ישיבה בצד ימין

ישיבה בצד ימין

שאלה:האם ניתן מבחינה חוקית להטיס מטוס מצד ימין ? מדובר כמובן במטוסי הדרכה בעלי מערכת הגאים ודוושות כפולים , וכאשר אתה מטיס לבד ולא בזמן הדרכת חניך בברכה , פיני
 
כן אפשר, אבל

אפשר למעשה לקבל צ´ק כסא ימין, אבל מנהל התעופה האזרחית כמדומני מאשר הגדר כסא ימין רק למי שמקבל רשיון הדרכה.
 

deutsch

New member
יאיר...

ומה עם כלבך הנאמן? לו אין צ´ק כיסא ימין ? או שהוא מדריך כבר ?
 
אוףףף, אתה הופנטת מרוקי

אמרתי שהוא קיבל הגדר הדרכה. כיום זה ממש פשוט, כמה שעות טיסה, אתה כבר טייס מסחרי, ומיד עוד מעט שעות אתה כבר מדריך, ולרוקי יש כבר 12 שנות ותק, אז זה בסדר.
 
I don´t know of any rule and law.

I don´t know of any rule and law. I am sure that if you ask the MINHAL they will say no. I know that in some of the companies the operational book says you can not sit in the noon pilot in command seat but it is not in the TAKANOT so if you fly your own plane there is no problem. In America ofcourse there is no problem..... Shlomo Zelkine
 
תראה, אני לא אוהב לקרוא אנגלית

אבל אתה כבר נכבית קשות ממינהל התעופה, אז על תאומר כלום. אני בקשתי מהמינהל שיאשרו לי לשבת בכיסא ימין כאשר הבן שלי כשהיה בגיל 17 היה כבר בעל רשיון מתלמד וצבר כבר כמה שעות סולו, אך המינהל לא התאמץ לאשר לי, למרות שעברתי הרבה הדרכה מכיסא ימין ואני כשיר לגמרי להטסה מכסא ימין ויש לי שעות יותר מהרבה מדריכים לפחות בתחילת דרכם ההדרכתית. אני כמובן בטוח שלו הייתי פונה לבג"צ או מאיים בפניה לשם, היו אולי כן מאשרים לי זאת.
 
ישיבה בצד ימין

הנושא הועלה בעבר פעמים רבות. בחוקה אין שום איסור מפורש. במקום אחד יש התיחסות לתפעול המטוס מהמקום שבו יש את השליטה המיטבית על תפעול המטוס. מה שאומר לגבי רוב המטוסים הקלים שאין להם פנל כפול- מכיסא שמאל. בכל מקרה המנהל הוציא הבהרה חד משמעית בעניין,לפני מספר חודשים, אין כיסא ימין!!! כך שלפני שאתה עושה מעשה בדוק ואמת את דברי .
 
קישקושי המנהל

קישקושי המנהל בנושא כסא ימין - אמת הם - כפי שאבי ציין. אבל, וזה "ברור" - אין ל"הוראת המנהל" הזאת תוקף חוקי. בגלל שהיא לא בתקנות ואין לה אופי זמני. בגלל שהסיבה לה לא ברורה (להוראה להבדיל מתקנה צריך סיבה דחופה) בגלל שספרי המטוסים בדרך כלל לא מדברים על מיקום הטייס ואף להיפך - מדברים על הטסה כפולה - ובצילומים של P92 למשל - הטייס מימין בגלל שהוראת המנהל כתובה כלכך גרוע שהיא בתוקף גם להליקופטרים! בגלל שאף אחד בעולם לא הוציא הוראות כאלו ... המנהל הוציא בשנים החארונות המון "הוראות" שחוקיותן מוטל בספק, ובכל מקרה ברור כי תוקפן זמני בלבד (אורך התקופה לא ברור), מאחר וכל הוראה כזאת צריכה היתה להפוך לקבועה בתקנות או בא.י.פ. אבל ... ככה המדינה שלנו פועלת. מי רוצה להיות הפרייר שילך לועדת בדיקה במנהל, יקחו לו את הרשיון, ואז הוא יגיש בגץ על אי-חוקיות ההוראות? לא אני.
 
