ירידה בשביעות הרצון של נוסעי האוטובוסים

כשלוגי

Active member
לפי דו"חות יחידת המחקר ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, שירות האוטובוסים בישראל סובל מרמות נמוכות של אמינות, שביעות רצון ותחושת ביטחון אישי מצד הנוסעים ■ בתקופת כהונתה של שרת התחבורה מירי רגב בוטל תגבור של קווים ומתכננים לצמצם נת"צים

 

Ccyclist

Well-known member
לפי דו"חות יחידת המחקר ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, שירות האוטובוסים בישראל סובל מרמות נמוכות של אמינות, שביעות רצון ותחושת ביטחון אישי מצד הנוסעים ■ בתקופת כהונתה של שרת התחבורה מירי רגב בוטל תגבור של קווים ומתכננים לצמצם נת"צים


ככה זה כששרה שלא נוסעת בתח"צ מועדפת עדיפות שגויה כמו מחיר, כאשר לנוסעים הקבועים יש כירטוס תקופתי. מבחינת הנוסע התדירות היא הדבר החשוב ביותר. להקריב תדירות על מזבח "מחיר" שאינו רלבנטי למחזיקי חודשי זו טעות חמורה.
 
לפי דו"חות יחידת המחקר ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, שירות האוטובוסים בישראל סובל מרמות נמוכות של אמינות, שביעות רצון ותחושת ביטחון אישי מצד הנוסעים ■ בתקופת כהונתה של שרת התחבורה מירי רגב בוטל תגבור של קווים ומתכננים לצמצם נת"צים

היום נסעתי באוטובוס (בתקופה האחרונה יצא לי פחות). האמת- מזעזע.

האוטובוס- של חברת קווים, סיני מתפרק שגם נראה ומרגיש מתפרק, מוזנח ומלוכלך לחלוטין הן מבחוץ והן מבפנים.

2 מתוך 3 נסיעות- תשלום רב-קו לא היה פעיל. כלומר לא רק שאין תשלום אלא שאין נתונים על נוסעים.

בנסיעה הלוך הנהג נסע במסלול לא נכון ופספס את התחנה שלי.

בחזור לא היה זכר למיקום האוטובוס או שיצא בכלל באפליקציות, וכל אפלקציה נתנה הערכת זמן שונה שאך אחת מהן לא הייתה מדויקת.

התחנה - מסוכנת מבחינה ביטחונית ובטיחותית, חשופה לפגעי מזג אוויר, עמוסה קווים, חלקם חולפים במהירות ובקושי עוצרים בתחנה, אחרים נעצרים מאחרי אוטובוסים אחרים בתחנה או נעמדים ממרחק- אתה כל הזמן במתח לתפוס את האוטובוס שלא יברח.

התדירות- בינונית.
היחס והנהיגה של הנהגים- מחפיר.
מעבר בין קווים- הליכה ארוכה, לא נוחה או בטיחותית, חשופה לסביבה ואין מעבר מסודר, מוגן, פרקטי, ותדיר בין קווים.
 
ככה זה כששרה שלא נוסעת בתח"צ מועדפת עדיפות שגויה כמו מחיר, כאשר לנוסעים הקבועים יש כירטוס תקופתי. מבחינת הנוסע התדירות היא הדבר החשוב ביותר. להקריב תדירות על מזבח "מחיר" שאינו רלבנטי למחזיקי חודשי זו טעות חמורה.
בעיקרון זה נכון שלתדירות ואמינות יש חשיבות גבוהה בתחבורה ציבורית.
לגבי המחיר: כשמחיר נסיעה בודדת עולה, גם מחיר ה"חופשי" עולה בהתאם.
יש אנשים שמאוד חשוב להם גם עניין המחיר. ע"ע שיעור הלא-משלמים (ועניין היעילות הרבה של הפקחים שהגיע לכנסת) וזיוף כרטיסי סטודנט. אני אצמצם עוד יותר נסיעותי ברק"ל, המועטות מאוד גם כך, ברגע שיעלה מחירו.
ויש יותר מידי אנשים שלא מבינים שאי אפשר לסבסד גם בזול וגם משובח. ותודה למורתי בתיכון שהקדישה חלק מלימודי האזרחות לנושא הכלכלה.
 

