ישו בספרי חומריו האפלים?

האבק

New member
ישו בספרי חומריו האפלים?

יצא לי לחשוב על זה - פולמן מתקיף את הדת הממוסדת בכלל, אבל את הנצרות בפרט. בספרים אנחנו פוגשים את הסמכות, שומעים על סיפור אדם וחוה ופוגשים לא מעט אנשי דת - אבל איפה ישו? אין שום אזכור כמעט לישו בספרים? חלק יגידו שאולי אחת הדמויות מסמלת את ישו - הצלחתי לחשוב רק על שתיים וביטלתי גם את שתי התיאוריות אלו: * הלורד עזריאל / הגברת קולטר - שניהם מקריבים את עצמם למען מישהו אחר בסופו של דבר, אבל עזריאל מבוסס על השטן שנלחם בסמכות, וקולטר היא אישה רעה שעובדת למען הכנסייה. *ליירה - היא הקריבה מעצמה בשביל אחרים ושחררה את הרוחות מעולם המתים, וכשחזרה לעולם האמיתי היא לא עלתה לגן עדן, אלא נשארה בו (כמו החזרה מהמתים של ישו). מצד שני - ליירה נלחמת נגד הסמכות ומייצגת את כל מה שנוגד לו. אנחנו יודעים שחייב להיות ישו גם בעולם של ליירה, הרי כל הנצרות נוצרה בעקבותו. עוד אלמנטים נוצריים: * יופור רקינסון מבקש מהגברת קולטר להיטבל כנוצרי * האחיות מבית הדין המשמעתי של מועצת הכנסייה צולבות את עצמן (לא צולבות, נו כמו בסרטים, עם היד
). אז מה אתם אומרים? יש ישו בספרים? אם כן, מיהו?
 

אקס93

New member
לדעתי אין

כי אם כן היה אז הוא נלחם לצד הכנסיה אבל לא תואר קרב שכזה בספר, טוב נו כן היה קרב אבל הוא מתואר כבלאגן אדיר וכל מה שתיארו בקרב זה את ויל וליירה בורחים מרפאים. אז לדעתי לא היה ישו בספרים. (או שכן היה ואנחנו פשוט לא מצליחים למצוא בין כל המשמעויות הנסתרות של פולמן).
 
שאלה נחמדה

אני טוען שליירה סובלת ממה שאני מכנה "תסביך ישו" אבל אכתוב על זה הודעה/ מאמר בהזדמנות אחרת, כשאארגן קצת יותר רעיונות ויותר מכך... זמן מתאים.
 
כן, אה?

יש לי תיאוריה על סוג של אנלוגיה בין סוף הספר, מוטיבים בסיפור של ישו, מבנה של אופוס-פנטסטי (והערות על דמות ה"גיבור" כפי שחנה בוודאי תזכיר בהרצאה שלה) ועוד כמה רעיונות. צריך לאגד הכל למשהו מסודר כי אם אפתח זאת על רגל אחת...
 

האבק

New member
אז יאללה!

קח את עצמך בידיים וכתוב מאמר
תזכה לתהילת עולם
 

SNTD

New member
מה לגבי הרוצח? האב גומז?

וזה קצת מסובך, הייתי אומר האב גומז, מה דעתכם? הוא נלחם למען הכנסייה, כביכול, לפי מה שהוא מאמין - טוהר העולם, ניקוי העולם מהאבק, והוא מקריב את עצמו למען מטרה זו...
 

yael ziv

New member
למה דמות ישו (אם יש)

חייבת להיות קשורה לכנסייה? הרי ישו לא הטיץ להיות נוצריים, או הקים כנסיות.. הנצרות התפתחה אחריו/בעקבותיו
 

soungalo

New member
יש לכם טעות

ישו לא הקריב את עצמו למען הכנסייה, ולא רק בגלל העובדה שעדיין לא הייתה כנסייה. ישו אמנם היה ידוע כמי שעוזר לעניים (חלק גדול מהניסים שלו היו קשורים בחלוקת מזון לנזקקים), אבל להוצאה להורג שלו אין קשר ישיר לכך. השלטון הרומאי, יהודה איש קריות ופונטיוס פילאטוס לא אהבו את ישו בגלל שבכת החדשה שלו היו מוטיבים ראקציונריים. לכן אני לא חושב שכשמחפשים את ישו בספרים אנחנו צריכים לחפש דוקא אדם שהקריב את עצמו למען הכנסייה. נכון שישו הוצא להורג "מטעמי דת",וזה מה שהפך אותו לקדוש המעונה הראשון, אבל לא הייתי אומר שהוא הקריב את עצמו למען הדת. כשאני חושב על זה, אני לא ממש מוצא מישהו שמתאים להיות ישו. אולי מטטרון ? הוא היה אדם שקיבל תפקיד מרכזי בתור קדוש... די קלוש, אי מודה, אבל הוא בכל זאת נעשה הדמות החזקה ביותר בכנסייה.
 

