אתה מפספס 12 מתוך 13 דרכים לראות ייצוג ויזואלי:
תומס מק'אֶוִוילִי, פרסם מאמר, שנקרא " שלוש-עשרה דרכים להתבונן בשַחרור". לפני שמתייחסים, ליצירת אמנות חזותית, בעיני, שווה לעיין במאמר זה. המאמר נפתח כך:
"כל מה שאנו עשויים לומר על יצירת אמנות, למעט תיאור נייטרלי של תכונות אסתטיות, למעשה מייחס לה תוכן (אפילו שיפוטים ערכיים, בכך שהם משקפים את הדבר שמבקרים אלתוסריים קוראים לו "אידיאולוגיה חזותית", מייחסים תוכן במשתמע). אם תיאור נייטרלי אינו קיים במציאות, הרי שכל טענה המושמעת ביחס ליצירת אמנות כוללת ייחוס של תוכן בין אם מכירים בכך ובין אם לאו. ישנן דרכים רבות לעשות סדר בדברים הללו; דרך אחת מתבססת על המודל הגיאוגרפי - אילו סוגי תוכן נובעים ממיקום כזה או אחר ביצירת האמנות?"
דרך מספר 2 נקראת: "תוכן הנובע מתוספות מילוליות שמספק לנו האמן". אחסוך לקוראים, דרך מספר 2, בעיברית:
"הערתו המפורסמת של דושאן לפיה הדבר החשוב ביותר בציור הוא כותרתו, מצביעה על נקודת תורפה בתיאוריה "האופטית הצרופה" של האמנות. אמנים מנפיקים לעתים מזומנות תוספות מילוליות בניסיון לשלוט בפרשנות של יצירותיהם. אפילו האופטי שבמבקרים אינו יכול שלא להיות מושפע מאותן תוספות. כאשר הכותרת "קרב ווטרלו" מתייחסת לציור של סוסים, כלי נשק ולוחמים, למשל, היא מחדירה אליו תוכן מסוים שאינו נובע ממאפיינים אופטיים כי אם ממילים. אמנות מופשטת ורדוּקציוניסטית, לא פחות מן האמנות הייצוגית, היתה תלויה מאז ומתמיד בתוכן שהגיע בדרך זו. לדוגמה, יהיה זה פחות או יותר בלתי אפשרי (כפי שהעיר פעם הרולד רוזנברג) להבדיל בין המינימלי לבין הנשגב ללא תוספות מילוליות כגון הכותרות הקבּליות של בארנט ניומן, הראיונות בכתב עם פרנק סְטֶלה ודונלד ג'אד וכך הלאה. המסות שכתב רוברט סמית'סון השפיעו על פרשנות עבודותיו, וכך גם במקרה של איב קליין והמאמרים שחיבר. אפשר להתחקות על עקבותיה של תכונה זו בעצם עד ראשית דרכה של האמנות: היא נמצאת בכך שפִידִיאַס זיהה פסל מסוים של עירום גברי כזאוס ולא, נניח, פוסיידון או אפולו; היא נמצאת בטקסטים המלווים את ציורי הקברים המצריים; והיא נמצאת בשירי הביאור ששר השאמאן לפני הציורים שלו. היא חשובה כיום כפי שהיתה מאז ומעולם."
עושה רושם, שאתה (ועוד לא מעטים) כלוא בגבולות דרך מספר 1: "תוכן הנובע מן ההיבט ביצירה שאנו מבינים אותו כייצוגי", שגם היא בעייתי מאוד, ע"פ המאמר.
---
כאמור, תומאס מק'אווילי מתאר 13 דרכים (המאמר באנגלית: כאן).