יפן-טוקאגווה... שאלה

estiz1

New member
יפן-טוקאגווה... שאלה

אני עוסקת ספציפית במעמד הסמוראים במחצית הראשונה של המאה ה-19. עד התקופה בה הגיע מתיו פרי (1853). עוני, התנהגות שעל סף כנופייה, גנבות. כמובן שבמידה רבה היו לכך שורשים בהתרדרות מעמדם, בקצבאות הלא מספקות ובאיסור על מלאכה, חקלאות מסחר ועוד. אני מחפשת מאמר או אדם שיוכל להאיר את עיני באופן רחב יותר על הקשר בין השלטון להתדרדרות זו. תודה :)
 

masorti

New member
מנהל הפורום הוא מומחה לענייני יפן....

הוא שוהה כעת ביפן, ונכנס לפורום בשעות מוזרות. תני לו צ'אנס, ועם קצת מזל יהיה לך מידע על מה ששאלת.
 

estiz1

New member
נו נו, נחכה לו שיבוא

לא הייתי בטוחה שאמצא לי עוד אדם שמתעניין תודה רבה
 

קוכולין

New member
משבר הסמוראים בשלהי תקופת טוקוגאווה

הנושא ששאלת עליו מרתק וסבוך למדי. אענה כאן בקצרה בלבד, מפאת העייפות והשעה המאוחרת (לפי שעון טוקיו). בסביבות 1600, לאחר קרב מכריע בסקיגהארה, הצליח הגנרל טוקוגאווה איאסו להשתלט על יפן, להביס את כל אילי המלחמה שהתנגדו לו ולאחד את הארץ כולה תחת שלטונו. טוקוגאווה, שהקים שושלת שוגונים (שליטים צבאיים) ששלטה ביפן עד 1868, היה צריך להתמודד עם מצב שבו כל הארץ (פחות או יותר) אחזה בנשק. על מנת להשיב את השלום ליפן ולכפוף אותה ביד ברזל לשלטונו, נקט טוקוגאווה במדיניות מעמדית נוקשה ביותר: כל מעמד היה חייב להסתגר בגבולותיו, ולא להתערבב עם מעמדות אחרים (מלבד מקרים חריגים שפורטו בחוק). מלבד זאת, נוצרה היררכיה בין המעמדות: הסמוראים היו המעמד העליון, לאחריהם האיכרים, ולבסוף הסוחרים ומתחתיהם הטמאים (אֶטָה או בורקומין, כפי שנקראו מאוחר יותר). החלוקה למעמדות היתה מבוססת על האידיאולוגיה הניאו-קונפוציאנית של השלטון, בהתאמה יפנית: הלוחמים שולטים במדינה, כמי שמגנים על הארץ וכאנשים שאמורים לעשות עבודה אינטלקטואלית, האיכרים אחריהם- מכיוון שהם יצרניים, והסוחרים למטה- מכיוון שהם נחשבים לפי הניאו-קונפוציאניזם כטפילים בלתי יצרניים. הבעיה היא, שהמציאות שנוצרה בהדרגה במהלך תקופת טוקוגאווה הפכה את החלוקה המעמדית הזאת לבעייתית יותר ויותר. השלום הממושך שהשליטה הבקופו (הממשלה הצבאית) בארץ, הביא לצמיחתה המהירה של כלכלת שוק ותעשייה פרה-מודרנית, כולל חברות ועסקי פיננסים מתוחכמים למדי (אף על פי שהארץ היתה סגורה למסחר חיצוני!). במצב עניינים זה, הסוחרים פרחו וצברו הון רב יותר ויותר. לעומתם, הסמוראים הלכו והתרוששו. מכיוון שלא היו כבר מלחמות, לא היה צורך בלוחמים, ורק מיעוט (אמנם