ירושלים ובית שמש על ראש שמחתנו. כביש 1 ו-38 החדשים וקו המים
החמישי לירושלים.
קו המים החמישי לירושלים (תת"ל 24):
בימים אלה נחצבות מנהרות בעומק רב לצידן של העבודות לשדרוג כביש 1 לירושלים וכביש 38 לבית שמש. בתוך המנהרות מונח צינור בקוטר של 2.5 מטר שיוביל מים לירושלים ולרמאללה ממערכת המים הארצית.
הממשלה גילתה שארבעת קווי המים הקיימים לאזור ירושלים, בית שמש, רמאללה ומעלה-אדומים כבר לא מספיקים למלא את צרכי האוכ' הגדלה ויש חשש למחסור חמור במים במקומות אלה.
לכן היא הורתה על הקמת הקו הזה שימלא את הביקוש למים שם עד לשנת 2065 לפחות (הקו החדש מיועד לספק מים ל-4 מיליון תושבים).
הפרוייקט כולל גם בריכות אגירה, תחנות שאיבה ותחנות-משנה לאספקת חשמל לכל אורכו של הקו.
העבודות להנחת הקו משתלבות עם העבודות לשדרוג כביש מס' 1 וכביש מס' 38 ואף נעזרות אלה באלה.
שדרוג כביש מס' 1 (תת"ל 16):
בימים אלה הכביש ההררי משער הגיא לירושלים משודרג לכביש מהיר כדי לאפשר בו מהירות נסיעה של 90 קמ"ש לכל אורכו בשלושה נתיבים לכל כיוון עם שוליים רחבים לעצירות חירום מימין ומשמאל לנתיבי הכביש.
הוקמו בו שלושה מחלפים חדשים: חמד, נווה אילן והראל. סיבוב מוצא הוחלף ע"י שני גשרים ארוכים מקבילים. הוקם גם גשר מיוחד מעל הכביש שמשמש כמעבר אקולוגי לבעלי חיים. במקום העיקולים החדים שהיו בעבר בכביש, יש עיקולים מתונים כי מפלס הכביש הוגבה ב-5 מ' מעל עיקולי הואדי שהוא עובר בו.
אין ספק שגולת הכותרת של הכביש החדש הוא מחלף הראל. מתכנני המחלף קבעו שהנוסעים מת"א לירושלים עדיין יעלו בעלייה תלולה לקסטל ואילו הנוסעים לישובי הקסטל ייהנו מעלייה מתונה חדשה שתיסלל בשבילם.
לכן המנהרה לנוסעים לירושלים נחצבה בפסגת ההר והמנהרה לנוסעים לקסטל מת"א, נחפרה למענם בתחתית ההר.
רוב השדרוג של הכביש הושלם כבר וכעת עובדים במרץ על השלמת מחלף הראל המורכב, עם מנהרותיו.
שדרוג כביש 38:
בימים אלה הכביש ממחלף שער הגיא לבית שמש משודרג מכביש בעל נתיב אחד לכל כיוון לכביש מהיר עם שני נתיבים לכל כיוון שיכלול גם מחלף חדש, שלושה מפרידנים חדשים (מחלפונים) ומעבר אקולוגי חדש מעליו.
שלושת המפרידנים הם: מפרידן דרך בורמה-חאן שער הגיא, מפרידן מסילת ציון ומפרידן הר טוב-נחם.
גולת הכותרת של שדרוג הכביש הוא מחלף שמשון שיקשר בין כביש 38 לכבישים 44 ו-395.
המחלף יאפשר נסיעה רציפה ומהירה בכביש 38 החדש, פנייה מכל כיוון ממנו לשני הכבישים האחרים, פנייה מכל כיוון משניהם אליו וכל זה יתבצע ללא רמזור אחד אפילו אלא ע"י ארבעה מעגלי תנועה שיוקמו בתחום המחלף החדש.
שלושת הפרוייקטים האלה (כביש 1, כביש 38 וקו המים) מתבצעים בתנאי השטח הכי קשים שיכולים להיות (צוקים, הרים, עמקים, ואדיות, תהומות, יערות, סלעים) ולמרות זאת הם מבוצעים במהירות שיא ללא הפרעה לתנועה.