האבק

New member
מטטרון

לא מתאים בגלל הדרך שבה בחר - בעוד ישו אומר ש"יש להפנות את הלחי השניה" ועזר למסכנים - מטטרון רוצה להחליף את שלטון הכנסייה לשלטון דיקטטרוי שהוא עצמו יעמוד בראשו. אל מלחמה רע ותקיף. אבל אתה צודק, אני גם לא חושב שהישו שאנחנו מחפשים צריך להקריב עצמו למען הכנסייה. לכן אני שוב מעלה את לורד עזריאל - בסה"כ הוא כן ניסה לעזור לאנשים ודגל באימרה שאומרה "שהמטרה מקדשת את האמצעים" לכן לא היסס להרוג את רוג'ר או לזנוח את ליירה. אז מצד אחד הוא מבוסס על השטן שמופיע ב"גן העדן האבוד" של מילטון, ומצד שני הוא ישו. מה אתם אומרים?
 

SNTD

New member
אני מאמין שאולי זה לא סתירה

כמו שאמר אודי, זה באמת נראה כמו שני צידי המתרס, גן העדן האבוד וישו אבל אם אתם כבר אומרים לא לחפש לכיוון הכנסייה, ואנחנו רואים שהכנסייה רוצה לחסל את האבק, וראינו מה האבק עושה וכמה הוא תורם לכביכול, גן העדן החדש, עולם המולפות אני חושב שדווקא אם נסתכל על זה ככה, שהאבק, למרות שהכנסייה מוקיעה אותו מכל וכל, הוא הגרעין של גן העדן, הרי שהכל מתחבר, לורד עזריאל מציל את גן העדן מה אתם אומרים?
 

skaramoosh

New member
אממממ

אני לא מש מבינה בכל עקרונות הנצרות האלה, רק רציתי להעיר לך שזה לא צולבות את עצמן אלא מצטלבות
 

yael ziv

New member
מה עם ויל?

אולי זה נשמע לא הגיוני ועדיין אין לי ביסוס, אבל 2 עובדות כן יש: 1. זוכרים את התמונה של ישו עם 3 אצבעות בלבד (מצטערת שלא זוכרת מי העלה את זה), בדיוק אותן אצבעות שיש לויל לאחר "התאונה" עם הסכין. 2. גם ויל הקריב למען אחרים. אומנם לא לחלשים, אלא למתים (כשהוא החליט שהחלון היחיד שישאר פתוח לא יהיה בינו לבין ליירה אלא מעולם המתים). מה אתם אומרים?
 

אקס93

New member
ויל באמת די הגיוני

כי חושבים על זה הוא גם די נלחם נגד הכנסייה שהייתה השלטון הדיקטטורי (וישו נלחם נגד הרומאים שהיו אז השלטון הדיקטטורי)
 

Enderverser

New member
ישו

[... אני מרגיש לא קשור, כרגיל] בקשר לתיאוריות שפסלת- יכול להיות שדמות כלשהי היא ישו, והיא עדיין נלחמת בסמכות. אומנם אוהבים לתאר את ישו כפציפיסט, אבל זה לא אומר שהוא לא מסוגל לצאת לקרב על העקרונות שלו. ובקשר לסמכות- ישו עשה את מה שנראה לו נכון, שכלל בין היתר ציות לאל. זה לא אומר שברגע שנכנס אל למשוואה, הוא ישר מטה את ישו לטובתו. ובכל זאת, אני לא רואה ממש ייצוג לישו בספרים.
 

האבק

New member
הצעה לדמות נוספת - האב מקפייל

נכון שסיכמנו שזה לא חייב להיות בהכרח דמות מהכנסייה, אבל הוא נראה די קרוב לתיאור: האב מקפייל (מתוך אנציקלופדיית חומריו האפלים): Father Hugh MacPhail הנשיא הנוכחי של בית הדין המשמעתי של מועצת הכנסייה. היה בשנות הארבעים לחייו כשהתמנה לתפקיד, ונשיאות בית הדין היא תפקיד לכל החיים - לכן ציפו שהוא זה שיקבע את גורל בית הדין לשנים רבות. "הוא היה שחום אור, גבוה ומרשים, בעלת רעמת שיער אפור דקיק, ואת נטייתו להשמנה דיכא בכוח המשמעת האכזרית שכפה על גופו: הוא שתה רק מים ואכל ארק מים ופירות, ומדי יום התעמל שעה בפיקוחו של מאמן שאימן אלופי אתלטיקה. לפיכך היה כחוש, קמוט וחסר מנוחה. הדמון שלו הייתה לטאה" משקפת הענבר,המחילה מובטחת, עמוד 71 התכוון להקריב את הגברת קולטר ולנתק את הקשר בינה לבין הקוף הזהוב על מנת לאפשר את שליחת הפצצה שתהרוג את ליירה ותמנע את התגשמות הנבואה עליה, אך מכיוון שהיא שוחררה וברחה הוא בחר להקריב את עצמו. ****
 
למעלה