ילד עקשן בן שנתיים וחצי

lionardo11

New member
ילד עקשן בן שנתיים וחצי

הבן שלי בן שנתיים וחצי. ב-3 חודשים האחרונים זה כבר בילתי נסבל מה שהוא עושה לנו. יש לו אחות גדולה בת 5 שהוא לוקח לה הכל ,כל מה שהיא נוגעת הוא מנסה גם לקחת לה, אפילו אם זה סתם חתיכת נייר. אם צועקים עליו הוא משתולל ,צועק ,בוכה ומרביץ. קשה מאוד להרגיע אותו ,הוא נכנס לאטרף של השתוללות ובכי. זה כבר הגיע למצב שכל דבר שהוא לא מקבל הוא מתנהג ככה. הוא רוצה לפתוח מגירות ,להוציא דברים ,אנחנו מסרבים הוא משתולל. הוא רוצה לעמוד ברכב ולא לשבת במושב בטיחות, אנחנו מסרבים ,הוא צורח בלי הפסקה וגם באוכל, הוא רוצה רק ממתקים ולא אוכל רגיל ועושה סצנות מזה. סיוט......מה עושים ? כל היום להילחם איתו עד אפיסת כוחות ?
 

survivorrr

New member
כל אחד מספר מה שנח לו.

קודם כל אני מפנה אותך למה שכתבתי ל"שני מלאכים". בסיפור שלך חסר חלק חשוב מאד: מה קורה בסוף. בסוף הוא יושב בכסא בטיחות? (ההימור שלי - לא). בסוף הוא מקבל ממתקים בארוחה? (הימור שלי - כן). כשהוא לוקח לאחותו - בסוף הוא מקבל את מה שרצה? (הימור שלי - כן). במאבק ביניכם אתם מצליחים לקבוע עבורו גבולות? (הימור שלי - לא) בסוף ההשתוללויות מי "ניצח"? אתם או הוא? (להמר? הוא). אז אם תגיד לי מה תוצאות ההימורים שלי - אוכל להמשיך.
 

lionardo11

New member
התשובות האלה היו נכונות עד לפני כחודש

אז באמת ויתרנו לו רק בשביל לקבל שקט, אבל עכשיו אנחנו נלחמים איתו עד הסוף כל יום מחדש ולא רואים תוצאות . אם אתמול הושבנו אותו בכוח במושב הבטיחות והוא צרח וקם משם ורק אחרי 10 דקות של מלחמה בתוך הרכב הוא ויתר, היום זה חוזר על עצמו מחדש וככה כל יום. זאת הדרך הנכונה ?
 

survivorrr

New member
אני מתרשם מהעיקביות שלך.

