יש בורא לעולם
יש כאן איזו חוסר הבנה לפי עניות דעתי. לגבי הראיה שהבאתי כי יש סיבה ראשון שאין לה סיבה לפניה, ומכיוון שלא יכלה להוות עצמה, צריכה היתה בורא. שאלתם: נאמר זאת גם על הבורא את כל המערך שעשיתי. אי אפשר, מכיוון שהבורא הוא קדמון, ללא סיבה, ולא שיך לטעון עליו את הקדמה 2 מכיוון שהוא וזמנו וחלקיו שווים, דהיינו, הוא אחד, ואין אצלו פירוד וחלקים. כמו כן, לא רק שאין לו התחלה, גם אין לו סוף. לכן כל ההקדמות שאמרנו חלות רק על העולם וחלקיו. כמו כן, גם הזמן הוא נברא. אך מאידך, חייבים לומר שהוא קיים, שקיימת ישות כזו עם תכונות כאלה, כי אם לא, אזי העולם גם לא יכל להיווצר. לגבי העוצמות באינסוף. הטיעון שלהם מורכב ע"י זה שהם מגדירים את האינסוף ע"י מספרים, מ0 עד אינסוף וכו´, וזה נופל כיוון שמספר מגדיר שיעור מסוים, וחלה על זה הקדמה 2. אני אביא כאן שוב את המאמר, אולי בתוספת הדגשות נוספות: אנסה להציג כאן מופת כי יש בורא לעולם. אני מבקש, מכל מי שתהיה לו הערה על זה המופת, שלא ינסח אותה במשתנים ומונחים מתמטיים או פילוסופיים מכיוון שאין לי יד והבנה בזה, אלא יכתוב את הרעיון או הפירכא בצורה ברורה שגם לי תהיה מובנת, תודה. ההקדמות מהם יתברר שיש לעולם בורא שלשה הם: 1. ששום דבר לא עושה את עצמו 2. שא"א שיהו לעולם התחלות קדומות ללא מספר 3. שכל מחובר, מחודש. הקדמה 1 - כל עצם לא יימלט משתי מקרים: א. או שהיה לפני שעשה את עצמו ב. שלא היה לפני שעשה את עצמו. אם היה לפני שעשה את עצמו, הרי כבר היה ולא היה לו צורך לעשות ולהוות עצמו. ואם לא היה לפני שעשה עצמו, אזי הוא כאין וכאפס, וכיצד יוכל להוות עצמו. הקדמה 2 - שהרי כל מה שיש לו סוף, יש לו התחלה, כיוון שכל מה שאין לו התחלה אין לו סוף, משום שבדבר שאין לו התחלה לא שייך להגיע אל גבול מסויים (הרי אם נחשוב אחורנית בזמן, לא נשיג את הקדמות שהרי היא אינסופית, וא"כ איך ייתכן שיהיה ההפך והקדמות תגיע את נקודת סוף כלשהיא. {הרי כדי להגיע לאן שהוא צריך להגיע ממקום מוגדר כלשהוא, כמו מג´ לד´, אבל באין סוף אין א´ כדי להגיע לת´ (סיום)} לכן כל מה שיש לו סוף, בידוע שיש לו התחלה. ומכיוון שהעולם סופי בין בעצמו בין בחלקיו (ובעיקר לפי תיאוריית המפץ הגדול) בידוע שיש לו התחלה שאין התחלה לפניה. מופת שני לזאת ההקדמה (במידה שהראשון אינו מקובל עליך) כל מה שיש לו "חלק" (או "מספרים" שמגדירים חלקים) הוא לא אינסופי. (גדר החלק הוא שיעור נפרד משיעור, והשיעור הקטן סופר את הגדול) שהרי אם ניקח אינסוף, ונפריד ממנו חלק, אזי, יהיה הנשאר פחות ממה שהיה (ואם תאמר שלא נפחת, א"כ איך "לקחת" ממנו משהו לכתחילה) ואם נאמר שהנשאר עדיין אינסוף, ייצא שהאינסוף הראשון גדול מהאינסוף השני וזה לא ייתכן. ואם נאמר שהנשאר כבר אינו אינסוף, ייצא שאם תחזיר לו את החלק (המוגדר והסופי) שלקחת ממנו הוא יהיה סופי, וזה לא ייתכן שבתחילה היה אינסופי ועכשיו לא. והרי העולם מורכב מחלקים, ומכאן שלעולם היתה התחלה שאין התחלה לפניה. הקדמה 3 - כל מחובר ללא ספק מורכב מדברים יותר מאחד, והדברים אשר חובר אליהם הם קודמים לו הקדמה טבעית וזמנית. והרי הקדמון הוא זה שאין לו סיבה, ומה שאין לו סיבה אין לו התחלה (כדוגמת זה המחובר שיש לו) אינו קדמון, וכל מה שלא קדמון הוא מחודש, שהרי אין בין הקדמון לבין המחודש אמצעי שלא יהיה לא קדמון ולא מחודש. א"כ כל מחובר הוא אינו קדמון וע"כ הוא מחודש. כיצד יתברר מכן כי ישנו בורא לעולם? - העולם הוא מחובר בין חלקיו, ולפי המפץ הוא גם סופי) לכן הם מחודשים (הקדמה 3) וכיוון שנמנע שהדבר יהיה עושה את עצמו (הקדמה 1) צריך שיהיה מחדש לעולם. ומפני שהתברר (הקדמה 2) שחייב להיות סוף להתחלות, מן הדין שיהיה לעוללם התחלה שאין התחלה לפניה וראשון שאין לו ראשון לפניו, והוא אשר יצרו וחדשו מאין. [email protected]