הוראות המנהל

צודק מיקי בקביעתי כי המנהל "מפיק הוראות שעה" עפ"י גחמה רגעית של פקיד זה או אחר, וברוב המקרים ללא כל שיקול דעת מקצועי. אינני מסכים אתך, מיקי, כי צריך לוותר להם. זאת בדיוק הנחת המוצא שהביאה אותנו להקים את הסניף של ה- EAA. אנו מתכננים מפגשים עם ראש המנהל החדש, עם שר התחבורה (ומאחר שמדובר בתעופה ספורטיבית - גם עם שר הספורט והמדע) ולנסות להביאם להבנה כי הדרך היעילה והנכונה להסדיר את נושא התעופה האזרחית (לפחות באותם חלקים הקשורים לתעופה ספורטיבית) היא "לאמץ" את רוח החוק האמריקאי (אם לא את כולו) תוך התאמה לתנאים המיוחדים הנובעים ממציאות הבטחונית של ישראל. אולי בכך זה "ישחרר" את המנהל מכל מיני "התחייבויות" שלקח על עצמו והיום פקידיו מחפשים את הסולם שיאפשר להם לרדת מהעץ. תקוותנו היא כי בהדברות איתם נצליח לשכנעם כי עם כל הכבוד לפקידות הממשלתית הישראלית, ישנן מערכות שילטוניות בעלות נסיון רב יותר שכבר "עברו" את כל התהליכים שמדינתנו הצעירה עוברת לאחר חמישים שנות קיום. אריאל אריאלי סגן יו"ר EAA ISRAEL #1346
 
הוראה או הבהרה

מיקי בהמשך לדבריך , איני יודע מה ההבדל ה"משפטי" בין הוראה ו הבהרה אך אם זכרוני אינו מטעני (ובדרך כלל הוא כן)- המנהל - כלומר מר אנגלמן הוציא בנדון הבהרה ולא הוראה, מה שמחזק את דבריך בעניין החוקיות של הבהרה ובכל זאת היות ואין זה עניין קריטי עבורי , אני אנהג כמוך ולא אלך לבתי משפט.!!! מה גם שלפי דעתי וגם הזכרתי זאת, השליטה מכסא שמאל (במטוסי הרצליה) טובה יותר - ו ז ה מ ה ש ב א מ ת ח ש ו ב !!!!!!!!!!1 דרך אגב מה קורה בעניין כסא אחורי??? זה יותר רלבנטי עבורי! ולך בטח יש ידע בנושא. אבי
 
כסא אחורי

כן - בפיטס טסים סולו רק מהכסא האחורי. כתוב במפורש בספר שאין לטוס סולו מקדימה, וכמובן, אין מקדימה אפשרות לראות טמפ´ מנוע או להפעיל ברז דלק וכו´. לגבי הטסה מכסא ימין בסנה - הרי שלמי שרגיל למצערת ביד שמאל יותר נוח לטוס מצד ימין ... ויכולת התאום יד-ימין-רגלים עשויה להיות יותר מהותית מנוחות קריאת המכשירים, לכן יש הגיון לטוס מימין בתנאים מסוימים בכל מקרה.
 
בהמשך לכסא ימין

אם כסא שמאל פנוי בססנה , אני לא הייתי מטיס אותו מימין. בשעת חרום לא הייתי רוצה להיות בלי אופק מלאכותי ומד פניה, מגנטו +גיירו מול העיניים. גם אם הייתי שמאלי.!! דרך אגב לא רק בטייס לא סופרים אותם. ועוד הערה : למי יש רשיון טייס על ססנה והוא רגיל לטוס מימין?? בארץ אני לא זוכר שראיתי חניך(לא להדרכה)יושב מימין.
 
כסא ימין?

מנהל או לא.... בספר מטוס של הזלין כתוב בפירוש שטיים יחיד יטיס בכסא שמאל לא מכיר ספר של ססנה או אחרים יתכן וגם שם מוזכר העניין כלומר אתה יכול להטיס בניגוד להמלצות היצרן ולא להיות "מכוסתך" כרצונך עם כל המשמעויות
 
למעלה