לפי דו"חות יחידת המחקר ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, שירות האוטובוסים בישראל סובל מרמות נמוכות של אמינות, שביעות רצון ותחושת ביטחון אישי מצד הנוסעים ■ בתקופת כהונתה של שרת התחבורה מירי רגב בוטל תגבור של קווים ומתכננים לצמצם נת"צים
לפי דו"חות יחידת המחקר ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, שירות האוטובוסים בישראל סובל מרמות נמוכות של אמינות, שביעות רצון ותחושת ביטחון אישי מצד הנוסעים ■ בתקופת כהונתה של שרת התחבורה מירי רגב בוטל תגבור של קווים ומתכננים לצמצם נת"צים
היום נסעתי באוטובוס (בתקופה האחרונה יצא לי פחות). האמת- מזעזע.לפי דו"חות יחידת המחקר ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, שירות האוטובוסים בישראל סובל מרמות נמוכות של אמינות, שביעות רצון ותחושת ביטחון אישי מצד הנוסעים ■ בתקופת כהונתה של שרת התחבורה מירי רגב בוטל תגבור של קווים ומתכננים לצמצם נת"צים
בעיקרון זה נכון שלתדירות ואמינות יש חשיבות גבוהה בתחבורה ציבורית.ככה זה כששרה שלא נוסעת בתח"צ מועדפת עדיפות שגויה כמו מחיר, כאשר לנוסעים הקבועים יש כירטוס תקופתי. מבחינת הנוסע התדירות היא הדבר החשוב ביותר. להקריב תדירות על מזבח "מחיר" שאינו רלבנטי למחזיקי חודשי זו טעות חמורה.
בעיקרון זה נכון שלתדירות ואמינות יש חשיבות גבוהה בתחבורה ציבורית.
לגבי המחיר: כשמחיר נסיעה בודדת עולה, גם מחיר ה"חופשי" עולה בהתאם.
יש אנשים שמאוד חשוב להם גם עניין המחיר. ע"ע שיעור הלא-משלמים (ועניין היעילות הרבה של הפקחים שהגיע לכנסת) וזיוף כרטיסי סטודנט. אני אצמצם עוד יותר נסיעותי ברק"ל, המועטות מאוד גם כך, ברגע שיעלה מחירו.
ויש יותר מידי אנשים שלא מבינים שאי אפשר לסבסד גם בזול וגם משובח. ותודה למורתי בתיכון שהקדישה חלק מלימודי האזרחות לנושא הכלכלה.
גם בעולם המחקרים מראים שאיכות השירות חשובה יותר מהעלות. איכות השירות היא לא רק תדירות אלה גם פרמטרים אחרים, למשל תקינות האוטובוסים ואמינות הלו''ז.
בעוד שמחיר הוא פרמטר סובייקטיבי שתלויי במעמד הסוציואקונומי של הנשאל, פרמטרים אחרים ניתנים למדידה מדויקת יותר.
האם הייתם מוכנים לנסוע בקיץ שעה וחצי באוטובוס ללא מזגן בתנאי שמחיר הנסיעה היה נגיד 5 ש''ח? כנראה שלא.
בהנחה שאנשים בכל זאת חייבים דרך להגיע ממקום למקום, גם במקרה שהמחיר לתח''צ גבוהה, האלטרנטיבה של רכב פרטי עדיין גבוהה יותר. אבל נהיה מוכנים לשלם יותר אם נדע שזה אמין יותר ונוח יותר.
הבעיה מתחילה כאשר הנוסע מרגיש שהמחיר שהוא משלם לא מוצדק ביחס ל''תמורה'' שהוא מקבל ו''התמורה'' היא פונקציה של אמינות השירות והנגישות אליו.
אוטובוסים צהובים, ברידג'טאון - ספייטסטאון, ברבדוס . מיזוג אין, החלונות פתוחים, אי טרופי של כ 30 מעלות כל השנה.
רשמית אין לו"ז, אבל התדירות שלהם מדהימה, כל 5-10 דקות בערך. הם מתחרים באוטובוסים כחולים רשמיים בתדירות חצי שעתית בערך (בסתיו 22 היה קשה למצוא מידע מדוייק לתחנות הביניים) שהמשובחים בהם היו חשמליים וממוזגים. המחיר בשני האמצעים: $2 ברבדוס / $1 ארה"ב.
