ישעיהו א'

ישעיהו א'

אני מחפש מאמרים של ליבוביץ "המוקדם", שאומרים עליו שהיה ציוני-דת מובהק וקרא להגשמת אידיאל מדינת התורה בישראל.
מישהו יכול להפנותני ?
 

000 000

New member
כדאי שתצפה בסירטון הזה (פחות מחצי שעה)

המשווה בין ישעיהו המוקדם למאוחר, בדיוק בנושא בו אתה מעוניין.
 
מכיר את הסרטון

למעשה אני מחפש אחר האסמכתאות לאותו סרטון ודומיו.
אינני בטוח אם כלל הבחינה הזאת של "ליבוביץ מוקדם" ו"מאוחר" יש בה הרבה, ואם יש אשמח ללמוד את הסוגיה בגופה.
 

iricky

New member
ההבחנה

בין ישעיהו א ל-ב היא מיתוס שנובע מחוסר הבנה, שהוא עצמו נובע מקריאה שטחית של דברי ליבוביץ בנושא. לא ישעיהו שינה את עמדותיו אלא המדינה והחברה היהודית במדינה, ביחוד הציבור הדתי, לא עמדו בצפיות שתלה בהם ליבוביץ, ולנוכח מציאות זו הפכו אותם רעיונות המכונים ישעיהו א לבלתי רלוונטיים.
אין צורך לחפש מאמרים ישנים. הכל מצוי ביע"מ.
 
אם זה נכון

היה צריך להפנות את אכזבותיו ותלונותיו כלפי הממשלה הספציפית או אפילו הכנסת ולפעול כדי לשנות את המצב .

אלא שהוא כנראה הגיע למסקנא שכל ממשלה באשר היא, מועדת לאותם עוולות שהוא מצביע עליהם ותפקיד הדת להתריע עליהם ולהיות אופוזיציה לממשלה, לכל ממשלה.
ויש הרבה מאוד התבטאויות שלו ברוח זו.
 

iricky

New member
עיקר האשמה

רובץ על הציבור הדתי ועל הממסד הדתי שהפך את הדת לפילגש של המדינה. ואכן לכיוונם של אלה מופנית עיקר ביקורתו. אבל גם המדינה עצמה (קרי: בן גוריון) לא יוצאת נקיה.
 
אך לא כך חשב ישעיהו א'

ישעיהו א' התכוון לשיתוף פעולה עם הממשלה ולא להיות לה אופוזיציה.
 

iricky

New member
להד"ם

הוא ציפה לתוכנית פעולה של הממסד הדתי ולשיתוף פעולה של הציבור הדתי לחקיקת הלכה בת קיום במדינה עצמאית מודרנית המנוהלת ע"י יהודים שומרי הלכה שאינה נשענת על גוי של שבת, ועל יהודים עוברי עבירה, ושום דבר מזה לא קרה. ליהודים שומרי ההלכה אין שום כלים הלכתיים לניהול מדינה, ולכן הם מסרו את ניהולה ביודעין וברצון בידי עוברי עבירה, ועם זה התנו מתן גושפנקה ציבורית כביכול ד תית למצב הזה במנה מכובדת של שלמונים וטובות הנאה לציבור המוחזק דתי, ואת זה הם אכן קיבלו ביד רחבה. מה שיצא זה מדינה חילונית לגמרי הידועה בציבור כשומרת על הדת. אבל זה הכל רעש וצילצולים, רושם חיצוני ויחסי ציבור, בדמות הנוסחה המפוצצת - מדינה יהודית ודמוקרטית. אין שום דבר יהודי ספציפי במדינה הזאת, והיא אפילו לא מתקרבת לדמוקרטיה. מה שיש פה זה רק לאומנות כוחנית הקרויה יהודית. במדינה הזו יצא ליבוביץ להלחם, והפסיד בקרב.
 
נניח שאתה צודק לגמרי אז מה?

שוברים את הכלים ולא משחקים?
וכי אי אפשר לחשוב על רעיונות לשיפור המצב?
לצפות שיבואו אנשים יותר ראויים?
לתקן מבפנים?
 

iricky

New member
הנה בא אדם ראוי, מבפנים

קוראים לו הרב בני לאו, וניסה להזיז משהו על מנת לתקן, ותיכף הסתערו עליו שהוא רפורמי ונצרי, והוא נסוג. אז בהחלט אפשר לצפות לתיקון מבפנים, אבל זה כמו לצפות למשיח.
 
ליבוביץ לא היה עד כדי כך תמים

שחשב שבאבחה אחת יגרום לעם קשה עורף לשנות את התנהגותו. ואעפ"כ חשב מה שחשב ואמר את מה שאמר בתחילת קום המדינה ראה בוויכוח שלו עם רביצקי .
 
למעלה