יצחק פנחס - עזרה בפענוח

שרי סילבר

Active member
בגב-אחת התמונות הישנות מופיע הכיתוב שצירפתי. בתמונה נראה יצחק פנחס (יהודה היה שם-אביו), וע"פ הכיתוב בגב-התמונה התמונה צולמה במלון 'מוסקוביץ פאלאס' בסופיה (המלון היוקרתי הראשון בבולגריה).

1. למטה בצד ימין מופיע התאריך. מהי השנה?

2. למטה בצד שמאל מופיע כיתוב. האם מישהו מצליח לפענח משהו מתוך הכיתוב?

אשמח לכול סיוע. 1609962579528.png

תודה,
שרי

Pinhas Isaac Juda - Moskovitch Palace, Sofia, Bulgaria.jpg
 

אקשט

Member
נראה לי 1937.
יכול להיות גם 1907, אבל האפס הברור שמשמאל רזה יותר.
 

שרי סילבר

Active member
תודה, בהחלט מסכימה איתך. ברישום המקורי ששמור במחשב אצלי רשמתי 1937. האפס משמאל ברור כי הוא סגור, ואילו הספרה בשנה לא סגורה ולכן נראית יותר כשלוש. מעבר לכך, בתמונה עצמה נראה אדם, שאם הוא אכן היה אח של הסבא רבא שלי כפי שאני חושבת, הרי ש-1937 מתאימה יותר לגילו של האיש בעת שצולם.

שאלת-השאלות היא מה יש בשרבוט בחלק השמאלי התחתון של הכיתוב. אשמח לרעיונות, אפילו אם חלקיים ובחזקת ניחוש.
 
ניחוש פרוע: מתחת לכיתוב מוסקוביץ בלע"ז, יש לדעתי אותיות בעברית: מילה ראשונה ק י (או ו) ב ב, מילה שניה ל ו ל י ר. משמאל לסופיה בלע"ז: מילה ראשונה ק י ס ל, מילה שניה ש י מ ש ן
 
עוד דבר, חיפשתי את שם המלון ומצאתי אחד ברומינה (ע"ש המהנדס Moskovits Miksa, כאן). לא מצאתי בבולגריה. הייתכן?
 

שרי סילבר

Active member
תודה על הניסיון לפענח. בתחתית לדעתי זו חתימה של יצחק פנחס. היא לא רשומה באופן "יפה" אלא משורבטת, מן הסתם כי זוהי חתימה.

גם אני כמוך סבורה שיש שם אי אילו מילים שרשומות באותיות עבריות, אך המילים שפענחת (שמות?/מושגים?) אינן אומרות לי שום דבר בהקשר של משפחת פנחס. בהתבוננות נוספת נראה לי שהמדובר בלאדינו באותיות עבריות. יש לי איזה ניחוש פרוע ביחס למילה כלשהי, צריכה עדיין לנסות לעבוד על זה.

אשר למלון מוסקוביץ פאלאס, גם אני נתקלתי באזכור אודות רומניה, אך היה גם היה מלון-דירות בשם זה בסופיה שבבולגריה. הוא נחשב בשעתו למפואר, ונבנה ברחוב הצאר בוריס. ברשת ראיתי תמונה של המבנה (שהזמן עשה את שלו ביחס אליו) ואף של שער-הכניסה.

מה שמעניין הוא שהשם של המלון צץ גם בזכרונות של מישהו בשם אברהם פנקס (PINKASׂׂ). השם נרשם כפי שנהגו לרשום הפנחסים האשכנזים בבולגריה, בעוד הספרדים שבהם נהגו לרשום כפי שרושם יצחק פנחס בגב-התמונה: PINHAS. עם זאת, ברבות השנים למדתי שלהחליט שהעובדה ששמו פנקס ודומה לפנחס זה מקרי זה הפתרון הקל ביותר, אך לא בהכרח הנכון, ולכן אני בהחלט לוקחת בחשבון שאולי יש לכך קשר כלשהו לענף בו אני עוסקת.

שוב תודה!

שער-הכניסה למלון 'מוסקוביץ פאלאס', סופיה

אברהם פנקס - אתר Centropa
 

אקשט

Member
כל ארבע השורות נראות לי כמו חתימות. שתיים באותיות עבריות ושתיים באותיות לטיניות.
המילים הראשונות בשתי השורות הראשונות מן הארבע - דומות זו לזו בשלוש האותיות הראשונות (מה שסנטהקרוז ראה כ-קיסל). ק' ברורה. השנייה או י' או ר' קטנה. השלישית אולי פ' (קרפל?)
השורה השנייה אכן נראית כ-שמשי.
מן המיקום ומן הגודל של ארבע השורות, אין ספק שהן נכתבו ונדחקו אחרי ארבע השורות הברורות, שנפרסות בצורה מתוכננת על פני גב התמונה. אולי אחרי שנים?
 

שרי סילבר

Active member
תודה! קרפל ושמשי אינם נקשרים בשום אופן למשפחה הנחקרת. כאמור, אני חושבת שהמילה הראשונה, שפוענח כקיסל או קרפל, היא דווקא בלאדינו (בכתב לא משהו, ונראה כאילו חסרה שם י'), כאשר בשורה הראשונה היא פונה לאישה, ובשורה השנייה לגבר. אנסה לפענח את השמות, כדי לבחון אם רשומים שם שמות של מי מבני-המשפחה של סבי.

הרישום בתחתית, שנראה כאילו נוסף בדוחק, יתכן שנוסף מאוחר יותר, אולם התמונה, בה מופיע האדם עצמו, נשלחה מבולגריה לארץ. יתכן שצולם במוסקוביץ פאלאס, אך מאוחר יותר, כשחזר למקום-מגוריו (היכן?) הוסיף את הכיתוב בתחתית. סבי חי בתל-אביב הרבה לפני שנת 1937. אם האדם חי בארץ, הרי שהיה הדוד של סבי, ומוזר לי שלא הכרנו כלל אותו ואת בני-הדודים של סבי מהצד הזה, וגם לא שמענו את השם הזה בבית (בניגוד מוחלט לענפים משפחתיים אחרים).

שוב תודה!
 
למעלה