יש כאן איזו חוסר הבנה לפי עניות דעתי. לגבי הראיה שהבאתי כי יש סיבה ראשון שאין לה סיבה לפניה, ומכיוון שלא יכלה להוות עצמה, צריכה היתה בורא. שאלתם: נאמר זאת גם על הבורא את כל המערך שעשיתי. אי אפשר, מכיוון שהבורא הוא קדמון, ללא סיבה, ולא שיך לטעון עליו את הקדמה 2 מכיוון שהוא וזמנו וחלקיו שווים, דהיינו, הוא אחד, ואין אצלו פירוד וחלקים. כמו כן, לא רק שאין לו התחלה, גם אין לו סוף. לכן כל ההקדמות שאמרנו חלות רק על העולם וחלקיו. כמו כן, גם הזמן הוא נברא. אך מאידך, חייבים לומר שהוא קיים, שקיימת ישות כזו עם תכונות כאלה, כי אם לא, אזי העולם גם לא יכל להיווצר. לגבי העוצמות באינסוף. הטיעון שלהם מורכב ע"י זה שהם מגדירים את האינסוף ע"י מספרים, מ0 עד אינסוף וכו´, וזה נופל כיוון שמספר מגדיר שיעור מסוים, וחלה על זה הקדמה 2. אני אביא כאן שוב את המאמר, אולי בתוספת הדגשות נוספות: אנסה להציג כאן מופת כי יש בורא לעולם. אני מבקש, מכל מי שתהיה לו הערה על זה המופת, שלא ינסח אותה במשתנים ומונחים מתמטיים או פילוסופיים מכיוון שאין לי יד והבנה בזה, אלא יכתוב את הרעיון או הפירכא בצורה ברורה שגם לי תהיה מובנת, תודה. ההקדמות מהם יתברר שיש לעולם בורא שלשה הם: 1. ששום דבר לא עושה את עצמו 2. שא"א שיהו לעולם התחלות קדומות ללא מספר 3. שכל מחובר, מחודש. הקדמה 1 - כל עצם לא יימלט משתי מקרים: א. או שהיה לפני שעשה את עצמו ב. שלא היה לפני שעשה את עצמו. אם היה לפני שעשה את עצמו, הרי כבר היה ולא היה לו צורך לעשות ולהוות עצמו. ואם לא היה לפני שעשה עצמו, אזי הוא כאין וכאפס, וכיצד יוכל להוות עצמו. הקדמה 2 - שהרי כל מה שיש לו סוף, יש לו התחלה, כיוון שכל מה שאין לו התחלה אין לו סוף, משום שבדבר שאין לו התחלה לא שייך להגיע אל גבול מסויים (הרי אם נחשוב אחורנית בזמן, לא נשיג את הקדמות שהרי היא אינסופית, וא"כ איך ייתכן שיהיה ההפך והקדמות תגיע את נקודת סוף כלשהיא. {הרי כדי להגיע לאן שהוא צריך להגיע ממקום מוגדר כלשהוא, כמו מג´ לד´, אבל באין סוף אין א´ כדי להגיע לת´ (סיום)} לכן כל מה שיש לו סוף, בידוע שיש לו התחלה. ומכיוון שהעולם סופי בין בעצמו בין בחלקיו (ובעיקר לפי תיאוריית המפץ הגדול) בידוע שיש לו התחלה שאין התחלה לפניה. מופת שני לזאת ההקדמה (במידה שהראשון אינו מקובל עליך) כל מה שיש לו "חלק" (או "מספרים" שמגדירים חלקים) הוא לא אינסופי. (גדר החלק הוא שיעור נפרד משיעור, והשיעור הקטן סופר את הגדול) שהרי אם ניקח אינסוף, ונפריד ממנו חלק, אזי, יהיה הנשאר פחות ממה שהיה (ואם תאמר שלא נפחת, א"כ איך "לקחת" ממנו משהו לכתחילה) ואם נאמר שהנשאר עדיין אינסוף, ייצא שהאינסוף הראשון גדול מהאינסוף השני וזה לא ייתכן. ואם נאמר שהנשאר כבר אינו אינסוף, ייצא שאם תחזיר לו את החלק (המוגדר והסופי) שלקחת ממנו הוא יהיה סופי, וזה לא ייתכן שבתחילה היה אינסופי ועכשיו לא. והרי העולם מורכב מחלקים, ומכאן שלעולם היתה התחלה שאין התחלה לפניה. הקדמה 3 - כל מחובר ללא ספק מורכב מדברים יותר מאחד, והדברים אשר חובר אליהם הם קודמים לו הקדמה טבעית וזמנית. והרי הקדמון הוא זה שאין לו סיבה, ומה שאין לו סיבה אין לו התחלה (כדוגמת זה המחובר שיש לו) אינו קדמון, וכל מה שלא קדמון הוא מחודש, שהרי אין בין הקדמון לבין המחודש אמצעי שלא יהיה לא קדמון ולא מחודש. א"כ כל מחובר הוא אינו קדמון וע"כ הוא מחודש. כיצד יתברר מכן כי ישנו בורא לעולם? - העולם הוא מחובר בין חלקיו, ולפי המפץ הוא גם סופי) לכן הם מחודשים (הקדמה 3) וכיוון שנמנע שהדבר יהיה עושה את עצמו (הקדמה 1) צריך שיהיה מחדש לעולם. ומפני שהתברר (הקדמה 2) שחייב להיות סוף להתחלות, מן הדין שיהיה לעוללם התחלה שאין התחלה לפניה וראשון שאין לו ראשון לפניו, והוא אשר יצרו וחדשו מאין. [email protected]