Ccyclist

Well-known member
בעיקרון זה נכון שלתדירות ואמינות יש חשיבות גבוהה בתחבורה ציבורית.
לגבי המחיר: כשמחיר נסיעה בודדת עולה, גם מחיר ה"חופשי" עולה בהתאם.
יש אנשים שמאוד חשוב להם גם עניין המחיר. ע"ע שיעור הלא-משלמים (ועניין היעילות הרבה של הפקחים שהגיע לכנסת) וזיוף כרטיסי סטודנט. אני אצמצם עוד יותר נסיעותי ברק"ל, המועטות מאוד גם כך, ברגע שיעלה מחירו.
ויש יותר מידי אנשים שלא מבינים שאי אפשר לסבסד גם בזול וגם משובח. ותודה למורתי בתיכון שהקדישה חלק מלימודי האזרחות לנושא הכלכלה.

מדיניות התעריפים הנוכחית אינה רובריקת מחירים עם יחס קבוע אלא מספר יחסים משתנים. כתוצאה אי אפשר לומר שהחודשי או היומי הם נגזרות ישירות של הנסיעה הבודדת.

להבנתי הרק"ל תישאר בתעריף ה"ללא רכבת" בכירטוס התקופתי כך שאם את נוסעת בחודשי / יומי / אפליקציות - לא תהיה עליית מחירים.

הבעיה בתדירות הנמוכה והורדתה לשם הוזלת מחירי נסיעות בודדות היא שנוסעים רבים מתייאשים או מהתח"ץ או מזמני ההמתנה הארוכים אליה.

לפני כמה שנים הייתי בקניון רננים ברעננה והיתה לי מחוייבות לעשות משהו במרכז העיר. תדירות קו 4 בזמנו היתה פעם ב 20 דקות. התיישבתי במסעדה והיה לי די והותר זמן להזמין מנה ראשית וקינוח, בהחלט יותר מחצי שעה לפני האוטובוס. בגלל שהמנה הראשונה התעכבה משמעותית הבנתי שאת הקינוח לא אוכל לאכול בזמן שנותר לנסיעה וביטלתי אותו. אם תדירות הקו היתה גבוהה יותר - הייתי יכול להתפשר אולי על המתנה לאוטובוס הבא. בקורונה צומצמו את תדירות הקו לפעם ב 30 דקות. אחריה - במקום שיהיה מעגלי בכיוון אחד - כל 20 דקות הוא נוסע בכיוון אחר כך שמי שמגיע לתחנה בלי להתעדכן באפליקציה ימתין 40 דקות ומי שמתעדכן צריך לגלות באיזה צד של הרחוב להמתין. זו דוגמה אחת מני רבות לשיטת ההתעללות בנוסעים.

המערכת כיום מלאה באלפי קווים כאלו שמנסים לנחש בדיוק נסיעה אחרי נסיעה, אך הנוסע ממתין בתחנות זמן רב מדי לקו ה"מדוייק" שלו. במודלים שקיימים בחו"ל בונים על מספר קווי אוטובוס מצומצם ותדירות גבוהה. הרשת הרבה יותר אפקטיבית כי זמני ההמתנה מצומצמים ואפשר להרכיב מסלול מכמה אמצעים שונים. מה שרגב עשתה זה לצמצם תדירויות בקווים הנדירים ממילא כדי שההמתנה רק תתארך וכל מי שיכול יעזוב את התח"צ.

בביקורים שהיה לי רכב פרטי יכולתי להגיע לרננים בפחות מ 10 דקות כל פעם שרציתי. השקעה כוללת של כ 20 דקות להגיע לקניון וחזרה, לא שעה פלוס. לפעמים האלמנט של הזמן יותר חשוב. המודל של רגב מזלזל בזמנם של הנוסעים.

הפתרון שלי לקו הספציפי היא שיש לבטל אותו, להאריך את קווי כפ"ס שמסתיימים בקניון רננים אל תוך רעננה. פתרון כזה היה יוצר תדירות גבוהה יותר תוך שימוש בקווים קיימים, ויוצר חיבוריות מאחוזה רעננה לבן יהודה כפ"ס.
 
גם בעולם המחקרים מראים שאיכות השירות חשובה יותר מהעלות. איכות השירות היא לא רק תדירות אלה גם פרמטרים אחרים, למשל תקינות האוטובוסים ואמינות הלו''ז.
בעוד שמחיר הוא פרמטר סובייקטיבי שתלויי במעמד הסוציואקונומי של הנשאל, פרמטרים אחרים ניתנים למדידה מדויקת יותר.
האם הייתם מוכנים לנסוע בקיץ שעה וחצי באוטובוס ללא מזגן בתנאי שמחיר הנסיעה היה נגיד 5 ש''ח? כנראה שלא.
בהנחה שאנשים בכל זאת חייבים דרך להגיע ממקום למקום, גם במקרה שהמחיר לתח''צ גבוהה, האלטרנטיבה של רכב פרטי עדיין גבוהה יותר. אבל נהיה מוכנים לשלם יותר אם נדע שזה אמין יותר ונוח יותר.
הבעיה מתחילה כאשר הנוסע מרגיש שהמחיר שהוא משלם לא מוצדק ביחס ל''תמורה'' שהוא מקבל ו''התמורה'' היא פונקציה של אמינות השירות והנגישות אליו.
 