אלא שהיא ממש לא במקומה. קודם כל העיקביות בצנזורה על הסיפור. שאלתי כמה שאלות. רק על אחת ענית. מהשאר - התעלמת. כלומר - עדיין מספר מה שנח לך. בסדר. הבנתי. לא ענית על ההאכלה והממתקים, לא ענית על הלקיחות מאחותו, לא ענית על קביעת הגבולות ועל "מי ניצח" בסוף העימותים ביניכם. אז אני לוקח עוד הימור. צדקתי בכל הניחושים (הלוואי הייתי מנחש ככה בטוטו). אלא שלא היו אלה ניחושים. זה די ברור כשמש. גם בדבר נוסף רואים עיקביות: במאבקי כח ביניכם. אם זה לא עוזר - למה להמשיך? מכאן לשאלה בסייפא - זו ממש לא הדרך הנכונה. אני מרשה לעצמי את החוצפה (סליחה) לנחש עוד כמה ניחושים. יש "קצת" בעיות עם ההשכבה בלילה. הילד רואה עימותים בין ההורים. אין תמימות דעים או שאין שיתןף פעולה בין ההורים. ראשית, אתם ההורים צריכים לעבוד על הקשר ביניכם. אין חילוקי דעות מול הילדים, אין עימותים מול הילדים, אתם הולכים בראש אחד ואם צריך תיאומים - דברו על זה בסוף היום כשהילדים במיטה. עדיף פעם או פעמיים לוותר על סקס (ולא אתנבא לגביו) ולדבר על זה מאשר להנציח את המצב. לפני שאציע הצעות אני חייב לומר לכם שכדי לפתור את הבעיות אתם צריכים הרבה הרבה סבלנות. זו בדרך כלל המחלה של הרבה הורים. הסבלנות שלהם נעה באיזור האפס המוחלט. הם רוצים תיקון כאן ועכשיו. הם יתנו פקודה והילד יקפוץ לפקודתם. אז זהו שזה זה לא יקרה. סבלנות - והרבה. לענין כסא הבטיחות. לא רוצה לשבת? לא צריך. אבל גם לא נוסעים או לפחות אתה לא נוסע. כאן צריך תכנון מוקדם. יוצאים מהבית הרבה לפני הצורך כדי לתת לו זמן לבזבז על מאבקים שאתם תהפכו אותם למאבקי סרק מבחינתו. כשמתחיל העימות - יוצאים מהאוטו. עושים הצגת "לא נוסעים עד שתחגור" או הצגת "אתה נשאר עם הורה אחד בבית והשני נוסע עם הילדה". מחכים בסבלנות רבה עד שיתרצה. לא נכנעים ליללות ולצרחות. בטח שלא נכנעים להשתוללויות. אם ינסה להכות את ההורים (יש מקרים ויש ילדים כאלה) ענישה מיידית. גם אם תעמדו שם רבע שעה או חצי שעה (מה שלדעתי לא יקרה כי זה נראה לילד כנצח) - אין דבר. בסופו של דבר לא יחגור? לא יסע. תצטרכו פעם להתפצל. אם הוא מספיק מתוחכם, יחגור ולאחר תחילת הנסיעה יוריד - מיד עוצרים ולא נוסעים. לגבי האכלה - אין ממתקים. לא רוצה לאכול? לא צריך. האוכל נשאר על השולחן. תרצה תאכל - לא תרצה - תשאר רעב. אל דאגה - ילד רעב יאכל. אז אם תראו שפעם או פעמיים הוא יוותר על ארוחה - אין דבר. אסור