גדול) מביניהם הצליח למצוא עבודה בפקידות. סמוראים אחדים הצליחו להתפרנס כסופרים או אינטלקטואלים- אך מדובר במיעוט קטן מאד. מעבר לכך, השלטון אסר על הסמוראים לעסוק בכל עבודה- כי זה נוגד את החלוקה המעמדית הנוקשה. הממשלה פרנסה, למעשה, קבוצה גדולה של סמוראים מובטלים, משועממים וממורמרים. השכר שלהם לא ניתן בכסף, אלא בקצבות אורז. וכאן התחילה בעייה, המון הסמוראים העירוניים והמשועממים רצה בידור. הבידור היה זמין, ברובעי השעשועים שפרחו בערים כאֶדוֹ (טוקיו של ימינו), קיוטו ואוסקה. אבל הבידור, בין אם מדובר במופעי סומו, הצגות תיאטרון, זונות ובוודאי גיישות- היה יקר בדרך כלל. קצבת האורז של רוב הסמוראים היתה מצומצמת, ולא הספיקה על מנת לממן את הוצאות הבידור ההולכות וגוברות. לפיכך, לוו סמוראים רבים כסף מהסוחרים העירוניים, ולמעשה השתעבדו אליהם. מכאן, נוצר מצב שהמעמד שהחוק הקנה לו את הסמכות הרבה ביותר- היה למעשה חלש, מרושש וממורמר, ואילו המעמד הנחות- הסוחרים- היה בפועל החזק ביותר. לפיכך, הלחץ על הסמוראים הלך וגבר- ורבים מהם פנו, כפי שהזכרת, לעסקים מפוקפקים למיניהם. בעיתות של משבר כלכלי, סמוראים רבים פשוט רעבו ללחם. הבקופו (ממשלת השוגון) ניסתה לפתור את המצב על ידי רפורמות. בסוף המאה השמונה עשרה ובתחילת המאה התשע עשרה היו מספר שרים רפורמיסטים, שניסו, איך נאמר בעדינות, לרפא מחלה סופנית באמצעות אספירין. הם שמטו את חובות הסמוראים מספר פעמים, אבל כמה פעמים אפשר? ניסו לחנך אותם לחסכנות וקמצנות- ללא הואיל- ובעיקר לערוך רפורמות פיסקליות על מנת להציל את התקציב של ממשלת השוגון- שהיה מדורדר גם הוא. למעשה, גם הבקופו היתה חייבת כסף רב לסוחרים הגדולים, שפשוט החזיקו אותה בגרון. מסיבות שונות, גם ההאנים (הנחלות הפיאודליות) היו ברובן מרוששות להחריד, וגם אלו מהאדונים הפיאודליים שהצליחו להשתלט על תעשיות משגשגות (כמו תעשיית הסוכר בדרום) היו בבעיות כספיות קשות. יאמר גם שההאנים שהצליחו לשגשג, היו דווקא נחלות פיאודליות שהיו יריבות לשלטון מאז ומתמיד- כך ששקט למדינה זה לא הוסיף. לפי הגדרה תיאורטית אחת, מהפכה פורצת כאשר המצב לפי החוק, שונה באופן רדיקלי מדי מהמצב בשטח. כך קרה בצרפת בשעת המהפכה הגדולה, וכך גם ביפן. אמנם, פתיחת יפן בכוח על ידי המערב היא שהביאה למהפכה, אבל אי אפשר להבין את האירועים הדרמטיים של הרפורמציה של מייג'י- שהונעה בסופו של דבר על ידי סמוראים צעירים מהפרובינציה- בלי להבין את התסכול הסמוראי ואת התחושה, שהיתה משותפת כמעט לכל המעמדות ביפן- שכך פשוט אי אפשר להמשיך.
 

