יש כאן חרדים\יות?

ברוך הבא ../images/Emo140.gif

יש כאן בכל, מכל, כל. אבל בסוף כולם יחזרו בתשובה, אל דאגה
{בלי אבנים, הרב"כ...
}
 

Harrington

Well-known member
מנהל
יש כאן רבים שחרדים לדבר ה'

עם איזה צבע כיפה הם הולכים, זו סוגיה אחרת לחלוטין
.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
התכוונתי להבדל בין 'כיפה סרוגה' ל'כיפה שחורה'

אני פשוט לא אוהב את המושג "חרדים". מקורו ביהודים ש'חרדים לדבר ה''. מבחינה זו, איני רואה כל הבדל בין יהודי החובש כיפה סרוגה, הולך עם סנדלים וציציות עם פתיל תכלת על גבעות השומרון, ליהודי עם זקן ומעיל שחור ארוך המתגורר בבני ברק. ברגע שאני קורא לאחר "חרדי", אני בעצם מצהיר על עצמי שאני לא. בדיוק כפי שאם הייתי אומר "תראה איזה טיפש מוישל'ה", אני אומר בכך שאני אינני טיפש. מאחר ורבים בציבור המכונה חרדי (כמובן לא כולם) אכן רואה עצמו כדתי יותר מיהודי החובש כיפה סרוגה, ברור לי מדוע הציבור הזה נהנה לקרוא לעצמו כך. אבל איני רואה סיבה להנציח את ההשקפה הזאת
.
 
אבל העמדת ה``חרדה`` כגורם המניע

די מייצגת משהו יסודי יותר בהשקפות השונות, לענ``ד /tapuzforum/images/emo13.gif
 

Harrington

Well-known member
מנהל
לא הבנתי את כוונתך...

אני מסכים כמובן שיש הבדלי השקפות בין שני הציבורים (אם לכך התכוונת). אני רק לא חושב שיהודי 'חרדי' הוא יותר דתי, או לענייננו יותר חרד לדבר ה' מאשר יהודי החובש כיפה סרוגה. אצל אלה ואלה, יש יהודים שחרדים יותר לדבר ה', ויש כאלה שפחות. ה'חרדי' כביכול מבטא רמה דתית גבוהה יותר, ואת זאת אני לא מקבל. אגב, אפשר ללמוד את זה גם מהתרגום לאנגלית. העולם כולו מגדיר את הציבור ה'חרדי' כultra orthodox, כלומר 'דתי קיצוני', כלומר 'יותר דתי'. כאמור, זה שהציבור הזה עצמו נהנה לחשוב כך, ברור לי. אין לי סיבה להיות שותף לזה.
 
אין בעיה!

אתה רוצה גם תעודת חרדיות? אתה מרגיש חרד לדבר ה' כמו ההוא מבני ברק? אם כך אתה גם חרדי!
 

Harrington

Well-known member
מנהל
ברשותך אוותר ../images/Emo13.gif

אין לי צורך בכינוי או תעודה כדי לדעת שאני חרד לדבר ה'. אבל לא אקבע הבדלי מעמדות ברמת הדתיות בין שני יהודים שחרדים לדבר ה' ע"י שאקרא כך לאחד ולא לחברו.
 
תסכים איתי

שיש בכל זאת הבדלים בין שני המגזרים, ישנם חומרות הקפדןת שונות, גם בין החרדים ובתוכם, אז כך שהסיבה למסיבה קיימת.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
מסכים עם הרישא, לא עם המסקנה

מסכים לחלוטין כפי שגם אמרתי קודם שיש הבדלי השקפה, הבדלים ברמות חומרה וכו'. מכאן ולמסקנה שהאחד יותר דתי או יותר חרד לדבר ה' מהשני, את זה אני לא מקבל. קח דוגמא אקטואלית: השמיטה. הציבור האחד נוהג בדרך מסוימת, והציבור השני נוהג בדרך אחרת. שניהם משוכנעים שדווקא הם המחמירים והנוהגים טוב יותר. אני קטונתי מלקבוע מי צודק, אבל פשוט שברגע ששני הצדדים משוכנעים בכל מאודם שהם מחמירים יותר מה'צד השני', אין עניין לקרוא לצד אחד יותר דתי מהצד השני. וכך יש עוד דוגמאות רבות ומגוונות. השורה התחתונה היא, שהבדלי ההשקפות, או אם תרצה הבדלי ההתנהגות בנושאים ההלכתיים השונים, לא מעידים במאומה מי יותר דתי מחברו. הם מלמדים בס"ה שיש השקפות הלכתיות שונות (שבעים פנים לתורה), לא איזו השקפה היא הנכונה יותר בעיני הקב"ה.
 

Harrington

Well-known member
מנהל
הגיעו ימות המשיח אם את ואני מסכימים ../images/Emo8.gif

מזל שהוספת את ההסתייגות בתוכן, אחרת הייתי נבהל
. אבל מניין לי מי צודק? יותר מזה, אני כלל לא בטוח שדרך אחת נכונה יותר מהדרך השניה. כזכור, שבעים פנים לתורה, אז כיצד אוכל לקבוע מתוך 2 איזשהו הנכון
? ע"פ הפרשנות שלי את היהדות ואת עולם ההלכה, כל עוד כל צד פועל מתוך אמונה כנה ואמיתית שהוא עושה את הדבר הנכון ע"פ ההלכה, שני הדרכים צודקות, ואלו ואלו דברי אלוקים חיים.
 
זה נשמע לי מאוד תמים

לומר שאת יודעת בוודאות מי צודק. או שאת לא בקיאה במחלוקות, או שאת בקיאה ומתעלמת.
 
מה עניין תמימות?

מילא היית אומר מתנשא...
אני לא מתיימרת להיות מבינה גדולה בשום דבר, אבל באופן נקודתי, יש לי קצת הבנה במחלוקות הללו, ובתחושה *הסובייקטיבית* שלי- אין לי ספק. אני לא רואה פה התעלמות, אלא בחירה. בחירה שמבוססת על למידה ואמונה.
 
אז תנסחי את זה נכון.

כשאת אומרת (וכך אמרת) שאת חותמת על הכל חוץ מ..., הרי שאת מסכימה להכל חוץ מ... . זאת אומרת שאת אמרת "אני לא מסכימה שאינך יודע מי צודק". וזו אמירה סתמית ולא נכונה. הוא באמת לא יודע מי צודק, ואני גם לא יודע מי צודק, כי כל הצדדים טועים בדברים מסוימים וצודקים בדברים מסוימים (אמירה סובייקטיבית, כמובן). אז האמירה הסובייקטיבית שלך נוסחה בצורה כה אובייקטיבית, שנשמע ממנה שאת ממש מיתממת וחושבת שזה ברור מי צודק. בכל מקרה אין לי עניין להיכנס לנושא עם מי שמכריז מראש שהוא יודע מי צודק (כשמדובר בדעות של מגזרים שלמים), מתוך אמונה ולמידה. ואני לא אומר שזה לא יתכן שזה אכן נכון (אני גם אומר את זה לפעמים, אם כי לא בנושאים שמוכח מתוכם שהאמירה הזו חסרת ערך).
 
למעלה