לו להפוך את האוכל לנשק ביניכם. אז אין ממתקים כל היום. גם לא יקבל ממתק כפרס אם יאכל. זה מסוכן. עוד יותר מסוכן זה להבטיח לו ממתק אם יאכל. זה כבר שוחד והוא יציב בכל מה שתרצו ממנו דרישות אם יעתר לכם. ממש לא טוב. גם אם יצרח, ימחה, יילל - לא להשבר. אם ישתולל - למיטה, לחדר, ללול (אם עוד יש לו דבר כזה ואפילו לומר לו שאם הוא מתנהג כמו תינוק - יהיה בלול כמו תינוק. הוא מסוגל לעשות את הקישור הזה). שינה - בשעה קבועה, במיטה שלו. לא בשלכם ולא מול הטלויזיה. בכל פעם שייצא (אם הוא כבר יוצא) - בלי מילה מחזירים אותו למיטה. אם הוא צורח או מיילל - בכל עשר דקות עד רבע שעה ניגשים להציץ אם הוא עומר. אם כן - בלי לדבר משכיבים אותו, מקנחים את אפו (שכבר בטח דולף) ויוצאים מהחדר. לקח לאחותו? לא חשוב אם זה עקרוני או לא (הוא לא מבחין בין השניים) - לוקחים ממנו - מחזירים לה ואם ינסה בכח או ישתולל - מרחיקים אותו. לא להכנע ליללות וצרחות, גם לא לבכי הסטרי, גם לא להצגות של "מקיא". בשני דברים אסיים. האחד - מה שאומרת מנהלת הפורות - ילד עושה רק פעולות מניבות. לא פעולות סרק. הסיבה היחידה שהוןא משתולל ונלחם בכם על כל דבר זה רק כי בסוף אתם מוותרים לו. השאלה העומדת בפניו היא רק שאלה של ווליום, זמן והתמדה. בסוף הוא מנצח. לכן הוא מתמיד בזה. ברגע שהפעולות שלו לא יניבו דבר - הוא יפסיק אחרי כמה נסיונות. השני - עליכם, ההורים, לסדר את מערכת היחסים ביניכם. בדרך כלל כשמדברים - כל אחד מושך לכיוונו. כל אחד בטוח שהוא זה שחתום על הצדק והאמת ולכן הוא בטוח שצריך ללכת בדרך שלו ואין בילתה. גם אם זה נכון - מה יוצא לכם אם בסוף בגלל הצדק והאמת שלכם - התוצאות הן מלחמות? אז כל אחד "מתפשר" ומגיעים לסיכומים ועליהם עומדים גם אם זה לא בדיוק מה ששיערתם מראש. לענין פתיחת מגירות וארונות - יש בחנויות לצרכי בית (הום סנטר, טמבור, אייס וכו') פטנט זול לשים בארונות ומגירות למניעת פתיחה ע"י ילדים. זה פלסטיקים שמרכיבים עם שני ברגים (בא באריזה) אחד על הדופן ואחר על הדלת/מגירה שמאפשר פתיחה כדי הכנסת אצבע, מורידים את הפלסטיק קצת למטה וזה נפתח. אני קניתי שניים כאלה בהתחלה לשים על ארונות חומרי ניקוי. לא הצטרכתי להרכיב (עד היום הם באריזה) כי מעולם הבנות שלי לא נגשו למקומות אסורים. חינוך מיום שנולדו. כנ"ל כסאות הבטיחות. הן לא הכירו משהו אחר. להגיד שהייתי נקי משגיאות? שטויות. אבל תמיד שאפתי לצמצם.
 