קוכולין

New member
מקורות לנושא

המקור היחיד כמעט בעברית הוא ספריו של בן עמי שילוני, "יפן המסורתית" ובעיקר "יפן המודרנית" (הפרקים הראשונים). ספר טוב, אם כי שנוי במחלוקת, על הנושא- הוא ספרו של Umegaki, "Japan after the restoration". הפרק הראשון בספרו של אומגקי מוקדש כולו למשבר הסמוראים, וכדאי מאד לקרוא אותו. כדאי לקרוא גם את ספרו הכללי של William Beasley על יפן המודרנית, גם שם יש שלושה פרקים מצויינים על המשבר בסוף תקופת טוקוגאווה, כולל משבר הסמוראים. ביסלי מפרט יותר משילוני. תיאור נוסף, מעמיק, מפורט וממצה אפילו יותר מזה של ביסלי, תמצאי בספרו המצויין של Marius Jansen, The Making of Modern Japan. בהצלחה!
 

Y. Welis

New member
טוקוגאווה אגב הוזכר (בשם 'טוראנאגה') ב'שוגון'

של ג'יימס קלאוול, שהוא לדעתי המבוא המוצלח והקריא ביותר לתרבות יפאן וההיסטוריה שלה (בעיקר במאה ה-17 כמובן). קלאוול כתב ספר נוסף, ארוך עוד יותר, על תקופת הפתיחות למערב במאה ה-19, בשם Gai-Jin ('זר' ביפאנית) שהיה גם ספרו האחרון. הוא טרם תורגם, לרוע המזל. יתכן שהוא יסייע גם.
 

קוכולין

New member
ספרו של קלוואל הוא מרתק

וראוי לקריאה. הוא בהחלט ספרות טובה. אבל כמקור היסטורי יש להתייחס אליו בזהירות, כי יש בו טעויות רבות. הוא בהחלט לא המבוא הטוב ביותר ליפן במאה ה-17. על הספר גייג'ין לא שמעתי.
 
האם תפקיד השוגון עבר בירושה, כמו הקיסר?

האם "שושלת" טוקוגאווה היתה אכן שושלת שבה תפקיד השוגון עבר בירושה כמו שתפקיד הקיסר עובר עד היום בירושה, או שאלו היו גנרלים שירשו זה את זה בתפקיד השוגון ?
 

קוכולין

New member
התפקיד עבר בירושה

אם כי לא בהכרח לבן, אלא לפעמים לקרובי משפחה. למעשה, הורשת תפקיד השוגון גרם לפיחות רציני במעמד התפקיד. בעוד שלושת השוגונים הראשונים לבית טוקוגאווה (איאסו, אידטדה ואיימצו) היו אנשים חזקים, שכל אחד מהם (במיוחד הסבא והנכד) הטביעו חותם דרמטי על ההיסטוריה היפנית לעתיד לבוא, הלך מוסד השוגון ונחלש במהלך תקופת טוקוגאווה. אמנם השלטון היה יציב, ואף אדון פיאודלי לא חשב למרוד עד אמצע המאה ה-19, אבל במהלך התקופה היו שוגונים קטינים, או כאלו שבאופן מופגן לא שלטו. למעשה, ככל שנקפו השנים, עבר השלטון מהשוגון עצמו לראש מועצת הזקנים, שהיה מעין שר בכיר בחצר הממשלה הצבאית. כמובן שראש מועצת הזקנים לא שלט לבדו, אלא עמד בראש אולגרכיה מסועפת שניהלה את המדינה. למשל, כאשר הגיע פרי ב-1853, ובמיוחד לאחר פתיחת יפן, הדמויות המשמעותיות בפוליטיקה הסבוכה של אותם הזמנים לא היו השוגון, וגם לא גנרלים אחרים, אלא ראשי מועצת הזקנים שהתחלפו יחסית במהירות (אבה, הוטה ואיאי) מצד הממשלה, והאצילים הפיאודליים החשובים של הדרום והמערב (במיוחד מורי מצ'ושו- הירושימה של היום, ושימאזו מסצומה- קגושימה של היום). השוגון אמנם היה גורם- אבל גורם יחסית משני במערך הכוחות.
 
למעלה