זו דוגמא למקצוענות ברמה הכי גבוהה שיש.
החמישי לירושלים.
קו המים החמישי לירושלים (תת"ל 24):
בימים אלה נחצבות מנהרות בעומק רב לצידן של העבודות לשדרוג כביש 1 לירושלים וכביש 38 לבית שמש. בתוך המנהרות מונח צינור בקוטר של 2.5 מטר שיוביל מים לירושלים ולרמאללה ממערכת המים הארצית.
הממשלה גילתה שארבעת קווי המים הקיימים לאזור ירושלים, בית שמש, רמאללה ומעלה-אדומים כבר לא מספיקים למלא את צרכי האוכ' הגדלה ויש חשש למחסור חמור במים במקומות אלה.
לכן היא הורתה על הקמת הקו הזה שימלא את הביקוש למים שם עד לשנת 2065 לפחות (הקו החדש מיועד לספק מים ל-4 מיליון תושבים).
הפרוייקט כולל גם בריכות אגירה, תחנות שאיבה ותחנות-משנה לאספקת חשמל לכל אורכו של הקו.
העבודות להנחת הקו משתלבות עם העבודות לשדרוג כביש מס' 1 וכביש מס' 38 ואף נעזרות אלה באלה.
שדרוג כביש מס' 1 (תת"ל 16):
בימים אלה הכביש ההררי משער הגיא לירושלים משודרג לכביש מהיר כדי לאפשר בו מהירות נסיעה של 90 קמ"ש לכל אורכו בשלושה נתיבים לכל כיוון עם שוליים רחבים לעצירות חירום מימין ומשמאל לנתיבי הכביש.
הוקמו בו שלושה מחלפים חדשים: חמד, נווה אילן והראל. סיבוב מוצא הוחלף ע"י שני גשרים ארוכים מקבילים. הוקם גם גשר מיוחד מעל הכביש שמשמש כמעבר אקולוגי לבעלי חיים. במקום העיקולים החדים שהיו בעבר בכביש, יש עיקולים מתונים כי מפלס הכביש הוגבה ב-5 מ' מעל עיקולי הואדי שהוא עובר בו.
אין ספק שגולת הכותרת של הכביש החדש הוא מחלף הראל. מתכנני המחלף קבעו שהנוסעים מת"א לירושלים עדיין יעלו בעלייה תלולה לקסטל ואילו הנוסעים לישובי הקסטל ייהנו מעלייה מתונה חדשה שתיסלל בשבילם.
לכן המנהרה לנוסעים לירושלים נחצבה בפסגת ההר והמנהרה לנוסעים לקסטל מת"א, נחפרה למענם בתחתית ההר.
רוב השדרוג של הכביש הושלם כבר וכעת עובדים במרץ על השלמת מחלף הראל המורכב, עם מנהרותיו.
שדרוג כביש 38:
בימים אלה הכביש ממחלף שער הגיא לבית שמש משודרג מכביש בעל נתיב אחד לכל כיוון לכביש מהיר עם שני נתיבים לכל כיוון שיכלול גם מחלף חדש, שלושה מפרידנים חדשים (מחלפונים) ומעבר אקולוגי חדש מעליו.
שלושת המפרידנים הם: מפרידן דרך בורמה-חאן שער הגיא, מפרידן מסילת ציון ומפרידן הר טוב-נחם.
גולת הכותרת של שדרוג הכביש הוא מחלף שמשון שיקשר בין כביש 38 לכבישים 44 ו-395.
המחלף יאפשר נסיעה רציפה ומהירה בכביש 38 החדש, פנייה מכל כיוון ממנו לשני הכבישים האחרים, פנייה מכל כיוון משניהם אליו וכל זה יתבצע ללא רמזור אחד אפילו אלא ע"י ארבעה מעגלי תנועה שיוקמו בתחום המחלף החדש.
שלושת הפרוייקטים האלה (כביש 1, כביש 38 וקו המים) מתבצעים בתנאי השטח הכי קשים שיכולים להיות (צוקים, הרים, עמקים, ואדיות, תהומות, יערות, סלעים) ולמרות זאת הם מבוצעים במהירות שיא ללא הפרעה לתנועה.
זו דוגמא למקצוענות ברמה הכי גבוהה שיש.