lionardo11

New member
תודה על העצות ,נתחיל ליישם ונקווה לטוב

אז בעצם בגדול המלחמה צריכה להיות בעקשנות רבה ולפעמים נראה שזה קצת מוגזם ומסכן הילד שכל היום נלחמים איתו על כל דבר כמעט. בעיקר שבתוכניות של סופר נני המלחמה הזאת לוקחת יום אחד בלבד.... דרך אגב, מהיכן הידע ? אתה עוסק בתחום ?
 

survivorrr

New member
אני בכלל לא מדבר במושגים של מלחמה. ממש לא.

אם אתם רואים שכל היום נלחמים - משהו בסיסי לקוי או בתפיסות שלכם או בהתנהגות שלכם. זה לא אמור להיות ככה. בשום אופן לא מלחמה. חינוך, נחרצות ועיקביות אינם מלחמה. נכון שהתיקון למצב בעייתי הוא הרבה יותר קשה מיצירת מערכת נכונה מלכתחילה. אין ספק בכלל בכך. התפיסה הבסיסית שלי (ולא רק שלי) היא שהבעיה לא נמצאת אצל הילדים אלא אצל ההורים. לכן גם הפתרון נמצא אצל ההורים ולא אצל הילדים. לא הילדים צריכים טיפול אלא ההורים. במילים אחרות - ההורים צריכים קודם כל לבדוק את עצמם ואת התנהגותם ובראש וראשונה את מערכת היחסים ביניהם. כל פתרון יתחיל משם. תקנו את מה שקורה בין שניכם ורק אחר כך את מה שקורה ביניכם לבין הילדים. אם אתם לא יודעים מה לא בסדר או איך לתקן מה שקורה בין שניכם - גשו ליעוץ/טיפול מקצועי. משם תוכלו להמשיך גם למה שקורה ביניכם לבין הילדים. ילדים מגיבים למה שהם חווים, רואים ושומעים. זה מה שהם לומדים. הם מגיבים למצבים (ולא יוזמים אותם) ולבסוף הם משתמשים בהם ומנצלים אותם עד כדי הכנסת טריז בין ההורים. ילדים הם מניפולטורים לא רגילים. מהכלל אל הפרט - צריך לבדוק למה הילד שלך מתנהג כפי שמתנהג. במקביל - לחזק התנהגויות רצויות ולהכחיד התנהגויות פסולות על ידי כך שנהפוך אותן מהתנהגויות מניבות להתנהגויות סרק. כשילד רואה שפעולה או מעשה שלו לא מועילים לו ולא מביאים לתוצאות הרצויות לו - הוא יחדל מהם. הדרך היחידה מתחילה מתיאום בין ההורים. בלי זה - חבל על זמנכם ומאמציכם. אחר כך - סבלנות, נחרצות, בהירות ועיקביות. כך מסמנים גבולות לילד. לא חשוב באיזה גיל. במכתב הקודם ציינתי שבדרך כלל המחלה של הרבה הורים זה יחוסר הסבלנות. הסבלנות שלהם נעה באיזור האפס המוחלט. הם רוצים תיקון כאן ועכשיו. הם יתנו פקודה והילד יקפוץ לפקודתם. אין חיות כאלה. אל תיתפסו לפרט זה או אחר שכתבתי. לא התכוונתי לתת לכם רצפט של בית מירקחת. אלה היו דוגמאות מחיי היום יום כפי שהבאת והצגת בבעיה. אני מנסה להראות לכם סוג של תבנית התנהגותית. נסו לראות זאת בהיבט יותר כללי. ומהיכן הידע? אין לי ידע פורמלי בתחום. הרבה למדתי מהורי ובעיקר מאמי (לא בכדי אומרים בברכות של הדתיים אבי-מורי ואמי-מורתי). הרבה נסיון (יש לי שלוש והקטנה מתגייסת), בהכשרות המקצועיות שלי למדתי אי אלה קורסים בפסיכולוגיה. הרבה הגיון. צריך מדי פעם לעצור, לבדוק ולחשוב מחדש. קורה שבגלל שאנשים עסוקים בריצה להישג (כלכלי או חינוכי - לא משנה) הם לא מתעכבים לבדוק תוצאות ודרכים. אז איך יידעו אם הם עושים נכון או לא? בשנים האחרונות הייתי גם האבא וגם האמא (התגרשתי והקטינות נשארו איתי מבחירתן. הבחירה הושארה להן. הגדולה עצמאית). גם בשנות הנישואים הייתי הרבה שנים גם האבא וגם האמא כי האשה הזו לא תיפקדה כאם ולא ראויה לתואר "אמא". ואמרו חז"ל: אין חכם כבעל הנסיון.
 

ילר

New member
• ‫ילד עקשן בן שנתיים וחצי

גיל שנתיים וחצי הוא גיל שהילד בודק גבולות, הוא בודק מה הוא יכול לקבל כמה ממי וגם מתי. תפקידנו כהורים להציב גבולות, את התמרורים האדומים. חשובה מאד העקביות, לא להישבר כי פה ההשלכות לעתיד. חשוב גם כיצד עושים זאת. כשהורה רגוע והחלטי הילד קולט זאת . לכן כשלא נסכים למשהו יהיה גם הסבר מדוע. ברוגע ובהחלטיות ונחזור על כך אבל לא נאבד את הסבלנות. זה קשה ואכן בהתחלה יהיה קשה יותר אך ברגע שזוג הורים משדר עמדה משותפת, אחידות והתמדה הילד מבין מה הגבולות. תחשבו שאתם במבחן והקטנציק בודק אתכם.. מעבר לכך יש דברים שאפשר לאפשר. ילד לא יכול לשמוע כל היום לא ולא, כמובן בדברים שלא נוגדים את דרך החינוך שלכם. יחד עם זאת כל פעם שנשמע לכם לחזק לשבח ולעודד התנהגות טובה.
 
למעלה