יעל שלום,

יעל שלום,

נכנסתי לאתר של תקשורת מקרבת ומאוד התרשמתי. בנוסף לכך, לאור התשובות משביעות הרצון שקיבלתי ממך ומהחבר 11222333 בפורום התחלתי לחשוב על לימודי תקשורת מקרבת, (יתכן שלא בזמן הקרוב כי אני מחפשת עבודה כרגע) ושאלתי היא: האם יש צורך בכישורים מסויימים על מנת להצליח באמת בתחום? האם אין צורך למשל ברקע לימודי של מדעי ההתנהגות? ומעבר לכך, האם ניתן לפרנס משפחה מהעיסוק בייעוץ בכך למן ההתחלה או שיש צורך גם בכישורי שיווק עצמי למשל? מודה על תשובתך.
 
שלום לכם טילי ו-123

קודם כל תודה על המחמאה (לגבי התשובות שלי ושל 123). לגבי לימודי תקשורת מקרבת (לא-אלימה) - אני מניחה שכדי לעסוק בתקשורת בין אנשים, בוודאי יש צורך בכישורים מסויימים ואולי לא הייתי קוראת להם כישורים אלא הייתי משתמשת במילה - צרכים בתוכך שרוצים להתמלא. והצרכים הם - אהבת אדם, אהבת הקשר האנושי ועניין ללמוד ולהבין התנהגויות אנושיות. אני מוכרחה לומר שלדעתי זהו עניין הכרחי בעיסוק עם אנשים בכלל, ובפרט כאשר העיסוק עצמו הוא הנחייה, ייעוץ והדרכה שלהם באופן שבו הם מתייחסים לעצמם ולסביבתם. עניין נוסף הוא התלהבות מהתחום ונכונות רבה להטמיע אותו בתוך חייך. באופן אישי אני מאמינה שכאשר מתנסים בעוצמתו של המודל וחווים התנסות חיובית איתו ושינוי אמיתי - אז הדחף להפיץ ולהעביר אותו לאנשים אחרים מתעורר במלוא עוצמתו והלמידה הנוספת מיועדת לתת כלים לעשות זאת, ולהשתכלל בכך. נדמה לי שאם שני אלו קיימים, בתוספת הצורך הגדול שקיים במרביתנו - לתרום, ולשלב בעשייה שלנו גם תרומה לעצמנו ולאנשים אחרים, וגם שכר - אני מאמינה שזהו הפרופיל של אדם שהעיסוק בתקשורת מקרבת מתאים לו. כל השאר אלו דברים שאפשר לעבוד עליהם, לשפר ולשכלל אותם ועם ההשקעה המתאימה אפשרי לרכוש אותם. לגבי הפרנסה - תראי, אנחנו מנהלות מרכז שלם שעוסק בנושא הזה, שמפרנס כרגע 3 עובדות (בקרוב 4) ועוד אנשי מקצוע שאנחנו נעזרים בשירותיהם. להגיד שזה קל לבנות עסק עצמאי? לא אוכל לומר. זה דורש הרבה מאוד רצון להצליח. מצד שני, אפשר לשלב את המקצוע הזה עם מגוון רחב של עיסוקים כשכירה. כמרכז המוביל בתחום בארץ, אנחנו מאמינות שבכל ארגון צריך להיות תפקיד של מתאם תקשורת מקרבת, ואנחנו משקיעות הרבה משאבים ומאמצים כדי לעורר את המודעות בקהילה ובעסקים לנושא הזה, ולשווק אותו. אני מאמינה שככל שקהילת המנחים בארץ תהיה גדולה ומגובשת יותר, כך המודעות תלך ותגדל בקהילה העסקית והחברתית וכך גם בהתאם מקומות העבודה והתפקידים בהם נדרשים אנשים שהם ספציפים מהתחום. עד שזה יקרה (וכבר קורה, הרבה דברים זזים בכיוון), השוק הפרטי צמא לפתרונות שיפחיתו את האלימות המילולית ושיעזרו לפתור קונפליקטים ואי-הבנות בדרכים יעילות. הנושא של אלימות הוא אחד הנושאים החמים ביותר, ותקשורת מקרבת - שבעצם נקראית תקשורת לא-אלימה היא פתרון מוכר ויעיל בכל העולם להפחתת אלימות. (כולל בארץ - משרד החינוך מכיר בשיטה כשיטה להפחתת אלימות בבתי-ספר). אגב, אפשר לעבוד גם בכמה סוגים של תפקידים - אם זה הנחייה של קבוצות, או ייעוץ (אימון בתקשורת מקרבת) אחד על אחד, או עבודה עם ילדים, הורים, וכמו שאמרתי בשוק הפרטי והארגוני. מקווה שנתתי איזושהי תשובה, ואם יש פרטים שלא כיסיתי - אשמח אם תשאלו ותעזרו לי להתמקד יותר במה שמעניין אתכם.
 
תודה רבה על תשובתך!

ובכל זאת, ברשותך, האם אנשים שנוקטים במודל של תקשורת לא אלימה מצליחים לשנות לטובה ולשפר את יחסיהם עם הזולת לאורך זמן? האם המודל יכול לסייע גם בסכסוכים ממושכים בעלי משקעים קשים במיוחד ("ברוגז של שנים") כלומר, האם המודל אכן עובד על כל הטיפוסים למיניהם ובכל מצב או שהוא גמיש ומשתנה בהתאם. מדברייך עוד הבנתי שמדובר במקצוע שהוא בתהליך הטמעה בחברה ועוד צפוי לו עתיד מזהיר יותר, מכך שכדאי להשקיע בלימודו כעת? האם ניתן להשוות אותו במידת מה לגישור או שבעצם הוא עוד כלי לגישור עצמו? תודה מראש,
 

11122233311

New member
מנסיון אישי

הכנסה של תקשורת מקרבת לחיים עושה פלאים. אולי הרגעים של הכעס וה"תקשורת האלימה" לא נעלמים לגמרי (אולם פוחתים) אבל בזמן השיחה האמיתית, הזמן של תקשורת מקרבת, לאחר הקונפליקט. השיחה היא ישירה, על הדברים שבאמת חשובים, הרגשות והצרכים. ולא כל ה"כביכול"ים. ההאשמות, התלונות, והמניפולציות הופכות לביטוי אמיתי כנה ואפילו די פשוט, של צרכים ורגשות. שההתיחסות הישירה אליהם (בזכות התקשורת המקרבת) פותרת בעיות במהירות, עם אהבה וקירבה, בלי שיח אלים. ובשיחות האלה, נפתחת הקירבה האמיתית בין בני האדם, המקום של החיבור לצרכים והרגשות של השני.
 
למעלה