ישעיהו נ"ג

ישעיהו נ"ג

מדוע הוצא מן ההפטרות? תודה נ.ב יש כאלו שמייחסים אותו לישו. למה אתם מייחסים אותו? שוב תודה.
 

mgb

New member
ישעי'ה

בס"ד בוקר טוב ושבוע טוב לך! הייתי שמח להשיב לו הבנתי נכון את שאלתך, אך לצערי אין הדבר כך. אף פרק לא הוצא מההפטרות ואיני מבין למה כוונתך שהוא מיוחס ליש"ו שר"י. מה שכן, אולי, אוכל לסבר את דעתך שכ-ל הפטרה נקבעה בעיקרון על פי תוכן הפרשה הנקראת באותה שבת( מה שנקרא פרשת שבוע מחמשת חומשי תורה). חוץ מהפטרות יוצאות מן הכלל, למשל "שבע הנחמות"(שכולן מספר ישעי'ה)הן לא קשורות לתוכן פרשת השבוע, אלא, הן נבואות נחמה. הן נקראות כ"הפטרה" מייד לאחר תשעה באב עד לראש השנה (ישנן בדיוק 7 שבועות). זאת, על מנת להשריש את הנחמה לאחר היום הקשה- ט' באב. מקווה שהוספתי לך ולו במשהו, המשך יום טוב ומוצלח!
 

masorti

New member
אינך יודע שישעיהו נ"ג מיוחס לישו?

הרי טענתם היא שאותו אדם נבזה וחדל אישים שנשא את מכאוב כולם הוא ישו. (אני, אגב, כתבתי פעם מאמר המוכיח שהפרק מיוחס לרבי עקיבא.) על פי כתבה ב"הארץ", נמנעים במכוון מלקרוא את הפרק בהפטרות למרות שהפרקים ש"סביבו" נמצאים בשימוש.
 

mgb

New member
ישעי'ה נ"ג

בס"ד אינני חפץ כלל לדון בשאלת האישיות שפרק נ"ג כעת ולו משום שנושא הפורום הוא אינו תיאולוגיה ואין זו הסיבה היחידה. אבל ברור לי שלא יש"ו שר"י וגם לא ,להבדיל אלף אלפי הבדלות!!! כטענתך, ר' עקיבא הוא האישיות המתוארת בפרק הנ"ל. ישנם הרבה ראיות לכך אתן לך רק אחת שציינת שר' עקיבא נפטר בגיל 80 וידוע מגמרא מפורשת ש:"40 שנה לא למד, 40 שנה למד ו-40 שנה לימד" וא"כ ר' עקיבא נהרג בגיל 120!
 

masorti

New member
שתי הערות..

הערה ראשונה... אם לא הבנת, המאמר שלי על רבי עקיבא היה היתולי ונועד לסתום את פיות המקטרגים המשיחיים (עיין בסיפא שלו. יש שם הערה שלי על כך.) ואני לא מעונין להתכתש איתך לגבי גילו של רבי עקיבא, אבל איננו סוברים אותו הדבר (וידוע לי שדעתך נסמכת על מקורות). הערה שנייה.. לא מנומס להשתמש בביטוי " יש"ו שר"י " בכל פעם שאתה מתייחס לישו. אף פעם אינך יודע האם אין גוי נוצרי המשוטט בפורום, ולא נאה לפגוע סתם כך בבני דתות אחרות. (גם אתה לא היית רוצה שגוי יקלל את היהדות כל הזמן) המינוח "ישו" (בלי גרשיים) הוא נייטרלי בעברית המודרנית, ואין בו כדי להביע אמונה בו. אז למיטב הבנתי, כל זמן שאינך מכנה אותו "ישוע" (שיש כאן מראית עין של קבלת תורתו) אין לך בעייה הלכתית באיזכור שמו בלי לפגוע במאמיניו.
 

mgb

New member
חחח

בס"ד גם בפורום "תנ"ך" בישראל 2005 צריך להיזהר מאימת הצנזור?? טוב.. טוב.. מהיום: " כבוד מורינו ורבינו הגאון הצדיק הקדוש ישו זצ"ל "...
 

