ירדן – נווה מדבר

ירדן – נווה מדבר http://www.mysay.co.il/articles/ShowArticle.aspx?articlePI=aaatnc נסיעה קצרה לעמאן יוצרת את הרושם שירדן היא מעין מדינה-לא-מדינה, ממלכה ללא חברה מגובשת, נווה מדבר שאליו סוחפות הרוחות זרים מכל עבר. סיכום ראשון מתוך שניים על הפתח תקווה של המזרח התיכון. חגי מטר בנסיעות לחו"ל בדרך כלל יש פן מלמד; הביקור בארץ אחרת מקנה ידיעות חדשות על החברה בה אתה מבקר, ומציע פרספקטיבה חדשה על המקום ממנו הגעת. החזרה לארץ מלווה לעתים קרובות במין שקט נפשי שמשלב את הרגיעה שהציעה החופשה עם התובנות החדשות על העולם. כך למשל חזרתי מרודוס וטילוס לפני מספר חודשים עם תפיסה רעננה של זהויות לאומיות ושל הסכסוך באזורנו, וכתבתי על זה כאן [לקישור] . הנסיעה לירדן, לעומת זאת, יוצרת את האפקט ההפוך. בסיכום יומיים בעמאן אני מרגיש שאני מבין הרבה פחות מקודם, וחוזר לארץ יותר טרוד ומבולבל משהייתי לפני הנסיעה. אולי היא הייתה קצרה מדי, אולי התנאים לא התאימו – ואולי זה בגלל שהמציאות הפוליטית-חברתית בירדן היא באמת משהו אחר מכל מה שאנחנו יודעים על זהויות לאומיות וקולקטיביות. אולי היא באמת שסועה ומבולבלת בעצמה, ולכן משאירה חותם כל כך לא החלטי על המבקר-המתבונן. כדי להסביר את זה בצורה מסודרת, אולי כדאי להתחיל בהיסטוריה של הממלכה ההאשמית שמעבר לנהר, לפני שנבחן את מצב החברה הירדנית כיום.
 

Kanoun

New member
../images/Emo45.gif כתבה מדוייקת מאוד ../images/Emo45.gif כתבה מדוייקת מאוד ומגיעה מהשטח, לא מעיתונאים עייפים, שמחזיקים באותן הדיעות.
 
תורכיה ומצרים -שתי מדינות שלא ביקרתי בהן ואני רוצה נורא (סיני לא נחשבת מצרים), לגבי ירדן זה מבחינתי כמו לנסוע לחיפה, לעשות קניות לשתות קפה וכמה דברים בשוק ולחזור.
 

Kanoun

New member
ירדן העיקרון דומה, השפה מאוד קרובה, אבל יש משהו יוקרתי בעמאן ובנקודות הבילוי שבה: מקומות לעישון נרגילה, בתי קפה, מרכזי קניות ומסעדות- לאוכל פלסטיני מהיר (פלאפל חומוס וכו') או לישיבה ארוכה, מלאה בסלטים ומיני בשרים. יש שם משהו אחר לא שחיפה מאכזבת, אבל בירדן כן יש חו"ל. ואל תשכח את פטרה, הים האדום וים המלח, מדבר ללא סוף עם נופים מדהימים ומרחקים קצרים מיעד ליעד...
 
למעלה