ישעיה נ"ג והנוצרים
לשאל שלום. גם אני לא הבנתי את התנסחותך "הוצא מההפטרות". הפטרות נבחרו , בגדול, על פי קשר בין הפרשה באותו שבוע לפרק בנביאים, לפסוק או לרעיון. וזאת כדי שישמעו גם בנביאים לפחות פעם בשבוע. האם כוונתך שישעיהו נ'ג שימש כהפטרה ובתקופה מסויימת הוחלט להסירו בגלל זיקה לנצרות? אשמח לשמוע אם מישהו מכיר . על כל פנים הנוצרים אכן מסתמכים על הפרק כנבואה מקדימה לישו. יש לזכור שישעיהו פעל וניבא (והספר נכתב) הרבה לפני תקופת הנצרות, כך שאין טענה שנוצרים כתבוהו. מה שכן, כפי שציינתי, נוצרים בחרו פסוקים מסויימים, וגם פרקים נוספים בישעיהו ובתהילים ובזכריה, וטענו כי הכתוב בהם מנבא את הופעת ישו וסבלו. יש לציין שתופעה זו רווחה בתקופת סוף בית שני. אנו מוצאים ספרות פשרים שלימה שכתבו אנשי כת מדבר יהודה, שנתגלו כמגילות הגנוזות. פשר חבקוק ועוד. הם התייחסו אל נבואות כמתייחסות לאנשים וארועים ספציפיים בתקופתם – על כהן הצדק של הכת, על ינאי ועוד. ל masorti , עד שאתה מלין על התוספת שר"י לישו, ראה נא את הכינוי ישו שגם אתה משתמש בו. שמו של האיש היה ישוע, והיהודים קיצצו בשמו לישו, גם כדי לבטל את השרש ישע שבשם, וגם לרמז על ראשי התיבות שניתן להרכיב משם זה, ראשי תיבות שלמען הלשון הנקיה אמנע מלצטט. (ולמי שנבוך בשאלה באילו ראשי תיבות מדובר, שישאל במסרים) השימוש בשם ישו עצמו מעיד על אי קבלת תורתו מחד, ושלילתו בשיטנא מאידך . (עם זאת, מעניין מאד כי בדורות שאחריו , במאה הרביעית מצאנו אמורא בשם ישו!)