יוסי ר1

Active member
ישעיה נ"ג והנוצרים

לשאל שלום. גם אני לא הבנתי את התנסחותך "הוצא מההפטרות". הפטרות נבחרו , בגדול, על פי קשר בין הפרשה באותו שבוע לפרק בנביאים, לפסוק או לרעיון. וזאת כדי שישמעו גם בנביאים לפחות פעם בשבוע. האם כוונתך שישעיהו נ'ג שימש כהפטרה ובתקופה מסויימת הוחלט להסירו בגלל זיקה לנצרות? אשמח לשמוע אם מישהו מכיר . על כל פנים הנוצרים אכן מסתמכים על הפרק כנבואה מקדימה לישו. יש לזכור שישעיהו פעל וניבא (והספר נכתב) הרבה לפני תקופת הנצרות, כך שאין טענה שנוצרים כתבוהו. מה שכן, כפי שציינתי, נוצרים בחרו פסוקים מסויימים, וגם פרקים נוספים בישעיהו ובתהילים ובזכריה, וטענו כי הכתוב בהם מנבא את הופעת ישו וסבלו. יש לציין שתופעה זו רווחה בתקופת סוף בית שני. אנו מוצאים ספרות פשרים שלימה שכתבו אנשי כת מדבר יהודה, שנתגלו כמגילות הגנוזות. פשר חבקוק ועוד. הם התייחסו אל נבואות כמתייחסות לאנשים וארועים ספציפיים בתקופתם – על כהן הצדק של הכת, על ינאי ועוד. ל masorti , עד שאתה מלין על התוספת שר"י לישו, ראה נא את הכינוי ישו שגם אתה משתמש בו. שמו של האיש היה ישוע, והיהודים קיצצו בשמו לישו, גם כדי לבטל את השרש ישע שבשם, וגם לרמז על ראשי התיבות שניתן להרכיב משם זה, ראשי תיבות שלמען הלשון הנקיה אמנע מלצטט. (ולמי שנבוך בשאלה באילו ראשי תיבות מדובר, שישאל במסרים) השימוש בשם ישו עצמו מעיד על אי קבלת תורתו מחד, ושלילתו בשיטנא מאידך . (עם זאת, מעניין מאד כי בדורות שאחריו , במאה הרביעית מצאנו אמורא בשם ישו!)
 

masorti

New member
תשובה לגבי השם ישו...

ראשית, לא ברור לחלוטין שקיצור השם מ"ישוע" לישו הוא של היהודים. יש טענה ש"ישו" הינו השם המקורי בעגה גלילית של ימי בית שני. אבל הבה ונניח שהיהודים הם שקיצצו את השם. נכון להיום, המשמעות השלילית של השם ישו (יימח שמו וגו') נעלמה מהעברית ה"חילונית" המודרנית והפכה לצורה המקובלת הנייטרלית של כתיבת והגיית שמו בפי דוברי עברית. לעומת זאת, השימוש בשם ישוע ייחודי כיום לדוברי עברית המאמינים בו (בעיקר יהודים משיחיים). לכן, במידה ואשתמש בשם ישוע תהיה מראית עין שכאילו אני שייך למשיחיים. לכן לא יעלה על הדעת שאשתמש בשם זה. לעומת זאת, שימוש בשם ישו הוא נייטרלי וכיום לא נתפס כעלבון (אלא רק כאי הכרה במשיחיותו). השימוש בלשון שיטנה הוא רק כאשר רושמים במתכוון יש"ו עם גרשיים. ואת זה אני לא עושה.
 

שיבולית

New member
אם אני מבינה נכון-

השאךה היא בעצם למה לא הוכנס לשבע נבואות הנחמה, נכון? אני מייחסת את הפרק לעם ישראל, שהרבה פעמים זוכה להתייחסות קולקטיבית
והסבל והצער המתוארים - הם הגלות...
 

mgb

New member
לענ"ד, למיטב הבנתי

בס"ד שלום לך! לא זו היתה השאלה, אלא, מדוע אין קוראים בכלל באף הזדמנות מפרק זה בשבת. מושא הפרק הוא על אישיות מסויימת. לא מן הנמנע שתיאור זה באלמנטים מסויימים ניכרים קולקטיבית, כהגדרת,ך גם בעם ישראל בכללותו. ליל מנוחה
 
למעלה