לילדים,כשילד מספר דברים מסוג זה,הוא מלמד את המטפל או המטפלת לגבי עצמו. צריך לתת לו אישור שנכון,הוא גם וגם וגם. הוא לא רק "זכר אלפא" כפי שכינית אותו.הוא הרבה יותר עשיר מזה בתוכו.
עושה רושם שהוא מאד מאד lovable!!!
 
תודה על התשובה המושקעת

את וגרא הרגעתם אותי.
אומנם גם אני רואה המון חן בדמיון האיו סופי שלו, והוא באמת ילד קסום, אבל היתה תחושה שהעניין קצת מאבד פרופורציות ושהוא נסחף הרבה יותר מידי.
אגב בדרך כלל אנחנו משתפים פעולה עם הסיפורים שלו ומתייחסים אליהם ממש כאילו הם קרו באמת.

נתת לי חומר למחשבה. אני יודעת שהוא ילד עדין, מכירה את העדינות שמתחבאת מתחת לילד החזק והדומיננטי. חידדת לי את זה עוד יותר.

שני הגדולים הרבה יותר מעשיים, מאוד עם רגליים על הקרקע ואומנם גם היו עפים על כנפי הדמיון אבל אף פעם לא בעוצמה כזאת. אצלו הגבול כאילו מטושטש ונראה שלפעמים הוא לא שם לב מתי הוא נמצא בתוך עולם אמיתי ומתי בתוך עולם דמיוני.

כל ילד - עולם ומלואו :).
 
במקרה פה אז יכולה להוסיף....

בגיל של הבן שלך,התפתחותית זה מותר ואפשרי לדבר גם דמיון וגם מציאות ולערבב ביניהם.מה שתיארת לא נשמע לי "משוגע",אלא מתאים לילד מפותח בגילו שמבטא רגשות ותכנים פנימיים דרך סיפור ודמיון.
אני באמת חושבת שהוא מדבר "את עצמו" בתחומים שחשוב שיקבלו הכרה וקבלה.כלומר חשוב שידע ידיעה פנימית מוצקה שאת מקבלת גם את הצדדים החלשים והעדינים שלו.חשוב שיבין שהוא לא חייב לרצות אותך [למצוא חן]ולהפגין בפנייך רק את החזק,ולדחוק את השברירי לפינה -אלא הוא יכול להיות אהוב בדיוק כמו שהוא,על כל צדדיו.
אני מאמינה שאם תקחי אותו לטיפול פסיכולוגי,הוא יפרוק שם את התכנים הללו בדרך כזאת שבהדרגה ימעטו בסיטואציות היום-יומיות. בטיפול הדברים יוכלו להיות מעובדים ומוחזרים אליו בדרך מאד מחזקת. בנוסף,גם את תוכלי לקבל כלים מדוייקים יותר לגבי התייחסות לדמיונותיו .
 
תודה

אקח את העניין לתשומת ליבי.
האמת כעת הוא מסיים קייטנה ותהיה לי הזדמנות של כשבוע להיות רק איתו לבד בלי האחים הגדולים וחשבתי שזאת הזדמנות מצויינת לתת לו את הבמה ולעביר איתו כמה ימים לבד ובשקט. אז אולי באמת אוכל לנצל את הזמן ולתת לו את הפידבק המתאים.

אם את כבר כאן אנצל אותך לשאילה נוספת.

אותו ילדון חמוד הוא בדרך כלל ילד מאוד חיובי ועם המון שמחת חיים. למרות זאת אחד לכמה ימים הוא ״חוטף קריזה״ והינה עגמומי וכעוס באופן מופגן, אפילו כל שפת הגוף שלו אומרת כעס מופגן, כמו עמידה עם ידיים על המותניים, גבות מקווצות, מבט זועם, לפעמים הוא פשוט מסרב לדבר עם אף אחד ואפילו מסתובב ומסתלק לחדרו. אני קולטת שלפעמים זה מבויים ( מחייך חיוך קטנטן תחת שפמו ;)) ולפעמים הוא באמת נרגז באופן קיצוני.

אני לא כל כך יודעת איך להגיב. בדרך כלל אני אומרת משהו כמו ״ אני רואה שאתה כועס, כשתחליט שאתה רוצה לספר לי למה את כועס אני פה ״ או ״ כשתחליט שנרגעת אז אני אשמח לשחק איתך״ או ״ אם תרצה שאני ארגיע אותך אז רק תבוא ותבקש חיבוק ״ - זה לא תמיד עוזר. לפעמים פשוט צריך לעזוב אותו לנפשו וזה קצת קשה לי וכואב אפילו.

מה הדרך הנכון להבין ולטפל בתופעה?
 
בתור אימהות אוהבות....

ברגע שאנחנו רואות עגמומיות או כעס על פני הילדים שלנו מיד בא לנו לעשות קסם ושהעגמומיות תהפוך לחיוך רחב.
אבל האמת היא שזה לא אפשרי.
והאמת היא שילדים קטנים-למרות שאין עליהם עדיין טרדות קיום ופרנסה ועוד קשיי ההתנהלות של עולם המבוגרים- גם אצלם העולם לא סוגה בשושנים. הם מוצאים את עצמם צריכים"לעשות שריר" בגן,לשמור שיהיו כמה שיותר "מובילים" ולא "מובלים"....הרבה לחצים חברתיים קיימים כבר בגיל הזה.גם במשפחה ילד נפגש בתיסכולים-לא כל מה שהוא רוצה מתי שהוא רוצה מותר לו...לפעמים המבוגרים לא פנויים אליו...וכו וכו.אז זה רק טבעי שלפעמים יכעס,וכל ילד מבטא אי נחת בצורה קצת אחרת.
מבחינתך-לדעתי את חייבת לא להיראות נלחצת מכך שאינו משגר חיוך רגוע,ולתת לו את התחושה [גם ללא מילים]שזה בסדר שהוא לפעמים גם עגמומי.ילד שמרגיש שכל רגשותיו הם בחזקת הבסדר[כמובן כל עוד לא שובר חפצים ,מרביץ לאחרים,צווח לשכנים וכו]-זה עבורו חשוב ובסופו של דבר גם מרגיע ומביא לשינוי מצב הרוח ליתר איזון.

הייתי גם מציעה שתקני לבן שלך בובות רכות,גדולות,ותני לו להתקשר אליהן לפני השינה. הוא עשוי לדבר איתן,לפרוק מולן את רשמי היום,יהיה להן המון למה להקשיב....
[וגם את יכולה לעמוד מאחורי הדלת-אבל כשאת בטוחה שהוא לא רואה אותך..]

מקווה שעזרתי.
 
מאוד עזרת ומאוד צודקת

ולגבי בובות - נגמר המקום בבית :).

יש לו כמה - גדולות ורכות ואהובות מאוד. חלקן הוא ירש מאחיו הגדול.

באופן מעניין - יש לי שני בנים ובת - אז דווקא הבנים הם יותר רגישים ונוטים למצבי רוח, וזקוקים ליותר תמיכה והולדינג וגם נקשרים לחפצים ובובות - ודווקא הבת מפגינה חוסן נפשי מדהים ויציבות רגשית ואז שהיא תינוקת.
 


 

גרא.

New member
thoma,המקורית,נשמע נהדר,ילד יצירתי עם דמיון

עשיר.אפשר לרשום את הסיפורים שלו,גם להקליט אותם.כדי לשמר את דבריו.
 
למעלה