skay5 שלום וברוך הבא לפורום../images/Emo140.gif
אני מאוד שמחה שהעלית את מה שאתה חושב, אני נמצאת הרבה מאוד בשטח בשנים האחרונות במסגרת פעילותי הציבורית ההתנדבותית וגם אני משמשת כנציגת הורים בוועדות השמה, בעבר הייתי מרכזת נציגי הורים במחוז מרכז. לכן, אני מעודכנת במה שקורה בשטח ובשינויים. 1 אני רוצה לתקן תיקון קטנטן ולחדד לך שהנהלים כפי שהם קיימים היום מאוד ברורים בנושא החלטות ועדת השמה וערר, והן עקרונית מחליטות זכאות ועל סוג מסגרת, במעמד הוועדה על פי הנהלים אין החלטה על שם בית הספר זה או אחר, אלא רק על סוג מסגרת חינוכית, זאת על פי חוק החינוך המיוחד, ועדת ההשמה מחליטה רק על זכאות לחינוך מיוחד והיא אינה רשאית להחליט על שם בית ספר. אכן נהלים אלו דורשים שינוי והכוח לשנות זאת הוא בידי הורים כי הם למעשה הצרכנים שעבורם זה צריך להשתנות ואני אכן מרימה מכאן את הכפפה שזרקת, אך אינך יכול לבוא בהאשמות להורים שעושים עבודת קודש כנציגי הורים בוועדות ההשמה ולעתים קרובות מלווים ותומכים בהורים לתקופות ארוכות לאחר הועדות. אתה צודק עקרונית כי מנסיוני שינויים רבים מאוד בעבר באו בעקבות השתתפות אותם נציגים בוועדות השמה וזה אחד התפקידים הכי חשובים כי שם בדיוק נחרצו גורלות התלמידים עם הצרכים המיוחדים ומתוך הוועדות הללו הגיעו שינוים רבים לטובת התלמידים וההורים והשינויים יושמו לטובת זכותם של התלמידים, לא אמנה את השינויים אבל כל תהליך קבלת ההחלטות בוועדות היום מאוד פתוח והוא מאוד משתף את ההורים ואת הילד כשותפים אמיתיים לתהליך ולקבלת ההחלטה, זכויות אלו נשמרות מצד כל הנוגעים בדבר (כמעט בכל הארץ היום ואני מעודכנת כעל כך מקרוב). את רוב השינוים בחקיקה שנעשו כשהייתי מעורבת, הם אכן החלו מתוך יישום החוק וההכרה שהשינוי מתבקש מהשטח, אם לא היו נציגי הורים בוועדות לא היינו יודעים או מעורבים מצד נציגי ההורים כיצד מיושמים ההחלטות בשטח. 2 בשל המצב הכלכלי הקשה השורר ברשויות המקומיות השונות, יש צורך בלקצץ כל הזמן, לא שאני מצדיקה את הקיצוץ אך אני מבינה שלעתים לרשות מקומית יותר נוח כלכלית לשבץ תלמידים על פי מצבה הכלכלי ולא על פי בקשת הורים, כבר פגשתי בעבר הורים שהיו מוכנים הילדם יסע בהסעה מחדרה לירושליים יום יום, כי הם בחרו לילד שלהם בית ספר שמתאים להם יותר והרשות לא הסכימה איתם כי היה לתלמיד בית ספר קרוב יותר ולשם שובץ הילד, כי אותו האיפיון היה לשני בתי הספר, להורים יש תמיד את הזכות לקבל החלטה ואפילו במקרים חריגים לעבור דירה על מנת ליישם החלטה כזו או אחר, היכן שהוא חושב כן לדעתי לשים את הגבול, אותם הורים עברו לבסוף לירושליים והילד סיים בהצלחה את בית הספר שההורים בחרו לו. הרשויות המקומיות פועלות לעתים ללא ידיעתן את הנהלים בצורה שרירותית ולכן חשוב שלפני שאנו מתלוננים על החלטת הרשות לסרב לשבץ תלמידים במסגרת מסוימת לבדוק האם ההחלטה אכן היתה על סוג מסגרת כזו ושאין מסגרת קרובה יותר גאוגרפית מהמסגרת שההורים מבקשים, כך פעלתי גם במקרה זה בבירור שלי מול האב שפנה לפורום. לתגובתך האחרונה, לא ברור לי מדוע אתה ממליץ על בקשה ממחלקת החינוך להעביר את התלמידים לכיתה רגילה, האם לא כדאי יותר להתעקש על זכותם החשובה למוד בבית ספר מיוחד המכין תלמידים בעלי לקויי למידה לבחינות הבגרות, מה יתדן אם כך השבתם למסגרת של חינוך רגיל? אני ממליצה להורים להתעקש ולא להפסיק לשלוח מכתבים בפקס, לכל הנוגעים בדבר שהזכרת עם עותקים לשרה ולמנכל"ית שהחלטת ועדת ההשמה אינה מיושמת ואני מאמינה שהרשות תשנה את דעתה בהקדם ותספק את ההסעה לתלמידים למרות התנגדותה. אך לפני הכל, אני ביקשתי את האב לפנות בצורה מסודרת למפקחת על החינוך המיוחד של אזור המגורים שלו ולגייס אותה לסיוע בנושא וגם בכדי שהיא תהיה מיודעת בכל התהליך משום שהיא שותפה של החלטה בוועדת השיבוץ. אני לא רואה טעם בקיום ועדת השמה חוזרת לתלמידים גם לא כאמצעי של הרתעה, לא לרשות ולא לשום גורם. להשיב את התלמידים לחינוך רגיל, גם זה לא נראה על פניו פתרון שיתן מענה ראוי לתלמידים. לי עדיין חסר המידע החשוב והוא: מה הרשות המקומית הציעה בוועדת שילוב לתלמידים הללו במקום בית הספר שההורים מבקשים??? את המידע הזה עדיין לא קבלתי ונראה לי על פי תשובות של האב שגם ההורים אינם יודעים, מה החלטת ועדת שיבוץ?. תודה לך skay5 על ההארות וההערות החשובים, מקווה שתמשיך לבקר אצלנו שוב ותסייע להורים ותלמידים נוספים בנושא זכויותיהם, נראה לי שהנך מצוי מאוד בהליכי החוק. להשתמע.