Ccyclist

Well-known member
גם בעולם המחקרים מראים שאיכות השירות חשובה יותר מהעלות. איכות השירות היא לא רק תדירות אלה גם פרמטרים אחרים, למשל תקינות האוטובוסים ואמינות הלו''ז.
בעוד שמחיר הוא פרמטר סובייקטיבי שתלויי במעמד הסוציואקונומי של הנשאל, פרמטרים אחרים ניתנים למדידה מדויקת יותר.
האם הייתם מוכנים לנסוע בקיץ שעה וחצי באוטובוס ללא מזגן בתנאי שמחיר הנסיעה היה נגיד 5 ש''ח? כנראה שלא.
בהנחה שאנשים בכל זאת חייבים דרך להגיע ממקום למקום, גם במקרה שהמחיר לתח''צ גבוהה, האלטרנטיבה של רכב פרטי עדיין גבוהה יותר. אבל נהיה מוכנים לשלם יותר אם נדע שזה אמין יותר ונוח יותר.
הבעיה מתחילה כאשר הנוסע מרגיש שהמחיר שהוא משלם לא מוצדק ביחס ל''תמורה'' שהוא מקבל ו''התמורה'' היא פונקציה של אמינות השירות והנגישות אליו.

אוטובוסים צהובים, ברידג'טאון - ספייטסטאון, ברבדוס 🇧🇧 . מיזוג אין, החלונות פתוחים, אי טרופי של כ 30 מעלות כל השנה.

רשמית אין לו"ז, אבל התדירות שלהם מדהימה, כל 5-10 דקות בערך. הם מתחרים באוטובוסים כחולים רשמיים בתדירות חצי שעתית בערך (בסתיו 22 היה קשה למצוא מידע מדוייק לתחנות הביניים) שהמשובחים בהם היו חשמליים וממוזגים. המחיר בשני האמצעים: $2 ברבדוס / $1 ארה"ב.

שהינו בדירת נופש עם מטבח, אז בנוסף לתיירות היינו צריכים להגיע לסופר מדי פעם.

היה נדיר שהתמזל מזלנו לנסוע בכחולים הרשמיים על כל "איכותם". התדירות הגבוהה של הצהובים ניצחה ובגדול.

אציין לטובה שהמדיניות של הצהובים היא "לצוד" נוסעים גם בין התחנות. היתה פעם שהלכנו מכביש גישה של קניון לכביש הראשי והאוטובוס הצהוב שהיינו בטוחים שנפספס עצר לנו אפילו שלא היתה שם תחנה. במקרה אחר היה סופר יותר מקומי כקילומטר מדרום לנו וכשהלכתי דרומה בצד שמאל של הכביש עצרו לי מספר אוטובוסים צהובים כי הם ראו שאני הולך בכיוון שלהם.

תדירות ומנטליות שירות מנצחות גם כשמדובר באמצעי נחות לכאורה.
 

קבצים מצורפים

  • 20221119_123428.jpg
    20221119_123428.jpg
    2.2 MB · צפיות: 2
  • 20221123_142355.jpg
    20221123_142355.jpg
    1.8 MB · צפיות: 2
  • 20221123_143856.jpg
    20221123_143856.jpg
    2.1 MB · צפיות: 2
  • 20221123_143904.jpg
    20221123_143904.jpg
    2.2 MB · צפיות: 2
נערך לאחרונה ב:

Ccyclist

Well-known member
אוטובוסים צהובים, ברידג'טאון - ספייטסטאון, ברבדוס 🇧🇧 . מיזוג אין, החלונות פתוחים, אי טרופי של כ 30 מעלות כל השנה.

רשמית אין לו"ז, אבל התדירות שלהם מדהימה, כל 5-10 דקות בערך. הם מתחרים באוטובוסים כחולים רשמיים בתדירות חצי שעתית בערך (בסתיו 22 היה קשה למצוא מידע מדוייק לתחנות הביניים) שהמשובחים בהם היו חשמליים וממוזגים. המחיר בשני האמצעים: $2 ברבדוס / $1 ארה"ב.