שהינו בדירת נופש עם מטבח, אז בנוסף לתיירות היינו צריכים להגיע לסופר מדי פעם.
היה נדיר שהתמזל מזלנו לנסוע בכחולים הרשמיים על כל "איכותם". התדירות הגבוהה של הצהובים ניצחה ובגדול.
אציין לטובה שהמדיניות של הצהובים היא "לצוד" נוסעים גם בין התחנות. היתה פעם שהלכנו מכביש גישה של קניון לכביש הראשי והאוטובוס הצהוב שהיינו בטוחים שנפספס עצר לנו אפילו שלא היתה שם תחנה. במקרה אחר היה סופר יותר מקומי כקילומטר מדרום לנו וכשהלכתי דרומה בצד שמאל של הכביש עצרו לי מספר אוטובוסים צהובים כי הם ראו שאני הולך בכיוון שלהם.
תדירות ומנטליות שירות מנצחות גם כשמדובר באמצעי נחות לכאורה.
מהדוגמה של ברבדוס קשה ללמוד האם המחיר הוא פקטור חשוב או לא היות ומחיר הנסיעה זהה בשני סוגי האוטובוסים. השאלה המעניינת מה היה קורה אם השירות התדיר היה גם יקר יותר.הנה לשם השוואה האוטובוסים הכחולים. על פניו אפילו היה אוטובוס לשדה התעופה, אבל מספר הנסיעות היה מצומצם ביותר, כנראה לעובדי השדה ולא לתיירים, אז לקחנו מונית פרטית.
איכות בתדירות נמוכה וללא מידע (לא היו לוחות זמנים בתחנות, לא של הכחולים ולא של הצהובים) אינה מהווה אטרקציה מול אמצעי תדיר. כשהתמזל מזלי לנסוע בכחול - לקחתי את זה כמו זכייה בלוטו. לא היה טעם לוותר על 5-6 צהובים רק כדי להמתין לכחול.
אציין שהיה מקרה מסויים שעשיתי את הטעות של לצאת מהסופר ב 5 בצהריים. התחנה היתה עמוסה ובכוונה וויתרתי על עלייה ל 3 אוטובוסים, 2 צהובים וכחול. בחלקם המקומיים הציעו לי לעלות לפניהם, אבל החלטתי שעדיף להמתין לתור שלי. בצהוב השלישי עליתי והיה צפוף פחד. הכרטיסן הציע בנדיבותו להחזיק לי את הקניות, המעבר היה צפוף מדי לשני אנשים אז נוסעת מקומית הסבירה לי בנימוס ונדיבות שצריך לעמוד עם הפנים לחלון, תחת מול תחת. אם הייתי מתמנייק על התור ומנצל את העובדה שאני תייר לבן - אני חושב שהמקומיים עדיין היו נחמדים אלי, אבל בזכות זה שהם ראו שאני ממתין לשלישי אני חושב שהם היו יותר נחמדים. בסוף הכל הסתדר. אם הייתי ממתין ל"איכותי" הבא הייתי צריך להוסיף עוד חצי שעה לעסק.
מהדוגמה של ברבדוס קשה ללמוד האם המחיר הוא פקטור חשוב או לא היות ומחיר הנסיעה זהה בשני סוגי האוטובוסים. השאלה המעניינת מה היה קורה אם השירות התדיר היה גם יקר יותר.
דבר נוסף, ברבדוס היא אי קטן של בערך 450 קמ''ר. סביר שמרבית הנוסעים שם לא נוסעים יותר מכמה תחנות לכן גם נוחות היא לא בהכרח פקטור חשוב. גם בארץ לפני 50 שנה לא היו מזגנים באוטובוסים, אבל המטרה היא ללכת קדימה ולא לרדת מרמת שירות מסוימת ברגע שהרגלת את הנוסע אליה.
Copyright©1996-2021,Tapuz Media Ltd. Forum software by XenForo® © 2010-2020 XenForo Ltd.