שילוב ילדים אוטיסטים בכתות רגילות
היי יונית, (עשיתי לך קיצור מקווה שזה בסדר) קשה מאוד לחוות דעה בנושא מבלי להכיר את הילד. באופן עקרוני קיימת מדיניות שילוב. מדינת ישראל הכריזה על עצמה כמדינה אשר מבקשת לבטל את הסגרגציה בחינוך ולאפשר לכל ילד ללמוד במסגרת הקהילה הטבעית אליה הוא משתייך. משמע, כל ילד אשר מסוגל להשתלב בחינוך הרגיל, יקבל סיוע על מנת לעשות זאת. הענין מתחיל בהגדרת המונח "מסוגל" פעמים רבות אין תמימות דעים לגבי המסוגלות לעיתים ההורים בטוחים כי ילדם מסוגל ואילו אנשי החינוך או המטפלים כל אחד לחוד או יחד אינם חושבים כך. כל אחד במסגרתו פועל לכאורה לטובת הילד אך הדעות בהחלט יכולות להיות חלוקות. המצב האידיאלי הוא כאשר גם ההורים וגם המערכת פועלים בתאום לקדם את טובת הילד גם כאשר המשמעות היא ללכת עם ההורים גם אם לא מסכימים איתם וחושבים כי טובת הילד דורשת מסגרת מיוחדת. אגב, כבר פגשתי גם מקרים הפוכים בהם ההורים ביקשו חינוך מיוחד ואילו המערכת מצאה את עצמה מהססת מאוד לגבי נכונות הצעד. ובענין בנך, לצערנו קיימים גם ילדים נבונים מאוד אשר אינם מסגולים בשום אופן להשתלב בחינוך הרגיל, אם מסיבות רגשיות ואם מסיבות התנהגותיות וכך קורה מצב בו ילדים בעלי יכולת טובה ומעלה נזקקים למסגרות מיוחדות. באופן עקרוני אם את מאמינה כי בנך יכול לשהות במסגרת רגילה עליך ליזום כבר כעת שיחה עם צוות הגן ולבקש לשמוע מהם מה הכוונות לגבי בנך בשנה הבאה, בשיחה זאת עליך לההביא לידיעתם גם את רצונותיך וציפיותיך כי בנך יתחיל בשילוב, אולי יש מקום להתחיל בכך אפילו כעת. כאם יש לדעותיך משקל רב בקביעת התוכנית הטיפולית והחינוכית של בנך ושילוב הוא חלק חשוב מכך. כפי שנאמר , אני מסכימה כי שילוב דורש אנרגיות רבות מאוד אך בהחלט ראוי וכדאי להשקיע בו. כי בסופו של דבר הרי מדובר בהבדל אשר בעתיד עלול להיות קריטי. ילד משולב הסיכויים שלו להפוך לאדם עצמאי בזכות עצמו הרבה יותר גבוהיים מאשר ילד הנמצא כל חייו במסגרת מוגנת. זמני שיחה כבר כעת בנושא. אולי גם רצוי שתגיעי מוכנה. לשם כך קראי חוזר מנכל של משרד החינוך העוסק בשילוב. את יכולה למצוא אחד באתר של "אוח".