שהינו בדירת נופש עם מטבח, אז בנוסף לתיירות היינו צריכים להגיע לסופר מדי פעם.

היה נדיר שהתמזל מזלנו לנסוע בכחולים הרשמיים על כל "איכותם". התדירות הגבוהה של הצהובים ניצחה ובגדול.

אציין לטובה שהמדיניות של הצהובים היא "לצוד" נוסעים גם בין התחנות. היתה פעם שהלכנו מכביש גישה של קניון לכביש הראשי והאוטובוס הצהוב שהיינו בטוחים שנפספס עצר לנו אפילו שלא היתה שם תחנה. במקרה אחר היה סופר יותר מקומי כקילומטר מדרום לנו וכשהלכתי דרומה בצד שמאל של הכביש עצרו לי מספר אוטובוסים צהובים כי הם ראו שאני הולך בכיוון שלהם.

תדירות ומנטליות שירות מנצחות גם כשמדובר באמצעי נחות לכאורה.

הנה לשם השוואה האוטובוסים הכחולים. על פניו אפילו היה אוטובוס לשדה התעופה, אבל מספר הנסיעות היה מצומצם ביותר, כנראה לעובדי השדה ולא לתיירים, אז לקחנו מונית פרטית.

איכות בתדירות נמוכה וללא מידע (לא היו לוחות זמנים בתחנות, לא של הכחולים ולא של הצהובים) אינה מהווה אטרקציה מול אמצעי תדיר. כשהתמזל מזלי לנסוע בכחול - לקחתי את זה כמו זכייה בלוטו. לא היה טעם לוותר על 5-6 צהובים רק כדי להמתין לכחול.

אציין שהיה מקרה מסויים שעשיתי את הטעות של לצאת מהסופר ב 5 בצהריים. התחנה היתה עמוסה ובכוונה וויתרתי על עלייה ל 3 אוטובוסים, 2 צהובים וכחול. בחלקם המקומיים הציעו לי לעלות לפניהם, אבל החלטתי שעדיף להמתין לתור שלי. בצהוב השלישי עליתי והיה צפוף פחד. הכרטיסן הציע בנדיבותו להחזיק לי את הקניות, המעבר היה צפוף מדי לשני אנשים אז נוסעת מקומית הסבירה לי בנימוס ונדיבות שצריך לעמוד עם הפנים לחלון, תחת מול תחת. אם הייתי מתמנייק על התור ומנצל את העובדה שאני תייר לבן - אני חושב שהמקומיים עדיין היו נחמדים אלי, אבל בזכות זה שהם ראו שאני ממתין לשלישי אני חושב שהם היו יותר נחמדים. בסוף הכל הסתדר. אם הייתי ממתין ל"איכותי" הבא הייתי צריך להוסיף עוד חצי שעה לעסק.
 

קבצים מצורפים

  • 20221118_143729.jpg
    20221118_143729.jpg
    2.7 MB · צפיות: 3
  • 20221118_143414.jpg
    20221118_143414.jpg
    2.7 MB · צפיות: 2
  • 20221117_201807.jpg
    20221117_201807.jpg
    2.8 MB · צפיות: 2
  • 20221117_201707.jpg
    20221117_201707.jpg
    2.7 MB · צפיות: 2
  • 20221119_160837.jpg
    20221119_160837.jpg
    1.4 MB · צפיות: 2
נערך לאחרונה ב:
הנה לשם השוואה האוטובוסים הכחולים. על פניו אפילו היה אוטובוס לשדה התעופה, אבל מספר הנסיעות היה מצומצם ביותר, כנראה לעובדי השדה ולא לתיירים, אז לקחנו מונית פרטית.

איכות בתדירות נמוכה וללא מידע (לא היו לוחות זמנים בתחנות, לא של הכחולים ולא של הצהובים) אינה מהווה אטרקציה מול אמצעי תדיר. כשהתמזל מזלי לנסוע בכחול - לקחתי את זה כמו זכייה בלוטו. לא היה טעם לוותר על 5-6 צהובים רק כדי להמתין לכחול.

אציין שהיה מקרה מסויים שעשיתי את הטעות של לצאת מהסופר ב 5 בצהריים. התחנה היתה עמוסה ובכוונה וויתרתי על עלייה ל 3 אוטובוסים, 2 צהובים וכחול. בחלקם המקומיים הציעו לי לעלות לפניהם, אבל החלטתי שעדיף להמתין לתור שלי. בצהוב השלישי עליתי והיה צפוף פחד. הכרטיסן הציע בנדיבותו להחזיק לי את הקניות, המעבר היה צפוף מדי לשני אנשים אז נוסעת מקומית הסבירה לי בנימוס ונדיבות שצריך לעמוד עם הפנים לחלון, תחת מול תחת. אם הייתי מתמנייק על התור ומנצל את העובדה שאני תייר לבן - אני חושב שהמקומיים עדיין היו נחמדים אלי, אבל בזכות זה שהם ראו שאני ממתין לשלישי אני חושב שהם היו יותר נחמדים. בסוף הכל הסתדר. אם הייתי ממתין ל"איכותי" הבא הייתי צריך להוסיף עוד חצי שעה לעסק.
מהדוגמה של ברבדוס קשה ללמוד האם המחיר הוא פקטור חשוב או לא היות ומחיר הנסיעה זהה בשני סוגי האוטובוסים. השאלה המעניינת מה היה קורה אם השירות התדיר היה גם יקר יותר.
דבר נוסף, ברבדוס היא אי קטן של בערך 450 קמ''ר. סביר שמרבית הנוסעים שם לא נוסעים יותר מכמה תחנות לכן גם נוחות היא לא בהכרח פקטור חשוב. גם בארץ לפני 50 שנה לא היו מזגנים באוטובוסים, אבל המטרה היא ללכת קדימה ולא לרדת מרמת שירות מסוימת ברגע שהרגלת את הנוסע אליה.
 

Ccyclist

Well-known member
מהדוגמה של ברבדוס קשה ללמוד האם המחיר הוא פקטור חשוב או לא היות ומחיר הנסיעה זהה בשני סוגי האוטובוסים. השאלה המעניינת מה היה קורה אם השירות התדיר היה גם יקר יותר.
דבר נוסף, ברבדוס היא אי קטן של בערך 450 קמ''ר. סביר שמרבית הנוסעים שם לא נוסעים יותר מכמה תחנות לכן גם נוחות היא לא בהכרח פקטור חשוב. גם בארץ לפני 50 שנה לא היו מזגנים באוטובוסים, אבל המטרה היא ללכת קדימה ולא לרדת מרמת שירות מסוימת ברגע שהרגלת את הנוסע אליה.

כמה מרחקים רלבנטים למלון, שהיה בחוף המזרחי של האי, שיש בו מלונות רבים:

שדה התעופה: 24 ק"מ
ברידג'טאון: 8 ק"מ
ספייטסטאון: 10
(הצהובים נסעו 18 ק"מ רציפים בין שתי הערים)
הולסטאון (קניון יוקרה והסופר היותר יקר) 3 ק"מ
פריטס ווילג' (הסופר הזול יותר) 1.5 ק"מ

אלו מרחקים של נסיעה ארוכה יותר מנסיעה פנימית בתוך רעננה, חלקם ברי השוואה לנסיעה משכונת גילה למרכז ירושלים או מכיכר רבין לגלילות או שבעת הכוכבים.

רובן המכריע של הנסיעות האלו אינו של תחנות ספורות.

עיקר התנועה שם אזורית.

העובדה שיש מרחק 4.5 ק"מ בין שני הסופרמרקטים של אזור התיירות הגדול ביותר מראה עד כמה יש שם פיזור גאוגרפי.

אני חושב שלממשלה שם נוח מהאיזון בין שני סוגי האוטובוס. הכחולים מנוהלים בצורה ממשלתית (כולל רכישת הצי החשמלי החדש, מדריך התיירות שהסיע אותנו למערת הנטיפים ולסקוטלנד היה מאד גאה בזה) בעוד שהצהובים יותר פרטיים.

הכחולים אינם מסוגלים לתת כיסוי תדיר לפי הלו"ז שמוכתב להם. לא הגיוני לעמוד עד חצי שעה בשמש הטרופית לאוטובוס כחול שאינך יודע מתי יגיע (הם לא בגוגל, ב 2022 האתר הרשמי קירטע) כאשר כל 5 דקות עובר מיניבוס צהוב שהנהג והכרטיסן ממש מבקשים יפה שתעלה (ברבדוס היא מקום אחר לחלוטין, זה לא ג'מייקנים כועסים).

אני לא אומר שצריך לוותר על המיזוג בארץ. אני אומר שכאשר התדירות גבוהה גם המזגן הוא תנאי משני.

גם בתחתית העמוקה בלונדון אין מיזוג, בשנה הבאה יכנסו רכבות ממוזגות ראשונות בקו הפיקדילי. קווי התת שטח, קו האליזבת', הטמזלינק והאוברגראונד כולם ממוזגים, כנ"ל המערכת הפרברית.
 
למעלה